;
سلامتسلامت روانی

خوردنی های ضد استرس: ۱۲ خوردنی خوشمزه ضد استرس را بشناسید!

خوردنی های ضد استرس: افراد می توانند تغییرات زیادی را در سبک زندگی خود ایجاد کنند و استرس و اضطراب خود را کنترل کنند. مصرف یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه، مرکبات، حبوبات و پروتئین بسیار کمک کننده است. استرس در وضعیت های مختلف تشدید می شود و در کل جهان میلیون ها نفر را درگیر خود کرده است.

علائم آن متفاوت است. بعضی از افراد هم اکنون با این مشکل مواجه هستند و بعضی دیگر ممکن است در آینده و در سنین مختلف با آن مواجه شوند. اگر چه علائم استرسی که ۶ ماه به بالا طول بکشد، به یک اختلال تبدیل می شود. به همین دلیل در این قسمت از سلامت چشمک مواد غذایی را به شما معرفی می کنیم که بتواند به مقابله با استرس کمک کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر منفی استرس بر بدن: استرس این ۹ بلای وحشتناک را بر سر شما می آورد!

۱۲ خوردنی و مواد غذایی ضد استرس

۱.تخم مرغ

خوردنی های ضد استرس، زرده تخم مرغ یکی دیگر از منابع ویتامین D است. تخم مرغ همچنین منبع غنی از پروتئین است و آمینو اسید های ضروری در آن ها به کار رفته است و همچنین حاوی تریپتوفان می باشد که به ایجاد سروتونین کمک می کند که یک ماده شیمیایی انتقال دهنده عصبی است و حافظه، خواب، رفتار و روحیه فرد را بهبود می بخشد.

شاید بپسندید: سلامت دستگاه گوارش با فیبر: ۱۴ مواد غذایی دارای فیبر بالا که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید!

خوردنی های ضد استرس

۲.آجیل برزیلی

این نوع آجیل حاوی سلنیوم بالایی است. سلنیوم روحیه افراد را بهبود می بخشد و التهاب را می کاهد. اغلب سطح بالایی از این ماده اختلالات مختلف مربوط به روحیه افراد را بهبود می بخشد و همچنین آنتی اکسیدان است و از آسیب سلولی جلوگیری می کند و عاملی برای جلوگیری از سرطان نیز هست.

خوردنی های ضد استرس، به طور کلی دانه های آجیل حاوی ویتامین های B، روی، منیزیم و روغن های امگا3و6 هستند که همگی اثر مثبت بر اعصاب و رفع استرس می گذارند و سبب تنظیم سطح قند خون، کاهش هوس خوردن مواد غذایی شیرین، تنظیم اشتها و بهبود متابولیسم بدن شوند.

شاید بپسندید: می دونی واقعاً چند ساله ای!؟| با این آزمون علمی،سن واقعی (بیولوژیکی) خودت رو تشخیص بده!

۳.چربی ماهی

چربی ماهی هایی مثل سالمون ، شاه ماهی ، حاوی امگا 3 بالایی است. امگا 3 یک اسید چرب است که اختلالات ذهنی را بهبود می بخشد. البته اگر اسید های چرب دیگری مثل امگا 6 به جای امگا 3 استفاده شود ، ممکن است دقیقاً برعکس عمل کند. همچنین چربی ماهی حاوی ویتامین D است که کمبود آن عاملی برای افسردگی و استرس است.

خوردنی های ضد استرس

۴.شکلات تلخ

خوردنی های ضد استرس، متخصصان بر این عقیده هستند که شکلات تلخ استرس را کاهش می دهد. همچنین روحیه را بهبود می بخشد. شکلات تلخ منبع عظیمی از پلی فنول است که یک فلاونوئید محسوب می شود و از مرگ سلولی و التهاب نورون ها در مغز جلوگیری می کند و جریان خون را بهبود خواهد بخشید.

۵.ماست

ماست حاوی باکتری های سالم است. این باکتری ها اثرات مثبتی روی سلامت مغز دارند. ماست و دیگر محصولات لبنی، عوامل ضد التهابی را در بدن ایجاد می کنند و تحقیقات نشان می دهد که التهاب مزمن مسئول ایجاد بخشی از اضطراب، استرس و افسردگی است.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری های قلبی: ۸ میوه شگفت انگیز برای سلامت قلب و بیماران قلبی!

۶.بابونه

بسیاری از افراد در سراسر جهان از چای بابونه به عنوان یک چای گیاهی استفاده می کنند که دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کننده است و به همین دلیل در مواقع استرس زا مصرف می شود که آرامش بگیرند.

خوردنی های ضد استرس، مصرف عصاره چای بابونه قبل از خواب سطح آمینو اسید گلیسین را بالا برده و سبب آرام سازی سیستم عصبی و جلوگیری از بروز استرس می شود. مصرف چای بابونه به تنظیم وضعیت دستگاه گوارش مانند گرفتگی معده و رفع یبوست کمک می کند.

خوردنی های ضد استرس

۷.چای سبز

چای سبز حاوی آمینو اسیدی به نام تیانین است و اثرات مثبتی روی اختلالات مربوط به روحیه دارد. تولید سروتونین و دوپامین را نیز افزایش می دهد که به بهبود استرس و کاهش تنش کمک می کند.

۸.آووکادو

خوردنی های ضد استرس، ویتامین b6 به بدن کمک می کند که انتقال دهنده های عصبی کار خود را بهتر انجام بدهند که همین امر عاملی برای بهبود روحیه و تولید سروتونین است. ویتامین های مختلف از جمله تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین اثرات مثبتی روی سیستم عصبی دارند که در آووکادو موجود هستند.

۹.بادام

خوردنی های ضد استرس، تحقیقات نشان می دهد که منیزیم اثر درمانی مثبتی روی علائم استرس دارد و کمبود آن میزان سروتونین در مغز را کاهش می دهد. تقریباً 12 عدد گندم می تواند ارزش غذایی خودش را بر روی روحیه هم نشان دهد.

۱۰.بلوبری یا تمشک آبی

زمانی که استرس داریم، بدن به ویتامین c تمایل دارد تا بتواند از سلول ها محافظت کرده و آن ها را ترمیم کند. تمشک آبی نیز سرشار از ویتامین های مناسب است و اثرات آنتی اکسیدانی دارد.

خوردنی های ضد استرس

۱۱.توت

توت و توت فرنگی و ذغال اخته با وجود طعم شیرین خود سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند و با استرس مبارزه کرده و سبب ترشح ماده شیمیایی بتااندروفین در مغز می شوند که باعث رفع استرس می شود.

۱۲.ماهی

خوردنی های ضد استرس، ماهی های روغنی مانند ماهی سالمون و قزل آلا دارای امگا3 فراوان و ویتامین های گروه B، روی و منیزیم هستند که سبب کاهش استرس در افراد می شوند.

بیشتر بخوانید: درمان گیاهی استرس: معجزه این ۵ دمنوش برای استرس و اضطراب شدید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دو =

دکمه بازگشت به بالا