;
سلامتدرمان خانگی

۶ درمان خانگی ساده و موثر برای عفونت قارچی واژن

عفونت های مخمری واژن (کاندیدیازیس واژن) باعث خارش واژن می شود. به علاوه در برخی موارد ترشحات غلیظ و سفیدرنگی ایجاد می کند. اگر ترشحات واژن بوی نامطبوع داشته باشد، مایل به زرد یا سبز یا توده‌دار باشد، باید سریعاً به متخصص مراجعه شود. عفونت واژن توسط مخمرها ایجاد می شود. دلایل مختلفی می تواند باعث تکثیر آنها شود. این موارد شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها، ضعف سیستم ایمنی، بارداری، قرص های ضد بارداری، دیابت و پوشیدن لباس زیر مصنوعی است. در واقع عفونت های قارچی واژن که بسیار شایع هستند، باید در اسرع وقت درمان شوند، اگرچه در بیشتر موارد مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد نمی کنند. در بخش سلامت چشمک به ۶ درمان خانگی عفونت واژن پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: بی میلی جنسی در زنان: چرا زنان از رابطه جنسی فراری اند؟

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن یک نوع شایع واژینوز است که باعث التهاب واژن می شود. قارچ ها و باکتری ها به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند، اما افزایش قارچ کاندیدا آلبیکنس می تواند باعث ایجاد عفونت شود. این عفونت زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود یا باکتری های خوب (به نام لاکتوباسیلوس) کاهش یابند.

عواملی وجود دارد که می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت قارچی واژن کند. این موارد شامل بیماری ها، مصرف آنتی بیوتیک، نوسانات هورمونی، بارداری، قرص های ضد بارداری، دیابت، هوای گرم و مرطوب، پوشیدن لباس های تنگ و غیر قابل تنفس، پوشیدن لباس های زیر نایلونی مرطوب، جوراب شلواری، مایو یا لباس های ورزشی خیس است که می تواند باعث تحریک واژن شود.

عفونت قارچی واژن طبیعی است. حدود ۷۵ درصد از زنان این نوع عفونت را تجربه می کنند. عفونت قارچی واژن یک عفونت مقاربتی نیست. این عفونت می تواند باعث ناراحتی جدی شود، اما در بیشتر موارد درمان آن آسان است.

علائم عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن یا کاندیدیاز واژینال اصطلاحات عمومی و پزشکی هستند که برای توصیف عفونت های قارچی رایج واژن استفاده می شوند. عفونت قارچی واژن زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی ضعیف شده باشد یا زمانی که باکتری های خوب واژن نمی توانند نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس را تحت کنترل نگه دارند.

از آنجا که هر بدن متفاوت است، علائم شما ممکن است منحصر به فرد باشد. آنها همچنین می توانند با هر عفونت جدید تغییر کنند، بنابراین باید مراقب علائم رایج باشید و ببینید آیا علائم شما خفیف، متوسط ​​یا پیچیده تر هستند.

بیشتر بخوانید: مرد مورد علاقه زنان این ۱۵ ویژگی خاص را دارد!

درمان خانگی عفونت واژن

علائمی که اکثر زنان تجربه می کنند:

۱.خارش واژن

۲.تحریک در ورودی واژن

۳.تورم خفیف لبه های واژن

۴.ترشحات سفید رنگ

۵.درد هنگام رابطه جنسی

۶.ترشحات شدید واژن

۷.قرمزی واژن

۸.احساس سوزش در اطراف فرج

۹.تحریک در ناحیه واژن

۱۰.ترک خوردگی پوست اطراف فرج

عفونت قارچی واژن چگونه درمان می شود؟

درمان خانگی عفونت واژن، در بیشتر موارد، درمان نسبتاً ساده است. برای درمان عفونت می توانید از انواع داروها استفاده کنید. همه این محصولات به طور موثر عمل می کنند، اما همه زنان ترجیحات یکسانی برای گزینه های درمانی ندارند. کرم ها به تسکین علائمی مانند خارش و احساس سوزش کمک می کنند. جدای از این موارد، می‌توانید داروهای طبیعی مختلفی را نیز امتحان کنید که بدون عوارض جانبی است.

۱.روغن نارگیل

روغن نارگیل یک ضد قارچ طبیعی است. هم به عنوان یک ضد قارچ و هم ضد باکتری عمل می کند. التهاب را کاهش می دهد و همچنین سیستم ایمنی را تحریک می کند.

می توان آن را به تنهایی یا در ترکیب با اسانس درخت چای استفاده کرد. ۱ قطره اسانس درخت چای را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کنید. با استفاده از یک تکه پنبه تمیز، قسمت های آلوده را خیس کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا عفونت از بین برود.

بیشتر بخوانید: ۱۲ درمان خانگی موثر برای درمان فوری نفخ معده و روده

۲.ماست

درمان خانگی عفونت واژن، ماست طبیعی و ارگانیک سرشار از پروبیوتیک است. ماست می تواند فلور ضعیف شده واژن را با تهاجم قارچ های کاندیدا آلبیکنس بازسازی کنند. با استفاده از تامپون اجازه دهید ماست به مدت ۱ ساعت روی قسمت های آسیب دیده بماند. این کار را ۲ بار در روز به مدت دو هفته انجام دهید. از غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست استفاده کنید. غذاهایی مانند آووکادو، کلم بروکلی، کلم، لیموی تازه، روغن زیتون، بذر کتان، دارچین، آویشن، زردچوبه که به دلیل اثرات ضد قارچی خود شناخته شده اند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین از غذاهای پربیوتیک که پروبیوتیک ها را تغذیه می کنند، استفاده کنید. این ها عبارتند از کنگر فرنگی، تره فرنگی، مارچوبه، سویا، گوجه فرنگی، موز و چاودار. به علاوه به طور مرتب برنج، کینوا، گندم سیاه، تخم مرغ، مرغ، بوقلمون، ماهی تازه، حبوبات، سبزیجات (به جز بسیار شیرین)، بادام و سیر مصرف کنید.

۳.عصاره دانه گریپ فروت

عصاره دانه گریپ فروت که دارای اثرات قوی ضد قارچی و ضد باکتریایی است، بدون آسیب رساندن به فلور روده و بدون عوارض، کاندیدا آلبیکنس را خنثی می کند. در ۱ قاشق غذاخوری روغن کنجد رقیق شده است۵  قطره عصاره دانه گریپ فروت را با تامپون بهداشتی به مدت ۳ ساعت، یک بار در روز به مدت ۱هفته خیس کنید.

۴.بره موم سبز

بره موم سبز ضد قارچ و در از بین بردن کاندیدا آلبیکنس موثر است. علاوه بر این، غنی بودن آن از فلاونوئیدها از التهاب جلوگیری می کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. ۸ قطره صبح و عصر به مدت ۱ماه استفاده شود. می توان آن را به صورت کپسول نیز مصرف کرد.

۵.اسانس آویشن

روغن پونه کوهی حاوی تیمول و کارواکرول است که ضد قارچ های قوی هستند. مطالعات نشان می دهد که اسانس آویشن در جلوگیری از رشد کاندیدا آلبیکنس موثر است.

می توانید از اسانس آویشن رقیق شده در روغن حامل مانند روغن زیتون یا بادام شیرین استفاده کنید. به ازای هر ۳۰ میلی لیتر روغن حامل، ۳ تا ۵ قطره اسانس آویشن را مخلوط کنید. سپس ناحیه آسیب دیده  را به آرامی ماساژ دهید.

روغن پونه کوهی یک رقیق کننده طبیعی خون است، بنابراین اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید از آن استفاده نکنید. همچنین اگر مشکلات لخته شدن خون مانند کمبود ویتامین K دارید، از مصرف آن خودداری کنید.

درمان خانگی عفونت واژن

۶.سیر

درمان خانگی عفونت واژن، سیر یک قارچ کش موثر است. اگر می خواهید سیر را برای عفونت قارچی امتحان کنید، سیر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سیر را به سالاد و غذا اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز سیر برای سلامتی: از کاهش وزن تا کنترل قند خون

چگونه از عفونت قارچی واژن جلوگیری کنیم؟

اگر عفونت‌های قارچی واژینال مکرر را تجربه می‌کنید، می‌توانید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا از عفونت‌های بیشتر جلوگیری کنید. نکات مهم برای پیشگیری از عفونت قارچی واژن شامل موارد زیرمی شود.

۱.از مصرف دئودورانت ها و محصولات خوشبو کننده در داخل و اطراف واژن خودداری کنید.

۲.اجتناب از استرس و حفظ یک سبک زندگی سالم که به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می کند.

۳.از مصرف غذاهای حاوی قند پرهیز کنید.

۴.اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید، قبل از مصرف هر گونه درمان عفونت قارچی با پزشک خود مشورت کنید.

۵.تامپون یا نوار بهداشتی را مرتباً تعویض کنید.

۶.وقتی به توالت می روید، روال نظافت را از جلو به عقب انجام دهید.

۷.لباس زیر خود را بعد از شنا یا ورزش عوض کنید.

۸.از حمام های خیلی گرم خودداری کنید.

۹.از پوشیدن لباس های تنگ و لباس های زیر تنگ مانند جوراب شلواری و جین خیلی تنگ خودداری کنید.

۱۰.از لباس زیر پنبه ای استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: فواید باورنکردنی مصرف ترکیب عسل و نمک!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یک =

دکمه بازگشت به بالا