سلامتدرمان خانگی

اگر فقط  یک یا نیم مشت  فندق در روز بخورید…

فندق که یکی از پرمصرف ترین آجیل هاست با طعم بی نظیر و فواید سلامتی خود باعث کاهش کلسترول بد خون و محافظت از استخوان ها و دندان ها می شود. ویتامین های لازم برای عملکرد طبیعی، رشد و تکامل سلول ها از طریق تغذیه دریافت می شوند. هر ویتامین عملکرد مهمی در بدن دارد. بنابراین، کمبود ویتامین می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف نکردن میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و محصولات لبنی به اندازه کافی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و پوکی استخوان را افزایش دهد. در این مطلب از سری مطالب سلامت به فواید فندق برای بدن پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: همین حالا نوشیدن آب یخ را متوقف کنید + ۱۰ خطر ناشناخته در آب یخ زده

 فندق

کلسیم یکی از مهمترین مواد مغذی برای سلامت استخوان است. بیش از ۹۹ درصد کلسیم معدنی توسط بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. علاوه بر این، بدن برای کمک به انقباض و شل شدن عضلات و عروق، ترشح هورمون ها و آنزیم ها و ارسال پیام از طریق سیستم عصبی به کلسیم نیاز دارد.

اگرچه وقتی به طور کلی به کلسیم اشاره می شود، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست به ذهن متبادر می شوند، اما منابع غذایی دیگری نیز وجود دارند که می توانند برای افزایش ذخایر کلسیم مصرف شوند. به عنوان مثال، سبزیجات برگ سبز، ماهی، غلات و سویا کلسیم را تامین می کنند.

یکی دیگر از مواد غذایی که سرشار از کلسیم است و ده ها فواید دارد، فندق است که با داشتن روغن و پروتئین باکیفیت خود را برجسته می کند. فندق حاوی بسیاری از مواد مغذی است که برای سلامتی مفید است.

ارزش غذایی فندق

فندق منبع عالی اسیدهای چرب تک غیراشباع است، سرشار از فیبر غذایی است، قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد، منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است و از سلامت قلب و عروق حمایت می کند.

محتوای غذایی ۱۰۰ گرم فندق به شرح زیر است:

کالری: ۶۲۸ کیلو کالری

کربوهیدرات: ۷.۲ گرم

پروتئین: ۱۷ گرم

چربی: ۵۶.۹ گرم

چربی اشباع شده: ۴.۷۵ گرم

چربی تک غیراشباع: ۴۴.۲ گرم

فیبر غذایی: ۱۱.۶ گرم

فواید فندق برای بدن

مواد مغذی موجود در فندق

 

۱.فواید فندق برای بدن، منگنز

فندق منبع عالی منگنز است. منگنز به عنوان یک کوفاکتور برای آنزیم های مختلف عمل می کند که بسیاری از فرآیندهای متابولیک مختلف را تسهیل می کند. همچنین در جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد موثر است.

۲.فلز مس

فندق منبع عالی مس است. مس به عنوان جزئی از آنزیم های مختلف، برای تشکیل هموگلوبین در بدن و کلاژن، پروتئینی که در ساختار و ترمیم بافت ها استفاده می شود، ضروری است. مس همچنین به دفاع بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

بیشتر بخوانید: چوب آلبالو را هرگز دور نریزید + ۵ خواص ناشناخته و مجزه گر آن

۳.ویتامین E

فندق منبع عالی ویتامین E است. ویتامین E، یک آنتی اکسیدان مهم است که از سلول های بدن، به ویژه غشای اطراف گلبول های قرمز و گلبول های سفید محافظت می کند.

۴.فواید فندق برای بدن، منیزیم

فندق منبع خوبی از منیزیم است. منیزیم در رشد استخوان ها، تشکیل پروتئین ها، انقباض ماهیچه ها، سلامت دندان ها و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. همچنین در متابولیسم انرژی و انتقال تکانه های عصبی نقش دارد.

۵.آهن

فندق منبع خوبی از آهن است. هر سلول بدن حاوی آهن است. آهن معدنی برای انتقال اکسیژن و تشکیل گلبول های قرمز در خون ضروری است. همچنین در تولید سلول های جدید، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان در تکانه های عصبی) نقش دارد.

۶.ویتامین B1

فندق منبع خوبی از ویتامین B1 است. ویتامین B1 که تیامین نیز نامیده می شود، برای تولید انرژی عمدتاً از کربوهیدرات های خورده شده ضروری است. همچنین در انتقال تکانه های عصبی سهم دارد و باعث رشد طبیعی می شود.

۷.فسفر

فندق منبع خوبی از فسفر است. فسفر بعد از کلسیم دومین ماده معدنی فراوان در بدن است. نقش مهمی در شکل گیری و حفظ استخوان ها و دندان های سالم دارد. همچنین در رشد و بازسازی بافت ها شرکت می کند و به حفظ pH طبیعی خون کمک می کند. فسفر نیز یکی از اجزای غشای سلولی است.

۸.فواید فندق برای بدن. فلز روی

آجیل منبع روی است. روی به ویژه در واکنش های ایمنی، تولید مواد ژنتیکی، درک طعم، بهبود زخم و رشد جنین نقش دارد. همچنین با جنسیت و هورمون های تیروئید تداخل دارد. در تولید، ذخیره و آزادسازی انسولین در پانکراس سهم دارد.

فواید فندق برای بدن

۹.اسید پانتوتنیک

فندق منبع پانتوتنیک اسید است. اسید پانتوتنیک که ویتامین B5 نیز نامیده می شود، استفاده صحیح از انرژی موجود در غذای خورده شده را تضمین می کند. همچنین در تولید هورمون های استروئیدی، انتقال دهنده های عصبی و هموگلوبین نقش دارد.

بیشتر بخوانید: تمام خواص آب آلوئه ورا برای سلامتی + عوارض آن

۱۰.ویتامین B6

فندق منبع ویتامین B6 است. ویتامین B6 که پیریدوکسین نیز نامیده می شود، در متابولیسم پروتئین ها و اسیدهای چرب و همچنین در تولید انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. همچنین به تولید گلبول های قرمز کمک می کند و آنها را قادر می سازد تا اکسیژن بیشتری را حمل کنند. پیریدوکسین همچنین برای تبدیل گلیکوژن به گلوکز ضروری است و به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می کند.

۱۱.فواید فندق برای بدن. فولات

آجیل منبع فولات است. فولات که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود، در تولید تمام سلول های بدن از جمله گلبول های قرمز نقش دارد. این ویتامین نقش مهمی در تولید مواد ژنتیکی DNA، RNA، عملکرد سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود زخم ها دارد. از آنجایی که برای تولید سلول های جدید ضروری است، در دوره های رشد و رشد جنین نیز بسیار مهم است.

مهم ترین فواید فندق

۱.در میان روغن های موجود در فندق، چربی های تک غیراشباع غالب هستند، به ویژه اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز وجود دارد. همچنین حاوی چربی های چند غیر اشباع مانند اسید لینولئیک است. جدای از اینها، ویتامین E سرشاری دارد. فندق همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم و منگنز است.

۲.روغن‌های فندق عمدتاً چربی‌های تک غیراشباع هستند و تعادلی در سطح کلسترول   خوب و بد ایجاد می‌کنند. کلسترول خوب را افزایش می دهد و از دفع کلسترول بد حمایت می کند. مواد مغذی مختلف در فندق به محافظت از سلامت قلب و عروق کمک می کند.

۳.اثر آنتی اکسیدانی ویتامین E و فیتواسترول های موجود در فندق، خاصیت ارتجاعی رگ های خونی را حفظ کرده و گردش خون سالم را تضمین می کند.

۴.سرشار از کلسیم است که فندق را به غذایی سالم برای استخوان ها و دندان ها تبدیل می کند. مصرف فندق به پیشگیری از بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان کمک می کند.

۵.داده های علمی نشان می دهد که خوردن روزانه یک یا نیم مشت فندق باعث بهبود سلامت می شود. یک مشت فندق در روز خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش می دهد. از استخوان ها محافظت می کند و مواد مغذی زیادی را برای بدن فراهم می کند.

۶.فندق همچنین منبع عالی فیبر رژیمی است. فیبر تمام موادی را که توسط بدن هضم نمی شود جذب می کند. دو نوع فیبر رژیمی وجود دارد، فیبر نامحلول و فیبر محلول. رژیم غذایی سرشار از فیبر نامحلول به حفظ عملکرد روده کمک می کند، در حالی که رژیم غذایی سرشار از فیبر محلول به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و کنترل دیابت نوع 2 کمک می کند. مصرف زیاد فیبر همچنین تأثیر مثبتی بر سیری دارد و با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. این آجیل حاوی ۶۰ درصد فیبر نامحلول و ۴۰ درصد فیبر محلول است. مصرف ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۴ معجزه بامیه: اگر دچار این بیماری ها هستید، حتما بامیه بخورید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − دو =

دکمه بازگشت به بالا