سلامتسلامت روانی

با تکنیک ۱-۲-۳-۴-۵  فورا اضطراب را از خود دور کنید!

هنگامی که اضطراب شروع می شود، بدن فلج می شود، تنفس کم عمق می شود، دست ها عرق می کنند، مغز قفل می کند و ضربان قلب تند می شود. روش های تمرینی مختلفی مانند ۱-۲-۳-۴-۵ برای کاهش فشار و آرامش وجود دارد. این تکنیک ذهن آگاهی از حواس پنج گانه برای آرام کردن ذهن استفاده می کند. توجه به حواس به شما این امکان را می دهد که به لحظه حال بازگردید و جریان فکری که باعث اضطراب می شود را قطع می کند. با این روش می توانید توجه خود را منحرف کنید یا افکار منفی خود را از بین ببرید. این روش متکی بر تمرکز مجدد جهان اطراف شما، به ویژه از طریق حواس پنج گانه است. روش ۱-۲-۳-۴-۵ به شما امکان می دهد سریع و تقریبا بازتابی واکنش نشان دهید. در بخش سلامت چشمک به درمان اضطراب با تکنیک ذهن آگاهی از حواس پنج گانه پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: مضرات استرس: ۱۰ بلایی که استرس سرتان می آورد؟

بحران اضطراب چیست؟

درمان اضطراب، حمله اضطرابی یک حالت ترس شدید غیرقابل پیش بینی است که علائم جسمی شدیدی را ایجاد می کند. با یک حمله پانیک قوی همراه با احساس مرگ و از دست دادن کنترل رخ می دهد. پاسخ های فیزیولوژیکی که در حین حمله پانیک رخ می دهد از رفلکس جنگ یا گریز بدن ناشی می شود. این پاسخ خودکار سیستم عصبی زمانی است که شما احساس خطر می کنید.

این استرس زمانی شروع می شود که آمیگدال، ناحیه احساسات در مغز، سیگنالی را به هیپوتالاموس می فرستد که با بقیه بدن ارتباط برقرار می کند. هیپوتالاموس سیستم عصبی را تحریک می کند که باعث می شود غدد فوق کلیوی آدرنالین بیشتری تولید کنند. در نتیجه ضربان قلب و تنفس سریعتر می شود، سطح خون و اکسیژن در عضلات افزایش می یابد و بدن شما را برای مبارزه آماده می کند.

درمان اضطراب

این پاسخ جنگ یا گریز یک مکانیسم بقا است که همه دارند، شبیه به ترس از مردن. این پاسخ زمانی مشکل ساز می شود که به طور منظم در غیاب خطر واقعی تحریک شود، زیرا مغز شما دیگر نمی تواند بین تهدیدهای واقعی و تهدیدات درک شده تمایز قائل شود.

شایع ترین علائمی که در حین حمله اضطراب رخ می دهد، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، احساس ضعف، درد قفسه سینه، لرز، حالت تهوع، تعریق شدید و گزگز در دست ها است. حمله اضطرابی به طور ناگهانی رخ می دهد و معمولا بین ۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد. سپس منجر به احساس آرامش و خستگی شدید می شود.

بیشتر بخوانید: یوگا برای کاهش استرس: با این ۶ روش ساده استرس را از خود دور کنید

روش ۱-۲-۳-۴-۵ برای تسکین سریع اضطراب

درمان اضطراب، بزرگترین مزیت این روش این است که می توان آن را به سرعت و با احتیاط انجام داد. هنگامی که اولین سیگنال های بدن در طول حمله اضطراب احساس می شود، کافی است در پنج مرحله روی حواس خود تمرکز کنید.

مرحله اول در مورد بینایی است

شما باید خود را مجبور کنید که به اطراف نگاه کنید و ۵ عنصری که بخشی از محیط شما هستند را شناسایی کنید.

مرحله دوم بر شنیدن تمرکز دارد

شما باید ۴ صدای مختلف مانند زنگ تلفن، صدای کسی که می شناسید، یک آهنگ را شناسایی کنید.

درمان اضطراب

مرحله سوم مرحله لمس است

شما باید روی ۳ عنصری تمرکز کنید که می توانید روی پوست خود احساس کنید، این می تواند جواهری باشد که هرگز آن را در نیاورده اید، افتادن لباس یا باد در موهای تان…

بیشتر بخوانید: رزماری درمان استرس و بیماری ها  + ۸ فایده شگفت انگیز آن

مرحله چهارم مربوط به حس بویایی است

درمان اضطراب، این مرحله بسته به جایی که هستید می تواند پیچیده تر باشد. در صورت امکان، سعی کنید دو رایحه متفاوت را استشمام کنید. بوی علف تازه چیده شده، بوی کتاب جدید، حتی بوی کوره.

مرحله پنجم و آخرین، مرحله طعم دهنده است

برای این کار، می توانید سعی کنید طعم دهان خود را تجزیه و تحلیل کنید، یک جرعه آب بنوشید یا یک آب نبات بخورید و از آن لذت ببرید.

این روش به بازگرداندن تجربه لحظه حال کمک می کند و بنابراین به شما امکان می دهد توجه خود را روی چیز دیگری متمرکز کنید و از مشکلات ذهنی که مشخصه اضطراب هستند و اغلب آن را تقویت می کنند منحرف کنید. اگر این مراحل را با دقت انجام دهید فورا اضطراب را از خود دور می کنید و آرامش تان را به دست می آورید.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی بدون دارو | درمان طبیعی افسردگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا