;
تفریح و سرگرمیحکایت

حکایت کشاورز فقیر و حاکم نیشابور

حکایت کشاورز فقیر و حاکم نیشابور: ادبیات فارسی سرشار از حکایت های آموزنده و پندآموز است. داستان هایی که تلاش دارد در عین سرگرم نمودن مخاطبان، راه و مسیری برای آینده را برای او ترسیم کند. امروز وب سایت چشمک با شماست با یک حکایت جالب دیگر. حکایت کشاورز فقیر و حاکم نیشابور.

شاید بپسندید: اگه خیلی تیز و زرنگ باشی باید تو یه نگاه همسر این آقای خوش تیپ رو بین این سه تا زن پیدا کنی!

حکایت کشاورز فقیر و حاکم نیشابور

حاکم نیشابور عادت داشت که هر روز برای سرکشی به روستاها و محله های اطراف شهر برود. یکی از روزها که برای سرکشی به روستایی رفته بود، مرد میانسالی را عرق ریزان در حال کار بر روی زمین دید.

حاکم مدتی به تماشای مرد روستایی نشست و سپس به کاخ خود بازگشت. بلافاصله به چاکران و خدمتکاران خود دستور داد تا رفته و کشاورز را به قصر او حاضر کنند.

روستایی را وارد قصر کردند. حاکم درباره کسب و کار روستایی پرسید و او از معاش بخور و نمیر خود یاد کرد. سپس حاکم دستور داد روستایی را استحمام داده و لباس گرانبهایی به او بپوشانند. سپس دستور داد تا الاغی جوان به همراه افسار و پالان گلدوزی شده گرانبها حاضر کنند که کشاورز فقیر را راهی خانه اش کنند.

وقتی الاغ حاضر شد، حاکم از تخت خود پایین آمد و به نزدیک مرد کشاورز آمد. به او گفت:

اکنون می توانی به سر کارت برگردی. همین که کشاورز تعظیم کرد، حاکم پس گردنی محکمی بر گردن کشاورز نگون بخت نواخت.

اهالی قصر همه حیران از آن همه بخشش و متعجب از این ظلم شدند و منتظر بودند که حاکم چه می گوید….

شاید بپسندید:حکایت اگر تو کلاغی من بچه کلاغم!

ترس کشاورز از حاکم

حاکم از روستایی پرسید: مرا می‌شناسی؟

روستایی در حالی که ترس تمام وجودش را گرفته بود، گفت: شما تاج سر ما و حاکم شهر هستید.

حاکم گفت: آیا قبل از امروز مرا می شناختی!

مرد روستایی سکوت کرد و از ترس چشم به زمین دوخت. در این هنگام حاکم لب به سخن گشود و گفت:

حاکم گفت: بیست سال قبل را به یاد داری که من و تو با هم دوست بودیم در شبی بارانی که درگاه رحمت خداوند باز بود، من به سمت آسمان نگاه کردم و گفتم خدایا به حق این باران و رحمت ات مرا حاکم نیشابور کن. تو کشیده محکمی بر گردن من زدی و گفتی که ای احمق ساده دل! من سال‌هاست از خدا یک قاطر با پالان برای کار کشاورزی‌ام خواسته ام، اما هنوز اجابت نشده، آن وقت تو حکومت نیشابور را می‌خواهی؟

خاطرات گذشته در ذهن دهقان مرور شد.

احتمالاً بپسندید: با انجام این تست شخصیت میتونی علت کارهایی که انجام میدی و دست خودت نیس را بفهمی!

حکایت کشاورز فقیر و حاکم نیشابور

احتمالاً بپسندید: احساست رو چه جوری ابراز می کنی؟ | یه دسته گل را انتخاب کن تا بفهمی چه جور عاشق دل خسته ای!؟

حاکم گفت: این همان قاطر و پالانی است که از خدا می‌خواستی. این کشیده هم تلافی همان کشیده‌ای بود که تو بیست سال قبل به من زدی! فقط می‌خواستم بدانی که برای خدا، حکومت نیشابور یا قاطر و پالان فرق ندارد. فقط ایمان و اعتقاد من و توست که فرق دارد. از خدا بخواه و فقط بخواه و زیاد هم بخواه. خدا بی‌نهایت بخشنده و مهربان است و در بخشیدن بی‌انتهاست به خواسته‌ات ایمان داشته باش.

احتمالاً بپسندید: کدوم ویژگی ات تو رو متفاوت کرده، اگه خبر نداری کافیه بگی تو تصویر اول چی نظرت رو جلب کرد!؟

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

احتمالاً بپسندید: 3 تا تفاوت بین تصویر گربه سمت چپ و راست هست که فقط یه تیزبین اونا را پیدا می کنه!

 

 

 

 

معماها برای مغز مفید هستند؟

به باور محققان معماها و سوالات هوش، منطق و استدلال شما را تقویت می کنند پازل ها برای تمرین مغز ساخته می شوند. جدول کلمات متقاطع، معماها، جستجوی کلمات و مسائل منطقی همگی می توانند بخش های مختلف مغز شما را فعال کنند و به شما کمک کنند تا مهارت های تفکر انتقادی و تحلیلی خود را تقویت کنید.

اجتمالاً بپسندید: صنار بده آش به همین خیال باش!

اهمیت بازی های فکری

به گفته Psychology Today، ورزش منظم مغز می تواند حافظه، تمرکز و توانایی های تفکر جانبی را بهبود بخشد. باور نکردنی است که چگونه یک سرگرمی دلپذیر مانند حل پازل یا جدول کلمات متقاطع ممکن است چنین مزایای عظیمی بر سلامت کلی شما داشته باشد.

شاید بپسندید: ضرب المثل دیوار موش داره موشم گوش داره!

مزایای بازی فکری

تفریح و سرگرم شدن تنها یکی از فواید بازی های فکری می باشد، بازی فکری و سلامت روان رابطه ی مستقیمی باهم دارند. همچنین تاثیر بسزای بازیط فکری بر مهارت های شناختی و عملکرد ذهن را نباید از یاد برد. از جمله مزایای بازی های فکری می توان موارد زیر را نام برد.

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

احتمالاً بپسندید: یه تیزبین واقعی می‌تونه تو 5 ثانیه تفاوت های دو تصویر لاک پشت را پیدا کنه!

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

شاید بپسندید: قابل توجه باهوشا: فقط یه نابغه تیزبین میتونه تو یه نگاه اشتباه تصویر آرایشگاه را پیدا کنند!؟

اهمیت این آزمون های تصویری برای افزایش تمرکز

تصاویری شبیه تصویر فوق می توانند قدرت تمرکز و دقت شما را افزایش دهند. شما با حل مرتب معماها و سوالات هوش و تصاویر این چنین، مغز خود را به فعالیت وادار می کنید. این مسئله به افزایش تمرکز، دقت و جزئی نگری شما خواهد افزود.برای حل سوالات هوش و تصاویر پازلی، دقت کردن حرف اول برای موفقیت است. اکنون نیز به دقت به تصویر نگاه کنید.

شاید بپسندید: با یپدا کردن اشتباهات این باغ زیبا اثبات کن که نابغه ای!

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

احتمالاً بپسندید: فقط کسایی که دقت‌اشون بالاست میتونن 5 تا تفاوت رو تو تصویر اسکیمو پیدا کنند!؟

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

شاید بپسندید: اگه 5 تا تفاوت رو تو تصویر قورباغه سبز چپ و راست پیدا کنی، آخر تیزبینایی!

لینک های مرتبط:

ذهن تحلیلی داری یا خلاق!؟ اگه تا به حال نمیدونی، کافیه یکی از مهره های شطرنج رو انتخاب کنی!

احتمالاً بپسندید: اگه در عرض 5 ثانیه پاکت نامه را در صحنه ورزشی پیدا کنید، یک نابغه تمام عیارید!

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. یعنی اون کشاورز نمیدونست اون رفیقشه؟
    انقدر چرت و پرت نگید.هیچ غلطی نکنید تا این دوزار خدا پرستی هم از بین مردم نره

  2. گرچه داستان است ولی از حقیقت ایمان میگوید من خوم گره بزرگ وتقریباُ ناگشودنی در زندگیم داشتم اما شنیده بودم که رحمت الهی در سه جایگاه ساری و جارییست یکی هنگام زیارت خانه ی کعبه و یکی زمانیکه خطبه عقد زوجین توسط عاقد خوانده میشود ویکی هم هنگام باران زیبا و این رحمت الهی به زمین می آید وتو از ان خوشت میاید در این سه هر خواسنه ای از خداوند با ایمان و اعتقاد راسخ بخواهی محال است که اجابت نشود من پولی برای زیارت خانه ی خدا نداشتم اما چند جا در خطبه ی عقد زوجین حاضر شدم واز خداوند درخواست حل مشکلم کردم با اعتقاد راسخ وچند بار هم پشت پنچره به باران زیبا نطاره گربودم واین باران آنقدد لذت بخش بود وبه دلم نشست گویی که خداوند به من ندا داد خواسته ات را از من بخواه ومن ودرآن حالت خواسته ام بااعتقاراسخ از خداوند خواستم وپس از اندک زمانی نا خواسته خداوند تمام گرههای منو باز کرد طوری که هیچ کس قادر نبود وبه من الهام شد که نتیجه ی آن دعا ها در اون دو جایگاه بود و بسیار لذت بخش بود و من از آن مشکلات نجات یافتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 15 =

دکمه بازگشت به بالا