;
بیماری هاسلامت

کنترل فشار خون بالا: این ۱۰ ماده غذایی فشار خون بالا را از بین می برد!

کنترل فشار خون بالا: هر چه سطح فشار خون بالاتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات مختلف سلامتی، به ویژه بیماری های قلبی عروقی بیشتر است. داروها و تغذیه مناسب مکمل یکدیگر در مبارزه با فشار خون هستند. تغذیه مناسب در مراحل اولیه فشار خون بالا و همچنین در مراحل بعدی به کنترل فشار خون و خطرات مرتبط با آن کمک می کند. فشار خون بالا عامل خطر اصلی برای سکته مغزی، حمله قلبی، بیماری عروق محیطی، نارسایی مزمن کلیه و رتینوپاتی است.

تخمین زده می شود که ۹۰-۹۵٪ موارد فشار خون بالا ناشی از سوء تغذیه، اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی است. در حالی که تخمین زده می شود که تنها ۵-۱۰٪ موارد فشار خون بالا مربوط به سیستم غدد درون ریز یا بیماری کلیوی است. بنابراین، بهبود سبک زندگی به طور کلی در پیشگیری یا مبارزه با فشار خون بالا بسیار موثر است. در بخش سلامت ۱۰ ماده غذایی برای کنترل و بهبود فشار خون معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: با این ۸ روش طبیعی برای همیشه از شر فشار خون بالا نجات پیدا کنید!

چه چیزی منجر به فشار خون بالا میشود؟

کنترل فشار خون بالا، در بیشتر موارد، فشار خون بالا ناشی از شیوه زندگی نامناسب است که از دوران بلوغ شروع می شود. این یک بیماری است که به شدت با رژیم غذایی مرتبط است، که در آن باید از خوردن نمک زیاد خودداری کرد.

علاوه بر این، سیگار کشیدن و سبک زندگی کم تحرک باعث فشار خون بالا می شوند و از عوامل خطر رایج هستند. همچنین برخی از علل نادر فشار خون بالا به دلیل بیماری های سیستم غدد درون ریز یا کلیه ها، مصرف برخی داروها، و همچنین اشکالی که در دوران بارداری ایجاد می شوند (پره اکلامپسی، اکلامپسی) وجود دارد.

فشار خون بالا معمولا بدون علامت است، بنابراین برای تشخیص آن نیاز به اندازه گیری دوره ای است. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا می توانند با یک رژیم غذایی مناسب و متعادل، سطح فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشند.

مصرف نمک چگونه باید باشد؟

کنترل فشار خون بالا، در حالی که محدود کردن نمک به تنهایی کافی نیست، رژیم غذایی فشار خون بالا باید سدیم کمی داشته باشد. اضافه وزن، چاقی، عدم فعالیت بدنی، استعمال دخانیات و همچنین مصرف غذاهای پر کالری یا پرچرب می تواند منجر به شروع این بیماری شود.

با این حال، کاهش نمک اولین قدم است. به همین دلیل اولین توصیه در رژیم غذایی برای فشار خون بالا این است که برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید. اگر سدیم در بین چهار یا پنج ماده اولیه باشد، آن غذا احتمالا حاوی نمک زیادی است. کارشناسان توصیه می کنند که نباید بیش از ۵ گرم (حداکثر ۱ قاشق چایخوری) نمک در روز مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: برای کنترل فشار خون بالا از این ۱۰ مواد خوراکی استفاده کنید

کنترل فشار خون بالا

۱۰ ماده غذایی که با فشار خون بالا مبارزه می کنند

کنترل فشار خون بالا، اولین قانون کلی در مبارزه با فشار خون بالا، محدود کردن مصرف نمک با استفاده از گیاهان و ادویه های مختلف است.

اصلاح تغذیه عمومی، سبک زندگی، ورزش منظم و پرهیز از سیگار ضروری است. یک رژیم غذایی سالم اولین قدم در مقابله با شروع و پیشرفت فشار خون بالا است. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد، اما برخی غذاها می توانند به مبارزه با فشار خون بالا کمک کنند.

۱.توت قرمز

مصرف منظم میوه های قرمز رنگ مانند زغال اخته، توت فرنگی و تمشک به پیشگیری از ابتلا به فشار خون و کاهش فشار خون کمک می کند. این میوه ها سرشار از فلاونوئیدها هستند که سطح فشار خون را متعادل می کند.

۲.موز

موز سرشار از پتاسیم است که در کنترل فشار خون موثر است. پتاسیم معدنی جایگزین سدیم می شود، میزان آب بدن را کاهش می دهد و فشار خون را کاهش می دهد.

۳.سیر

کنترل فشار خون بالا، سیر به افزایش اکسید نیتریک در بدن کمک می کند. این به نوبه خود به تحریک گشاد شدن شریان ها کمک می کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.

۴.شکلات تلخ

مطالعات نشان می دهد افرادی که شکلات تلخ مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. اما به یاد داشته باشید که شکلات نباید حاوی شکر باشد. شکلات تلخ را با حداقل ۷۰ درصد کاکائو انتخاب کنید.

۵.سبزیجات برگ سبز

کنترل فشار خون بالا، پتاسیم با کاهش فشار خون به مبارزه با سدیم اضافی در بدن کمک می کند. سبزیجات دارای برگ سبز تیره نیز حاوی مقادیر بالایی پتاسیم هستند و در نتیجه فشار خون را متعادل می کنند. به طور منظم سبزیجات با برگ سبز تیره مانند آرگولا، اسفناج، کاهو، کلم، شلغم و شاتوت مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: این ۵ دمنوش قاتل فشار خون بالا است!

کنترل فشار خون بالا

۶.حبوبات

به لطف وجود پروتئین هیدروسالات در محتوای آن، حبوبات به کاهش فشار خون کمک می کنند. حبوبات اضافه شده به رژیم غذایی برای فشار خون بالا می توانند فشار خون را کاهش دهند و همچنین از شروع هر گونه آسیب به کلیه ها که اغلب به دلیل فشار خون بالا کار بیش از حد می کنند، جلوگیری می کند.

۷.ماهی روغنی

ماهی روغنی به دلیل داشتن امگا 3 بالا در کنترل فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. اثر مفیدی در جلوگیری از استاز دارد. ماهی هایی با محتوای امگا 3 بالا مانند ماهی خال مخالی، سالمون و تن را انتخاب کنید.

۸.غلات کامل

کنترل فشار خون بالا، اسید گلوتاماتیک موجود در غلات کامل یک داروی عالی برای پایین نگه داشتن فشار خون است.

۹.پنیر و لبنیات

شیر و محصولات لبنی به طور قابل توجهی در کاهش فشار خون بالا نقش دارند. این اثر مفید بر فشار خون به دلیل وجود پپتیدهای خاصی است که با کمک به حفظ فشار خون در مقادیر طبیعی خاص، به طور فعال عمل می کنند.

۱۰.کرفس

کنترل فشار خون بالا، به لطف خواص دیورتیک خود، به سیستم کلیه کمک می کند تا رنین اضافی، آنزیمی که فشار خون را افزایش می دهد، حذف کند. مصرف کرفس در کاهش فشار خون موثر است.

بیشتر بخوانید:  8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هشت =

دکمه بازگشت به بالا