;
درمان خانگیسلامت

فواید روغن زیتون: طول عمر با خوردن یک قاشق روغن زیتون + ۱۰مزیت باورنکردنی آن

فواید روغن زیتون: روغن زیتون هزاران سال است که جزء اصلی فرهنگ های مدیترانه ای بوده است و قدمت آن به یونانیان و رومیان باستان می رسد و تا به امروز محبوب ترین روغن پخت و پز در منطقه باقی مانده است. در واقع، کارشناسان تغذیه معتقدند که حوزه مدیترانه محل زندگی طولانی‌ترین جمعیت‌ها است. دقیقا به این دلیل که رژیم غذایی معمولی روزانه آنها سرشار از چربی‌های سالم از روغن زیتون، آجیل و ماهی‌های چرب است.

در مقایسه با سایر روغن‌های پخت و پز، روغن زیتون دارای پتانسیل منحصربه‌فردی است که به دلیل ترکیبات پلی فنول قوی موجود در روغن زیتون فوق بکر و درصد بالایی از اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) موجود در تمام گریدها، به بیماری‌های مزمن و دژنراتیو آسیب برساند. در نتیجه، مصرف روغن زیتون باعث بهبود سطح کلسترول، خلق و خوی بهتر و استخوان های قوی تر می شود.

بیشتر بخوانید: اگر هر روز صبح 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه ناشتا بخورید، چه اتفاقی می افتد!؟

۱۰مزیت باورنکردنی مصرف روغن زیتون

۱.مملو از پلی فنول است

فواید روغن زیتون، روغن زیتون فوق بکر منبع فراوانی از پلی فنول ها، ترکیبات زیست فعال طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی است که در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و زیتون یافت می شود. پلی فنول ها تا حدی برای سلامتی مفید هستند، زیرا با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند.

نوعی استرس در بدن که به لیپیدها، پروتئین ها و DNA آسیب می رساند به گونه ای که به بیماری قلبی، سرطان، دیابت و زوال عقل کمک می کند. دو پلی فنل فراوان موجود در روغن زیتون هیدروکسی تیروزول و اولئوکانتال هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطان، محافظت کننده عصبی و ضد میکروبی هستند.

۲.به شدت سلامت قلب و عروق را ارتقا می دهد

روغن زیتون به دلایل خوب برای سلامت قلب در نظر گرفته می شود. در مطالعه PREDIMED که اغلب مورد استناد قرار گرفته است، افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای شامل 4+ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر در روز مصرف می کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی بودند.

فواید روغن زیتون،  این بیماری حدود ۳۰ درصد کمتر از افرادی بود که رژیم غذایی کم چرب داشتند. EVOO همچنین با بهبود سطح کلسترول و کاهش فشار خون مرتبط است. اسید اولئیک (فراوان ترین MUFA در تمام گریدهای روغن زیتون) و پلی فنل های مختلف با توجه به توانایی آنها در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو و تغییر سطح کلسترول در جریان خون، موثر است.

فواید روغن زیتون

۳. خطر ابتلا به سرطان های خاص را کاهش می دهد

در حالی که هیچ غذایی یک گلوله جادویی برای پیشگیری از سرطان نیست، مصرف روغن زیتون ممکن است یکی از دلایل کاهش نرخ سرطان در کشورهای مدیترانه ای باشد. یافته‌های یک مطالعه اخیر در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که روغن زیتون فرابکر باعث ایجاد تغییراتی در باکتری‌های روده می‌شود که با پیشگیری از سرطان کولورکتال مرتبط است.

فواید روغن زیتون، تحقیقات قبلی نشان داده است که زنانی که بیشترین روغن زیتون را مصرف می کنند، در معرض خطر کمتری برای سرطان روده بزرگ و سرطان سینه قرار دارند. چندین ترکیب روغن زیتون دارای خواص ضد سرطانی هستند، از جمله اسید اولئیک، هیدروکسی تیروزول، اولئوکانتال، فیتواسترول ها و اسکوالن.

۴.از حافظه سالم و عملکرد مغز پشتیبانی می کند

استرس اکسیداتیو در پیشرفت بیماری های عصبی، از جمله بیماری آلزایمر نقش دارد. اما پلی فنول های روغن زیتون فوق بکر  به ویژه اولئوکانتال به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند که ممکن است به مقابله با این اثر کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ بر روی حیوانات نشان داد که روغن زیتون غنی از اولئوکانتال به بازیابی عملکرد سد خونی مغزی سالم و کاهش التهاب عصبی کمک می‌کند، به گونه‌ای که ممکن است پیشرفت آلزایمر را کاهش دهد.

۶.درد و التهاب را برطرف می کند

اگر از آرتریت یا بیماری های التهابی مزمن دیگری رنج می برید، روغن زیتون ممکن است یک افزودنی خوب به رژیم غذایی شما باشد. برای مثال، نشان داده شده است که چربی های تک غیراشباع سطح پروتئین واکنشی C را کاهش می دهند، یک نشانگر التهابی که در شرایطی مانند آرتریت روماتوئید افزایش می یابد.

فواید روغن زیتون، روغن زیتون فوق بکر همچنین حاوی پلی فنول اولئوکانتال است که خواص ضد التهابی مشابه ایبوپروفن را نشان داده است. برخی از کارشناسان معتقدند که مصرف منظم غذاهای حاوی اولئوکانتال ممکن است خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش دهد.

فواید روغن زیتون

۷.سلامت استخوان را افزایش دهد

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ افزایش تراکم استخوان را در میان زنانی که بیشترین مصرف روغن زیتون را داشتند نشان داد. نتایجی که حتی پس از محاسبه مصرف کلسیم استخوان ساز و ویتامین D در زنان صادق بود. بدن می‌تواند سلول‌های استئوکلاست را که استخوان را تجزیه می‌کنند، فعال کند، اما محققان حدس می‌زنند که پلی فنول‌های ضدالتهابی روغن زیتون ممکن است مکانیسم‌هایی را ایجاد کند که به جلوگیری از تجزیه استخوان و تحریک تشکیل استخوان کمک می‌کند.

۸.از میکروبیوم روده سالم پشتیبانی می کند

فواید روغن زیتون، میکروبیوم روده بر همه چیز از گوارش گرفته تا خلق و خو و ظاهر پوست شما تأثیر می گذارد، بنابراین حفظ سلامت آن به نفع شماست. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۹، پلی فنول های روغن زیتون ممکن است التهاب دستگاه گوارش را کاهش دهد و رشد باکتری های خوب را تقویت کند. به طور خاص، محققان دریافتند که خوردن حدود ۱.۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر در روز به افزایش جمعیت بیفیدوباکتری های سالم در روده کمک می کند.

فواید روغن زیتون

۹.از سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می کند

فواید روغن زیتون، خواه در تلاش برای جلوگیری از سرماخوردگی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، یا مدیریت یک بیماری خودایمنی هستید، داشتن سیستم ایمنی سالم حیاتی است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که خوردن ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر در هر روز با رشد و فعال شدن بیشتر سلول های T مرتبط است، سلول های ایمنی که به مهاجمان خارجی حمله می کنند.

۱۰.به کاهش وزن کمک می کند

از آنجایی که روغن زیتون به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می کند، می تواند به کاهش هوس هایی که در غیر این صورت منجر به پرخوری و افزایش وزن می شود، کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که زنان دارای اضافه وزن که ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر را به وعده غذایی صبح خود اضافه کردند. چربی بدن خود را کاهش دادند و در مقایسه با زنانی که روغن سویا را به صبحانه خود اضافه کردند، افت فشار خون بیشتری داشتند. تحقیقات قبلی نشان داده است که مصرف زیاد روغن زیتون در چارچوب یک رژیم غذایی مدیترانه ای باعث افزایش وزن نمی شود.

البته، روغن زیتون همچنان یک ماده غذایی پر کالری است، بنابراین بهترین گزینه استفاده از آن برای جایگزینی چربی های کمتر سالم در رژیم غذایی است.

بیشتر بخوانید: فواید و کاربردهای روغن زنبق در طب سنتی از سلامتی تا زیبایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هجده =

دکمه بازگشت به بالا