;
بیماری هاسلامت

جلوگیری از کلسترول بالا: ۱۰ نکته موثر برای جلوگیری از کلسترول بالا

جلوگیری از کلسترول بالا: کلسترول ماده ای است که به طور طبیعی در تمام بافت های بدن یافت می شود و به کلاس استرول ها تعلق دارد. وجود کلسترول برای بسیاری از عملکردهای مختلف بدن مهم است. به غشاهای سلولی انعطاف می دهد و سیالیت آنها را تنظیم می کند. نمک های صفراوی، برخی هورمون های مردانه و زنانه و ویتامین D نیز از کلسترول تولید می شوند.

با این حال، کلسترول بالا برای سیستم قلبی عروقی مضر است. با این حال، روش های مختلفی برای جلوگیری از کلسترول بد بالا و افزایش کلسترول خوب وجود دارد. در بخش سلامت ۱۰ نکته موثر برای جلوگیری از کلسترول بالا مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: قاتل کلسترول بد: این ۱۰ مواد غذایی را هر روز مصرف کنید  

۱۰ نکته موثر برای جلوگیری از کلسترول بالا

۱.غذاهای غنی از کلسترول را کاهش دهید

جلوگیری از کلسترول بالا، با کاهش مصرف غذاهای غنی از کلسترول مانند گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، کله پاچه و گوشت های چرب، از یک رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه ها، سبزیجات و حبوبات استفاده کنید. این اولین قدم برای جلوگیری از شروع کلسترول بالا است.

۲.چربی های غیر اشباع را انتخاب کنید

مصرف چربی های اشباع شده (سوسیس، گوشت های چرب، کره، پنیر، روغن پالم و غیره) را کاهش دهید. زیرا کلسترول را افزایش می دهند و مصرف چربی هایی مانند روغن ماهی چند غیر اشباع، روغن زیتون فوق بکر، آجیل و روغن بذر کتان را افزایش دهید.

۳.کاهش وزن

در افرادی که چاق یا اضافه وزن دارند، در مطالعات مختلف نشان داده شده است که کاهش وزن باعث کاهش سطح کلسترول خون و در نتیجه جلوگیری از تجمع کلسترول در رگ ها می شود.

جلوگیری از کلسترول بالا

۴.مصرف فیبر غذایی خود را افزایش دهید

جلوگیری از کلسترول بالا، نکته دیگر برای جلوگیری از سطوح بالای کلسترول بد این است که مصرف فیبر خود را با مصرف روزانه نان سبوس دار، مقدار زیادی سبزیجات و حبوبات افزایش دهید. مصرف جوی سرشار از بتا گلوکان به ویژه برای کاهش سطح کلسترول توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:  کلسترول بالا: از خوردن این ۷ غذا اجتناب کنید

۵.چای سبز مصرف کنید

جلوگیری از کلسترول بالا، مصرف چای سبز توانایی کاهش قابل توجه کلسترول کل و کلسترول بد را دارد.

۶.فعالیت بدنی را تمرین کنید

فعالیت بدنی منظم به افزایش سطح کلسترول خوب HDL کمک می کند، در نتیجه از سطح کلسترول بد جلوگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

۷.سیگار نکشید

جلوگیری از کلسترول بالا، ترک سیگار روش دیگری برای پیشگیری از مشکلات مربوط به کلسترول بالا است. زیرا از عملکرد کلسترول خوب HDL جلوگیری می کند و همچنین بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر مانند مشکلات تنفسی و افزایش خطر سرطان را از بین می برد.

جلوگیری از کلسترول بالا

۸.کاکائو مصرف کنید

مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم کاکائو باعث افزایش سطح کلسترول HDL و کاهش سطح کلسترول LDL می شود. مصرف کاکائو را می توان با شکلات افزایش داد، اما شکلات تلخ حاوی حداقل ۷۰ درصد کاکائو باید ترجیح داده شود.

بیشتر بخوانید: درمان کلسترول: این گیاه محبوب قاتل کلسترول است

۹.الکل مصرف نکنید

مصرف الکل باعث افزایش سطح کلسترول LDL می شود. بنابراین مصرف مشروبات الکلی یک عامل خطر برای سیستم قلبی عروقی است.

۱۰.اجتناب از استرس

جلوگیری از کلسترول بالا، داشتن یک زندگی پر استرس می تواند منجر به مصرف بیش از حد غذاهای چرب مانند فست فود یا فست فود شود که می تواند باعث افزایش سطح کلسترول شود. بنابراین، خوب است تا حد امکان از موقعیت های استرس زا دوری کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۲بهترین مواد غذایی برای کنترل و درمان کلسترول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا