;
خواص گیاهان داروییسلامت

آلرژی فصلی در بهار: ۷ دمنوش گیاهی برای فرار از آلرژی فصلی در بهار

آلرژی فصلی در بهار: فرقی ندارد درگیر آلرژی فصلی هستید یا به مواد خاصی حساسیت دارید، در فصل بهار اغلب مردم با واکنش‌های ایمنی آلرژیک درگیر هستند. بسیاری از افراد برای کاهش علائم آلرژیک به سراغ داروهای آنتی هیستامین می‌روند و عده‌ای دیگر روش خوش‌طعم و طبیعی، یعنی دمنوش‌ها را برای کاهش علائم آلرژی فصلی استفاده می‌کنند.

حالا که فصل بهار رسیده و تقریبا همه با آلرژی بهاری درگیر هستیم می‌خواهیم در این مطلب سلامت، ۷ دمنوش خوش طعم گیاهی را که برای کاهش علائم آلرژی مفید است به شما معرفی کنیم. فقط فراموش نکنید، اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا با آلرژی دیگری غیر از حساسیت فصلی درگیر هستید حتما قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین دمنوش برای تقویت سیستم ایمنی که در هوای سرد شما را گرم می کند!

چرا درگیر آلرژی می‌شویم؟

علائم آلرژی فصلی بسیار معمولی و متداول است و معمولا با علائم سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود. واکنش آلرژیک یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر آلرژن‌ها (مواد آلرژی‌زا) است. رایج‌ترین آلرژن‌ها گرده‌های گیاهان و حتی درختان مختلف مثل درخت بلوط و افرا هستند که در فصل بهار به میزان بسیار زیادی در هوا وجود دارند. همچنین موی حیوانات خانگی و بعضی از ادویه‌ها هم می‌توانند باعث ایجاد آلرژی شوند.

آلرژی فصلی در بهار، بدن در مقابله با آلرژن‌ها سعی می‌کند سیگنال‌های پیش‌التهابی خود را ارسال کند. علائمی مثل عطسه‌های مکرر، سرفه، خارش چشم‌ها، آبریزش چشم و همچنین گزگز و آبریزش بینی از این دسته سیگنال‌ها هستند. واکنش آلرژیک در بعضی از افراد به صورت سردرد، بی‌خوابی، تحریک پذیری و کاهش اشتها هم بروز پیدا می‌کند.

شاید بپسندید: 10 مهترین فواید تخم مرغ آب پز که قطعاً سلامتی شما را تضمین می کند!؟

آلرژی فصلی در بهار

۷ دمنوش برای کاهش علائم آلرژی

آلرژی فصلی در بهار، اگر شما هم با آلرژی فصلی درگیر هستید و برایتان دردسر ساز شده است امروز بهترین فرصت برای چشیدن طعم چای و دمنوش‌های گیاهی با خاصیت کاهش علائم آلرژی است.

احتمالاً بپسندید: کم خوابی و خطر مرگ: ۹ بلایی که کم خوابی سرتان می آورد!

۱. زنجبیل

زنجبیل خواص بی‌شماری دارد و بیشترین مورد استفاده از آن از بین بردن حالت تهوع است. دمنوش زنجبیل حاوی آنتی‌هیستامین طبیعی است و به کاهش التهاب مخاط بینی کمک می‌کند. شما می‌توانید کمی زنجبیل تازه را با آب گرم دم کنید و سپس آن را با عسل شیرین کرده و بنوشید.

۲. نعنا فلفلی

دمنوش نعنا فلفلی به عنوان یک دمنوش ضد احتقان شهرت دارد. این دمنوش ترشح آنزیم‌های ضدالتهابی مثل هیستامین‌ها که دلیل اصلی بروز واکنش‌های آلرژیک هستند را کاهش می‌دهد. پس می‌توان گفت دمنوش نعنا فلفلی یک انتخاب مناسب برای کاهش علائم آلرژی است.

۳. بادرنجبویه

آلرژی فصلی در بهار، بادرنجبویه گیاهی معطر با رایحه‌ی لیمو و از خانواده‌ی نعناها است. دمنوش بادرنجبویه سردرد و علائم تنفسی مرتبط با آلرژی را تسکین داده و خاصیت آرامش‌بخش دارد.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی چای گل نسترن که این گل را به یک دمنوش محبوب تبدیل کرده است!؟

۴. ریشه‌ی شیرین بیان

ریشه‌های شیرین بیان اثرات آنتی‌هیستامینی و ضدالتهابی بسیار قدرتمندی دارند. دم کرده‌ی شیرین بیان می‌تواند به کاهش علائم آلرژی و رفع خارش بینی کمک کند.

۵.چای سبز

آلرژی فصلی در بهار، چای سبز یک آنتی‌اکسیدان غنی از کوئرستین است و با خاصیت ضدالتهابی خود سیستم ایمنی بدن را در برابر آلرژن‌ها تقویت می‌کند. کوئرستین همان منشا رنگدانه‌های چای سبز است و به جلوگیری از واکنش‌های ایمنی ناشی از مواجهه با گرده، گردوغبار و موی حیوانات کمک می‌کند.

احتمالاً بپسندید:از بین بردن کلسترول با ۱۰ داروی خانگی ساده و بدون عوارض جانبی!

آلرژی فصلی در بهار

۶. انواع توت‌ها

آلرژی فصلی در بهار، کوئرستین در انواع توت‌ها هم یافت می‌شود، پس یک فنجان دمنوش توت فرنگی یا بلوبری برای کاهش علائم آلرژی در فصل بهار بسیار مفید است.

۷. زردچوبه

آلرژی فصلی در بهار، زردچوبه با خاصیت ضدالتهابی قوی خود مشهور شده است. همچنین این ادویه‌ی خوش‌رنگ به عنوان یک آنتی‌هیستامین قوی می‌تواند در کاهش علائم آلرژی فصلی هم مفید باشد. اگر هر سال با آلرژی فصلی درگیر هستید مصرف دمنوش زردچوبه را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید.

نکاتی برای فصل آلرژی

آلرژی فصلی در بهار، سعی کنید لباس‌ها و ملافه‌ها را در فضای خارج از خانه خشک نکنید. خشک کردن لباس‌ها و ملافه‌ها در فضای آزاد باعث چسبیدن گرده‌های گیاهان به آن‌ها شده و باعث افزایش علائم آلرژی فصلی در شما می‌شوند. صبح‌ها قبل از ساعت ۹ پنجره‌ها را باز بگذارید و از هوای تازه لذت ببرید.

در این ساعت هوا هنوز رطوبت صبح‌گاهی خود را دارد و مانع از حرکت آزادانه‌ی آلرژن‌ها در هوا می‌شود. روز را با یک دوش آب گرم به پایان برسانید تا آلرژن‌هایی که به مو و پوست شما چسبیده است پاک شود. قبل از خواب هم یک فنجان دمنوش گیاهی ضدآلرژی بنوشید تا بتوانید بدون نگرانی از حساسیت فصلی به آرامی بخوابید.

بیشتر بخوانید: فواید دمنوش گل رز: ۱۲ معجزه شگفت انگیز دمنوش گل رز که نمی دانستید!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا