سلامت

تقویت سیستم ایمنی: با این ۱۰ روش طبیعی در برابر بیماری ها از خود محافظت کنید

تقویت سیستم ایمنی: سیستم ایمنی مجموعه ای از اندام ها، سلول ها و مولکول هایی است که بخشی از بدن هستند و با هم سیستم دفاعی را تشکیل می دهند. این سیستم دفاعی بسیار موثر است و در برابر تهاجم میکروارگانیسم های بیماری زا و مواد بی جان (گرد و غبار، گرده، مواد خارجی) و همچنین در برابر سلول های خودی که مضر شده اند (مثلاً تومورهای سلولی) سپر ایجاد می کند.

در واقع، سیستم ایمنی شبکه پیچیده‌ای از سلول‌ها، بافت‌ها، اندام‌ها، ساختارها و فرآیندهای بیولوژیکی است که بدن را قادر می‌سازد در برابر حملات عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود دفاع کند. در بخش سلامت به تقویت سیستم ایمنی با ۱۰ روش طبیعی موثر پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن: با این ۱۰ ماده غذایی سیستم ایمنی قوی داشته باشید

انواع مصونیت

تقویت سیستم ایمنی، پاسخ ایمنی ممکن است ذاتی باشد، به این معنی که با شما متولد می شود و از موانع فیزیکی برای دفاع از بدن استفاده می کند، مانند پوست و غشاهای مخاطی که مانع ورود مواد خارجی، ترشحات (اشک، مخاط، بزاق) می شود.

جدا از مصونیت ذاتی، مصونیت اکتسابی نیز وجود دارد. این ایمنی است که پس از تولد ایجاد می‌شود و در طول سال‌ها قوی‌تر می‌شود و با هر برخورد جدید با یک میکروارگانیسم یا ماده خارجی به دست می‌آید که در آن بدن مولکول‌های دفاعی سازگار را در پاسخ تولید می‌کند.

سیستم ایمنی بدن می تواند تضعیف شود، به ویژه به دلیل استرس، سیگار کشیدن، آنتی بیوتیک ها، تغییرات فصلی، هوای سرد، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و مهمتر از همه، سبک زندگی اشتباه. همچنین در غیاب فعالیت بدنی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف غذاهایی که عمدتاً سرشار از چربی های اشباع هستند، مصرف مواد غذایی تصفیه شده و فقدان میوه ها و سبزیجات، دفاع ایمنی از بین می رود.

هنگامی که دفاع ایمنی پایینی دارید، دائماً احساس خستگی می کنید، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، تنبل و افسرده می شوید و ریزش مو رخ می دهد.  تمرکز تان را از دست می دهید و شرایط آنفولانزای معمولی  فراهم می شود.

تقویت سیستم ایمنی

چگونه برای تقویت سیستم ایمنی غذا بخوریم؟

سیستم ایمنی سیستمی است که از اندام ها و سلول های مختلف و مولکول های در حال گردش تشکیل شده است. مانند تمام اندام ها و بافت های دیگر، سیستم ایمنی می تواند بیمار شود و بنابراین لازم است آن را سالم نگه دارید.

بنابراین، اولین کاری که باید برای حفظ سلامت سیستم ایمنی انجام داد، اتخاذ یک سبک سالم با اجتناب از عادات بد، از جمله سوء تغذیه است.

از آنجایی که سلامت ما ارتباط نزدیکی با نحوه تغذیه ما دارد و بخش بزرگی از سیستم ایمنی بدن ما در روده قرار دارد، تغذیه نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی دارد.

برای تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن، ممکن است لازم باشد دسته های غذایی خاصی را از سفره خود حذف کنید. میوه ها و سبزیجات ضروری هستند زیرا منبع ویتامین ها و مواد معدنی هستند، مولکول هایی که برای عملکرد سلول ها و به ویژه سلول های سیستم ایمنی ضروری هستند. آنها همچنین سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند که با پیری سلولی مقابله کرده و فلور باکتریایی روده را که بخشی از سیستم ایمنی بدن است، تغذیه می کند.

از آنجایی که غلات کامل و حبوبات سرشار از فیبر هستند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و روده ها را از سموم و مواد زائد مضر پاک می کنند.

آجیل و دانه های روغنی منابع خوبی از چربی ها هستند، مانند روغن های امگا 3 که با التهاب مقابله می کند، مکانیزمی که زمینه بسیاری از بیماری ها را ایجاد می کند.

همچنین مهم است که بدن هرگز از کمبود پروتئین رنج نبرد. پروتئین ها منابع اصلی برای بدن هستند که از ماهی، حبوبات و گوشت به دست می آیند.

بیشتر بخوانید: افزایش طول عمر: راز عمر بالای ۱۰۰ سال این ۱۵ غذا است!

۱۰ درمان طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی، غذاها و رفتارهایی وجود دارند که حاوی مقادیر خوبی از مواد مغذی هستند که باعث تحریک و حمایت از سیستم ایمنی بدن می شوند.

۱.ویتامین C

تقویت سیستم ایمنی، وقتی صحبت از ایمنی می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد ویتامین C است. ویتامین C که اسید اسکوربیک نیز نامیده می شود، دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و به بدن کمک می کند تا به طور موثرتری از خود دفاع کند.

مکانیسم عملکرد ویتامین C بر روی سیستم ایمنی بسیار پیچیده است. این ویتامین علاوه بر قدرت آنتی اکسیدانی، فعالیت سلول های سیستم ایمنی مانند فاگوسیت ها، سلول های کشنده طبیعی و لنفوسیت های T را افزایش می دهد.

ویتامین C به طور عمده در میوه ها و سبزیجات تازه به ویژه کیوی، فلفل، مرکبات و گوجه فرنگی یافت می شود. برای دریافت مقادیر کافی، توصیه می شود غذاهای غنی از ویتامین C را به صورت خام و بدون فرآوری زیاد مصرف کنید.

کیوی تازه پوست کنده، پرتقال تازه، گوجه فرنگی در سالاد و غیره سرشار از ویتامین C است. نیاز به ویتامین C حدود ۷۵ میلی گرم در روز است. در صورت کمبود می توان به مکمل های مخصوص متوسل شد که هرگز نباید جایگزین رژیم غذایی متنوع و صحیح شود.

تقویت سیستم ایمنی

۲.عسل

یکی دیگر از داروهای طبیعی که به عنوان محرک سیستم ایمنی بسیار معروف است، عسل است. عسل خام به ویژه دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است. توانایی تقویت سیستم ایمنی را دارد. بر اساس تحقیقات اخیر، عسل به دلیل اثر هم افزایی بر انواع مختلف سلول، با تحریک سیستم ایمنی به پیشگیری و مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

۳.ویتامین A

تقویت سیستم ایمنی، ویتامین A نقش مهمی در فرآیند تمایز سلولی ایفا می کند و بنابراین برای رشد سالم و مناسب، سلامت بافت ها و سیستم ایمنی قوی ضروری است. این ماده به شکل کاروتنوئیدها در میوه ها و سبزیجات نارنجی، زرد و قرمز رنگ مانند هویج، زردآلو، خربزه، هندوانه، توت فرنگی، گوجه فرنگی و یا در غذاهای با منشاء حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و کره یافت می شود.

این ویتامین ها بسیار ظریف است و تا حد زیادی در فرآیند پخت از بین می رود. نیاز روزانه حدود 0.6-0.7 میلی گرم است، اما در دوران شیردهی نیاز به حدود ۱ میلی گرم افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: طول عمر مردان با خوردن این ۷ غذا + ۴ مواد غذایی مضر

۴.ویتامین D

ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای سلامت و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. بیشتر ویتامین D از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می آید.

کمبود ویتامین D با افزایش خطر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مرتبط است. این ویتامین پاسخ برخی از سلول های سیستم ایمنی بدن به ویژه لنفوسیت های B و T را تنظیم می کند.

طبق تحقیقات، مکمل ویتامین D می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به محافظت در برابر عفونت های تنفسی کمک کند. مصرف مکمل ویتامین D به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را در افراد مبتلا به کمبود کاهش می دهد.

۵.روی

روی از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند زیرا در تشکیل سلول های مسئول ایمنی ذاتی نقش دارد و اثر آنتی اکسیدانی خوبی دارد. کمبود روی عملکرد سالم سیستم ایمنی را مهار می کند. یک رژیم غذایی صحیح، سالم و متنوع معمولا مقدار لازم روی را برای بدن تامین می کند.

هنگامی که رژیم غذایی کافی نیست، می توان به مکمل های خاص متوسل شد. روی به طور عمده در کاکائو، مخمر، دانه های روغنی، حبوبات، ماهی، تخم مرغ، شیر، غلات و گوشت یافت می شود.

۶.زردچوبه

تقویت سیستم ایمنی، از فواید فراوان زردچوبه می توان به پیشگیری و کاهش التهاب اشاره کرد. بنابراین، زردچوبه یکی دیگر از داروهای طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی است. این کار را عمدتاً به دلیل اثر آنتی اکسیدانی خود و با تسهیل گرمازایی، یعنی تولید و ذخیره گرما توسط بدن انجام می دهد.

می توان از آن به عنوان ادویه، در دمنوش های گیاهی یا به عنوان مکمل برای طعم دادن به وعده های غذایی خود استفاده کرد. با این حال، کورکومین، ماده موثره زردچوبه، فراهمی زیستی کمی دارد، توصیه می شود آن را با مواد روغنی مانند فلفل سیاه یا روغن، شیر، ماست مخلوط کنید تا جذب آن افزایش یابد.

۷.دارچین

تقویت سیستم ایمنی، دارچین از جمله ادویه هایی است که به تقویت و سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. دارچین نیز مانند زردچوبه، گرمازایی را تحریک می‌کند و برای قرن‌ها به عنوان یک داروی طبیعی خوب برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و به طور کلی بیماری‌های موثر بر دستگاه تنفسی در نظر گرفته شده است. می توان آن را به عنوان ادویه، در تهیه دمنوش های گیاهی یا به عنوان مکمل مصرف کرد.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای کلیه: ۱۰ غذای معجزه گر برای مشکلات کلیوی

تقویت سیستم ایمنی

۸.اکیناسه

اکیناسه یک محرک طبیعی سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود. به ویژه به جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری های فصلی که بر دستگاه تنفسی تأثیر می گذارد کمک می کند.

استفاده از آن به عنوان یک محرک ایمنی بسیار قدیمی است و با تحقیقات ثابت شده است. طبق برخی مطالعات، به بهبود سریعتر علائم سرماخوردگی کمک می کند.

۹.ماهی روغنی

تقویت سیستم ایمنی، ماهی های روغنی حاوی چربی های امگا 3 هستند که خاصیت ضد التهابی و محافظ سلولی دارند. در ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا و حتی آنچوی یافت می شود. علاوه بر این، ماهی منبع خوبی از پروتئین است که برای ترمیم بافت های آسیب دیده بدن استفاده می شود.

۱۰.پروبیوتیک ها

تعداد زیادی از باکتری های خوب در فلور روده زندگی می کنند. این باکتری ها نه تنها بر متابولیسم مواد مغذی، بلکه بر فعالیت سلول های سیستم ایمنی نیز تأثیر می گذارند. این باکتری ها که پروبیوتیک نامیده می شوند، می توانند از طریق ماست یا محصولات تخمیر شده مانند کفیر و کلم ترش وارد بدن شوند.

البته همه تخمیرهای لاکتیکی قادر نیستند به شکل حیاتی و فعال به روده برسند، بنابراین می توان از مکمل های غذایی با فرمولاسیون خاص به مکمل ها متوسل شد.

بیشتر بخوانید: غذاهای تصفیه کننده کبد: این ۱۵ غذا برای کبد شفا بخش است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا