سلامتسلامت روانی

درمان استرس و اضطراب: به جای دارو از این ۱۰ غذا استفاده کنید

درمان استرس و اضطراب: استرس یک وضعیت روانی است که می‌تواند سازگاری بدن را با محرک‌های متعددی که هر روز دریافت می‌کند، چه جسمی و چه ذهنی، تسهیل کند و همیشه منفی نیست. مقدار مناسب استرس به تمرکز قبل از امتحان، به عنوان مثال، یا انرژی مفید در مصاحبه شغلی کمک می کند. این موقعیت ها استرس مثبت نامیده می شود.

با این حال، زمانی که وضعیت استرس زا برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و توانایی کنار آمدن با موقعیت ایجاد کننده آن کاهش یابد، وضعیت منفی می شود. در این موارد استرس منفی ایجاد می شود که با آسیب رساندن به سلول ها و بافت ها باعث وضعیت های درد ناک روحی و جسمی می شود.

یک رژیم غذایی سالم می تواند به ما در مبارزه با استرس کمک کند. غذاهایی هستند که بر اضطراب، بی خوابی و خلق و خوی تاثیر مثبت دارند. این غذاها سرشار از مولکول های خاصی هستند که می توانند اثر روانگردانی داشته باشند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی سیستم عصبی اثر بگذارند. در بخش سلامت چشمک برای درمان استرس و اضطراب ۱۰ غذای معجزه گر را برای شما معرفی می کنیم.

بیشتر بخوانید: رزماری درمان استرس و بیماری ها  + ۸ فایده شگفت انگیز آن

غذا بر استرس و خلق و خوی تاثیر می گذارد

درمان استرس و اضطراب، استرس پاسخ روانی و فیزیولوژیکی بدن به وظایف، چالش ها یا رویدادهای زندگی است. احساسی که در یک موقعیت استرس زا احساس می کنید به این دلیل به وجود می آید که با فشار روحی و عاطفی شدید روبرو هستید.

در واقع غذاها بر استرس و خلق و خوی تأثیر می گذارند. زیرا حاوی مولکول هایی هستند که می توانند بر تولید پیام رسان هایی تأثیر بگذارند که سیگنال هایی را به مغز می فرستند. این سیگنال ها وضعیت عاطفی، اضطراب و بی خوابی را بهبود می بخشد.

مولکول‌های زیست فعال موجود در غذاها بر تولید دو هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند. هورمون سروتونین که به عنوان هورمون خلق و خو نیز شناخته می شود. هورمون دوپامین مرتبط با مکانیسم لذت و پاداش. ملاتونین، هورمونی که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. اندورفین که می تواند احساس خوب بودن را تعیین کند، کورتیزول که به هورمون استرس معروف است.

مولکول‌های موجود در غذاهایی که به مبارزه با استرس کمک می‌کنند شامل تریپتوفان، امگا 3، ویتامین‌های B، ویتامین C و به طور کلی بسیاری از مواد معدنی هستند.

درمان استرس و اضطراب

۱۰ بهترین مواد غذایی برای درمان استرس و اضطراب

استرس همیشه قابل پیشگیری نیست، اما چند نکته وجود دارد که می‌توان برای مدیریت مؤثرتر استرس، از آنها پیروی کرد. یکی از مهم ترین آنها، رژیم غذایی سالم است.

۱.شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی تریپتوفان است، یک اسید آمینه ضروری که بدن قادر به تولید آن نیست اما باید از طریق غذا به دست آید. شکلات تلخ با تحریک تولید سروتونین با تریپتوفان موجود در آن می تواند خلق و خو را بهبود بخشد. سایر غذاهای غنی از تریپتوفان بادام زمینی، بادام، فندق، آجیل کاج و پسته هستند.

بیشتر بخوانید: مضرات استرس: ۱۰ بلایی که استرس سرتان می آورد؟

۲.پسته

درمان استرس و اضطراب، پسته سرشار از ویتامین B6 است، یک ویتامین محلول در آب که به نظر می رسد در بهبود سنتز ملاتونین، هورمونی که توسط بدن تولید می شود، موثر باشد. به تنظیم خواب و چرخه خواب و بیداری کمک می کند. سایر غذاهای حاوی ویتامین B6 عبارتند از: گوشت، ماهی، غلات کامل، تخم مرغ، شیر و پنیر.

۳.اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات غنی از اسید فولیک است و می تواند مشکلات خلقی، اضطراب و افسردگی را بهبود بخشد. اسید فولیک همچنین در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، دو شرایط مرتبط با کاهش مهارت‌های شناختی و حرکتی، مفید است. کلم بروکلی، مارچوبه، توت فرنگی و کیوی نیز منابع خوبی از اسید فولیک هستند.

۴.ماهی قزل آلا

ماهی سالمون به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 دارای اثرات ضد التهابی است. امگا 3 باعث بهبود خلق و خوی بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب پاتولوژیک می شود. ساردین، ماهی تن، ماهی خال مخالی، گردو و بذر کتان نیز سرشار از امگا 3 هستند.

این ماهی های چرب حاوی مقادیر خوبی ویتامین D نیز هستند. این ویتامین با کاهش ترشح کورتیزول (هورمون استرس) اثر آرامش بخشی دارد. ویتامین D در تخم مرغ و پنیر نیز یافت می شود و از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید توسط بدن تولید می شود.

۵.ماست

ماست غذایی است که فلور روده را بهبود بخشیده و عملکرد روده را بهتر می سازد. سلامت مغز و روده ارتباط نزدیکی با هم دارند و تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌های موجود در ماست با بهبود خلق و خو، اضطراب، افسردگی و استرس را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: یوگا برای کاهش استرس: با این ۶ روش ساده استرس را از خود دور کنید

درمان استرس و اضطراب

۶.موز

موز یکی از میوه هایی است که خواب را بهبود می بخشد. حاوی ملاتونین است، مولکولی که نقش مهمی در تنظیم ریتم خواب و بیداری دارد. خوردن یک موز در عصر می تواند به خواب بهتر شما کمک کند. سایر غذاهای حاوی ملاتونین سیب، گیلاس، پرتقال و گردو هستند.

۷.فلفل

درمان استرس و اضطراب، فلفل از جمله غذاهای غنی از ویتامین C است. اگر نصف یک فلفل خام مصرف شود، می تواند نیاز ویتامین  سی را تامین کند. فراموش نکنید که ویتامین C بسیار مهم است زیرا دوپامین را به سروتونین تبدیل می کند و در نتیجه باعث احساس آرامش و تمرکز می شود.

۸.گوشت بوقلمون

کمبود آهن یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است و عامل اصلی خستگی، تحریک پذیری و عدم تمرکز است. گوشت بوقلمون یکی از مواد غذایی است که باید در یک رژیم غذایی سالم و متعادل گنجانده شود. زیرا مقدار مناسب آهن را جذب می کند. آهن جزء ضروری هموگلوبین است که اکسیژن را به تمام سلول ها می رساند.

۹.بادام

درمان استرس و اضطراب، بادام از نظر منیزیم بسیار غنی است. منیزیم نقش اساسی در تولید سروتونین دارد، هورمون خلق و خوی خوب که کیفیت خواب را ارتقا می دهد، خلق و خو را متعادل می کند و عملکرد مغز را تقویت می کند.

۱۰.آرد سبوس دار

آرد گندم کامل جزو معدود مواد غذایی با محتوای کروم خوب است. کروم یک ماده معدنی است که به مقدار بسیار کم در غذا یافت می شود، اما نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد. ماده معدنی کروم با تنظیم احساسات و خلق و خو بر تولید سروتونین و ملاتونین تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: با تکنیک ۱-۲-۳-۴-۵  فورا اضطراب را از خود دور کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا