;
سلامتخواص گیاهان دارویی

۱۴ معجزه بامیه: اگر دچار این بیماری ها هستید، حتما بامیه بخورید!

بامیه سرشار از مواد مغذی است. منبع خوبی از کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها، آنزیم ها، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر محسوب می شود. نام گیاه شناسی بامیهAbelmoschus  esculentus و از خانواده Malvaceae است. بامیه در مناطق گرم، گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان کشت می شود. بامیه با توجه به خواص شگفت انگیزی که دارد برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها بسیار مفید است. در این مطلب از سری مطالب سلامت به بررسی فواید بامیه برای دیابت و سلامتی می پردازیم.

بیشتر بخوانید: 20 بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

کاربردهای درمانی بامیه

خواص درمانی بامیه شامل این موارد می شود.

آنتی اکسیدان، ضد خستگی ، ضد دیابت، ضد باکتری، ضد تومور، تعدیل کننده ایمنی، ضد اسپاسم، ادرارآور، آرام بخش، تسکین دهنده التهاب یا تحریک، تب بر، محافظ مغز، محافظ کبد و محافظ استخوان

معجزه بامیه برای سلامتی

۱.کنترل دیابت

دانه ها و پوست بامیه به کاهش سطح قند خون و کنترل دیابت نوع ۲ کمک می کند. بامیه آنزیم شکستن کربوهیدرات را مسدود می کند. حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و کمک می کند که پانکراس سلول های تولید کننده انسولین کافی را داشته باشد. در واقع بامیه دارای خاصیت انسولین مانند است به همین دلیل در کنترل سطح قند خون  بسیار موثر و مفید است.

۲.کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ

بامیه دارای مقدار زیادی فیبر است و به عنوان یک پاک کننده مجرای روده، عمدتاً روده بزرگ عمل می کند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و از سلول ها در برابر جهش (تغییر در ماده ژنتیکی سلول) محافظت می کند.

۳.فواید بامیه برای دیابت، پیشگیری از چاقی

مصرف منظم بامیه (خام یا پخته) به پیشگیری از چاقی کمک می کند. بامیه دارای حداقل کالری و محتوای فیبر بالایی است که بدون پرخوری احساس سیری می کند. چاقی نه تنها در اثر مصرف مواد غذایی پرکالری و چرب ایجاد می شود، بلکه می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی نیز ایجاد شود. خوردن بامیه همراه با سبک زندگی سالم و عادات غذایی می تواند به شما در رسیدن به وزن دلخواه و جلوگیری از چاقی کمک کند.

۴.مفید برای معده

بامیه حاوی پروبیوتیک ها (باکتری های خوب) است که دوستان باکتری های معده هستند. میکروبیوم (جامعه باکتری های خوب) در حرکات منظم روده بسیار موثر است. زیرا به بیوسنتز ویتامین B کمپلکس کمک می کند. بامیه همان اثرات ماست را در روده کوچک ایجاد می کند.

فواید بامیه برای دیابت

۵. بهبود بیماری های پوستی

بامیه ویتامین C دارد و سرشار از فیبر است. فیبر مواد زائد سمی را از بین می برد و ویتامین C به جلوگیری از رنگدانه شدن پوست کمک می کند. بافت های بدن را ترمیم می کند و به بهبود پسوریازیس، آکنه و سایر بیماری های پوستی کمک می کند.

۶.فواید بامیه برای دیابت، کاهش سطح کلسترول بد

بامیه برای کاهش سطح کلسترول بد بسیار عالی است. یک مطالعه نشان داد که مکمل بامیه باعث تغییر جذب کلسترول و کاهش سطح آن در بدن می شود. بامیه حاوی پکتین (نوعی فیبر) است که به کاهش کلسترول بد کمک می کند و از تولید چربی در بدن جلوگیری می کند. کلسترول تام و تری گلیسیرید را کاهش می دهد و حتی باعث دفع اسید در مدفوع می شود. بامیه حتی تولید و ته نشین شدن کلسترول بد را از بین می برد.

۷. درمان بیماری های ریوی

گل و برگ بامیه به عنوان یک درمان طبیعی برای برونشیت و ذات الریه عمل می کند. بهتر است اثرات مفید آن را با جوشاندن آن بدست آورید. بامیه در آب گل و برگ می دهد. مواد لزج موجود در بامیه راز تسکین و کنترل آنفولانزا و سرماخوردگی است.

بیشتر بخوانید: 6 مهمترین نشانه عجیب و جالب کمبود آهن بدن که باید به آنها توجه کرد!

۸. پیشگیری از پوکی استخوان

بامیه حاوی ویتامین K است که برای لخته شدن خون ضروری است. بامیه به بازیابی تراکم استخوان کمک می کند و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. یک مطالعه نشان داد که ویتامین K متابولیسم استخوان را تغییر می دهد و بر تعادل کلسیم تأثیر مثبت می گذارد.

۹.فواید بامیه برای دیابت، موثر برای کم خونی

بامیه حاوی ویتامین K، فولات و آهن است. این ها برخی از مواد مغذی طبیعی هستند که از کم خونی جلوگیری می کنند. تولید هموگلوبین، گلبول های قرمز و لخته شدن خون را تسهیل می کند. همه این موارد به افزایش خون و جلوگیری از کم خونی کمک می کند.

۱۰.بهبود یبوست

مواد لزج موجود در بامیه به جذب مناسب آب در امتداد دستگاه گوارش کمک می کند و مدفوع را حجیم کرده و باعث می شود دفع آن آسان شود. این مواد لزج و فیبر به سموم متصل می‌شود و روده بزرگ را روان می‌کند و به دلیل خاصیت ملین طبیعی، حرکات طبیعی و بدون دردسر روده را تسهیل می‌کند.

۱۱.مفید برای مغز

یک مطالعه نشان داده است که بامیه به دلیل وجود فلاونوئیدی که فعالیت محافظتی مغز دارد، از عملکرد مغز محافظت کرده و حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد. بنابراین بامیه برای تقویت حافظه بسیار مفید است.

فواید بامیه برای دیابت

۱۲.مفید برای کبد

بامیه برای کبد مفید است. مواد لزج موجود در بامیه دارای موادی هستند که با کلسترول و حتی اسید متصل می شوند و کبد را سم زدایی می کنند. به علاوه بامیه حاوی آنتی اکسیدانی است که با باکتری ها و میکروب های مضر مبارزه می کند و از بدن محافظت می کند.

۱۳.فواید بامیه برای دیابت، مفید برای بارداری

بامیه دارای مقدار زیادی ویتامین  A، B  و C به همراه عناصری مانند کلسیم و روی است که آن را به یک سبزی ایده آل تبدیل می کند. از این رو استفاده منظم آن در دوران بارداری بسیار مفید است. همچنین حاوی فیبر و ویتامین B9 اسید فولیک/فولاتاست. فولات به جلوگیری از سقط جنین کمک می کند. به علاه بامیه به رشد سیستم عصبی جنین کمک می کند و از هر گونه نقصی محافظت می کند. این ممکن است از نقایص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا (شرایطی که طناب نخاعی کودک به درستی رشد نمی کند) جلوگیری کند و یبوست را در دوران بارداری تسکین می دهد.

۱۴.سایر فواید بامیه

استفاده از بامیه برای مردان و زنان بسیار مفید است. این نه تنها به تقویت باروری و سلامت جنسی کمک می کند، بلکه به بهبود و مبارزه با سیفلیس، سوزاک، لوکوره، سوزش ادرار، و خونریزی بیش از حد قاعدگی نیز کمک می کند.

بامیه نه تنها برای هضم غذا مفید است، بلکه برای مو نیز مفید است و به عنوان حالت دهنده مو عمل می کند. پوست سر را مرطوب می کند، شوره سر و شپش را از بین می برد، از خارش پوست سر جلوگیری می کند و مو را درخشان می کند.

بامیه حاوی خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که به پیشگیری از آسم کمک می کند. از ایجاد علائم آسم جلوگیری می کند و حملات کشنده را مهار می کند

بامیه حاوی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی است که به حفظ بینایی خوب کمک می کند. این آنتی اکسیدان ها از بیماری های چشمی مانند گلوکوم و آب مروارید جلوگیری می کنند.

مواد لزج موجود در بامیه قلیایی هستند و اسید معده را خنثی می کنند. همچنین یک پوشش محافظ بر روی دستگاه گوارش شکل می هد و به بهبود زخم معده کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اگر دچار رفلاکس و سوءهاضمه هستید، این ۱۳ مواد غذایی را نخورید!

چگونگی استفاده از بامیه

می توانید از میوه، گل، ریشه، برگ و دانه آن استفاده کنید.

عوارض جانبی بامیه

هیچ عارضه جانبی برای بامیه وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد ممکن است به بامیه حساسیت داشته باشند.

اقدامات احتیاطی برای مصرف بامیه

برخی از افراد نسبت به برداشتن و خوردن بامیه واکنش های آلرژیک نشان می دهند. همچنین در صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک پس از خوردن بامیه، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات با سایر داروها

اطلاعات کافی در مورد تداخل بامیه با سایر داروها در دسترس نیست. با این حال، در صورت مشاهده علائم و نشانه های غیر طبیعی، باید آن را به پزشک خود گزارش دهید.

فواید بامیه برای دیابت

فواید بامیه برای دیابت، سوالات متداول

۱.خوردن بامیه چه فوایدی دارد؟

بامیه به بهبود و مبارزه با بیماری های مختلف مانند دیابت، زخم، کم خونی، سکته، گلوکوم، آب مروارید، پوکی استخوان، یبوست، آسم، برونشیت، ذات الریه، بیماری های تناسلی، چاقی و غیره کمک می کند. همچنین اثرات مفیدی روی مغز، ریه، کبد، دستگاه گوارش و غیره دارد.

۲.آیا بامیه عوارضی دارد؟

معمولا بامیه هیچ عارضه ای ندارد. با این حال، برخی از افراد ممکن است به بامیه حساسیت داشته باشند. اگر علائم و نشانه‌هایی را مشاهده کردید، باید آن را به پزشک خود گزارش دهید.

۳.آیا می توان بامیه را در دوران بارداری خورد؟

بله، می توانید در دوران بارداری بامیه بخورید. اثرات مفید زیادی دارد که شامل ویتامین های A، B، B9، C  و عناصری مانند کلسیم و روی می شود. همچنین ممکن است از سقط جنین و نقایص مادرزادی جلوگیری کند و یبوست در دوران بارداری را برطرف کند.

۴.آیا بامیه برای کاهش وزن مفید است؟

بله، برای کاهش وزن می توانید از بامیه استفاده کنید. مصرف منظم بامیه چه به صورت خام و چه پخته به پیشگیری از چاقی کمک می کند. بامیه دارای حداقل کالری و محتوای فیبر بالایی است که به شما احساس سیری بدون خوردن غذای زیاد می دهد. بنابراین، بامیه ممکن است در کاهش وزن مفید باشد.

۵.آیا بامیه برای دیابت مفید است؟

بله. فواید بامیه برای دیابت بررسی شده است. دانه ها و پوست بامیه به کاهش سطح قند خون و به کنترل دیابت نوع ۲ کمک می کند. بامیه خاصیت انسولین مانندی دارد به همین دلیل در کنترل قند خون موثر و مفید است.

بیشتر بخوانید: دیابت در مردان: ۸ علائم هشداردهنده که مردان نباید نادیده بگیرند!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هجده =

دکمه بازگشت به بالا