;
سلامتبیماری ها

۵ مشکل سلامتی که باعث تنگی نفس می شود

تنگی نفس می تواند به دلیل بسیاری از بیماری های مختلف ایجاد شود و در دراز مدت می تواند یک وضعیت پیشرونده باشد. در واقع تنگی نفس یک مشکل سلامتی جدی است که اگر درمان نشود، زندگی فرد را به خطر می اندازد. در بخش سلامت چشمک به علت تنگی نفس پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های سکته مغزی + درمان و کاهش ابتلا به سکته مغزی

تنگی نفس

علت تنگی نفس، تنگی نفس همراه با مشکل در تنفس و بازدم می تواند توسط عوامل بسیاری ایجاد شود. ناراحتی ناشی از آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.  تنگی نفس انواع مختلفی دارد. تنگی نفس حاد اغلب در شرایطی مانند نارسایی حاد قلبی، آمبولی ریه، آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) رخ می دهد.

تنگی نفس قلبی نتیجه نارسایی قلبی است. قلب دیگر نمی تواند وظیفه پمپاژ جریان خون را انجام دهد. ادم در تمام بدن رخ می دهد و ریه ها آب را جمع می کنند. سپس بیمار احساس خفگی و فشار در قفسه سینه می کند. تنگی نفس آمبولی ریه یک تنگی نفس با شروع ناگهانی اما با شدت متغیر است.

 اغلب با درد در قفسه سینه همراه است. تنگی نفس دمی با مشکل در تنفس هوا ظاهر می شود که معمولاً به دلیل انسداد نای یا حنجره یا کاهش قطر حنجره مانند لارنژیت ایجاد می شود. تنگی نفس در هنگام حمله آسم یا حمله COPD رخ می دهد و خس خس سینه رخ می دهد. تنفس کوسمائول به طور کلی در عارضه دیابت، کتواسیدوز متابولیک، که مربوط به تجمع مواد اسیدی در خون است، رخ می دهد.

مراقب تنگی نفس مزمن باشید

تنگی نفس مزمن شروع تنگی نفس پیشرونده است که در طول زمان ادامه می یابد. مانند تنگی نفس حاد، علل اصلی منشا قلبی و ریوی است. تنگی نفس در هنگام فعالیت یک مشکل تنفسی است که فقط در هنگام فعالیت بدنی رخ می دهد. این اغلب نشانه بیماری ریوی مانند آسم یا نارسایی قلبی است. سپس قلب قادر به انطباق با نیازهای فزاینده بدن در طول ورزش نیست. هر چه بیماری بیشتر پیشرفت کند، مشکل در تنفس بیشتر می شود، تا زمانی که بیمار حتی در حالت استراحت احساس تنگی نفس کند. این نوع تنگی نفس در دراز مدت منجر به تنگی نفس مزمن می شود.

علت تنگی نفس

بیماری های مرتبط با تنگی نفس

علت تنگی نفس، مشکلات سلامتی مرتبط با تنگی نفس اغلب توسط بیماران به عنوان احساس خفگی، ناتوانی در تنفس سریع یا عمیق توصیف می شود. همچنین ممکن است قبل از اتمام بازدم احساس کنید مجبور به دم کردن شوید. بسته به علت تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه و درد قفسه سینه نیز ممکن است رخ دهد. تنگی نفس اغلب با بیماری های قلبی یا ریوی مرتبط است. با این حال، چندین بیماری دیگر نیز می تواند باعث تنگی نفس شود که شامل موارد زیر می شود.

بیشتر بخوانید: قاتل کلسترول بد: این ۱۰ مواد غذایی را هر روز مصرف کنید  

۱.اختلالات تنفسی

آسم، COPD، انسداد جسم خارجی، آمفیزم ریوی، عفونت مجاری تنفسی (لارنژیت، برونشیت، پنوموپاتی و غیره)، سرطان برونش، آمبولی ریه و سیگار کشیدن باعث تنگی نفس می شود.

۲.مشکلات قلبی

همه علل نارسایی قلبی، ناهنجاری های دریچه قلب و آنژین صدری باعث تنگی نفس می شوند.

۳.اختلالات عصبی

تمام بیماری های عصبی-عضلانی که می توانند عضلات تنفسی را مختل کنند، باعث تنگی نفس می شوند.

۴.فقر آهن و کم خونی

تنگی نفس می تواند ناشی از کم خونی و فقر آهن باشد.

۵.چاقی

ریه ها ممکن است به دلیل اضافه وزن نتوانند نیازهای بدن را برآورده کنند. این باعث تنگی نفس می شود.

بیشتر بخوانید: خواص چای دارچین برای سلامت از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن

علت تنگی نفس

در صورت تنگی نفس چه راهکارهایی وجود دارد؟

علت تنگی نفس، اگر دچار مشکل تنفسی هستید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت تنگی نفس را شناسایی و درمان کنید. فعالیت بدنی منظم برای بهبود تنفس و مبارزه با سبک زندگی بیش از حد بی تحرک مهم است.

اغلب، تنگی نفس مزمن ناشی از بیماری های تنفسی یا قلبی است. در صورت عفونت تنفسی درمان مناسب (آنتی بیوتیک) تجویز خواهد شد.

اگر تنگی نفس مربوط به حمله آسم باشد، داروهای مختلف می توانند این وضعیت را کاهش دهند. داروهای قوی تری نیز ممکن است در بیمارستان داده شوند. در مورد بیماری های قلبی، درمان مناسب در بیمارستان علائم را تا حد امکان محدود می کند.

اگر به طور کلی تنگی نفس دارید، می توانید این موارد را انجام دهید.

۱.هر چه زودتر سیگار را ترک کنید.

۲.از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده خودداری کنید.

۳.از ماندن در ارتفاعات پرهیز کنید.

۴.وزن اضافی خود را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 6 =

دکمه بازگشت به بالا