;
سلامتدرمان خانگی

اگر هر روز صبح، آب با معده خالی بنوشید….

آب برای ادامه حیات بسیار مهم است، زیرا بخش بزرگی از بدن را آب تشکیل می دهد. در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید تا از دست دادن مایعات مورد نیاز بدن روزانه جبران شود. بنابراین، چه خوب است به محض بیدار شدن از خواب شروع به نوشیدن اب بکنید. در این مطلب از سری مطالب سلامت به بررسی 10 بهترین فواید نوشیدن آب با معده خالی پرداخته شده است. تا پایان مطلب با چشمک همراه باشید.

اهمیت آب برای زندگی

آب نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن دارد. بسیاری از شرایط حیاتی مانند هضم، حفظ دمای بدن، دفع مواد زائد با ادرار یا مدفوع، خاصیت ارتجاعی و سلامت پوست به وجود آب بستگی دارد.

بدن انسان از حدود 65 درصد آب تشکیل شده است. مقداری از این آب هنگام تعریق، تولید ادرار و حتی تنفس دفع می شود. اگر از دست دادن آب جبران نشود، می تواند عواقب جدی به خصوص برای نوزادان، سالمندان و مبتلایان به برخی بیماری های مزمن مانند نارسایی کلیوی یا بیماری های قلبی داشته باشد.

متخصصان توصیه می کنند که افراد برای رفع تشنگی به جای نوشیدنی های شیرین، آب بنوشند. آب میوه های بسته بندی شده (حتی آنهایی که شکر اضافه ندارند)، نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا و آب های طعم دار شیرین حاوی مقدار زیادی شکر و گاهی اوقات چربی زیادی هستند. به همین دلیل جایگزین مناسبی برای آب نیستند.

بیشتر بخوانید: فواید روشور برای سلامت پوست و زیبایی، بدون لایه بردار و ماسک شیمیایی

چه مقدار آب در روز باید بنوشید؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. مقدار مورد نیاز به عوامل مختلفی مانند سلامتی، سطح فعالیت و دمای فصل بستگی دارد. به عنوان مثال، ورزشکاری که در هوای گرم در فضای باز ورزش می کند، نسبت به فردی که برای مثال ساعت های طولانی پشت کامپیوتر می نشیند، به آب بیشتر نیاز دارد.

به عنوان یک قانون کلی، یک فرد سالم باید 11 تا 15 لیوان مایعات در روز بنوشد. علاوه بر آب، این شامل نوشیدنی های دیگری مانند قهوه یا شیر و همچنین آب موجود در میوه ها و سبزیجات می شود.

رنگ ادرار شما نشانگر خوبی از میزان آبی است که می نوشید. اگر به اندازه کافی آب نوشیده باشید، ادرار شما بسیار زرد کم رنگ یا حتی بی رنگ می شود، مگر زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید.

نوشیدن آب با معده خالی یک درمان طبیعی و بدون عوارض در نظر گرفته می شود. تنها یک عارضه دارد که آن هم افزایش تکرر ادرار است. برای بهره‌مندی از بیشترین سود، برخی از کارشناسان نوشیدن حداقل 600 میلی لیتر (3 لیوان) آب را بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب توصیه می کنند. حتی اگر نمی توانید آنقدر آب بنوشید، تا جایی که می توانید بنوشید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید. در این مطلب 10 مزیت نوشیدن آب با معده خالی مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی دوستدار قلب که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید!

از فواید نوشیدن آب با معده خالی: به سم زدایی کمک می کند

وقتی صبح با معده خالی آب می نوشید، سموم به روده ها می روند. با نوشیدن آب هنگام بیدار شدن از خواب، این مکانیسم را تقویت می کنید و به بدن اجازه می دهید تا سموم بیشتری را دفع کند. این امر همچنین باعث افزایش تولید عضله و سلول های خونی جدید می شود.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین خواص درمانی ترب و نقش آن در بهبود سلامت کبد!

متابولیسم را تسریع می کند

متابولیسم نشان دهنده میزان انرژی است که بدن در حالت استراحت صرف می کند. با نوشیدن آب با معده خالی، می توانید این روند را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید و در نتیجه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشید. شما متابولیسم خود را تسریع کرده و به بدن کمک می کنید تا مواد مغذی را به بهترین شکل ممکن جذب کند.

فواید نوشیدن آب با معده خالی

از فواید نوشیدن آب با معده خالی: سیستم گوارش را بهبود می بخشد

آب دستگاه گوارش را تمیز می کند. افرادی که یک لیوان آب را با معده خالی می نوشند، جذب بهتر مواد مغذی در طول وعده های غذایی را فراهم می کنند. علاوه بر این، نوشیدن یک لیوان آب هنگام بیدار شدن به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل می کند و متابولیسم را فعال می کند. این به شما امکان می دهد کالری بیشتری بسوزانید.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

نوشیدن آب با معده خالی هر روز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. هنگامی که ایمنی شما قوی باشد، بدن شما در برابر بیماری ها قوی تر می شود و به راحتی می تواند از عفونت ها پیشگیری کرده و با آن مبارزه کند. نوشیدن آب با معده خالی نیز به پاکسازی سیستم لنفاوی کمک می کند که نقش مهمی در تشکیل سیستم ایمنی دارد.

از فواید نوشیدن آب با معده خالی: کاهش وزن را آسان تر می کند

اثر سم زدایی و بهبود متابولیسم باعث کاهش وزن می شود. به لطف این دو اثر، می توانید سریعتر احساس سیری کنید و دفعات هوس غذایی خود را کاهش دهید.

سلامت پوست را بهبود می بخشد

پوست مرطوب یعنی پوست سالم. وقتی اندام ها کم آب می شوند، خون از سلول های خشک شده پوست آب می گیرد. با گذشت زمان، پوست کدر به نظر می رسد، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و مستعد چین و چروک می شود. طبق یک مطالعه، نوشیدن حدود 500 میلی لیتر آب با معده خالی جریان خون را افزایش می دهد و در نتیجه پوست روشن تر می کند.

از فواید نوشیدن آب با معده خالی: معده درد را برطرف می کند

آیا مکرر معده درد دارید؟ به محض بیدار شدن یک لیوان آب بنوشید. رفلاکس اسید که می تواند از مری بالا برود و باعث درد معده شود، سریعتر به سمت پایین هل داده می شود و رقیق می شود. بنابراین نوشیدن آب با معده خالی در برابر این گونه دردهای معده موثر است.

سلامت مو را بهبود می بخشد

نه تنها پوست از آب سود می برد، بلکه موها نیز تحت تأثیر آب مصرفی قرار می گیرند. با نوشیدن آب کافی، می توانید بهبود چشمگیری در درخشندگی موهای خود مشاهده کنید. با نوشیدن آب کافی می توانید به رشد سریع مو نیز دست یابید.

از سنگ کلیه و عفونت ادراری جلوگیری می کند

به افراد مستعد ابتلا به چنین بیماری هایی اکیداً توصیه می شود که خوب آب بنوشند. به خصوص در صورت امکان به محض بیدار شدن از خواب. زیرا آب اسیدهایی را که باعث چنین عفونت های بسیار دردناکی می شوند به طور موثرتری رقیق می کند و خطر بروز آنها را کاهش می دهد.

از فواید نوشیدن آب با معده خالی: سلامت مفاصل را بهبود می بخشد

غضروف موجود در مفاصل و دیسک های ستون فقرات تقریباً از 80 درصد آب تشکیل شده است. کم آبی بدن برای مدت طولانی می تواند با کاهش توانایی مفاصل در جذب شوک، باعث درد مفاصل شود. به همین دلیل به بدنی که در طول شب کم آب است، صبح به محض بیدار شدن باید آب لازم را دریافت کنید.

شما می توانید مطالب بیشتر در حوزه مد، زیبایی و آرایش را بیشتر در بخش مقالات آرایش و زیبایی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند زیباتر به نظر برسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

لینک های مرتبط:

۱۵ فواید شگفت انگیز انبه: از تقویت میل جنسی تا کاهش وزن

بدن سالم و خوش فرم: ۱۰ روش خانگی ساده برای کاهش وزن سریع و آسان

فواید شگفت انگیز سیر برای سلامتی: از کاهش وزن تا کنترل قند خون

کاهش وزن سریع و سالم با رژیم غذایی یا ورزش؟ کدام یک موثر تر است؟

۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا