;
خواص گیاهان داروییسلامت

مصرف بیش از حد چای: ۵ خطر جدی نوشیدن چای که نمی دانستید!

مصرف بیش از حد چای: چای یک نوشیدنی لذت بخش و پر طرف دار در بسیاری از کشورهای آسیا از جمله ایران است. انواع مختلف چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، کاتچین‌ها و L-theanine، برای سلامتی بسیار مفید هستند. زیرا در پیشگیری از برخی بیماری‌ها، افزایش متابولیسم و ​​بهبود عملکرد مغز نقش موثری دارد.

اما مصرف بیش از حد چای در برخی موارد می تواند برای سلامتی بسیار مضر و حتی خطرناک باشد. در بخش سلامت چشمک به بررسی عوارض مصرف بیش از حد چای و مقدار مناسب مصرف چای در روز پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۹ مهم ترین عوارض جانبی مصرف چای سیاه که تا حالا نمی دانستید!

اجزای فعال بیولوژیکی چای

مصرف بیش از حد چای، برگ های چای گیاهی است که از ترکیبات فعال بیولوژیکی تشکیل شده است. اعتقاد بر این است که حداقل ۲۰۰۰ ماده فعال در برگ های چای وجود دارد. این ها شامل پلی فنول ها، کاروتنوئیدها و موادی مانند کلروفیل، کافئین و تئوفیلین و همچنین اسیدهای آمینه ویژه مانند L-theanine هستند. همچنین مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی دارد.

پلی فنول های موجود در برگ های تازه چای، فلاونوئیدهای اصلی هستند. چای همچنین حاوی مقادیر زیادی فلاونول مانند کامفرول، کورستین و میریستین است. برگ‌های چای نیز حاوی کافئین هستند که مقادیر آن از ۴۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم در لیتر متغیر است. سایر محرک ها تئوفیلین و تئوبرومین هستند.

اینها موادی با اثر محرک شناخته شده بر روی سیستم عصبی مرکزی هستند. اگرچه محتوای وزن خشک بیشتر از مقدار موجود در دانه‌های قهوه است. اما محرک‌های موجود در چای به دلیل تکنیک‌های مختلف فرآوری، به مقدار کمتری در نوشیدنی وجود دارد.

یک فنجان چای نصف مقدار کافئین قهوه را دارد. اما اگر در طول روز چای زیادی مصرف می کنید، این مقدار را نباید نادیده گرفت. برگ های چای حاوی مقادیر زیادی فلوراید است که بسته به نوع آن از ۱ تا ۲ میلی گرم در لیتر متغیر است. مصرف روزانه قابل تحمل فلوراید تقریبا ۱۰ میلی گرم است.

بیش از ۶۰۰ ترکیب فرار وجود دارد که از اثر آنزیمی در برگ های چای به دست می آید. این ها نشانه هایی هستند که چای فقط یک نوشیدنی نیست، بلکه یکی از بهترین تقویت کننده های سلامتی است. این ترکیبات با خواص مختلف هستند که به ویژه در چای سیاه به وفور یافت می شوند.

اگر بیش از حد چای بنوشید چه اتفاقی می افتد؟

مصرف بیش از حد چای، بسیاری از مردم به چای به عنوان جایگزینی برای انواع طعم های موجود یا قهوه نگاه می کنند و مصرف بیش از حد آن بسیار آسان است. بنابراین، آیا نوشیدن زیاد چای برای سلامتی مضر است؟

مانند هر چیز دیگری، هرگز نباید در مصرف چای زیاده روی کنید. چای برای سلامتی شما مفید است، اما در صورت مصرف بیش از حد می تواند عوارض جانبی داشته باشد. برخی از انواع چای نیز وجود دارد که مصرف بیش از حد آنها می تواند به خصوص مشکلات سلامتی را به همراه داشته باشد.

اغلب تصور می شود که چای سبز یک نوشیدنی معجزه آسا برای سلامتی است و اغلب باعث می شود هر چه بیشتر آن را بنوشید احساس بهتری داشته باشید. با این حال، چای سبز در صورت مصرف بیش از حد عوارض جانبی زیادی دارد. چای سیاه به دلیل محتوای کافئین موجود در آن، در صورت مصرف بیش از حد مضر است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ خواص شگفت انگیز چای آلبالو: سالم ترین نوشیدنی فصل

مصرف بیش از حد چای

چه زمانی نوشیدن چای بد است؟ چه مقدار چای می توانید در روز بنوشید؟ کدام چای ها مضر هستند؟

فواید چای

مصرف بیش از حد چای, چای سومین نوشیدنی پرمصرف در جهان است که برای ذهن، عضلات، قلب و حافظه مفید است. از زمان های قدیم، مردم چای را به دلیل اثرات مفید آن، به ویژه در آسیا می نوشیده اند، و این نوشیدنی هنوز در مرکز “مراسم چای”، آیین های واقعی برای ذهن و بدن است.

بر اساس برخی مطالعات، چای برای عملکرد مغز مفید است، به ویژه L-theanine و کاتچین موجود در آن دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و در مبارزه با رادیکال های آزاد و پیری سلولی مفید است.

چای به عملکرد متابولیسم کمک می کند و برای پیشگیری از عفونت های باکتریایی موثر است. اما با وجود فواید زیاد، مصرف زیاد چای همیشه خوب نیست و مواد مفیدی که معمولا آن را به نوشیدنی سالم تبدیل می کند، می تواند به دلیل مصرف زیاد، عوارض مختلفی ایجاد کند.

مضرات نوشیدن زیاد چای

مصرف بیش از حد چای، اولین نکته ای که باید روشن شود این است که چای اغلب حاوی تئین است. بنابراین نه تنها اعتیادآور است، بلکه مصرف بیش از حد چای در طول روز می تواند باعث ایجاد چیزی شود که به آن «مسمومیت چای» می گویند.

کافئین موجود در چای، چای را به یک محرک قوی تبدیل می کند و چای هایی وجود دارند که حاوی سطوح بسیار بالایی از تئین هستند که مصرف آن مانند قهوه می تواند باعث شروع میگرن، بی خوابی و بدتر شدن اختلالات خواب و همچنین افزایش احساس تحریک پذیری، تپش قلب، حالت تهوع، درد معده و استفراغ می شود.

چای هایی که به ویژه سرشار از تئین هستند، مانند چای سبز، چای سفید و برخی از چای های سیاه و چای ماچا که اغلب به دلیل خواص مفید آن به مقدار زیاد مصرف می شود، می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند. به طور کلی تصور می شود که چای سیاه به خاطر محتوای تئین مضر است، اما بسیاری از چای های سیاه محتوای تئین کمتری نسبت به چای سبز دارند.

۵ اثر منفی مصرف زیاد چای برای سلامتی

۱.برای معده مضر است

مصرف بیش از حد چای, برخی از چای‌ها در صورت مصرف بیش از حد ممکن است برای معده مضر باشند. زیرا حاوی تئین هستند یا چای‌های «خام‌تر» هستند. غلظت کافئین در برخی چای ها می تواند باعث تهوع یا درد معده شود زیرا میزان اسید موجود در هضم را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد چای

۲.سلامت قلب را تهدید می کند

مصرف بیش از حد چای، مصرف چای سبز به دلیل داشتن کاتچین در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی موثر است. از سوی دیگر، چای به دلیل داشتن کافئین می تواند فشار خون را افزایش داده و ضربان قلب را تسریع کند و بر سیستم قلبی عروقی فشار وارد کند.

به علاوه سیستم عصبی را تحریک کرده و اضطراب، تحریک پذیری و استرس را بدتر می کند. مصرف زیاد چای برای افرادی که از بیماری های قلبی عروقی، نارسایی قلبی و اضطراب رنج می برند، توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی دوستدار قلب که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید!

۳.ممکن است جذب آهن را مختل کند

مصرف بیش از حد چای، آهن یک ماده معدنی ضروری برای متابولیسم سالم است. برای تولید هموگلوبین ضروری است، اما غذاهایی مانند چای سرشار از تانن هستند. بنابراین جذب آهن را مهار می کنند. تانن ها با آهن کمپلکس های نامحلول تشکیل می دهند که از جذب آن جلوگیری می کند.

توصیه می شود برای کاهش تانن موجود در چای، زمان دم کشیدن را کاهش دهید. اما این باعث کاهش محتوای مواد مفید و کافئین نیز می شود. یک چای کم دم به مدت ۴ تا ۵ دقیقه میزان تانن را کاهش می دهد. برای اطمینان از جذب سالم آهن، نوشیدن چای حداقل ۲۰ دقیقه بعد از غذا توصیه می شود.

۴.در دوران بارداری مشکلات ایجاد می کند

توصیه می شود از مصرف زیاد چای در دوران بارداری که می تواند در عملکرد اسید فولیک اختلال ایجاد کند، به خصوص به دلیل محتوای کافئین و کاتچین آن، مانند چای سبز، خودداری شود. به خصوص در دوران بارداری، مصرف روزانه چای سبز و چای سیاه توصیه نمی شود .زیرا ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در کودک مانند افزایش ضربان قلب یا بی خوابی شود.

۵.ممکن است با داروها تداخل داشته باشد

مصرف بیش از حد چای، مصرف زیاد چای برای کسانی که دارو مصرف می کنند توصیه نمی شود، زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و اثربخشی آنها را به خطر بیندازد.

چه مقدار چای در روز می توان نوشید؟

چه مقدار چای سبز می توانید بنوشید؟ میزان مصرف روزانه چای چقدر است؟ این ها تنها تعدادی از سوالات متداول در مورد مصرف روزانه چای هستند. مانند سایر نوشیدنی های کافئین دار، مصرف بیش از حد چای هرگز ایده خوبی نیست. بنابراین، آیا محدودیت مشخصی برای نوشیدن چای در روز وجود دارد؟

خوردن یک فنجان چای داغ برای همراهی با روز می تواند منبع خوبی برای آرامش و لذت باشد. اما کافئین موجود در آن می تواند باعث اضطراب، عصبی شدن، افزایش فشار خون و تسریع ضربان قلب شود.

بنابراین چه مقدار چای می توان در روز نوشید؟ پاسخ به موقعیت های مختلف بستگی دارد. برخی از مطالعات می گویند که شما می توانید تا ۱۰ فنجان چای در روز بنوشید.

در واقع، محتوای کافئین موجود در چایی که می نوشید مهم است. کارشناسان مصرف حداکثر ۳ میلی گرم کافئین در هر کیلو را توصیه می کنند و می گویند این مصرف باید قبل از عصر انجام شود. کافئین مصرف شده در عصر می تواند بر بدن تأثیر بگذارد و مشکلاتی مانند بی خوابی ایجاد کند.

برخی از کارشناسان گزارش می دهند که تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز سالم است. بر اساس این مقادیر، می توانید به راحتی چندین فنجان چای در روز مصرف کنید، زیرا محتوای چای معمولا بین ۱۵تا ۷۰میلی گرم در هر فنجان است.

بیشتر بخوانید: ۷ دمنوش گیاهی شفابخش که حتما در آشپزخانه داشته باشید!

مصرف بیش از حد چای

چه زمانی چای بنوشیم؟

مصرف بیش از حد چای، به عنوان یک قاعده کلی، خوب است در مصرف چای زیاده روی نکنید و مصرف آن را در دوزهای توصیه شده حفظ کنید. به علاوه به بدن خود و واکنش های آن به نوشیدنی گوش دهید. پس بهترین زمان برای نوشیدن چای چه زمانی است؟

محتوای تئین موجود در چای یکی از عوامل اصلی عوارض جانبی آن است که چای را محرک می کند. بنابراین اگر از بی خوابی رنج می برید، از مصرف چای در عصر یا بعد از ظهر خودداری کنید. با این حال، نوشیدن چای در صبح یا بعد از ظهر مفید است. نوشیدن چای بین وعده های غذایی برای جلوگیری از شرایطی مانند کاهش جذب آهن توصیه می شود.

آیا نوشیدن زیاد چای سبز مضر است؟

مصرف بیش از حد چای، بسیاری از مردم چای سبز را به دلیل فواید آن برای سلامتی می نوشند. چای سبز حامی عالی سلامتی است. خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و برای سلامت قلب و عروق مفید است. با این حال، نوشیدن بیش از حد به بدن کمک نمی کند و می تواند اثر معکوس داشته باشد.

توصیه می شود هرگز از دوز ۵ فنجان چای سبز در روز تجاوز نکنید. از عوارض اصلی چای سبز می توان به کاهش جذب آهن اشاره کرد. برای کاهش این اثر، نوشیدن چای سبز بین وعده های غذایی توصیه می شود. چای سبز همچنین حاوی فلوراید است که برای سلامت ناخن و استخوان مفید است. اما در صورت وجود بیش از حد در بدن می تواند باعث بیماری های مختلف سیستم استخوانی شود.

بیشتر بخوانید: قاتل قند خون: ۶ دمنوش گیاهی که در درمان قند خون معجزه می کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا