;
درمان خانگیسلامت

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه: این ۸ مواد غذایی را بخورید تا هرگز بیمار نشوید!

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه: سیستم ایمنی، سیستم دفاعی است که از بدن در برابر عفونت ها و سایر مواد مضر خارجی محافظت می کند. همان طور که از نامش پیداست یک عضو مستقل نیست، ترکیبی از چندین اندام و بافت و سلول است که تقریبا در هر قسمت از بدن وجود دارد و بدن را کاملا احاطه کرده است.

سیستم ایمنی به طور کلی شامل این موارد می شود. اندام های سیستم لنفاوی، مانند تیموس، طحال، مغز استخوان، غدد لنفاوی و سایر اندام های ایمنی در پوست و غشاهای مخاطی مانند لوزه ها، آپاندیس. عروق لنفاوی متصل کننده اندام های لنفاوی و گلبول های سفید تولید شده توسط سیستم لنفاوی.

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه، غذاهایی که می خورید تا حد زیادی بر سلامت سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارد. برخی از غذاها خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهند، در حالی که برخی دیگر باعث بهبودی می شوند. در بخش سلامت ۸ ماده غذایی وجود دارد که می توانید برای تقویت سیستم ایمنی خود بخورید تا بیمار نشوید.

بیشتر بخوانید: خواص چای دارچین برای سلامت از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن

۸ غذای تقویت کننده سیستم ایمنی

۱.غذاهای غنی از آهن

آهن یک ماده معدنی است که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. سطوح پایین آهن در خون و رژیم غذایی کم آهن می تواند منجر به کم خونی یا ضعف سیستم ایمنی شود. بنابراین مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، ماهی، حبوبات، آجیل، دانه های روغنی، حبوبات و میوه های خشک ضروری است. از آنجایی که ویتامین C به جذب سریعتر آهن کمک می کند، مصرف آن با غذاهای حاوی آهن توصیه می شود.

۲.غذاهای غنی از پروبیوتیک

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه، غذاهای غنی از پروبیوتیک ها عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کنند. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که در روده ها زندگی می کنند و سیستم ایمنی را تحریک می کنند. آنها همچنین سلامت دیواره روده را بهبود می بخشند و از نشت مواد ناخواسته به بدن و تحریک واکنش ایمنی جلوگیری می کنند.

طبق تحقیقات اخیر، پروبیوتیک ها می توانند خطر ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را تا ۵۰ درصد کاهش دهند. همچنین ثابت شده است که وقتی فردی که به طور منظم پروبیوتیک مصرف می کند بیمار می شود، به آنتی بیوتیک کمتری نیاز دارد و از برخی بیماری ها سریعتر بهبود می یابد. کلم ترش، ترشی های تخمیر شده طبیعی، ماست، کفیر و دوغ منابع خوبی از پروبیوتیک ها هستند.

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه

۳. مرکبات

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه، سرشار از ویتامین C، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی از تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن هستند. ویتامین C دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی است. همچنین از پوست در برابر تحریک محافظت می کند.

علاوه بر این، ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که از سلول های ایمنی در برابر ترکیبات مضر تولید شده توسط عفونت های ویروسی یا باکتریایی محافظت می کند.

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه، مصرف کافی ویتامین C یکی از بهترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت است. مطالعات ثابت کرده اند که مصرف مقادیر بیشتر ویتامین C در صورت سرماخوردگی باعث بهبودی سریعتر می شود. سایر غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از فلفل دلمه ای، سبزیجات برگ سبز تیره، توت فرنگی، گوجه فرنگی و نخود فرنگی.

بیشتر بخوانید: کاربرد پوست مرکبات: ۱۰  کاربرد شگفت انگیز پوست پرتقال و لیمو که نمی دانستید!

۴.سیر

سیر حاوی موادی است که خطر عفونت را کاهش می دهد. ماده اصلی آن آلیسین است که به سلول‌های ایمنی در مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کند. سیر همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است که باعث درمان عفونت های باکتریایی و ویروسی می شود. در یک مطالعه علمی، شرکت‌کنندگانی که آلیسین مصرف کردند، ۶۰ درصد کمتر از افرادی که به تنهایی دارونما مصرف کردند، سرما خوردند. علاوه بر این، مشاهده شد که گروهی که آلیسین را در سرما مصرف کردند ۳-۴ روز سریعتر از میانگین بهبود یافتند.

۵. میوه های جنگلی

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه، انواع توت های جنگلی مانند توت سیاه، زغال اخته، تمشک، توت فرنگی و کرن بری مملو از پلی فنول ها هستند، گروهی از ترکیبات گیاهی مفید با خواص ضد میکروبی.

مطالعات همچنین ثابت می کند که میوه های جنگلی به لطف پلی فنول ها می توانند در برابر ویروس آنفولانزا محافظت کنند. آنها همچنین از بدن در برابر عفونت های E. coli و سالمونلا محافظت می کنند. میوه های جنگلی همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه

۶.آجیل

دانه ها به طرز باورنکردنی سرشار از مواد مغذی هستند. آنها سرشار از سلنیوم، مس، ویتامین E و روی هستند. همه آنها در حفظ یک سیستم ایمنی سالم نقش دارند. دانه های کنجد و بادام به ویژه منابع خوبی از مس و ویتامین E هستند، در حالی که دانه کدو تنبل و بادام هندی غذاهای غنی از روی هستند. آجیل و دانه های روغنی نیز منابع خوبی از فیبر، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم هستند که همگی برای سلامتی ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن: با این ۱۰ ماده غذایی سیستم ایمنی قوی داشته باشید

۷.زنجبیل

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه، زنجبیل سرشار از جینجرول است که یک ماده ضد التهابی است. از رشد باکتری های مختلف مانند E. coli، کاندیدا و سالمونلا جلوگیری می کند. اگر زنجبیل قبل از عفونت در بدن وجود داشته باشد حتی موثرتر است. می توانید زنجبیل تازه را به وعده های غذایی یا دستور العمل های مختلف اضافه کنید. همچنین می توانید چای زنجبیل تازه بنوشید.

۸.روغن نارگیل

روغن نارگیل ضد میکروبی است. اسیدهای چرب موجود در آن ویروس ها، باکتری ها و قارچ های مضر را از بین می برند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که باکتری هایی که باعث زخم معده، سینوزیت، پوسیدگی دندان، مسمومیت غذایی و عفونت مجاری ادراری می شوند نیز می توانند با کمک روغن نارگیل خنثی شوند.

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه، بر اساس مطالعات، روغن نارگیل در برابر ویروس هایی که مسئول ایجاد آنفولانزا و هپاتیت C هستند نیز موثر است. همچنین به مبارزه با کاندیدا، یکی از علل شایع عفونت های قارچی کمک می کند. اگر هنگام آشپزی در آشپزخانه از روغن نارگیل استفاده می کنید، به راحتی می توانید آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. خوردن ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل در روز، فضای کافی برای سایر چربی های سالم مانند آووکادو، آجیل، زیتون و بذر کتان باقی می گذارد.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی: با این ۱۰ روش طبیعی در برابر بیماری ها از خود محافظت کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا