;
سلامتبیماری ها

این ۱۰ گیاه جادویی پوسیدگی دندان را متوقف می کند!

پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری در جهان است. اکثریت قریب به اتفاق جامعه، چه کودکان و چه بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۶۰ تا ۹۰ درصد کودکان در سن مدرسه و تقریباً همه بزرگسالان در سراسر جهان مشکلات پوسیدگی دندان دارند. راه های طبیعی برای کاهش سرعت پیشرفت حفره ها و در عین حال تسکین درد دندان وجود دارد. گیاهان بهترین کمک کننده برای این امر هستند. می توانید برای مبارزه با عفونت، تقویت دندان ها، بهبود گردش خون در لثه ها و توقف خونریزی از درمان های طبیعی استفاده کنید. در این مطلب از سری مطالب سلامت به درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی می پردازیم. در واقع یکی از روش های موثر برای درمان و جلوگیری از پوسیدگی دندان، استفاده از گیاهان دارویی است.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین ترفندهای خانگی برای سفید کردن دندان ها

پوسیدگی دندان چگونه ایجاد می شود؟

حفره ها به دلیل قند موجود در غذا و عملکرد باکتری ها در دهان ایجاد می شوند. این باکتری ها در پلاک دندانی، ماده ای سفید رنگ که حاوی بزاق و ذرات غذا نیز می باشد، متمرکز می شوند. پلاک های دندانی روی سطح دندان جمع می شوند و با مسواک زدن دندان ها از بین می روند. هنگامی که پلاک دندانی روی دندان باقی می ماند، باکتری موجود در آن، قند موجود در غذا را به اسید تبدیل می کند. باکتری ها با ایجاد سوراخ در سطح دندان به آن حمله می کنند، در نهایت پوسیدگی دندان ایجاد می شود. اگر حفره ایجاد شده درمان نشود، سوراخ بزرگتر شده و حفره عمیق تر می شود. حفره ها ابتدا روی لایه بیرونی دندان یعنی مینای دندان ایجاد می شوند. سپس به عاج زیر مینای دندان نفوذ می کند.

اگر این حفره درمان نشود، به پالپ (پالپ دندان) می رسد که در آن اعصاب و عروق خونی در مرکز دندان قرار دارند. حفره ها باعث از بین رفتن پالپ می شوند و در نتیجه حفره ای در داخل دندان باقی می ماند. سپس باکتری های دهان می توانند وارد این حفره شده و باعث عفونت شوند. ایجاد پوسیدگی در 4 مرحله رخ می دهد. در مرحله اول، پوسیدگی به مینای دندان محدود می شود، درد ندارد. در مرحله دوم پوسیدگی به عاج می رسد، دندان به گرما و سرما حساس می شود. در مرحله سوم پوسیدگی به پالپ می رسد، دندان درد شروع می شود. در مرحله چهارم پالپ عفونی می شود و آبسه دندان ایجاد می شود.

درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی، علل پوسیدگی دندان

دلایل پوسیدگی دندان بسیار زیاد است، اما قندهایی که به خصوص بین وعده های غذایی مصرف می شوند مقصر اصلی هستند. به علاه اگر بهداشت دهان و دندان نیز جدی رعایت نشود، پوسیدگی ایجاد می شود. حساسیت طبیعی دندان، تغذیه و بهداشت دهان و دندان از عوامل تعیین کننده در پوسیدگی دندان هستند. البته حساسیت طبیعی دندان از فردی به فرد دیگر متفاوت است، دندان هایی وجود دارند که به طور طبیعی در برابر پوسیدگی مقاوم هستند و دندان هایی که خیلی راحت پوسیده می شوند. این وضعیت ژنتیکی است. علاوه بر این، مینای دندان در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است، در حالی که ریشه بسیار مستعد پوسیدگی است.

شکر و اسید دشمن مینای دندان هستند. در غذاهای فرآوری شده و نوشابه ها قند زیادی وجود دارد. در واقع، هر محصول بسته بندی شده، حاوی شکر در سس کچاپ، آب میوه و حتی چیپس سیب زمینی است. شکر در همه جا وجود دارد، بنابراین دوری از آن سخت است. بدترین آنها نوشیدنی های گازدار و شیرین هستند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم با حداقل غذاهای فرآوری شده برای داشتن دندان های سالم ضروری است.

باکتری ها همه جا هستند. میلیون ها باکتری در دهان ما وجود دارد. این باکتری ها از قند تغذیه می کنند و اسید آزاد می کنند. بنابراین باید از چسبیدن آنها به دندان جلوگیری کرد. باکتری ها وقتی تنها هستند یا پراکنده می شوند خیلی خطرناک نیستند. اما پس از مدتی به هم می چسبند و پلاک دندانی را تشکیل می دهند و اسید ترشح می کنند که می تواند مینای دندان را حل کند. بنابراین رعایت قوانین بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: روشی که خمیر دندان را فشار می‌دهید، از شخصیت شما می‌گوید!

 ۱۰ گیاه معجزه گر در برابر پوسیدگی دندان

برخی داروهای گیاهی طبیعی و بسیار موثر برای کند کردن پیشرفت حفره ها و محافظت از دندان ها وجود دارد. در این جا گیاهانی وجود دارد که با مشکلات لثه و عفونت های دندان مبارزه می کنند. دندان ها را تقویت می کنند و گردش خون را در لثه ها بهبود می بخشند، خونریزی لثه را متوقف می کنند و همچنین تولید بزاق را تحریک می کنند.

۱.هل

هل به لطف آنتی بیوتیک سینئول موثر موجود در آن، دندان ها را تمیز کرده و ترشح بزاق را تحریک می کند و در عین حال از دندان ها در برابر تشکیل پلاک محافظت می کند. برای این منظور استفاده از دانه هل به عنوان آدامس بعد از غذا کافی است. همچنین می توان به صورت چای ۳ بار در روز با افزودن لیمو سرشار از ویتامین C مصرف کرد.

۲.درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی، سیر و پیاز

سیر و پیاز اثر آنتی بیوتیکی دارند و حاوی ترکیبات گوگردی هستند که گردش خون را در لثه ها بهبود می بخشد. مصرف سیر و پیاز برای کاهش سرعت پیشرفت پوسیدگی دندان توصیه می شود. آن را به صورت خام یا نیم پز مصرف کنید تا از فواید کامل آن بهره مند شوید. می توانید پیاز خام را در سالاد و سیر خرد شده را در سوپ قرار دهید.

درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

۳.استویا

استویا حاوی ۳۰ ترکیب ضد باکتری است. به همین دلیل از این گیاه در درمان برخی از بیماری های دندانی و دهانی مانند پوسیدگی، التهاب لثه یا زخم استفاده می شود. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان شما می توانید چند برگ استویا را بجوید.

۴.نعناع

شاید متوجه شده باشید که بسیاری از خمیردندان ها حاوی منتول هستند. منتول یک عنصر مهم برای تازه نگه داشتن نفس در هر زمان و تحریک تولید بزاق است. در عین حال ماده ای موثر در برابر بوی بد دهان، التهاب لثه و خشکی دهان است که باعث پوسیدگی می شود. همچنین دارای خواص آنتی بیوتیکی است. برای این منظور، یک فنجان چای نعناع را به طور منظم بعد از غذا بنوشید.

۵.آویشن

آویشن از زمان های قدیم به دلیل خواص آنتی بیوتیکی اش شناخته شده است. به دلیل محتوای تیمول بالایی که دارد، می تواند عفونت های لثه را به خوبی کنترل کند. برای درمان فقط یک دهانشویه با آویشن درست کنید. کافی است یک قاشق چایخوری آویشن خشک را به ۱۵۰میلی لیتر آب اضافه کنید و آن را به عنوان دهان شویه استفاده کنید. همچنین می توانید از سایر گیاهان غنی از تیمول مانند رزماری و ریحان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: از پوسیدگی دندان رنج می بری؟ با این ۶ روش خانگی فوری درمان کن!

۶.درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی، چای سبز

چای سبز با محتوای بالای تانن خود، قدرت کاهش خونریزی لثه را دارد. اما این همه چیز نیست، همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که بوی بد دهان را از بین می برد و از دهان در برابر عفونت هایی که باعث التهاب می شوند، محافظت می کند. به همین دلیل، چای سبز در بسیاری از خمیردندان ها استفاده می شود. همچنین، مطالعات نشان داده است که چای سبز یک مهارکننده در برابر پوسیدگی است. می توانید از چای سبز به عنوان دهان شویه استفاده کنید یا آن را مستقیماً به عنوان چای مصرف کنید.

درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

۷.زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک ضد باکتری، مسکن و ضد التهاب بسیار موثر شناخته شده است. مصرف منظم آن خاصیت کاهش التهاب لثه و درد را دارد. برای استفاده از فواید آن بر روی کبودی، آن را با لیمو مخلوط کرده و به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

۸.روغن گل میخک

روغن میخک برای پرکردن حفره های پوسیدگی دندان عالی است. همچنین به عنوان مسکن و ضد عفونی کننده استفاده می شود. برای درمان پوسیدگی دندان، یک قاشق چایخوری میخک را در ۱۰۰ میلی لیتر آب جوش مخلوط کنید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند، سپس آب لیموی تازه را اضافه کنید و با محلول غرغره کنید.

۹.اکالیپتوس

اکالیپتوس یک آنتی بیوتیک طبیعی بسیار قوی در برابر پلاک های دندانی است که به لطف ماده فعال آن سینئول یا اوکالیپتول است. همچنین ضدعفونی کننده لثه است. برای پوسیدگی دندان، یک قاشق چایخوری ریشه خشک شده اکالیپتوس را با کمی آب لیمو دم کنید. از مخلوط به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

۱۰.زیره

زیره دارای خواص ضد میکروبی است که به آن اجازه می دهد با پلاک دندان مبارزه کند. بسیاری از مردم از آن به عنوان پیشگیری کننده در برابر حفره های دهان و التهاب لثه استفاده می کنند. برای حفظ بهداشت دهان و دندان زیره بجوید.

بیشتر بخوانید: داروی آرام بخش طبیعی: فواید شگفت انگیر گل درخت نمدار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یک =

دکمه بازگشت به بالا