;
سلامتدرمان خانگی

اگر از این مشکلات سلامتی رنج می برید، روزانه چند دانه زردآلو بخورید

خواص زردآلو برای سلامتی شامل توانایی آن در بهبود هضم، یبوست، گوش درد، تب، بیماری های پوستی و کم خونی می شود. زردآلو همچنین به بهبود سلامت قلب و زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که زردآلو برای مراقبت از پوست مفید است، به همین دلیل است که به محصولات آرایشی مختلف افزوده می شود. علاوه بر این، زردآلو می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. از بدتر شدن بینایی جلوگیری کند. به کاهش وزن کمک کند. استحکام استخوان ها را تقویت کند و تعادل الکترولیت را در بدن حفظ نماید. در این مطلب از سری مطالب سلامت به بررسی خواص زردآلو برای سلامتی می پردازیم.

بیشتر بخوانید: 20 بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

زردآلو چیست؟

زردآلو که با نام علمی Prunus armeniaca شناخته می شود، میوه کوچکی شبیه هلو یا آلو است. این میوه گوشتی نرم و تیره در زیر پوست نازک بیرونی دارد. در وسط زردآلو یک هسته بزرگ وجود دارد که غیرقابل خوردن است، بنابراین هنگام خوردن اولین لقمه بزرگ مراقب باشید. زردآلو معمولاً زرد یا نارنجی رنگ است و یک طرف آن کمی قرمز است.

درک دقیق کشت زردآلو در سراسر جهان دشوار است زیرا هم به صورت وحشی یافت می شود و هم هسته آن را می توان کاشت تا تبدیل به درخت زردآلو شود. نام علمی آن از ارمنستان گرفته شده است، جایی که اکثر دانشمندان بر این باورند که زردآلو از آن جا منشا گرفته است. با این حال، آنها در یونان و روم باستان نیز وجود داشتند و بسیاری از کارشناسان دیگر ادعا می کنند که کشت اولیه بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در هند اتفاق افتاده است. منشا مورد مناقشه مهم نیست، اما تاثیر زردآلو بر سلامت انسان قطعا مهم است.

چگونه زردآلو را مصرف کنیم؟

زردآلو را می توان به صورت خام یا خشک مصرف کرد. همچنین در تهیه انواع آب میوه، مربا، کدو حلوایی و ژله استفاده می شود. می توان از آن ها به طرق مختلف لذت برد و هر فرهنگی با زردآلو رفتار متفاوتی دارد. یکی از دلایلی که زردآلو در طول تاریخ بسیار محبوب بوده به خاطر فواید شگفت انگیز آن برای سلامتی است. به دلیل ترکیبات عالی و منحصر به فرد، مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی دارای ارزش غذایی سرشار است. روغن زردآلو را می توان از هسته آن نیز به دست آورد و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

ارزش غذایی زردآلو

بر اساس پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA، زردآلو حاوی ویتامین  A، C، K،E  و نیاسین در مقادیر قابل توجهی است. همچنین حاوی بسیاری از ویتامین های ضروری دیگر در مقادیر کمی (کمتر از 5٪ نیاز روزانه) هستند. زردآلو همچنین دارای مواد معدنی خوبی است که شامل پتاسیم، مس منگنز، منیزیم و فسفر می شود. به علاوه زردآلو مانند اکثر میوه ها منبع بسیار خوبی از فیبر غذایی است.

خواص زردآلو برای سلامتی

۹ خاصیت شگفت انگیز زردآلو

۱.خواص زردآلو برای سلامتی، غنی از فیبر

طبق تحقیقات در مجله جهانی گوارش، زردآلو غنی از فیبر است. بنابراین برای حرکات روده بسیار مفید است. فیبر راهی برای حجیم کردن مدفوع است. به این ترتیب، هضم و دفع مدفوع از روده تا دفع نهایی آن از بدن آسان تر می شود. فیبر شیره معده و گوارشی را تحریک می کند که به جذب مواد مغذی و تجزیه غذا برای پردازش آسان تر کمک می کند. علاوه بر این، فیبر همچنین حرکت پریستالتیک دستگاه گوارش را فعال می کند و این حرکات ماهیچه صاف همان چیزی است که حرکات روده شما را تنظیم می کند. بنابراین، زردآلو اغلب به بیمارانی توصیه می شود که به طور منظم از احتقان رنج می برند و به دلیل خاصیت ملین آن بسیار محبوب است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ خواص شگفت انگیز چای آلبالو: سالم ترین نوشیدنی فصل

۲. تقویت استخوان ها

زردآلو تقریباً تمام مواد معدنی لازم برای رشد استخوان مانند کلسیم، فسفر، منگنز، آهن و مس را دارد.  بنابراین، خوردن زردآلو می‌تواند رشد و تکامل استخوان‌های شما را تضمین کند و همچنین از بیماری‌های مختلف استخوانی مرتبط با افزایش سن، از جمله پوکی استخوان، پیشگیری نماید.

۳.خواص زردآلو برای سلامتی، بهبود سلامت قلب

زردآلو راهی فوق‌العاده برای محافظت از قلب در برابر انواع بیماری‌ها از جمله تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته است. مقدار زیاد ویتامین C و همچنین پتاسیم و فیبر غذایی، همگی ممکن است به سلامت قلب و عروق کمک کنند.

طبق تحقیقاتی که توسط دکتر Lien Ai Pham-Huy، مرکز پزشکی دانشگاه استنفورد، ایالات متحده انجام شد. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C از قلب در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. علاوه بر این، پتاسیم ممکن است با کاهش تنش رگ‌ها و شریان‌ها به کاهش فشار خون کمک کند، در حالی که فیبر رژیمی کلسترول اضافی را از پوشش رگ‌ها و سرخرگ‌ها می‌ریزد. در نتیجه آنها را پاک می‌کند و فشار روی قلب را کاهش می‌دهد. در مجموع، این خواص زردآلو آن را برای تقویت سلامت قلب ایده آل می کند.

۴.افزایش متابولیسم

سطح مایعات در سراسر بدن عمدتاً به دو ماده معدنی، پتاسیم و سدیم بستگی دارد. مقادیر بالای پتاسیم موجود در زردآلو می تواند با حفظ تعادل مایعات در بدن و اطمینان از توزیع مناسب انرژی در اندام ها و ماهیچه ها مرتبط باشد. با حفظ تعادل سالم الکترولیت ها، انرژی افزایش می یابد و گرفتگی عضلات کاهش می یابد.

۵.تسکین گوش درد

روغن زردآلو برای گوش درد مفید است. اگرچه مکانیسم دقیق آن هنوز در حال بررسی است. چکاندن چند قطره در مجرای گوش آسیب دیده یک درمان خانگی سریع است. با این حال، قبل از استفاده بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خواص زردآلو برای سلامتی

۶.خواص زردآلو برای سلامتی، کاهش تب

آب زردآلو اغلب به بیماران مبتلا به تب داده می شود. زیرا ویتامین ها، مواد معدنی، کالری و آب لازم را برای بدن فراهم می کند و در عین حال اندام های مختلف را سم زدایی می کند. برخی افراد ممکن است از زردآلو بخارپز برای تسکین تب نیز استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: فواید پوست سیر برای سلامتی که قطعاً از آن بی خبرید!

۷. ضد التهاب

زرد آلو خواص ضد التهابی دارد که می تواند بر سطح دمای کلی بدن در بیماری تأثیر بگذارد. علاوه بر این، به کاهش التهاب در سایر قسمت های بدن، به ویژه برای افرادی که از آرتریت یا نقرس رنج می برند، کمک می کند.

۸.درمان اختلالات پوستی

روغن زردآلو تلخ یک درمان موضعی موثر برای بیماری های پوستی مانند اگزما، گال، پسوریازیس و بثورات پوستی است. زردآلو سرشار از اسید گاما لینولئیک یا GLA است  که از اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و ویتامین های E، B1، B2، B6 و A به دست می آید. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۸ در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شد، این روغن همچنین یک عامل پیش آپوپتوتیک برای کراتینوسیت های انسانی است.

۹. خواص زردآلو برای سلامتی، کمک به درمان کم خونی

زردآلو خشک منبع خوبی از آهن و مس است. اگر از کم خونی رنج می برید، می توانید زردآلو را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سطح آهن خود را افزایش دهید. کم خونی فقر آهن (IDA) می تواند منجر به ضعف، خستگی، سبکی سر، مشکلات گوارشی و اختلال عملکرد متابولیک عمومی شود. بدون گلبول‌های قرمز، بدن نمی‌تواند خود را به درستی اکسیژن‌رسانی کند و سیستم‌های اندام ممکن است شروع به عملکرد نادرست کنند. آهن، مانند مس، بخش مهمی از تشکیل گلبول های قرمز خون است.

هشدار

برخی از افراد ممکن است به زردآلوی خشک حساسیت داشته باشند. سولفیت ها که در بیشتر غذاهای خشک وجود دارند، می توانند باعث حمله آسم شوند. همچنین، باید از خوردن دانه ها یا هسته آن خودداری کنید .زیرا ممکن است در برخی افراد باعث مسمومیت با سیانید شوند.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین غذاها برای تنظیم خواب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − شش =

دکمه بازگشت به بالا