;
سلامتبیماری ها

۱۲ غذای سالم و خوشمزه برای دیابتی ها

توجه به آنچه باید بخورید و از چه چیزهایی در دیابت اجتناب کنید. بسیار مهم است. زیرا اشتباهات تغذیه ای می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود که می تواند منجر به مرگ شود. بسیاری از مردم تا زمانی که متوجه عوارضی نشوند، نمی دانند که دیابت دارند. آنها غذاها و نوشیدنی های مختلفی را مصرف می کنند که روی بدن آنها تأثیر منفی می گذارد. برخی از غذاها بی ضرر هستند، اما برخی باعث تجمع گلوکز در خون و افزایش میزان قند خون می شوند. اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید یا اگر قبلاً دیابت دارید، رژیم غذایی شما نقش مهمی در بهبودی شما دارد. از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل پیروی کنید، این کار مبارزه با بیماری هایی مانند دیابت را برای شما آسان تر می کند. در بخش سلامت چشمک به معرفی غذاهای مفید برای دیابت پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۷ دمنوش گیاهی شفابخش که حتما در آشپزخانه داشته باشید!

دیابت

دیابت در دو نوع ایجاد می شود. دیابت نوع ۱ اساساً وضعیتی است که در آن لوزالمعده نمی تواند انسولین تولید کند. دیابت نوع ۲ شایع ترین نوع دیابت است. در بزرگسالان اضافه وزن به دلیل سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا یا ژنتیک ایجاد می شود. نوع دیگر دیابت دیابت بارداری است. این یک نوع دیابت موقت است که در اواخر بارداری ظاهر می شود و پس از زایمان به سرعت ناپدید می شود.

۱۲غذای سالم برای دیابتی ها

غذاهای مفید برای دیابت، کنترل یا پیشگیری از دیابت به معنای کنار گذاشتن تمام غذاهای حاوی قند نیست. برعکس، لازم است یک رژیم غذایی خوشمزه و متعادل را در نظر بگیرید که سطح انرژی شما را به حداکثر برساند و خلق و خوی شما را بهبود بخشد. شما نباید نیاز به کیک و شکلات را به طور کامل نادیده بگیرید و زندگی ای را بپذیرید که اصلا قند در آن نباشد. اشتباهات اصلی رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و کالری دریافتی خود را کاهش دهید.

غذاهای مفید برای دیابت

۱.لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر غذایی است که به احساس سیری کمک می کند، قند خون را تثبیت می کند و حتی کلسترول را کاهش می دهد. منبع خوبی از کلسیم است و به سوزاندن چربی بدن کمک می کند. لوبیا همچنین منبع عالی پروتئین است. بر خلاف منابع پروتئینی بالا مانند گوشت قرمز، لوبیا چربی اشباع کمی دارد، به این معنی که می توانید پروتئین را بدون افزایش خطر بیماری قلبی دریافت کنید.

۲.ماهی قزل آلا

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که چربی های سالمی هستند که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند. به کاهش وزن کمک می کنند و التهاب را در بدن کاهش می دهند. ماهی سالمون همچنین یکی از بهترین منابع ویتامین D است.

بیشتر بخوانید: قند خون بالا: این ۱۰ میوه قند خون را افزایش نمی دهد!

۳.جو

جو احتمالا یکی از سالم ترین غلاتی است که نخورده اید، جو سرشار از نوعی فیبر محلول به نام بتا گلوکان است. تحقیقات نشان می دهد که بتا گلوکان می تواند کلسترول تام و LDL را با مهار توانایی بدن در جذب آن کاهش دهد. خوردن تنها ۳ گرم در روز می تواند کلسترول را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. جو به لطف مقدار زیادی فیبر موجود در آن، به تعادل قند خون نیز کمک می کند.

۴.میوه های جنگلی

میوه ها قند طبیعی هستند، اما برخلاف شیرینی ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول هستند. میوه های جنگلی مانند توت سیاه، زغال اخته، توت فرنگی، زغال اخته و تمشک حاوی مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان هستند. این آنتی اکسیدان ها باعث بهبود سلامت قلب، تثبیت فشار خون و افزایش کلسترول خوب می شود.

غذاهای مفید برای دیابت

۵.سبزیجات با برگ سبز تیره

سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم پیچ، آروگولا، جعفری و شاتوت کاملا سالم هستند. همه آنها منابع عالی فیبر و حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند. سبزیجات سبز به دلیل فولات موجود در آنها برای سلامت قلب نیز مفید هستند. فولات سطح هموسیستئین را کاهش می دهد، اسید آمینه ای که می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد که مصرف ۴۰۰ میکروگرم فولات در روز می تواند سطح هموسیستئین را تا حد زیادی کاهش دهد.

۶.بذر کتان

غذاهای مفید برای دیابت، کتان منبع خوبی از اسید آلفا لینولنیک (ALA)، اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA است. همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد. مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف اسید آلفا لینولنیک خطر بیماری قلبی و حمله قلبی را کاهش می دهد. کتان به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند.

بیشتر بخوانید: تعادل قند خون با ۵ مواد غذایی ساده و معجره گر + پایان احساس گرسنگی

۷.لبنیات

منبعی بهتر از کلسیم و ویتامین D نسبت به محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست پیدا نخواهید کرد. مطالعات نشان می دهد افرادی که بیش از ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم و بیش از ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین  D  در روز مصرف می کنند، ۳۳ درصد کمتر از افرادی که کلسیم و ویتامین D کمتری مصرف می کنند، در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. در برخی از وعده های غذایی به جای آب میوه شیر بنوشید و به عنوان میان وعده یا دسر ماست یا پنیر بخورید.

۸.ماهی تن

یکی دیگر از ماهی های سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D ماهی تن است. با این حال، ماهی تن ممکن است حاوی جیوه باشد، ترکیبی که در دوزهای بالا می تواند باعث مشکلات عصبی شود. برای ایمن بودن، مصرف ماهی تن خود را به ۳۵۰ گرم در هفته محدود کنید.

غذاهای مفید برای دیابت

۹.جو دوسر

جو همچنین سرشار از فیبر است. بنابراین یک غذای عالی برای بیماران دیابتی به شمار می رود. مطالعات نشان می دهد که جو کلسترول بد را کاهش می دهد و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد. فیبر سرعت تجزیه و جذب کربوهیدرات ها را کاهش می دهد و سطح قند خون را ثابت نگه می دارد.

۱۰.عدس

مانند لوبیا، عدس نیز منبع واقعی فیبر است. یک فنجان عدس پخته حاوی ۱۶ گرم فیبر و نزدیک به ۳۶۰ میکروگرم فولات است. عدس همچنین منبع خوبی از پروتئین و تعدادی ویتامین ها و مواد معدنی است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ عدس قرمز مخصوص برای سفره های افطار

۱۲.گردو

غذاهای مفید برای دیابت، گردو منبع خوبی از فیبر پلاس و اسید آلفا لینولنیک است. اما اگر مراقب وزن خود هستید، مراقب میزان مصرف گردو باشید، زیرا کالری زیادی دارد. می توانید آن را به عنوان میان وعده میل کنید یا به سالاد یا دستور پخت مورد علاقه خود اضافه کنید.

۱۲.شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می کند. شکلات تلخ همچنین می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو باید ترجیح داده شود.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز سیر برای سلامتی: از کاهش وزن تا کنترل قند خون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا