;
درمان خانگیسلامت

مواد غذایی شادی آور: ۱۰ ماده غذایی که هورمون شادی را آزاد می کند

مواد غذایی شادی آور: آیا می توانیم به خاطر آنچه می خوریم شادتر باشیم؟ گذشته از لذت خوردن، آنچه می خورید می تواند به بهبود خلق و خوی شما نیز کمک کند. چطور؟ با مصرف غذاهایی که تولید سروتونین، هورمون شادی را تحریک می کنند. سروتونین توسط مغز از اسید آمینه ای به نام تریپتوفان تولید می شود. بدن تریپتوفان را سنتز نمی کند، بنابراین باید با غذا به دست آید. این اسید آمینه که جزء اصلی پروتئین هاست در بسیاری از غذاها یافت می شود. به غیر از تریپتوفان، بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف نیز تولید سروتونین را تحریک می کنند. بسیاری از مطالعات علمی نشان می دهد که به غیر از تیپتوفان، موادی مانند فیبر، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین های گروه B، منیزیم، پتاسیم و سلنیوم به طور طبیعی می توانند هورمون شادی را افزایش دهند. در بخش سلامت چشمک به معرفی مواد غذایی شادی آور پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۲ غذای سالم و خوشمزه برای دیابتی ها

۱۰ غذایی که هورمون شادی را آزاد می کنند  

۱.کله پاچه

مواد غذایی شادی آور، جگر، کلیه یا گوشت گاو می توانند باعث لبخند زدن شما شوند. گوشت، کله و پاچه سرشار از سلنیوم است. یک عنصر آنتی اکسیدانی که به مبارزه با اختلالات افسردگی و تحریک پذیری کمک می کند. کله پاچه همچنین دارای محتوای بالایی از ویتامین های B3، B6 و B12 است. به همین دلیل کله پاچه ها هورمون شادی را تحریک می کنند.

۲.موز

موز سرشار از منیزیم و ویتامین B است و به تنظیم سیستم عصبی و بهبود خلق و خو کمک می کند. همچنین به لطف محتوای تریپتوفان، اسید آمینه ای که در ریشه تولید سروتونین است، به عنوان یک ضد افسردگی عمل می کند.

۳.ماهی روغنی

زمانی که می خواهید لبخند بزنید و احساس خوبی داشته باشید، می توانید ماهی های چرب مانند سالمون، تن، ماهی خال مخالی، ساردین و حتی آنچوی را به منوی خود اضافه کنید. همه ماهی های چرب سرشار از امگا 3 هستند که فواید زیادی دارد.

آنها به مغز کمک می کنند تا بهتر کار کند و در تنظیم خلق و خوی شرکت کند. آنها همچنین مقدار خوبی سلنیوم را فراهم می کنند. آنها همچنین ترشح ملاتونین را تحریک می کنند، هورمونی که به شما کمک می کند بهتر بخوابید.

مواد غذایی شادی آور

۴.آووکادو

می توانید استرس خود را با آووکادو کاهش دهید. این میوه مملو از تیروزین است که ترشح دوپامین و نورآدرلین را تحریک می کند، دو هورمون که تنظیم کننده خلق و خو و میل جنسی هستند. آووکادو همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه B، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فیبر است. همه اینها موادی هستند که با استرس مبارزه می کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نشانه که شما بیش از حد بی تحرک هستید + خطرات آن

۵.آجیل

مواد غذایی شادی آور، همه دانه های روغنی مانند آجیل، بادام یا گردو میان وعده های عالی هستند. آنها سرشار از اسیدهای آمینه مانند فیبر، منیزیم، تیروزین، لوسین، متیونین، والین هستند که به عملکرد خوب مغز کمک می کنند و همچنین ویتامین B6 برای شادی ضروری است. زیرا به بدن کمک می کند سروتونین، هورمون شادی تولید کند. علاوه بر این، آجیل که از نظر سلنیوم بسیار غنی است، می تواند در شرایط کم روحیه، استرس و عصبی بودن بسیار موثر باشد.

۶.شکلات تلخ

کاکائو موجود در شکلات حاوی انتقال دهنده های عصبی است که اندورفین، هورمون دیگری در مغز که بر شادی تأثیر می گذارد، آزاد می کند. به همین دلیل است که وقتی شکلات می خورید، با احساس شادی احاطه می شوید.

از لحظه گاز گرفتن شکلات، مراکز لذت در مغز فعال می شوند. اما مراقب باشید، برای این که لبخند بزنید، باید شکلات تلخ را انتخاب کنید که سرشار از کاکائو است، نه شکلات سفید یا شیری. هر چه محتوای کاکائو بیشتر باشد، اثر خوشایند بیشتری دارد. شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو را انتخاب کنید.

۷.توت قرمز

توت های قرمز مانند تمشک، زغال اخته، توت سیاه، زغال اخته و توت فرنگی منبع مهم ویتامین C، مواد معدنی و فیبر هستند. اما بهتر از همه، آنها مملو از آنتی اکسیدان هستند. همه این مواد به جلوگیری از پیری زودرس سلول ها کمک می کند و باعث شادی و نشاط می شود.

مواد غذایی شادی آور

۸.مرغ و بوقلمون

مرغ و بوقلمون به دلیل داشتن تریپتوفان تولید هورمون شادی را افزایش می دهند. تریپتوفان باعث ترشح سروتونین و همچنین ملاتونین، هورمون خواب در بدن می شود. وقتی مرغ یا بوقلمون می خورید احساس خوبی و آرامش می کنید و شب ها بهتر می خوابید.

بیشتر بخوانید: قند خون بالا: این ۱۰ میوه قند خون را افزایش نمی دهد!

۹.غلات کامل

مواد غذایی شادی آور، برنج، ماکارونی، نان، سیب زمینی… درست است که غذاهای نشاسته ای هستند اما همگی جنبه آرامش بخشی دارند و معمولا وقتی در منو هستند احساس بهتری پیدا می کنید. کربوهیدرات ها انرژی را در بدن افزایش می دهند. البته بهتر است کربوهیدرات های پیچیده (غلات کامل) را به جای غذاهای نشاسته ای تصفیه شده ترجیح دهید.

زیرا باعث افزایش قند خون و تغییرات خلق و خو می شود. این نوسانات قند خون می تواند بر خلق و خوی تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل باید کربوهیدرات های پیچیده را ترجیح داد که انرژی مداوم در طول روز را تامین می کند و به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می کند.

۱۰.اسفناج

اسفناج کلید بهبود خلق و خوی خوب است. این سبزیجات سبز به ویژه سرشار از ویتامین B9 و اسید فولیک هستند، ویتامینی که نقش مهمی در ترشح هورمون شادی سروتونین دارد. همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین B9 در کلم بروکلی یا مارچوبه است. مصرف منظم سبزیجات با برگ سبز تیره سلامت کلی را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ میوه و سبزی که بدن شما را آبرسانی می کند و به شما انرژی می دهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا