;
خواص گیاهان داروییسلامت

خواص چای سیاه: ۷ حقیقت در مورد چای که شما را شگفت زده می کند!

خواص چای سیاه: چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است و سرشار از ترکیبات مفید است. با این حال، بسیاری از افراد بدون آگاهی از فواید چای، آن را مصرف می کنند. چای علاوه بر این که یک نوشیدنی خوش طعم است، سرشار از آنتی اکسیدان است و تنها حاوی مقادیر کمی سدیم، پروتئین و کربوهیدرات است. توصیه می شود به طور منظم مصرف شود تا از فواید آن حداکثر استفاده را ببرید. در بخش سلامت به ۷ حقیقت جالب در مورد چای سیاه پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: خواص چای دارچین برای سلامت از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن

محبوب ترین نوشیدنی جهان

خواص چای سیاه، بعد از آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در سراسر جهان است، بنابراین به احتمال زیاد چای سیاه را به طور منظم می نوشید. بنابراین، چای سیاه چقدر برای سلامتی مفید است؟ چای سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد خطرناک محافظت می کند.

چای سیاه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ضد پیری است و فوایدی مانند افزایش هوشیاری ذهنی، کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و بیماری پارکینسون و پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی دارد. در شرق معمولا چای سیاه و گرم مصرف می شود در حالی که در غرب چای سرد با لیمو یا چای داغ با شیر مصرف می شود. ایران، چین، ترکیه و انگلیس بیشترین مصرف چای را دارند.

۷ فایده چای سیاه

خواص چای سیاه، چای سیاه محبوب ترین نوع چای است. بنابراین، چای سیاه چقدر سالم است؟ تاثیرات چای سیاه دقیقا چیست؟

خواص چای سیاه

۱.سلامت قلب را بهبود می بخشد

خواص چای سیاه، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که چای سیاه تاثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد. در مطالعه ای که تاثیر مصرف چای را بر خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی بررسی کرد، ۳۵۰۰۰۰ مرد و زن چینی ۳۰ تا ۷۹ ساله مورد بررسی قرار گرفتند. حدود ۷ سال بعد، محققان خاطرنشان کردند که مصرف چای با کاهش خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی و کاهش خطر بیماری جدی عروق کرونر مانند حمله قلبی مرتبط است.

مطالعه دیگری اثرات نوشیدن چای سیاه و آب گرم ساده را در یک دوره ۱۲ هفته ای مقایسه کرد. چای سیاه حاوی مقادیر زیادی مشتقات فلاوان ۳-اول، فلاونول، تافلاوین و اسید گالیک است. محققان دریافتند که مصرف ۹ گرم چای سیاه در روز عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی از جمله سطح تری گلیسیرید و قند را کاهش می دهد. در این مطالعه مشاهده شد که نسبت کلسترول LDL به HDL به طور قابل توجهی کاهش یافته و سطح کلسترول HDL افزایش یافته است.

خواص چای سیاه، به طور کلی، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف چای سیاه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و سطح آنتی اکسیدان را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: فواید ترکیب شیر و دارچین برای سلامت جنسی مردان

۲.به مبارزه با سرطان کمک می کند

مصرف چای سیاه نیز در لیست مبارزه با سرطان قرار دارد، زیرا با کاهش برخی سرطان ها همراه بوده است. مطالعه ای که در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شد، اثرات مصرف چای سیاه غنی از فلاونوئید را بر خطر ابتلا به سرطان پروستات بررسی کرد و بیش از ۵۸۰۰۰ مرد را مورد بررسی قرار داد. چای سیاه منبع اصلی فلاونوئیدهای تقویت کننده سلامتی مانند کاتچین، اپی کاتچین، کامفرول و میریستین است.

این مطالعه نشان داد که افزایش سطح فلاونوئیدها و مصرف چای سیاه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است، اگرچه ارتباط مشابهی برای مراحل معمول و اولیه سرطان پروستات مشاهده نشد. خواص چای سیاه، مطالعه امیدوارکننده دیگری نشان داد که تافلاوین ۳ موجود در چای سیاه دارای توانایی های بسیار قدرتمندی برای توقف رشد سلول های سرطانی تخمدان مقاوم به سیس پلاتین است. نتیجه این مطالعه بسیار چشمگیر است، زیرا سیس پلاتین یکی از موثرترین داروهای ضد تومور است.

خواص چای سیاه

۳.به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند

خواص چای سیاه، دیابت یک مشکل سلامتی رو به رشد در سراسر جهان است. مطالعه ای که در مجله Diabetologia منتشر شده است، مصرف چای را در ارتباط با ابتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار داد. این مطالعه شامل ۴۰۰۰۰ شرکت‌کننده بود و طی یک پیگیری متوسط ​​۱۰ ساله، محققان دریافتند که ۹۱۸ بیمار به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند.

خواص چای سیاه، این مطالعه نشان داد که مصرف هر دو چای و قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. مشخص شده است که نوشیدن حداقل سه فنجان چای در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا حدود ۴۰ درصد کاهش می دهد.

۴. در برابر سکته مغزی محافظت می کند

خواص چای سیاه، مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه چای سیاه یا سبز می تواند از سکته مغزی ایسکمیک جلوگیری کند. محققان دریافتند افرادی که سه فنجان یا بیشتر در روز چای می‌نوشیدند نسبت به افرادی که کمتر می‌نوشیدند، ۲۱ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

بیشتر بخوانید: قاتل قند خون: ۶ دمنوش گیاهی که در درمان قند خون معجزه می کند

۵.ناراحتی های معده را برطرف می کند

اگر ناراحتی معده یا اسهال دارید، یک فنجان چای سیاه ممکن است راه حل خوبی باشد. تانن موجود در چای سیاه اثر تسکین دهنده ای بر دستگاه روده دارد که می تواند به کاهش التهاب معده و توقف اسهال کمک کند.

خواص چای سیاه، اگر فکر می کنید دچار کم آبی شده اید، می توانید چای سیاه بدون کافئین را انتخاب کنید. تحقیقات نشان داده است که قرص های چای سیاه برای درمان اسهال غیر باکتریایی در کودکان ۲ تا ۱۲ ساله مبتلا به اسهال حاد غیر باکتریایی بی خطر هستند.

خواص چای سیاه

۶.خاصیت ضد باکتریایی دارد

چای سیاه نه تنها یک نوشیدنی خوشمزه است، بلکه یک نوشیدنی با خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی قوی است. مطالعات نشان داده است که ترکیبات فنلی و تانن های چای سیاه می توانند انواع خاصی از باکتری ها را مهار کنند.

خواص چای سیاه، همچنین نشان داده شده است که چای سیاه با عسل باکتری های سرسخت هلیکوباکتر پیلوری را از بین می برد و از مشکلات گوارشی مختلف از جمله زخم جلوگیری می کند.

۷.هورمون های استرس را کاهش می دهد

یکی از فواید رایج چای سیاه این است که هورمون های استرس را کاهش می دهد. در حالی که قهوه برای برخی از افراد بسیار پرانرژی شناخته شده است، چای نیز منبع متعادلی از کافئین در نظر گرفته می شود و حتی می تواند به عنوان یک نوشیدنی آرامش بخش و تسکین دهنده استرس استفاده شود. مطالعات نشان داده اند که چای سیاه می تواند با سرکوب هورمون های استرس مانند کورتیزول به مدیریت بهتر استرس روزانه کمک کند.

بیشتر بخوانید: دمنوش برای رفع خستگی: ۶ گیاه شگفت انگیز برای رفع خستگی پاییزی

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام .درموردخواص چای سیاه مهمترین خاصیت آن از قلم افتاده . این که دربین تمام خوراکی ها چای بهترین منبع فلوراید هست که موجب استحکام استخوانها ودندانها میشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا