;
خواص گیاهان داروییسلامت

رفع سردی با گیاهان دارویی: سردی را با این ۱۰ گیاه شگفت انگیز درمان کنید

رفع سردی با گیاهان دارویی: از ابتدای پاییز تا پایان زمستان فصل سرماخوردگی و آنفولانزا است. اگرچه سرماخوردگی معمولا بی ضرر است، اما مقابله با سرماخوردگی می تواند خسته کننده باشد و عملکرد سیستم ایمنی شما را به طور موقت کاهش دهد. خوشبختانه داروهای گیاهی زیادی وجود دارد که می توان آنها را در رژیم غذایی خود گنجاند تا به درمان ویروس سرماخوردگی کمک کند.

بسیاری از این گیاهان را می توان برای تسکین گلودرد، رفع احتقان و به طور کلی احساس بهتر استفاده کرد. به علاوه مصرف منظم این گیاهان سردی و سرد مزاجی را درمان می کند. خوشبختانه این گیاهان ساده ای هستند که در حیاط خلوت یا باغچه آشپزخانه شما رشد می کنند. در بخش سلامت ۱۰ بهترین گیاه دارویی برای درمان سرماخوردگی و رفع سردی بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: گیاهان ضد درد: ۶ گیاه دارویی ضد روماتیسم، میگرن و سایر دردها

۱.ریحان

اگرچه درست است که فصل ریحان در تابستان است، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید آن را در تمام طول سال نگه دارید. برای لذت بردن از گیاهانی مانند ریحان در زمستان، برگ‌های ریحان را که تازه برداشت شده‌اند را ریز خرد کنید و در یک سینی یخ نگهداری کنید. سینی را با آب پر کنید و فریز کنید.

رفع سردی با گیاهان دارویی، به علاوه می توانید ریجان را در فصل تابستان خشک کنید و در فصل های دیگر استفاده کنید.  ریحان می تواند به کاهش علائم سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند و برای رفع سردی عالی است. یکی از بهترین راه های مصرف آن استفاده از آن به عنوان چاشنی روی سالاد، سوپ و حتی دسر است.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن با رژیم گیاهی: با رعایت این ۱۰ نکته همیشه لاغر و خوش فرم بمانید!

۲.رزماری

رفع سردی با گیاهان دارویی، رزماری یک گیاه قدیمی است که برای تسکین سرماخوردگی و گلودرد شناخته شده است. به دلیل خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی آن شناخته شده است. گفته می شود که گردش خون به مغز را برای کاهش سردرد تحریک می کند. استنشاق بخار حاصل از جوشانده برگ ها و تکه های ساقه آن برای احتقان بینی و قفسه سینه موثر است. دمنوش این گیاه بدن را گرم می کند.

رفع سردی با گیاهان دارویی

۳.آویشن

رفع سردی با گیاهان دارویی، آویشن، یکی از اعضای خانواده نعناع، یک ادویه اصلی است که در اکثر آشپزخانه‌ها وجود دارد و طعم خاصی دارد. از نظر تاریخی، یونانیان باستان از آن به عنوان بخور استفاده می کردند و مصریان باستان از آن برای مومیایی کردن استفاده می کردند.

اخیرا آویشن به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد باکتری و ضد قارچی خود به سرعت مورد توجه قرار گرفته است. اسانس آویشن تهیه شده از برگ های آن به عنوان یک ضد احتقان و خلط آور عالی شناخته شده است. برگ های آویشن سرشار از ویتامین های A و C هستند و نوشیدن چای آویشن می تواند به رفع احتقان و مخاط ناشی از آنفولانزا کمک کند.

بیشتر بخوانید: گیاهان تقویت کننده مغز: این ۱۰ گیاه برای مغز و حافظه معجزه می کند!

۴.شبدر قرمز

چای شبدر قرمز خوراکی که از جوانه‌های بنفش کم‌رنگ آن تهیه می‌شود، یک درمان خانگی ترجیحی برای سرماخوردگی‌های سرسخت، سرفه‌های خشک، برونشیت و حتی سیاه سرفه است. غرغره کردن با چای نیز به تسکین گلودرد کمک می کند. این گیاه سرشار از ویتامین C و ریزمغذی هایی مانند کلسیم، منیزیم و تیامین است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

۵.نعناع

رفع سردی با گیاهان دارویی، نعناع نوعی نعناع ملایم است که برگ‌های آن تسکین دهنده سرماخوردگی است. در رایحه درمانی از روغن آن برای جوانسازی ذهن و بدن و درمان بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی، سرفه و برونشیت حاد استفاده می شود. به علاوه نعناع طبع گرم دارد و برای رفع سردی بدن عالی است.

رفع سردی با گیاهان دارویی

۶.سیر

سیر از زمان‌های بسیار قدیم به‌عنوان یک داروی سلامتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، با سوابق مربوط به ۵۰۰۰۰ سال پیش که فواید آن برای سلامتی را شرح می‌دهد. این سابقه به دلایل خوبی وجود دارد زیرا سیر دارای فواید ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد قارچی است و آن را به یکی از موثرترین گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن تبدیل می کند. حتی مکمل های سیر می توانند از علائم آنفولانزا جلوگیری کنند.

۷.زنجبیل

از زنجبیل به عنوان داروی معرق یاد می شود. به عبارت دیگر، این ترکیبی است که می تواند باعث تعریق شود. این ویژگی باعث می شود که زنجبیل در کاهش علائم آنفولانزا یا شکستن تب بسیار موثر باشد.

رفع سردی با گیاهان دارویی، زنجبیل را می توان به عنوان ادویه در وعده های غذایی یا به شکل چای مصرف کرد. در تسکین علائم گلودرد بسیار موثر است، به ویژه هنگامی که له شود و با آب داغ مخلوط شود که می توان آن را جرعه جرعه یا غرغره کرد.

بیشتر بخوانید: ۷ دمنوش گیاهی شفابخش که حتما در آشپزخانه داشته باشید!

۸.علف لیمو

یکی دیگر از گزینه های گیاهی که باید امتحان کنید، علف لیمو است که می تواند به تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. به طور سنتی به شکل چای داغ پس از دم کردن گیاه در طول شب مصرف می شود. این چای سرشار از آنتی اکسیدان است که به کاهش علائم آنفولانزا کمک می کند، در حالی که ویتامین C به درمان سرفه نیز کمک می کند.

رفع سردی با گیاهان دارویی، روش دیگری که در آن می توان علف لیمو را گرفت این است که به سادگی یک کیسه توری پر از برگ های خرد شده علف لیمو را در وان حمام قرار دهید تا بتوانید در حین پر کردن وان خود در آن خیس کنید.

رفع سردی با گیاهان دارویی

۹.ترب کوهی

ترب نیز از جمله گیاهانی است که به راحتی قابل رشد است. این یک ریشه تند است که مملو از ویتامین C است، اما همچنین حاوی ترکیباتی مانند سولفورافان و ایزوتیوسیانات است که برای رفع احتقان شناخته شده است.

رفع سردی با گیاهان دارویی، با رنده کردن ریشه، و اضافه کردن سرکه، می توان به راحتی چاشنی ترب کوهی خود را درست کرد. توصیه می شود در صورتی که با هر گونه اختلال گوارشی یا کلیوی دست و پنجه نرم می کنید، از مصرف بیش از حد ترب کوهی خودداری کنید.

۱۰.ریشه شیرین بیان

رفع سردی با گیاهان دارویی، ریشه شیرین بیان با عصاره شیرین بیان متفاوت است. اولی گیاهی است که با کار بر روی غشای مخاطی پوشاننده گلو به علائم آنفولانزا کمک می کند و زمانی که فرد با سرفه یا سرماخوردگی دست و پنجه نرم می کند بسیار موثر است. می توان آن را مشابه نحوه مصرف شربت سرفه مصرف کرد یا می توان آن را در چای دم کرد که کمی مرطوب شده اما به همان اندازه تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن: با این ۱۴ دمنوش گیاهی شگفت انگیز به سرعت لاغر شوید!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 9 =

دکمه بازگشت به بالا