;
آشپزی

طرز تهیه سالاد کینوآ یک سالاد خوشمزه و رژیمی برای علاقمندان کاهش وزن!

داشتن یک رژیم غذایی مقوی برای کسانی که علاقه به کاهش وزن دارند، مهم است. نبود رژیم غذایی مناسب می تواند برای سلامتی بدن مضر بوده و در بلند مدت آسیب های فراوانی به آن وارد کند. بخش پخت و پز چشمک امروز با شماست با طرز تهیه سالاد کینوآ، یک سالاد مقوی و رژیمی. با قرار دادن این سالاد در رژیم غذایی تان به راحتی کاهش وزن داشته باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب آدانا به شیوه آسان برای عاشقان کباب!

کینوآ چیست؟

کینوآ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.

کینوآ گیاه بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا۳ است. این گیاه قدمتی بیش از پنج‌هزار سال دارد و اکنون نیز در آمریکای جنوبی در سطح وسیعی در حال کشت است. در دهه اخیر کینوآ به عنوان یکی از «دانه‌های باستانی» و جایگزین سالم‌تر و جذاب‌تر گندم در کشورهای غربی شناخته شده‌است.

کینوآ خام و نپخته دارای ۱۳٪ آب، ۶۴٪ کربوهیدرات، ۱۴٪ پروتئین، ۶٪ چربی است. تحقیقات نشان داده‌است که ۱۰۰ گرم کینوآ خام در روز منبع غنی برای پروتیین، فیبر غذایی، ویتامین ب و مواد مغذی معدنی است.

کینوآ پخته، که معمولاً به این صورت مصرف می‌شود، دارای ۷۲٪ آب، ۲۱٪ کربوهیدرات، ۴٪ پروتئین، ۲٪ چربی است. مواد مغذی کینوآ پس از پختن به صورت محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

۱۰۰ گرم کینوآ پخته ۱۲۰ کالری دارد و منبع غنی منگنز و فسفر است (به ترتیب ۳۰٪ و ۲۰٪ نیاز روزانه) و همچنین شامل کمی فیبر غذایی (۱۰–۱۹٪ نیاز روزانه) و سایر مواد مغذی معدنی از جمله آهن، روی و منیزیم است.

در ادامه طرز تهیه سالاد کینوآ را می خوانید که من با سبزیجات، میوه ها و پنیر تهیه کردم. شما می توانید به دلخواه خود تنوع ایجاد کنید. اگر گریپ فروت دوست ندارید، می توانید آن را با پرتقال جایگزین کنید، می توانید آووکادو، سیب، گلابی را هم اضافه کنید، یا می توانید توت فرنگی یا زردآلو ترش هم اضافه کنید (اگر میوه ای که استفاده می کنید شیرین است، می توانید عسل موجود در سس را حذف کنید)

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی خوشمزه بدون شکر برای بیماران دیابتی!

مواد لازم برای طرز تهیه سالاد کینوآ

برای سالاد:

  • 130 گرم کینوآ
  • یک دسته جعفری
  • 1 عدد گوجه فرنگی
  • یک عدد خیار

برای سس:

  • 3 قاشق سوپخوری روغن زیتون
  • یک قاشق دسر شربت انار
  • ½ قاشق چایخوری نمک

نکته

آبی که کینوآ را در آن می‌جوشانید باید 1 پیمانه در 1.5 پیمانه باشد. یعنی  195-200 میلی لیتر برای 130 گرم کینوآ.

طرز تهیه سالاد کینوآ چگونه است؟

کینوآ را در آب فراوان بشویید و آب اضافی آن را خالی کنید.

آب و نمک اندازه گیری شده را در یک قابلمه متوسط ​​بریزید. بعد از به جوش آمدن آبی که کینوآ را در آن قرار داده ایم، حرارت را ملایم کرده و درب قابلمه را ببندید و بگذارید بپزد تا آب آن خشک شود. 5-10 دقیقه دم کنید.

جعفری، گوجه فرنگی و خیار خرد شده را در ظرفی با هم مخلوط کنید. کینوا دم کرده و استراحت داده شده را به این مخلوط اضافه کنید.

تمام مواد لازم برای سس را با هم مخلوط کنید.

مخلوط سس روغن زیتون را به مخلوط کینوآ که آماده کرده اید اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

بدون معطلی سرو کنید. موفق باشید!

پیشنهاد سرو برای طرز تهیه سالاد کینوآ

برای سبزی ها می توانید علاوه بر جعفری از شوید یا مقداری برگ کرفس نیز استفاده کنید.

شما همواره می توانید دستور تهیه انواع غذاها، دسرها، سوپ ها و … را در بخش آشپزی وب سایت چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در طصورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمند به امتحان غذاهای کشورهای دیگر هستند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

لینک مرتبط:

1.طرز تهیه دسر فنجانی به شیوه آسان برای علاقمندان به طعم های خاص!

2.طرز تهیه سوپ سبزیجات یک سوپ خوشمزه و رژیمی برای کاهش وزن

3.طرز تهیه سوپ قارچ همراه شیر، سوپی مقوی و رژیمی برای کاهش وزن!

4.طرز تهیه کتلت کدو سبز برای علاقمندان به غذاها و کتلت های گیاهی

5.طرز تهیه پلو بلغور عربی به همراه مرغ، یک غذای خوشمزه و لذیذ برای سحر

6.طرز تهیه سالاد تن ماهی، یک سالاد خوشرنگ و مقوی برای کاهش وزن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + هجده =

دکمه بازگشت به بالا