;
خواص گیاهان دارویی

خواص بی شمار روغن گل یاس که قطعاً از آن بی خبرید+نحوه مصرف

خواص روغن گل یاس: روغن گل یاس اسانسی است که از گل‌های سفید گیاه یاس به دست می‌آید که به آن «Jasminum officinale» نیز می‌گویند. استفاده از روغن گل یاس به روش‌های مختلفی امکان پذیر است. در این مطلب کوتاه به بررسی خواص روغن گل یاس پرداخته شده است. این خواص از افزایش قوای جنسی تا درمان عفونت های پوستی قابل بررسی است. با مطلب خواص روغن گل یاس در بخش سلامت مجله خبری چشمک در مجموعه خواص گیاهان دارویی همراه باشید.

بیشتر بخوانید: افرادی که نباید برنج سفید مصرف کنند

جالب خواهد بود: بهترین جایگزین‌ گوشت و مرغ برای گیاهخواران چیست؟

گل یاس

یاسمن یا یاسمین (نام علمی: Jasminum) نام یک سرده از تیره زیتونیان است. گلی است خوشبو به رنگ سفید یا زرد یا کبود؛ و یاس در شکل مخفف آن است.

یاس درختچه‌ای است زینتی از تیرهٔ زیتونیان، که دارای گونه‌های برافراشته یا بالارونده است، در باغ‌ها کاشته می‌شود و ارتفاعش بین دو تا سه متر است. برگ‌هایش متقابل و قلبی شکل و گل‌هایش دارای یک جام چهار قسمتی به شکل صلیب است که به یک لولهٔ نسبتاً طویل منتهی می‌شود. گل‌هایش گاهی منفرد و گاهی به صورت آرایش گرزن در انتهای شاخه قرار می‌گیرند.

اصل این گیاه را از ایران می‌دانند و از آنجا به سایر نقاط دنیا برده شده‌است. گل‌های یاس بسیار معطر و به رنگ قرمز و سفید یا زرد با بنفش می‌باشد. این گل به سرما حساس است ولی شرایط نگهداری آن در سایر فصول آسان است و در صورت تأمین نیازهای مراقبتی آن تا سال‌های طولانی می‌توانید در کنار خود حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: درمان فوری درد مفاصل با زنجبیل!

جالب خواهد بود: چگونه با کمک خاکشیر، کبد چرب را درمان کنیم+نحوه استفاده صحیح

کاربردهای گل یاس

از گل‌های گونه‌های معطر آن در عطرسازی استفاده می‌کنند. شاخه‌های جوان یاس دارای مغز چوبی نرمی است و ممکن است آن‌ها را توخالی کرد و از آن‌ها فلوت ساخت، یا جهت ساختن پیپ از آن‌ها استفاده نمود، ولی شاخه‌های مسن آن دارای مغز سختی است و در منبت کاری بکار رود.
تحقیق‌ها نشان می‌دهد، بوی شیرین گل یاسمن به اندازهٔ والیوم آرامش بخش است و بدون هیچ عارضهٔ جانبی اعصاب را تسکین می‌دهد. آزمایش‌ها نشان داده که وجود این رایحه در قفس شلوغ موش‌های آزمایشگاهی سبب می‌شود که موش‌ها فعالیت خود را کاهش داده و در کنج قفس آرام بنشینند.

شاید بپسندید: خواص عدس: ۵ خاصیت عدس برای سلامتی که احتمالا نمی دانید!

خواص روغن گل یاس

روغن یاس چیست؟

این روغن در مقایسه با فوایدش بسیار مقرون به صرفه است. شما می توانید مستقیماً روی پوست یا مو استفاده کنید. همچنین با استنشاق با روش های خاصی به آرامش دستگاه تنفسی کمک می کند. روغن یاس با رایحه شیرین و رمانتیک خود متمایز است و فواید سلامتی بی‌شماری دارد. این روغن که به عنوان یک داروی طبیعی عمل می کند در درمان ده ها بیماری از افسردگی گرفته تا عفونت استفاده می شود.

این روغن به دلیل خاصیت تقویتی میل جنسی نیز شناخته شده است. روغن یاس، همچنین علاوه بر افزایش میل جنسی سبب افزایش انرژی می شود. در ادامه به بررسی خواص درمانی روغن گل یاس پرداخته شده است.

این گیاه شامل ترکیبات الکل ها ، آلدهیدها ، کومارین، کتونها ، فنل ها ، اتر ها می شود. اجزای اصلی روغن یاس اسید بنزوئیک، بنزالدئید ، نئولیدول، ایزوفیتول و فیتول ، بنزیل استات، بنزیل الکل، اندول، بنزیل بنزوات،انترانیلات، پی-کروزول، نرول، گاما،سیس-۳-هگزیلن بنزوات، سیس جاسمون، لیلانول، متیل، سیوزول، اجونل،فارنزول، گرانیول ، ترپینول است.

شاید بپسندید: ۷ ترفند ساده برای درمان فوری تبخال

خواص روغن گل یاس

خواص کلی روغن یاس عبارت است از:

روغن یاس و مراقبت از پوست و مو

مراقبت از پوست : روغن یاس یک راه نجات واقعی برای پوست های خشک و حساس و یا آسیب دیده است. ماساژ این روغن به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد باعث شادابی و طراوت پوست می شود. این روغن خاصیت ضد پیری دارد و چین و چروک ها را صاف می کند و با رنگدانه مبارزه می کند. این روغن دارای خاصیت ضد عفونی کننده ، ضد باکتری و ضد قارچ است و از پوست آسیب دیده در مقابل عفونت ها محافظت می کند. برای این منظور هفته ای دو الی ۳ قطره از این روغن را با چند قطره روغن نارگیل مخلوط کنید و روی پوست خو ماساژ دهید.

مراقبت از مو : روغن یاس ، روغنی مرطوب کننده و محافظت کننده عالی برای موها ی طبیعی است ، این روغن سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها و پروتئین ها است . مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان این ماده ، سلمت پوست سر و مو را تضمین می کند.خواص منحصر به فرد این روغن باعث بهبود بافت و ظاهر مو می شود.این ماده به طور عمیق در تارهای مو نفوذ می کند و باعث حفظ رطوبت آن می شود .برای این منظور کافی است بعد از حمام کردن و خشک کردن موها ، چند قطره از این روغن روی مو و کف سر ریخته و آن را ماساژ دهید.

شاید بپسندید: طرز تهیه آنتی بیوتیک خانگی با زردچوبه و عسل

احتمالا بپسندید: برای کنترل قند خون بالا چه بخوریم؟

بهبود عفونت ها

در ماساژ آروماتراپی استفاده می شود.

آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده است.

به لطف اجزای موجود در آن، به عنوان یک میکروب کش و ضد ویروس بسیار موثر شناخته شده است.

هنگام استنشاق، عفونت های دستگاه تنفسی را کاهش می دهد.همچنین از سرماخوردگی و سرفه جلوگیری می کند.

فعالیت ضد میکروبی را در برابر میکروارگانیسم های مختلف دهان نشان می دهد.

وقتی رقیق شود و روی پوست مالیده شود، برای عفونت های دهانی مانند برفک دهان مفید است.

اثرات مثبتی بر اسپاسم و گرفتگی عضلات دارد.

می تواند باعث بهبود زخم شود.

به درمان عفونت های پوستی کمک می کند.

برای درمان علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و افسردگی استفاده می شود.

بوییدن روغن یاس باعث بهبود خلق و خو، افزایش احساسات عاشقانه، مثبت و سطح انرژی می شود.

برای متعادل کردن رطوبت و سلامت پوست بسیار مفید است.

به دلیل خواص ضد عفونی کننده آن، در درمان بسیاری از بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس استفاده می شود.

هم براق کننده و هم موها را مرطوب می کند.

ریشه مو را تقویت می کند و موهای شکننده و خشک را التیام می بخشد.

تقویت میل جنسی

اگر روغن یاس روی پوست استفاده شود به افزایش ضربان قلب، دمای ایده آل بدن و عملکرد مغز کمک می کند. همچنین این امر سبب افزایش میل جنسی می شود. گل های یاس اغلب در هند برای ایجاد فضایی عاشقانه در اتاق خواب زوجین تازه ازدواج کرده، استفاده می شود.

در واقع روغن یاس به افزایش اشتیاق و میل معروف است و میل جنسی را در مردان افزایش می دهد و به بهبود عملکرد جنسی زوجین کمک می کند.

بهبود خلق و خو

یکی از محبوبترین کاربردهای روغن یاس در آروماتراپی است. هنگامی که از آن استفاده می کنیم مواد موجود درروغن یاس باعث کاهش التهاب اعصاب در مغز می شود  و باعث تولید هورمون های نشاط آور می شود ، انبوهی از انرژی را ایجاد می کند. هم چنین سایر شاخص های استرس زا را مانند هورمون استرس کورتیزول و فشارخون بالا را کاهش می دهد. برای این منظور چند قطره از مخلوط روغن یاس و روغن اسطوخدوس را در دستگاه بخور می چکانیم و از خواص این روغن بهره مند می شویم.

روغن گل یاس

چگونگی استفاده از روغن یاس

جهت بهره مند شدن از خواص بی نظیر روغن گل یاس ، می توانید از آن به دوصورت استنشاقی و موضعی استفاده کنید. استنشاق آن باعث بهبود علایم افسردگی می شود.

اگر این روغن به صورت رقیق شده خریداری شود ، بدون نیاز به آماده سازی ، می توان از آن استفاده کرد. اما بهتر است هنگام استفاده از آن ، این روغن را با یکی از روغن گیاهی حامل به نسبت ۱ به ۱۰ رقیق کنیم و بعد استفاده کنیم.زمان استفاده موضعی ازاین روغن باید دقت کنیم این روغن وارد چشم نشود. به صورت کلی نحوه استفاده از روغن یاس عبارت است از:

روغن یاس را می توان مستقیماً روی پوست مالید یا برای جلوگیری از احتقان و سرفه استنشاق کرد.

می توان از آن با چکاندن چند قطره در لوسیون برای بازسازی پوست استفاده کرد.

افرادی که از درد عضلانی رنج می برند، می توانند چند قطره روغن یاس را به شیر اضافه کرده و آن را به نواحی دردناک خود بمالند.

روغن یاس وقتی مستقیماً روی پوست سر خشک استفاده شود، مو و پوست سر را مرطوب می کند.

1 قاشق چایخوری روغن یاس را با 3 قاشق چایخوری روغن زیتون، روغن بادام و روغن هسته انگور مخلوط کنید. با انگشتان مرطوب روی موهای شسته شده بمالید.

شما می توانید مطالب بیشتر در حوزه مد، زیبایی و آرایش را بیشتر در بخش مقالات آرایش و زیبایی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند زیباتر به نظر برسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا