;
سلامتدرمان خانگی

تمام خواص آب آلوئه ورا برای سلامتی + عوارض آن

آلوئه ورا شبیه کاکتوس است که عمدتاً در مناطق خشک آفریقا، آمریکا، اروپا و آسیا می روید. نام علمی آلوئه ورا Aloe  barbadensis miller و متعلق به خانواده Liliaceae است. برگ های آن گوشتی با خارهای ریز در لبه های آن است. گل های آن لوله مانند و میوه های آن دانه های زیادی دارد. گیاه آلوئه ورا کاربردهای متنوعی در پزشکی، سلامت، مراقبت از پوست و زیبایی دارد. آلوئه ورا از دیرباز، حدود ۲۰۰۰ سال پیش، برای استفاده های درمانی و زیبایی شهرت داشته است.  دانشمندان یونانی آن را داروی جهانی می دانستند. این گیاه توسط برخی از برجسته ترین نام های تاریخ مانند ملکه کلئوپاترا، اسکندر کبیر و کریستف کلمب استفاده شده است. در این مطلب از سری سلامت به این که آب آلوئه ورا چه خواصی دارد، پرداخته شده است. در واقع تمام خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی و زیبایی بیان شده است.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست و زیبایی + عوارض جانبی

کاربردهای درمانی آلوئه ورا

آلوئه ورا کاربردهای درمانی زیادی دارد. پوست را نرم می کند. در برابر قارچ ها، باکتری ها و ویروس های مختلف بسیار موثر عمل می کند و از رشد آنها جلوگیری می کند. خاصیت کاهش دهنده التهاب دارد. از پوست در برابر آسیب اشعه های مضر محافظت می کند. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. از ایجاد تومورها جلوگیری می کند. ممکن است به عنوان یک عامل پیشگیری کننده شیمیایی عمل کند. یعنی از اثرات نامطلوب شیمی درمانی  سرطان جلوگیری می کند. می تواند به عنوان یک ملین عمل کند. باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و کاهش چین و چروک پوست می شود.

فواید آب آلوئه ورا برای سلامت بدن

آب آلوئه ورا چه خواصی دارد، آب آلوئه ورا دارای ترکیبات فعال زیادی است و برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. آب آلوئه ورا از ژل شفاف موجود در برگ های آن به دست می آید. فقط با برداشتن این ژل و مخلوط کردن آن با آب، می توانید یک لیوان آب آلوئه ورا با طراوت تهیه کنید که مخصوصاً در تابستان ها بسیار مفید است. در زیر به چند فایده مهم آب آلوئه ورا برای درمان بیماری ها و مشکلات سلامتی پرداخته می شود.

۱.آب آلوئه ورا چه خواصی دارد، کنترل و درمان دیابت

آلوئه ورا به طور سنتی برای درمان دیابت از دیرباز در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات و حتی انسان نشان داده است که آلوئه ورا در کاهش سطح قند خون تاثیر زیادی دارد. در برخی از مطالعات، ژل آلوئه ورا به تنهایی تجویز شد. در حالی که در برخی از مطالعات با ترکیبات دیگری مانند پوسته پسیلیوم (ایسابگل) مخلوط شد. به علاوه در یک مطالعه علمی استفاده از آب آلوئه ورا با داروی تجویز شده برای دیابت، تجویز شد. مصرف آلوئه ورا باعث کاهش سطح گلوکز خون می شود. بنابراین می توان گفت که آلوئه ورا برای دیابت بسیار مفید است.

۲. کنترل کلسترول

ژل آلوئه ورا در کنار عمل کاهش قند خون، کلسترول و تری گلیسیرید را نیز کاهش می دهد. در یک کارآزمایی بالینی مشاهده شد که مصرف آب برگ آلوئه‌ورا باعث کاهش کلسترول سرم و سایر چربی‌ها (تری‌گلیسرید و لیپوپروتئین‌های با چگالی کم) شد. به علاوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی ناشی از دیابت نیز کاهش می یابد. البته مطالعات بیشتری در انسان برای اثبات قطعی استفاده از آن در کاهش کلسترول مورد نیاز است.

آب آلوئه ورا چه خواصی دارد

۳.مفید برای یبوست

وجود گلیکوزیدهای آنتراکینون بیواکتیو در آلوئه ورا اثر ملین دارد. به همین دلیل از آب آلوئه ورا به عنوان ملین استفاده می شود. به علاوه ترکیبات آلوئه ورا برای بهبود طیف وسیعی از علائمی که به دلیل یبوست مزمن رخ می دهد، بهبود می بخشد و عمل دفع را آسان می سازد.

بیشتر بخوانید: ۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

۴.بهبود مشکلات معده

آب آلوئه ورا چه خواصی دارد، آلوئه ورا به عنوان درمانی برای زخم معده و بیماری التهابی روده نیز پیشنهاد شده است. مطالعات زیادی برای اثبات استفاده از ژل آلوئه ورا به شکل آب برای کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) انجام شده است. و غیره اما نتایج یکسان نبودند تحقیقات بیشتر به عنوان یک مدرک قابل توجه برای استفاده از آلوئه ورا برای درمان مشکلات معده.4

۵.آب آلوئه ورا چه خواصی دارد، حفظ سلامت پوست

آب آلوئه ورا به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می کند. کم آبی باعث افزایش تولید چربی پوست شده و منجر به بروز آکنه می شود. ژل آلوئه ورا با مرطوب نگه داشتن پوست و هیدراته کردن پوست از بروز آکنه جلوگیری می کند. بنابراین، نوشیدن آب آلوئه ورا به حفظ سلامت پوست کمک می کند و باعث لطافت و درخشندگی پوست می شود.

۶.رشد مجدد مو

در مطالعه ای که روی گوسفندان انجام شد، آب آلوئه ورا به صورت خوراکی به گوسفندان داده شد. پس از مدتی در رشد نواحی که طاس شده بودند دوباره مو رشد کرد. فرض بر این بود که این نتیجه به دلیل آنزیم ها، موکوپلی ساخاریدها و آنترانول های موجود در گیاه آلوئه ورا باشد. این نشان می دهد که آلوئه ورا فعالیت قوی در رشد مو دارد. البته برای درک اثربخشی آلوئه ورا برای رشد مو نیاز به مطالعات بیشتری در انسان وجود دارد.

۷. منجر به کاهش وزن می شود

آب آلوئه ورا برای اثربخشی آن به عنوان یک عامل کاهش وزن در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گرفت. هدف از این آزمایش ها بررسی فعالیت آن در برابر آنزیم های پانکراس بود که نقش عمده ای در جذب چربی ها از روده ما دارند. البته آب آلوئه ورا در ترکیب با سایر مواد مانند لیمو، پرتقال، خربزه و غیره مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که آب آلوئه ورا به دلیل فعالیت آن در برابر آنزیم پانکراس و همچنین به دلیل فعالیت در کاهش چربی، تری گلیسیرید، کلسترول و غیره، ممکن است به عنوان یک عامل کاهش وزن قوی استفاده شود.

۸.آب آلوئه ورا چه خواصی دارد، سایر فواید آب آلوئه ورا

تعدادی از شرایط پزشکی وجود دارد که در آن از آب آلوئه ورا استفاده می شود. با این حال، تا هنوز شواهد علمی قوی در مورد استفاده از آن برای چنین اهدافی وجود ندارد. برخی از شرایط شامل، نارسایی قلبی مادرزادی، آلوپسی یا ریزش مو،، افسردگی، رگهای واریسی، هموروئید، بیماری آلزایمر، اسکلروز چندگانه، گلوکوم و هپاتیت  می شود.

آب آلوئه ورا چه خواصی دارد

چگونه از آب آلوئه ورا استفاده کنیم؟

آلوئه ورا به صورت آب میوه برای مصرف در بازار موجود است. می توانید آب آلوئه ورا تازه را در خانه نیز درست کنید. به سادگی ژل شفاف داخل برگ ها را بردارید و آن را با مقداری آب مخلوط کنید. شما می توانید به دلخواه لیمو، عسل، نمک یا هر طعم دهنده دیگری را به آن اضافه کنید. در مورد روش و دوز مصرف می توانید با پزشک آیورودا خود مشورت کنید. لطفاً توصیه های پزشک خود را دنبال کنید زیرا آنها دوز را مطابق با نیازهای بدن و سلامت خاص شما تنظیم می کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۴ معجزه بامیه: اگر دچار این بیماری ها هستید، حتما بامیه بخورید!

عوارض جانبی آب آلوئه ورا

ممکن است چند عارضه جانبی با استفاده از آلوئه ورا مشاهده شود. شایع ترین عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید، گرفتگی در شکم، ادرار قرمز، هپاتیت، حرکات شل، بدتر شدن یبوست، سطوح پایین پتاسیم است. به علاوه  استفاده طولانی مدت از آن احتمال ایجاد سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. لازم در مصرف هیچ چیزی افراط نکنید و به اندازه نیاز از آب آلوئه ورا استفاده کنید.

اقدامات احتیاطی برای مصرف آب آلوئه ورا

برای استفاده از آب آلوئه ورا، بهتر است برای مشاوره و روش استفاده با پزشک آیورودا خود مشورت کنید. با این حال، استفاده از آن در چنی مواردی ممنوع است.

۱.اگر می دانید که به گیاهان و فرآورده های گیاهی خانواده Liliaceae حساسیت دارید.

۲.زنان باردار، گفته می شود که آب آلوئه ورا باعث انقباض رحم شده و منجر به سقط جنین می شود.

۳.گاهی اوقات ممکن است باعث ناراحتی معده و سایر مشکلات معده در نوزادان شیرده شود. بنابراین نباید توسط مادران شیرده مصرف شود.

تداخلات با سایر داروها

لطفاً اطلاعات کاملی در مورد مشکلات سلامتی و داروهایی که مصرف می کنید به پزشک آیورودایی خود ارائه بدهید. زیرا آن ها با آگاهی از شرایط شما می توانید در هنگام تجویز آب آلوئه ورا احتیاط کنند. زیرا با چند دارو تداخل دارد.

همراه با فوروزماید (که ممکن است برای بیماری های تورم، کلیه، کبد و قلب برای شما تجویز شود) آلوئه ورا ممکن است باعث کاهش پتاسیم شود.

ممکن است با انسولین و داروهایی که برای کاهش قند خون برای شما تجویز شده اند واکنش نشان دهد، زیرا آلوئه ورا باعث کاهش سطح قند خون می شود.

آب آلوئه ورا چه خواصی دارد

سوالات متداول

۱.آیا آب آلوئه ورا برای زنان باردار قابل استفاده است؟

خیر. استفاده از آلوئه ورا در زنان باردار ممنوع دارد. زیرا می تواند باعث انقباضات رحم و سقط جنین شود.

۲.آیا می توان از آب آلوئه ورا برای بینایی بهتر استفاده کرد؟

خیر. هیچ گزارش یا پشتوانه علمی در مورد استفاده از آب آلوئه ورا برای بینایی بهتر وجود ندارد. بنابراین شواهد بیشتری در قالب تحقیق برای اثبات آن به عنوان یک واقعیت مورد نیاز است.

۳.آیا آلوئه ورا فشار خون بالا را کاهش می دهد؟

نه، شواهد کافی برای اثبات این که آب آلوئه ورا می تواند فشار خون را کاهش دهد، وجود ندارد.

۴.شروع کردم به نوشیدن آب آلوئه ورا و ادرارم قرمز شده است. این عادی هست؟

ادرار قرمز یکی از عوارض جانبی مصرف آب آلوئه ورا است. لطفاً برای اقدامات بیشتر با پزشک مشورت کنید، او توصیه های پزشکی درستی به شما ارائه خواهد کرد.

۴.آیا می توان از آب آلوئه ورا برای درمان بیماری آلزایمر استفاده کرد؟

اگرچه استفاده از آب آلوئه ورا برای بیماری آلزایمر در ادبیات یافت شده است، اما شواهد کافی در قالب تحقیقات وجود ندارد.

۵.آیا می توان از آب آلوئه ورا برای واریس استفاده کرد؟

استفاده از آب آلوئه ورا برای شرایط مختلف مانند واریس، هپاتیت، افسردگی و غیره بیان شده است، اما هیچ پشتوانه علمی برای این ادعاها وجود ندارد. پس استفاده از آب آلوئه ورا برای این شرایط قابل تایید نیست.

۶.آیا آب آلوئه ورا به کاهش وزن کمک می کند؟

بله. آب آلوئه ورا برای کاهش وزن مفید است. ممکن است به دلیل عملکرد آن در برابر آنزیم های پانکراس باشد، بنابراین به کاهش جذب چربی ها و کالری ها کمک می کند. بنابراین، آب آلوئه ورا می تواند یک عامل کاهش وزن بالقوه باشد.

بیشتر بخوانید: خواص چای دارچین برای سلامت از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا