;
زندگیتناسب اندام و تغذیه

۲۳ فایده شنا کردن برای لاغری و سلامتی که قبلا نمی دانستید

شنا ورزش یا فعالیتی است که در آن فرد با استفاده از اندام خود در آب حرکت می کند. شنا ورزشی است که می توان آن را به صورت فردی یا گروهی انجام داد. فنون شنای زیادی مانند شنای قورباغه ای، شنای آزاد، کرال پشت و پروانه وجود دارد.

شنا توسط بسیاری از ورزشکاران به دلیل مزایای آن در بهبود استقامت و تناسب اندام قلبی عروقی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باعث افزایش توده عضلانی و قدرت می شود. شنا اگر با یک رژیم غذایی سالم ترکیب شود می تواند به کاهش وزن کمک کند. شنا یک تمرین خوب برای کل بدن است، زیرا تقریباً تمام عضلات را درگیر می کند. شنا برای قلب و ریه ها مفید است. از درمان بیماری هایی مانند بیماری مزمن، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سکته مغزی پشتیبانی می کند. همچنین به بهبود سلامت کلی و احساس بهتر کمک می کند. شنا به مدت یک ساعت به اندازه دویدن بدون هیچ تاثیری بر مفاصل و استخوان ها کالری می سوزاند. در این مطلب از سری مطالب تناسب اندام و تغذیه به فواید شنا برای لاغری پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: زبان بدن مردان: ۲۳ مهم ترین نشانه که یک مرد عاشق شما شده است  

۱.شنا برای کل بدن مفید است

یکی از مهمترین فواید شنا این است که کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. ضربان قلب را افزایش می دهد، ماهیچه ها را تقویت می کند و استقامت را بدون استرس به بدن افزایش می دهد.

وضعیت بهینه بدن برای هر سکته مغزی مستلزم فعال شدن عضلات پا، بازوها و تنه است. به همین دلیل است که شنا باعث تقویت شانه ها، سه سر، عضلات مایل، شکم، چهارسر و ساق پا می شود. با این حال، تکنیک‌های شنا مانند کرال پشت، کرال پهلو، پروانه و کرال سینه هر کدام بر روی گروه‌های عضلانی مختلف تمرکز دارند. به همین دلیل می توان از این تکنیک ها برای تنوع بخشیدن به تمرینات شنا استفاده کرد.

۲.فواید شنا برای لاغری، کالری می سوزاند

شنا راهی عالی برای کاهش وزن و سوزاندن کالری است. شنا کردن با سرعت آهسته یا متوسط ​​حدود ۴۲۳ کالری در ساعت برای یک فرد ۷۲ کیلو می سوزاند. با سرعت بالاتر، می تواند ۷۱۵ کالری در ساعت بسوزاند. یک فرد ۹۰ کیلویی می تواند بین ۵۲۸ تا ۸۹۲ کالری در ساعت بسوزاند.

در مقایسه با سایر ورزش‌های معمولی کم‌ضربه، یک فرد ۷۲ کیلو تنها حدود ۳۱۴ کالری را در ۶۰ دقیقه پیاده‌روی با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت می‌سوزاند. انجام یوگا می تواند ۱۸۳ کالری در ساعت بسوزاند. دوچرخه بیضوی در یک ساعت فقط ۳۶۵ کالری می سوزاند.

۳.به کاهش استرس کمک می کند

شنا می تواند در کاهش استرس، افسردگی و اضطراب در افراد با هر گروه سنی کمک نماید. در واقع ورزش می‌تواند استرس را کاهش دهد و مواد شیمیایی و هورمون‌هایی مانند سروتونین و اندورفین را در مغز تولید کند. شنا به عنوان یک ورزش قدرتمند مواد شیمیایی قدرتمندی را آزاد می کند که به شما انرژی و احساس خوبی می دهد. شنا به حرکات ماهیچه ای طولانی و تنفس عمیق نیاز دارد که مغز را تحریک می کند تا رشد سلول های عصبی را تحریک کند و اندورفین و سایر مواد کاهش دهنده استرس را آزاد کند. شنا همچنین باعث ایجاد تغییراتی در مغز می شود، مانند رشد عصبی و الگوهای جدید فعالیت که باعث ایجاد حس آرامش می شود.

۴.کاهش خطر ابتلا به بیماری ها

شنا تنها به مدت ۳۰ دقیقه در هفته علاوه بر اینکه نوعی ورزش قلبی عروقی است، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سکته کمک می کند.

۵.فواید شنا برای لاغری، کمک به تنفس بهتر

شنا یک ورزش دشوار است زیرا نیاز به کنترل نفس دارد. نکته کلیدی برای تنفس صحیح هنگام شنا این است که وقتی صورتتان زیر آب است، به طور منظم از طریق بینی نفس خود را بیرون دهید، و زمانی که صورتتان خارج از آب است، از طریق دهان بازدم کنید. شنای مداوم با بهبود کنترل تنفس، برای بسیاری از تمرینات غیر از شنا، مانند دویدن و بلند کردن وزنه، فوایدی را به همراه دارد. علاوه بر این، از طریق فعالیت هایی مانند مدیتیشن و تمرینات تنفسی می تواند در بهبود سلامت روان موثر باشد.

بیشتر بخوانید: زنان قوی با این ۷ کار، زندگی مردان را تغییر می دهند!

۶.شنا باعث می شود بدون تعریق ورزش کنید

شنا به شما امکان می دهد بدون تعریق ورزش کنید. تعریق می تواند باعث کناره گیری افراد از انواع مختلف ورزش شود. شنا هرگز باعث عرق کردن شما نمی شود، مهم نیست چقدر زمان در آب می گذرانید، زیرا آب دائما شما را خنک می کند.

۷. کمک به تنظیم خواب

شنا می تواند به شما کمک کند شب ها بهتر بخوابید. تمرینات هوازی تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت خواب و مدت زمان خواب دارد. در مطالعه‌ای که بر روی بزرگسالان مبتلا به بی‌خوابی انجام شد، شرکت‌کنندگان افزایش کیفیت زندگی و خواب آن‌ها را پس از ورزش منظم هوازی گزارش کردند.

شنا برای چه کسانی مفید است؟

شنا فواید بسیاری برای زنان باردار و کودکان و همچنین درمان بیماری های مختلف مانند مشکلات ریوی و قلبی دارد.

فواید شنا برای کودکان

۸.سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

یکی از مزایای شنا برای کودکان این است که فعالیت قلبی عروقی سلامت ریه و قلب را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. به هر حال، قلب برای پمپاژ خون و اکسیژن در سراسر بدن کودک مجبور نیست سخت کار کند.

۹.ظرفیت ریه را افزایش می دهد

یکی از ابتدایی ترین آموزش ها به شناگران نحوه کنترل تنفس است که به افزایش ظرفیت ریه کمک می کند. به آنها کمک می کند ظرفیت ریه خود را افزایش دهند. به این ترتیب اکسیژن به طور موثرتری در بدن گردش کرده و انرژی را تامین می کند.

۱۰.ماهیچه ها را تقویت می کند

استفاده از گروه های عضلانی مختلف در طول شنا برای کودکان فراهم می شود.

۱۱.فواید شنا برای لاغری، به خواب بهتر کمک می کند

شنا با استفاده از تمام ماهیچه ها در بهبود کیفیت خواب کودکان نقش دارد.

۱۲.حافظه را بهبود می بخشد

شنا همچنین به رشد ناحیه ای از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است کمک می کند. بنابراین، همانطور که کودکان ورزش های کرال سینه، پروانه، آزاد و کرال پشت را یاد می گیرند، رشد جسم و ذهن هر دو افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: از رفتار همسرت خسته و عصبانی هستی؟ با این ۷ کار تغییرش بده!

۱۳.انعطاف پذیری و تعادل را بهبود می بخشد

شنا به کودکان کمک می کند تا قدرت و استقامت خود را توسعه دهند. در کنار این، انعطاف پذیری و تعادل بدن را بهبود می بخشد.

فواید شنا در دوران بارداری چیست؟

۱۴.حالت تهوع را از بین می برد.

۱۵.در هنگام ورزش بدن را خنک نگه می دارد.

۱۶.گردش خون را بهبود می بخشد.

۱۷.ادم و درد اندام تحتانی را کاهش می دهد.

۱۸.ماهیچه های مرکز شکم تقویت می شوند.

۱۹.از دیاستاز جلوگیری می کند

۲۰.کمردرد تسکین می یابد.

۲۱.به انعطاف پذیری و سلامت قلب و عروق کمک کند.

۲۲. به زایمان راحت تر کمک می کند.

۲۳.خواب شبانه بهتری را در دوران بارداری فراهم می کند، زمانی که خواب ممکن است دشوار باشد.

خوردن چه غذاهایی قبل از ورزش شنا مفید است؟

شنا یک شکل موثر از ورزش است که تمام گروه های عضلانی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. برای کسانی که تازه شنا می کنند، خوردن غذای کافی و در زمان مناسب می تواند به بهبود قدرت و آمادگی قلبی کمک کند. تغذیه مناسب برای دستیابی به عملکرد مطلوب در هنگام شنا بسیار مهم است.

تغذیه برای ورزش شنا اغلب به پروتئین های بدون چربی برای ریکاوری و ترمیم عضلات و کربوهیدرات های مصرف شده در زمان مناسب برای سوخت متکی است. علاوه بر این، میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها و غلات کامل، ویتامین ها و مواد معدنی مهم و همچنین برخی چربی های سالم را تامین می کنند.

غذاهایی که می توان قبل از ورزش شنا مصرف کرد

 

۱.کربوهیدرات ها

غلات مانند برنج، بلغور، پاستا، منابع کربوهیدراتی باید به طور منظم مصرف شوند.

۲.فواید شنا برای لاغری، مواد معدنی

مواد معدنی برای یک سبک زندگی سالم ضروری است. مواد معدنی (کلسیم، مس، ید، آهن، روی و غیره) در سبزیجات و میوه ها یافت می شوند و برای سلامت دندان، استخوان و پوست و همچنین محافظت از سلول ضروری هستند. مواد معدنی همچنین در انواع دیگر فعالیت های بدن از جمله ریتم قلب، فشار خون و تعادل مایعات نقش دارند.

۳.پروتئین ها

پروتئین ها برای تقویت بافت ماهیچه ای، کارآمدترین اندام کالری سوز بدن، حیاتی هستند. گوشت، لبنیات و برخی از محصولات غلات غذاهای غنی از پروتئین هستند.

۴.چربی و شکر

چربی و شکر غذاهایی هستند که باید به مقدار کافی مصرف شوند، اما برای سلامتی مهم هستند زیرا وظیفه حمل ویتامین های مهم برای بدن ما مانند ویتامین های A، D، E و K را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: عاشق هم هستید اما از سرد شدن رابطه تان می ترسید؟ + ۱۰ راه طلایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا