;
خواص گیاهان داروییسلامت

دمنوش برای رفع خستگی: ۶ گیاه شگفت انگیز برای رفع خستگی پاییزی

دمنوش برای رفع خستگی: خستگی پاییز معمولا زمانی شروع می شود که روزها به طور محسوسی کوتاه می شوند و نور خورشید جای خود را به هوای ابری و بارانی می دهد. این تغییر تاثیر زیادی روی خلق و خوی افراد دارد و باعث از بین رفتن احساس خواب آلودگی و خستگی می شود. این وضعیت مربوط به سیستم هورمونی است. در پاییز، سطح ملاتونین که مسئول خواب آلودگی است، افزایش می یابد و افراد را تشویق می کند که سرعت خود را کاهش دهند.

افزایش سطح ملاتونین فرد را مستعد خواب و استراحت می کند. این یک فرآیند کاملا طبیعی است. علاوه بر این، با افزایش سطح ملاتونین، سطح سروتونین، هورمون شادی، کاهش می یابد. بنابراین خستگی پاییزی با افسردگی و بد خلقی همراه است. برای مقابله با این خواب آلودگی و خستگی می توانید از گیاهان دارویی استفاده کنید. در بخش سلامت ۶ بهترین گیاه دارویی برای رفع خستگی پاییزی معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: گیاهان دارویی ضد درد: ۴ گیاه موثر برای تسکین درد با اثر آنتی بیوتیکی

۶ گیاه شگفت انگیز برای رفع خستگی پاییزی

۱.گیاهان کافئین دار

گیاهان کلاسیک حاوی کافئین و گیاهان معطر بهترین کمک کننده در برابر خستگی پاییزی هستند. قهوه و چای در چنین شرایطی عالی هستند. با این حال، به خاطر داشته باشید که گیاهان کافئین دار می توانند بر سیستم قلبی عروقی فشار وارد کنند.

دمنوش برای رفع خستگی، به همین دلیل، افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی باید با احتیاط قهوه و چای مصرف کنند. سبک ترین چای از نظر محتوای کافئین، چای سفید است. البته توصیه می شود مصرف کافئین از ۲۰۰ میلی گرم در روز برای کودکان و زنان باردار بیشتر نباشد.

دمنوش برای رفع خستگی

۲.گیاهان سازگار

گیاهان آداپتوژنیک توانایی بدن برای سازگاری با موقعیت های استرس زا را افزایش می دهند. از آنجایی که از متابولیسم طبیعی حمایت می کنند و تعادل را باز می گردانند، استقامت فیزیکی را نیز افزایش می دهند و در نتیجه مقاومت در برابر استرس را افزایش می دهند.

دمنوش برای رفع خستگی، برخلاف کافئین، گیاهان آداپتوژنیک اثر محرکی ندارند. شناخته شده ترین گیاهان آداپتوژن جینسینگ، ریشه رز و آشواگاندا هستند. علاوه بر افزایش انرژی و قدرت، تأثیراتی بر فشار خون نیز دارند، بنابراین می توانند تأثیر متفاوتی بر بدن افراد مبتلا به فشار خون داشته باشند. بنابراین، استفاده دقیق و دوز صحیح مهم است.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

۳.گزنه

دمنوش برای رفع خستگی، گزنه به عنوان یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده خون شناخته می شود. علاوه بر تاثیر مثبت بر رگ های خونی، اثر ادرار آور بسیار خوبی نیز دارد. کلیه ها را برای افزایش دفع آب تحریک می کند و در نتیجه دفع سموم را تسریع می کند.

علاوه بر اثر پاک کنندگی، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. ویتامین C موجود در آن برای جذب آهن ضروری است و گزنه یکی از معدود گیاهانی است که هر دو را دارد.

۴.برگ گردو

در طول تغییر فصل، می توانید پاکسازی سیستم لنفاوی را به این گیاه همه کاره اما کمتر شناخته شده بسپارید. عملکرد کبد و گردش خون را تحریک می کند که باعث تسهیل دفع مواد زائد از بدن می شود.

دمنوش برای رفع خستگی، می توانید آن را به عنوان چای در صبح به مدت ۴-۶ هفته در برابر خستگی میل کنید. می توانید آن را صبح با معده خالی و عصرها با گنجاندن آن در زندگی روزمره خود بنوشید.

بیشتر بخوانید: گیاهان ضد درد: ۶ گیاه دارویی ضد روماتیسم، میگرن و سایر دردها

دمنوش برای رفع خستگی

۵.برگ تمشک و شاه توت

برگ های تمشک و شاه توت تاثیر شگفت انگیزی بر سیستم ایمنی بدن دارند. به لطف مقدار بالای ویتامین  C  موجود در آن، با اثر طراوت بخشی خود به رفع افسردگی رایج در فصل پاییز کمک می کند.

دمنوش برای رفع خستگی، هر دو دمنوش گیاهی را می توان به طور مداوم مصرف کرد، بنابراین می توانید آنها را به عنوان نوشیدنی معمولی صبحگاهی خود نیز بنوشید.

۶.گل رز

دمنوش برای رفع خستگی، گل رز با تطبیق پذیری و فواید بی شمار یکی از گیاهانی است که دارای بالاترین میزان ویتامین C است. می توانید یک دمنوش گیاهی با طعم مطبوع و با طراوت تهیه کنید که با نوشیدن آن در طول روز تاثیر مثبتی بر سلامتی دارد. همچنین به دلیل توانایی آن در تسریع جریان خون برای پیشگیری و درمان آترواسکلروز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: تقویت حافظه با گیاهان دارویی: ۱۱  گیاه برای تقویت حافظه و تمرکز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا