;
تفریح و سرگرمیحکایت

حکایت ضرب المثل روغن ریخته را نذر امامزاده کرده!

حکایت ضرب المثل روغن ریخته را نذر امامزاده کرده: روزی روزگاری یك آدم مالدار و ثروتمند كه از همه رقم ملك و اموال داشت ولی خسیس و گداصفت بود ، در یك آبادی زندگی می كرد.

شاید بپسندید: حکایت ضرب المثل بادمجان دور قاب چیدن!

داستان ضرب المثل روغن ریخته را نذر امامزاده کرده

دیگر اهالی این آبادی ، با اینكه وضع مالی خوبی نداشتند ، در كارهای خیر ، مانند ساختن مسجد امامزاده و غیره شركت می كردند و هر كدام مبالغی خرج می كردند و یكدفعه تمامی اهالی برای ساختن یك امامزاده پیش قدم شدند . از پول اهالی ساختمان امامزاده به نصف رسیده بود . اما چون قدرت مالی آنها كفاف نمی داد نتوانستند كار را به اتمام برسانند.

احتمالاً بپسندید: فقط یه نابغه میتونه 3 تفاوت تصویر عکاس و گوزن رو تو 10 ثانیه پیدا کنه!

روغن ریخته را نذر امامزاده کرده

احتمالاً بپسندید: اگه تو یه نگاه پلنگ مخفی را میون علفا پیدا کردی چشات مثل عقاب تیزه!

متولی امامزاده به سراغ شخص پولدار رفت و تقاضای كمك كرد . او قول داد كه باشد همین روزها سهمیه خودم را می پردازم ، متولی هم خوشحال و خندان رفت ، بنا و عمله ای پیدا كرد و این مژده را هم به اهل محل داد . مردم می گفتند : خدا كند بلكه این امامزاده ساخته شود و نیمه كاره نماند . بعضی ها می گفتند : اگر بدهد درست و حسابی می دهد ، هم ساختمان امامزاده درست می شود و هم یك تعمیری از حمام آبادی می شود خلاصه ، هر كس درباره او حرفی می زد .

در یكی از روزها كه متولی و بنا و كارگران امامزاده به انتظار ایستاده بودند ( مردك خسیس چند تا از قاطرهایش را پوست و روغن بار كرده بود كه به تجارت و مسافرت برود . ) اتفاقاً گذارش از مقابل امامزاده بود . ناگهان یكی از قاطرهایش به سوراخ موشی رفت و به زمین خورد و یكی از پوستهای روغن پاره شد .

آن مرد فوراً زرنگی كرد . پوست را جمع كرد ولی كمی روغن آن به زمین ریخت پیش خودش گفت : این روغن حیف است اینجا بماند .
این طرف و آن طرف را نگاه كرد و متولی امامزاده را دید آنها را صدا كرد .

متولی بیچاره به كارگرها گفت : دست به كار شوید كه ارباب پول آورده و دوان دوان پیش ارباب آمده و سلامی كرد و گفت : خدا عز و عزت ارباب را زیاد كند گفتم : بناها دست بكار شوند . مرد خسیس با خونسردی گفت : ببین آنجا قاطرم به زمین خورده و یكی از پوستهای روغن پاره شده است و مقداری روغن ریخته ، برو آنها را جمع كن و خرج امامزاده كن .

این هم سهمیه من برای امامزاده ! متولی نگاه كرد و دید خاك فقط كمی چرب شده است بدون اینكه جوابی بدهد پشیمان و ناراحت برگشت و بقیه پرسیدند : پس پول چطور شد ؟ متولی گفت : ای بابا ول كنید ، بس كه دویدم و پدرم را دیدم ، یارو روغن ریخته را نذر امامزاده كرده است .

شاید بپسندید: چه انتظاری از زندگی داری!؟ اگر هنوز مطمئن نیستی بگو اول تو تصویر چی دیدی!؟

گونه دیگر داستان

در یک روستایی مردم مشغول بازسازی امامزاده بودند و هر کسی به اندازه وسع خود کمک می کرد مثل کمک مالی یا کمک در ساختن آن و… . در این روستا مرد ثروتمند بخیل و خسیسی بود که هر چه مستقیم و غیر مستقیم از او کمک می خواستند، او دریغ می کرد و به روی خود نمی آورد!

تا اینکه یک روز بار روغن را از شهر به روستا می آورد. به روستا که رسید، تمام روغن ها از پشت الاغش به زمین ریخت! مردم روستا که از ماجرا بی خبر بودند، تا او را دیدند دوباره بحث کمک کردن به امامزاده را مطرح کردند. در آن حین مرد خسیس که دید فرصت برای مشارکت در امر خیر فراهم است . سریع گفت همین روغن هایی که ریخته را در راه خدا نذر می کنم!

از اینجا بود که به هرکس که مال کم ارزشی را می خواست هدیه دهد یا نذر کند، این ضرب المثل را برایش به کار می بردند تا به او بفمانند اگر تو کمک نکنی بهتر از این است که اموال به درد نخور را بذل و بخشش کنی!

شاید بپسندید:اگه باهوشی بگو که کدوم یکی از این دو زوج، زن و شوهر واقعی هستند!؟

روغن ریخته را نذر امامزاده کرده

احتمالاً بپسندید: رفتی هند حواست باشه جشن تولدا کیک نخوری! | میخای بدونی چرا این ویدیو رو ببین!

کاربرد مثل روغن ریخته نذر امامزاده شده

  • یعنی آنچه را که برای خودش هم قابل استفاده نیست(=مال کم ارزش)، به دیگران هدیه می دهد.
  • این ضرب المثل را برای افراد بخیل به کار می برند؛ چرا که به سختی از مال خود می گذرند و وقتی هم که از مالشان انفاق یا هدیه می کنند، از کم کیفیت ترین قسمت آن می بخشند!
  • یعنی آنچه که به درد خودش هم نمی خورد را به دیگری می دهد.

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

احتمالاً بپسندید: چیستان: کدوم حیوونه که قسمت دوم اسمش، اسم یه سازه!؟

 

 

 

اهمیت این آزمون های تصویری برای افزایش تمرکز

تصاویری شبیه تصویر فوق می توانند قدرت تمرکز و دقت شما را افزایش دهند. شما با حل مرتب معماها و سوالات هوش و تصاویر این چنین، مغز خود را به فعالیت وادار می کنید. این مسئله به افزایش تمرکز، دقت و جزئی نگری شما خواهد افزود.برای حل سوالات هوش و تصاویر پازلی، دقت کردن حرف اول برای موفقیت است. اکنون نیز به دقت به تصویر نگاه کنید.

شاید بپسندید:بگو دوست داری روی کدام نیمکت بنشینی تا بگم چقدر با دیگران همدلی داری!؟

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

شاید بپسندید: گربه از پله ها بالا میرود یا پائین!؟ |پاسخ سطح خوش بینی شما به آینده را افشا می کند!

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

حکایت جالب و شنیدنی ضرب‌المثل نه شیر شتر نه دیدار عرب!

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

شاید بپسندید: یکی از والدین تصویر به شدت احمق تشریف دارند، با دلیل بگو کدومیکی هست!؟

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

 احتمالاً بپسندید: چیستان: شما می توانید مرا در زمین، زحل و زهره پیدا کنید اما در مریخ نیست!

 

لینک های مرتبط

حکایت شنیدنی و آموزنده گروه 99

اگه تو 5 ثانیه معادله رو با حرکت دادن یه چوب کبریت اصلاح کنی، نابغه ای!

شاید بپسندید:  آزمون خطای دید: آیا دو خط مشکی در این شکل یک اندازه هستند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + دو =

دکمه بازگشت به بالا