;
درمان خانگیسلامت

درمان نفخ شکم: ۱۰ درمان طبیعی با اثر فوری برای نفخ شکم

درمان نفخ شکم: شکم متورم فقط یک مشکل زیبایی نیست. فراتر از ظاهر، احساس ناراحتی فیزیکی فوق العاده ای به شما می دهد. مشکل نفخ شکم همیشه با افزایش وزن همراه نیست و برای از بین بردن این وضعیت ابتدا باید علل نفخ را که ربطی به افزایش وزن ندارند، شناخت. پس چگونه می توان با نفخ و این احساس ناراحت کننده خداحافظی کرد؟

نفخ از عوامل بی اهمیتی مانند غذا خوردن بیش از حد یا خیلی سریع تا شرایط پیچیده تر، اختلالات دستگاه گوارش یا سایر بیماری ها را شامل می شود. اگر مشکل ادامه داشت، باید با یک متخصص مشورت شود. در غیاب بیماری هایی مانند عدم تحمل لاکتوز، سندرم روده تحریک پذیر، گاستروانتریت و سنگ کیسه صفرا، راه حل های طبیعی ساده ای برای حل مشکل و احساس بهتر شدن سریع  نفخ وجود دارد. در بخش سلامت چشمک به درمان نفخ شکم با ۱۰ روش خانگی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۲ درمان خانگی موثر برای درمان فوری نفخ معده و روده

علل نفخ شکم

نفخ شکم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، زیرا نفخ یک علامت رایج بسیاری از بیماری ها است، از عدم تحمل لاکتوز گرفته تا سندرم روده تحریک پذیر، از گاستروانتریت ویروسی تا پریتونیت، از سنگ کیسه صفرا تا فیبروز کیستیک.

شایع ترین علل نفخ شکم عبارتند از:

۱.سوء تغذیه، خوردن غذاهای بسیار چرب، قابل تخمیر و تند که هضم غذا را به خطر می اندازد.

۲.جویدن ضعیف و سریع غذا خوردن

۳.بلع بیش از حد هوا، جویدن آدامس، سیگار کشیدن یا نوشیدن نوشابه های گازدار،

۴.سندرم پیش از قاعدگی،

۵.استرس و اضطراب،

۶.عدم استراحت،

۷.شیوه زندگی کم تحرک.

۸.متابولیسم ضعیف قند نیز می تواند باعث نفخ شود. این نشانه آن است که گیرنده های انسولین به جای این که در سراسر بدن پخش شوند در اطراف ناف متمرکز شده اند.

درمان نفخ شکم

۱۰ درمان طبیعی برای نفخ شکم

۱.فلفل تند

درمان نفخ شکم، فلفل کاین به هضم غذا کمک می کند، متابولیسم و ​​فرآیندهای جذب مواد مغذی را سرعت می بخشد و همچنین گاز و سموم را از بین می برد که همگی برای جلوگیری از نفخ عالی هستند. این خواص مفید به لطف کپسایسین موجود در فلفل تند محقق می شود.

بیشتر بخوانید: غذایی هایی که نباید خام خورد: این ۶ غذا را هرگز نباید خام بخورید

۲.رازیانه

چای گیاهی تهیه شده از رازیانه و دانه رازیانه دو کمک مهم در پیشگیری از نفخ شکم هستند. مصرف دمنوش های گیاهی رازیانه و دانه رازیانه عادت خوبی است که به هضم غذا کمک می کند و برای پیشگیری و غلبه بر نفخ مناسب است. رازیانه را می توان به صورت پخته و خام مصرف کرد، در حالی که چای گیاهی را می توان گرم یا سرد نوشید.

۳.سیب

درمان نفخ شکم، غنی سازی رژیم غذایی خود با میوه های غنی از فیبر مانند سیب به شما این امکان را می دهد که سلامت روده را تقویت کنید، هضم را بهبود بخشید و از نفخ جلوگیری کنید. این یک کمک کننده واقعی برای سلامتی است.

۴.چای گیاهی انیسون

درمان نفخ شکم، چای گیاهی انیسون یک داروی طبیعی عالی برای تسکین نفخ ناشی از هضم ضعیف در نظر گرفته می شود. مصرف چای گیاهی انیسون بعد از غذا که در آن بیشتر از حد معمول غذا می خورید می تواند به تسکین تورم در زمان کوتاه و تسهیل هضم کمک کند.

۵.زغال چوب فعال گیاهی

درمان نفخ شکم، زغال چوب فعال گیاهی یک درمان طبیعی است که اغلب در صورت نفخ مداوم توصیه می شود. معمولاً به شکل کپسول یا قرص فروخته می شود که باید با آب فراوان مصرف شود. برای یافتن این که آیا این راه حل برای شرایط شما مناسب است یا خیر، مشورت با یک متخصص مفید است.

بیشتر بخوانید: خواص بابونه: از تسکین درد تا آرامش اعصاب و درمان استرس

۶.عدم نوشیدن آب کافی

در برخی موارد، تورم شکم می تواند ناشی از احتباس آب باشد. اگر در طول روز آب کافی ننوشید، سموم و مایعات اضافی که می توانند در ناحیه شکم جمع شوند از بدن خارج نمی شوند. بنابراین مراقب مصرف ناکافی مایعات باشید و سعی کنید هر روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

درمان نفخ شکم

۷.از غذاهای تخمیر شده خودداری کنید

تورم شکم در برخی موارد می تواند ناشی از عدم تحمل غذایی باشد. برخی از غذاهای حاوی مخمر صنعتی می توانند باعث نفخ و سوء هاضمه شوند. با آزمایشات ویژه می توان متوجه شد که نفخ ناشی از عدم تحمل غذایی است یا خیر.

اگر شک دارید، با یک متخصص مشورت کنید. به طور کلی در صورت نفخ شکم باید از خوردن غذاهای سرخ شده، بیش از حد تند یا سنگین اجتناب کرد تا هضم غذا تحت فشار قرار نگیرد.

۸.زنجبیل

درمان نفخ شکم، زنجبیل یک داروی طبیعی است که نه تنها در موارد سرفه، سرماخوردگی یا گلودرد مفید است، بلکه برای جلوگیری از نفخ نیز مفید است. می توانید دمنوش های گیاهی تهیه شده با استفاده از ریشه زنجبیل را امتحان کنید. زنجبیل پودر شده یا رنده شده را می توان برای چاشنی غذاهایی مانند حبوبات استفاده کرد تا قابلیت هضم آنها افزایش یابد.

۹.تحرک

درمان نفخ شکم، نفخ شکم می تواند در اثر شرایطی مانند هضم ضعیف، عملکرد نامنظم روده و سبک زندگی بی تحرک ایجاد شود. تحرک برای هضم غذا و حرکات منظم روده ها بسیار مهم است. بنابراین پیاده روی سریع و منظم می تواند کمک کننده باشد.

۱۰.به آرامی غذا را خوب بجوید

درمان نفخ شکم، این مورد اغلب فراموش می شود، اما هضم غذا در دهان شروع می شود، به لطف تماس غذا با آنزیم های موجود در بزاق و جویدن. جویدن آهسته و طولانی مدت باعث تسهیل هضم غذا در معده و روده می شود. نفخ شکم ممکن است به دلیل سریع غذا خوردن و جویدن ناکافی باشد. تلاش برای کاهش سرعت و بهبود روش جویدن مطمئنا به سلامتی شما آسیب نمی رساند و می تواند به شما در درمان نفخ کمک کند.

بیشتر بخوانید: عوارض گوجه فرنگی: ۶ عوارض جدی گوجه فرنگی که نمی دانستید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 1 =

دکمه بازگشت به بالا