;
زندگیآرایش و زیباییدنیای مد

پیری پوست: ۵ نکته مهم برای جلوگیری از پیری پوست صورت

پیری اجتناب ناپذیر است. همه ما آرزو می کنیم که بتوانیم برای همیشه جوان به نظر برسیم و احساس سلامتی داشته باشیم. اما واقعیت این است که ظاهر و اندام شما در طول زمان تغییر می کند. برای برخی، این تغییرات سریعتر از دیگران رخ می دهد که به عنوان پیری زودرس شناخته می شود. پیری زودرس می تواند در نتیجه عوامل و رفتارهای رایج سبک زندگی اتفاق بیفتد که همه آنها را می توان اصلاح یا تغییر داد. در بخش آرایش و زیبایی چشمک به پیشگیری پیری پوست پرداخته شده است. با رعایت این نکات می توانید از جوانی و سلامت پوست تان محافظت کنید و روند پیری را کند سازید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ قوی ترین ماسک ضد پیری که برای جوان سازی پوست معجزه می کنند

پیری زودرس چیست؟

از نگاه مولکولی، بدن انسان مملو از تلومرها یا بخش‌هایی از ساختارهای پروتئین DNA در انتهای کروموزوم‌ها است. تلومرها به حفظ اطلاعات ژنتیکی کمک می کنند که شما را جوان و شاداب نگه می دارد. با تقسیم هر سلول، مقداری از تلومر از بین می‌رود، اگرچه آنزیمی به نام تلومراز به جبران آن کمک می‌کند. با گذشت زمان، تلومرها به طور طبیعی با افزایش سن کوتاه می شوند و DNA شما را در معرض آسیب قرار می دهند و در نهایت از بین می روند. با این حال، برخی از عوامل محیطی و رفتاری می توانند روند کوتاه شدن تلومر را تسریع کنند که DNA شما را مستعد آسیب می کند. این پیری بیرونی نامیده می شود.

در نتیجه، پیری زودرس می‌تواند مدت‌ها قبل از انتظار شروع شود. به عبارت دیگر، ساعت بیولوژیکی شما از ساعت زمانی شما پیشرفته تر است. عوامل قابل کنترل مانند استرس، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید همگی می توانند در تسریع پیری بیرونی نقش داشته باشند.

با افزایش سن چه اتفاقی برای پوست می افتد؟

یکی از قابل توجه ترین جنبه های پیری تغییراتی است که پوست شما متحمل می شود. ممکن است راحت‌تر کبود شوید، بیشتر اوقات خشکی آسمان را تجربه کنید یا در مکان‌هایی که قبلا صاف بودند متوجه چین و چروک شوید. همه این تغییرات که می تواند توسط عوامل بیرونی سرعت بیشتری بگیرد، به دلیل انواع تغییرات رخ می دهد.

پوست دارای سه لایه مهم است: اپیدرم خارجی، درم میانی و لایه چربی زیر جلدی داخلی. اپیدرم یک لایه نازک است که حاوی رنگدانه ای است که پوست شما را رنگ می کند. لایه ضخیم‌تر درم حاوی فولیکول‌های مو، غدد چربی و رگ‌های خونی است. لایه چربی داخلی به عنوان یک سد محافظ برای اندام های شما عمل می کند.

با افزایش سن، اپیدرم به تدریج نازک می شود و سطح رنگدانه ها کاهش می یابد. این باعث می شود پوست نازک تر و کم رنگ تر شود. همچنین ممکن است متوجه لکه های خورشیدی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش شوید که به نام لنتیگوس شناخته می شود. درم حاوی بافت همبند متشکل از کلاژن و الاستین است که استحکام و انعطاف پذیری پوست را فراهم می کند. عدم خاصیت ارتجاعی با افزایش سن که به عنوان الاستوز شناخته می شود، باعث شل شدن پوست می شود.

درم همچنین خانه رگ های خونی است که با افزایش سن ضعیف می شوند. دیواره های رگ های خونی ضعیف بیشتر مستعد کبودی و خونریزی هستند. علاوه بر این، غدد عرق در درم عملکرد خود را از دست می دهند و تولید عرق برای خنک کردن شما را برای پوست دشوارتر می کنند. غدد چربی نیز، مسئول حفظ رطوبت پوست هستند. با گذشت زمان، تولید غدد چربی کاهش می یابد و پوست را مستعد خشکی و خارش می کند.

در لایه پایین، چربی زیر جلدی ضخیم‌تر به آرامی با افزایش سن نازک می‌شود و در نتیجه محافظت کمتری در برابر دما و ضربه ایجاد می‌کند. این مساله نشان می دهد که چرا بسیاری از افراد مسن دائما احساس سردی می کنند و آسیب های پوستی را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماسک هلو که برای جوانی، سلامت و درخشندگی پوست معجزه می کند!

پیشگیری پیری پوست

چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟

پوست به ناچار حالت ارتجاعی، خشکی و آسیب پذیری کمتری پیدا می کند و با افزایش سن عایق خود را از دست می دهد. متأسفانه، کار زیادی نمی توانید انجام دهید تا این روند را کاملا کند کنید. کاری که می توانید انجام دهید این است که از عوامل رفتاری و محیطی که باعث پیری زودرس پوست می شوند، دوری کنید.

۱.قرارگرفتن در معرض نور خورشید

دفعه بعد که در ساحل هستید، به بسیاری از افراد مسن که برنزه هستند اما پوستشان چروک است نگاه کنید. این احتمال وجود دارد که سال ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید این روند را تسریع کرده است. قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش، کلاژن و الاستین را تجزیه می کند و باعث چروک، افتادگی و کشیدگی پوست می شود. همچنین می تواند با افزایش تولید ملانین باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست شود.

همیشه به یاد داشته باشید که هنگام انجام فعالیت های خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کلاه و پیراهن آستین بلند همچنین می تواند هنگام حضور در استخر، ساحل یا دریاچه از پوست شما محافظت کند. اگر قصد دارید از اشعه ماوراء بنفش به عنوان وسیله ای برای برنزه کردن استفاده کنید، چه از نور خورشید یا یک تخت برنزه، به جای آن از لوسیون خود برنزه یا اسپری استفاده کنید.

۲.پیشگیری پیری پوست، فشار

استرس مزمن می تواند عرضه تلومراز بدن را محدود کند که توانایی آن را برای پر کردن تلومر از دست رفته درگیر در تقسیم سلولی تغییر می دهد. به طور خاص، کورتیزول، هورمونی که به سیستم ایمنی شما اجازه می دهد با استرس مقابله کند، فعال شدن تلومراز را در سلول های سیستم ایمنی سرکوب می کند. در نتیجه پیری زودرس رخ می دهد و منجر به چین و چروک، خشکی پوست و سایر تغییرات می شود.

۳.سیگار کشیدن

سیگار عمدتا به عنوان یک خطر برای سلامتی ریه ها، قلب و مغز در نظر گرفته می شود.اما همچنین می تواند پیری زودرس را تسریع کند. همانطور که سیگار می تواند بر جریان خون قلب یا مغز شما تأثیر بگذارد، همچنین به رگ های خونی که مسئول حمل اکسیژن هستند آسیب می رساند. پوست بدون اکسیژن کافی، بیشتر مستعد چین و چروک و افتادگی است. دود حتی می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و باعث نازک شدن یا ریزش مو شود.

۴.پیشگیری پیری پوست، رژیم غذایی ناسالم

خوردن فست فود و غذاهای شیرین بیش از اندازه بر دور کمر شما تأثیر می گذارد. افرادی که چاق هستند یا دارای شاخص توده بدنی بالاتری هستند نسبت به بزرگسالان سالم، استرس اکسیداتیو و التهاب بیشتری را تجربه می کنند. این استرس و التهاب می تواند سرعت کوتاه شدن تلومرها را افزایش دهد.

برای کمک به جلوگیری از پیری زودرس، از یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید. حتی غذاهای ضد استرس وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند. از کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی های اشباع شده که باعث افزایش وزن می شوند، دوری کنید. گنجاندن فعالیت در روال خود نیز مفید است. ورزش به بهبود گردش خون کمک می کند به علاوه برای پوست نیز بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: بمب جوانی و زیبایی پوست: انواع ماسک قهوه برای انواع پوست

۵.الکل

مصرف بیش از حد الکل طول تلومر را کوتاه می کند و در نتیجه منجر به پیری زودرس می شود. الکل همچنین پوست شما را کم آب می کند و می تواند روی چربی های پوست تاثیر بگذارد که هر دو منجر به پیری زودرس می شوند.

پیشگیری پیری پوست

چگونه از پیری زودرس صورت جلوگیری کنیم؟

اگر بیش از دیگران مستعد پیری زودرس هستید، چه در اثر عوامل قابل کنترل یا غیرقابل کنترل، چند کار وجود دارد که باید برای محافظت از پوست خود انجام دهید. این امر به ویژه برای افرادی که به دنبال جوان نگه داشتن چهره خود هستند صادق است.

۱.از اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید

محافظت از صورت خود در برابر اشعه ماوراء بنفش یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. برای شروع، مدت زمانی را که در طول روز زیر نور مستقیم خورشید می گذرانید، محدود کنید. برای سایه انداختن پیشانی، بینی و چشمان خود از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که کرم ضد آفتاب را مرتباً تجدید کنید، به خصوص اگر تعریق بیش از حد وجود دارد. برای زنان، استفاده از محصولات مراقبت از پوست که دارای محافظت داخلی SPF هستند را در نظر بگیرید.

۲.پیشگیری پیری پوست، مرطوب کننده استفاده کنید

برای حفظ رطوبت پوست، هر روز صبح یا قبل از خواب از یک مرطوب کننده صورت استفاده کنید. روغن های موجود در مرطوب کننده رطوبت را مسدود کرده و از خروج آب جلوگیری می کند. پوست خشک می تواند چین و چروک را بدتر کند.

۳.مراقب حالات چهره باشید

احتمالا حالات چهره ای که انجام می دهید را زیاد جدی نمی گیرید. در درجه اول به این دلیل که یک صورت سالم به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا بتواند انقباضات ماهیچه ای مداوم را که باعث ایجاد شیارها می شود، کنترل کند. این شیارها اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند. زیرا پوست قادر به انقباض است. اما در نهایت حرکات تکراری باعث ایجاد مشکل ارتجاعی و تبدیل به چین و چروک های دائمی می شود. چشم دوختن نمونه بارز حالات تکراری صورت است. استفاده از عینک آفتابی در خارج از منزل می تواند به کاهش نیاز به چشم دوزی کمک کند.

بیشتر بخوانید: آفتاب سوختگی: ۸ بهترین ماسک طبیعی برای درمان فوری آفتاب سوختگی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا