;
بیماری هاسلامت

علائم کبد چرب: تشخیص به موقع کبد چرب با این ۶ علامت ساده + درمان

علائم کبد چرب: یکی از شایع ترین بیماری های کبد، بیماری کبد چرب است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، اضافه وزن دارند و اغلب به دیابت مبتلا می شوند. کبد چرب (استئاتوز) یک بیماری بسیار شایع است که در آن قطرات چربی کوچک در سلول های کبد ظاهر می شود، یعنی چربی بیش از حد در کبد تجمع می یابد. یک کبد سالم نیز حاوی چربی است، اما فقط در مقادیر کم. زمانی که مقدار آن به ۵-۱۰ درصد وزن کبد برسد مشکل ساز می شود.

این مشکل معمولا باعث افزایش آنزیم های کبدی و افزایش سطح تری گلیسیرید خون می شود. کبد چرب می تواند در اثر مواد سمی (مثلا مصرف زیاد الکل، برخی داروها، استروژن درمانی و غیره)، اضافه وزن، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک و برخی بیماری های نادر ایجاد شود. به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد، سلول های کبد دائما از بین رفته و ساختار آن تغییر می کند. مقادیر آنزیم های کبدی خارج از محدوده مرجع تغییر می کند. این می تواند منجر به سرطان کبد شود.

بیشتر بخوانید: بیماری های کبد: ۶ رفتاری که ناخواسته کبد شما را از بین می برد

علائم کبد چرب

علائم کبد چرب، کبد چرب به خصوص در مراحل اولیه علائم خاصی ایجاد نمی کند. با این حال، شکایات غیر مشخص زیر ممکن است رخ دهد. اگر دچار این نشانه ها و علائم شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا به موقع برای بهبود این بیماری اقدام کنید.

۱.از دست دادن اشتها،

۲.درد شکم، سمت راست

۳.احساس سوزش و گر گرفتگی بدن،

۴.افزایش آنزیم های کبدی،

۵.نفخ

۶.زردی

علائم کبد چرب

ساده ترین درمان

این بیماری با با تغییر سبک زندگی قابل درمان است. در واقع درمان کبد چرب در درجه اول پیروی از یک سبک زندگی مناسب و از بین بردن علت اصلی آن است. مهم است که از شر اضافه وزن خلاص شوید، به طور منظم ورزش کنید و از محصولات نانوایی غلات کامل، شکر، الکل، گوشت های چرب دوری کنید. گاهی اوقات ممکن است مکمل های پزشکی لازم باشد، اما این مکمل ها عمدتاً برای درمان بیماری زمینه ای هستند که منجر به ایجاد این بیماری شده است. اگر عملکرد کبد به طور غیر قابل برگشتی آسیب دیده باشد، پیوند کبد ممکن است ضروری باشد.

علائم کبد چرب، کبد چرب معمولا تصادفی کشف می شود، زیرا در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نمی کند. در طول سونوگرافی شکم که به دلایل دیگری انجام می شود، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. اسکن اولتراسوند باید به طور منظم در افرادی که به گروه های پرخطر برای کبد چرب تعلق دارند (مثلا دیابتی) انجام شود.

۶ گیاه موثر برای درمان طبیعی کبد چرب

۱.خار مریم

علائم کبد چرب، درمان کبد چرب، همچنین مصرف شیرخار برای تصفیه کبد مفید است. این گیاه حاوی سیلیمارین است و خاصیت سم زدایی دارد. می توان آن را در فرمول های مختلف (قرص، کپسول، قطره) یافت و با دوز تعیین شده توسط فرد برای مدت زمان محدود مصرف کرد.

۲. تائورین

تائورین یک اسید آمینه است و به طور قابل توجهی در تولید اسیدهای صفراوی نقش دارد. اغلب در مکمل های غذایی که حاوی مواد دیگری نیز هستند یافت می شود. به طور کلی اثر هم افزایی برای حمایت از کبد دارد و در مورد کبد چرب مفید است.

بیشتر بخوانید: درمان کبد چرب: ۱۰ معجزه طبیعی برای نابودی کبد چرب!

۳.قاصدک

علائم کبد چرب، قاصدک یکی از بهترین گیاهان در فیتوتراپی است که برای تصفیه کبد شناخته شده است. اغلب به عنوان تنتور اصلی استفاده می شود و با سایر محصولات با اثرات مشابه، مانند کنگر فرنگی و خار مریم، برای تقویت اثر حمایتی استفاده می شود. همچنین فرمولاسیون های مخصوص قاصدک در گیاهان دارویی یا داروخانه ها موجود است.

علائم کبد چرب

۴.روغن بذر کتان

درمان کبد چرب، روغن بذر کتان دارای خواص مفیدی برای سلامت کبد است. به راحتی می توان از آن در سبزیجات و سالاد استفاده کرد. همچنین می توان آن را در مقادیر بیشتر به عنوان مکمل خوراکی مستقیم به میزان یک قاشق غذاخوری در روز مصرف کرد. برای جلوگیری از پوسیدگی آن باید برای مدت کوتاهی در یخچال نگهداری شود.

۵.کلم بروکلی

علائم کبد چرب، کلم بروکلی، یکی از سبزیجات چلیپایی، یکی از سبزیجاتی است که برای سلامت کبد توصیه می شود. زیرا سرشار از گوگرد است که برای مرحله دوم سم زدایی کبد ضروری است. کلم بروکلی را بخارپز کرده و ۳ یا ۴ بار در هفته مصرف کنید.

۶.ترب کوهی

علائم کبد چرب، درمان کبد چرب، ریشه ترب یکی دیگر از داروهای طبیعی برای کبد چرب است. این درمان طبیعی همچنین دارای اثر سم زدایی ملایم است و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است. در بسیاری از مکمل های غذایی با سایر موادی که اثر هم افزایی دارند، یافت می شود.

بیشتر بخوانید: اگر کبد چرب دارید هرگز به این ۵ غذا لب نزنید!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا