;
خواص گیاهان داروییسلامت

خواص درمانی چای گل نسترن که این گل را به یک دمنوش محبوب تبدیل کرده است!؟

خواص درمانی چای گل نسترن : می گویند چای گل نسترن برای بسیاری از بیماری ها مفید است. چای گل نسترن سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی به خصوص ویتامین C است. همچنین منبع طبیعی فلاونوئیدها، ترکیبات گیاهی است که می تواند اثرات ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی داشته باشد. چای گل نسترن از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند، التهاب را کاهش می دهد و سلامت پوست را بهبود می بخشد.در این مطلب از سری مطالب سلامت مجله خبری چشمک به خواص درمانی چای گل نسترن پرداخته شده است.

شاید بپسندید: خواص درمانی روغن گل یاس، از سلامت پوست و مو تا بهبود قوای جنسی!

گل نسترن

گل نسترن یک گونه گیاهی است که تقریباً در تمام مناطق می تواند به طور طبیعی رشد کند و ارتفاع آن بین 1 تا 3 متر است. گل نسترن که از خانواده Rosaceae است در ماه های سپتامبر و اکتبر میوه می دهد.

شاید بپسندید: سلامت دستگاه گوارش با فیبر: ۱۴ مواد غذایی دارای فیبر بالا که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید!

خواص درمانی چای گل نسترن

گل نسترن حاوی دانه های گیاه نسترن وحشی است. چای گل نسترن با استفاده از گل نسترن تازه یا خیساندن گل نسترن خشک شده در آب داغ تهیه می شود. چای گل نسترن به خاطر طعم ترش و کمی شیرین و فواید بالقوه سلامتی اش شناخته شده است.

خواص درمانی چای گل نسترن چیست؟

نوشیدن چای گل نسترن دارای چندین مزیت بالقوه است. فواید چای گل نسترن برای بدن در زیر آورده شده است.

از سیستم ایمنی بدن حفاظت می کند

گل نسترن منبع طبیعی ویتامین C است که به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده است. به لطف این ویژگی، نوشیدن چای گل نسترن می تواند به حمایت از سیستم ایمنی بدن و کاهش خطرات مختلف کمک کند.

کاهش التهاب

از دیگر خواص درمانی چای گل نسترن کاهش التهاب است. گل نسترن حاوی فلاونوئیدها است که ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشند. نوشیدن چای گل نسترن می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند، که تصور می شود عاملی موثر در بسیاری از بیماری های مزمن است.

سلامت پوست را بهبود می بخشد

از دیگر خواص درمانی چای گل نسترن می توان تاثیرگذاری مثبت آن بر روی پوست است.  گل نسترن منبع طبیعی ویتامین A است که برای سلامت پوست مهم است. چای گل نسترن به لطف ویتامین A و سایر منابع غذایی موجود در آن، سلامت پوست را بهبود می بخشد.

خواص درمانی چای گل نسترن

شاید بپسندید: 6 بهترین سبزیجات برای سلامت پوست که باید در رژیم غذایی گنجاند!

مضرات چای گل نسترن چیست؟

به طور کلی چای گل نسترن زمانی که به مقدار کافی و متعادل مصرف شود، ایمن تلقی می شود. اگرچه برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی یا واکنش های آلرژیک را تجربه کنند. برخی از مضرات بالقوه نوشیدن چای گل نسترن عبارتند از:

ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود

برخی افراد ممکن است به ترکیبات موجود در چای گل نسترن یا گل نسترن واکنش آلرژیک نشان دهند. علائم واکنش آلرژیک شامل مشکل در تنفس و تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو است. افرادی که هر یک از این علائم را بعد از نوشیدن چای گل نسترن تجربه می کنند، باید مصرف چای گل نسترن را متوقف کنند.

باعث مشکلات گوارشی می شود

هنگام نوشیدن چای گل نسترن، ممکن است مشکلات گوارشی مانند درد معده، نفخ یا اسهال را تجربه کند. اگر هر یک از این علائم را بعد از نوشیدن چای گل نسترن مشاهده کردید، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید.

ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد

چای گل نسترن می‌تواند با برخی داروها مانند رقیق‌کننده‌های خون، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت تداخل داشته باشد. اگر از هر دارویی استفاده می کنید، توصیه می شود قبل از مصرف چای گل نسترن با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای بهره برداری از خواص درمانی چای گل نسترن، چگونه چای آن را درست کنیم؟

در زیر دستور تهیه چای گل نسترن را مشاهده می کنید.

خواص درمانی چای گل نسترن

مواد لازم برای تهیه دمنوش گل نسترن.

  • 1 لیوان آب
  • 1-2 قاشق چایخوری گل نسترن خشک شده
  • عسل یا شکر (اختیاری)

1 فنجان آب را در یک قابلمه کوچک بجوشانید.

1-2 قاشق چایخوری گل نسترن خشک شده را به آب اضافه کنید. در صورت وجود می توانید از گل نسترن تازه نیز استفاده کنید.

اجاق را خاموش کنید و گل را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب داغ خیس کنید. هر چه مدت طولانی‌تری گل نسترن را خیسانده باشید، طعم چای قوی‌تر می‌شود. سپس چای را می توان با یک صافی فیلتر کرد. می توان آن را با عسل یا شکر شیرین کرد تا چای گل نسترن را طعم دار کرد. علاوه بر این می توان موادی مانند لیمو، زنجبیل یا نعناع را به آن اضافه کرد.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی کلم: 6 دلیل مهم که باعث می شود کلم را دوست داشته باشید!

ترفند درست کردن چای گل نسترن چیست؟

ترفندهای درست کردن چای گل نسترن در زیر ذکر شده است. برای بهره برداری کامل از خواص درمانی چای گل نسترن از گل نسترن تازه و باکیفیت استفاده کنید: گل نسترن تازه طعم قوی تری دارد و ارزش غذایی بالاتری نسبت به گل نسترن خشک دارد.

می توانید زمان دم کردن را با توجه به قدرتی که می خواهید تنظیم کنید: هر چه مدت زمان دم کردن گل نسترن طولانی تر باشد، چای قوی تر خواهد بود. برای یک چای سبک تر، گل نسترن را باید 5 تا 10 دقیقه دم کنید. برای یک چای قوی تر، می توان آن را برای 10-15 دقیقه یا بیشتر دم کرد.

مقدار گل نسترن باید به درستی تنظیم شود. مقدار گلی که استفاده می کنید نیز روی سختی چای تاثیر می گذارد. برای یک چای ملایم تر، می توان از 1 قاشق چایخوری گل نسترن استفاده کرد. برای یک چای قوی تر، می توان 2 قاشق چایخوری یا بیشتر گل نسترن اضافه کرد.

آیا چای گل نسترن سالم است؟

چای گل نسترن علاوه بر مقادیر بالای ویتامین C، B1، B2 و ویتامین K حاوی پروتئین، مواد معدنی، پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، فسفات است.

همچنین سرشار از اسیدهای معدنی و میوه است. گل نسترن می تواند به درمان بیماری های معده مانند سوزش معده، اسپاسم، زخم، و کمبود اسید معده کمک کند. گل نسترن همچنین برای یبوست، اسهال، اختلالات کیسه صفرا، نقرس، ادم، سنگ کیسه صفرا یا کلسترول بالا، دیابت، کاهش وزن و تب مفید است.

 چای گل نسترن

چای گل نسترن چند کالری دارد؟

چای گل نسترن یک نوشیدنی کم کالری است که معمولاً از خیساندن گل نسترن خشک یا تازه در آب داغ تهیه می شود. یک فنجان چای گل نسترن تهیه شده با یک قاشق چای خوری گل نسترن خشک شده حاوی حدود 5 کالری است. محتوای کالری این چای به میزان استفاده از گل نسترن و همچنین هر ماده اضافی مانند عسل یا شکر که به چای اضافه می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی در ماه رمضان براساس توصیه های ابن سینا!

به طور کلی خواص درمانی چای گل نسترن برای در مان بیماری ها چیست؟

بیماری هایی که چای گل نسترن برای آنها مفید است در زیر ذکر شده است.

  • به هضم غذا کمک می کند.
  • عفونت را درمان می کند.
  • به بدن انرژی می دهد.
  • برای سلامت کبد مفید است.
  • استرس را کاهش می دهد.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.
  • دارای خواص تسکین درد طبیعی است.
  • به بیماری سنگ کلیه کمک می کند.
  • تاثیرات مثبتی بر سلامت پوست دارد.
  • برای سلامت قلب مفید است.

آیا چای گل نسترن برای دردهای میگرنی مفید است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چای گل نسترن ممکن است برای کاهش سردرد و درد میگرن مفید باشد. گل نسترن حاوی فلاونوئیدها است که ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است اثرات ضد التهابی و تسکین درد داشته باشند. مطالعات نشان داده‌اند که فلاونوئیدها می‌توانند به کاهش التهاب در مغز کمک کنند، که تصور می‌شود عاملی در بروز میگرن است. لازم به ذکر است که تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات چای گل نسترن بر سردرد و درد میگرنی مورد نیاز است.

آیا چای گل نسترن در دوران قاعدگی مفید است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چای گل نسترن ممکن است به مدیریت علائم قاعدگی مانند گرفتگی و نفخ کمک کند. گل نسترن حاوی فلاونوئیدها است که ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است اثرات ضد التهابی و تسکین درد داشته باشند. برخی تحقیقات بیان می کنند که فلاونوئیدها می توانند به کاهش التهاب و درد در بدن کمک کنند، که ممکن است به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند.

آیا چای گل نسترن باعث خواب آلودگی می شود؟

شواهد قطعی وجود دارد که نشان می‌دهد چای گل نسترن اثر آرام‌بخشی دارد و احتمالاً شما را خواب‌آلود می‌کند. در حالی که برخی افراد فکر می کنند که نوشیدن هر نوشیدنی گرم و آرام بخش قبل از خواب می تواند به آنها کمک کند تا راحت تر به خواب بروند، اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ایده وجود ندارد که چای گل نسترن اثر تسکین دهنده خاصی دارد.

اگر به دنبال نوشیدنی‌ای هستید که به شما کمک کند آرام شوید و به خواب بروید، می‌توانید از دمنوش‌های گیاهی معروف به خواص آرام‌بخشی مانند بابونه، سنبل الطیب یا اسطوخودوس استفاده کنید.

آیا می توانم در دوران بارداری چای گل نسترن بنوشم؟

مصرف مقادیر کم چای گل نسترن در دوران بارداری به طور کلی بی خطر تلقی می شود، اما قبل از افزودن مکمل های غذایی جدید یا دمنوش های گیاهی به رژیم غذایی زنان باردار، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید.

آیا چای گل نسترن به افزایش شیر مادر کمک می کند؟

شواهد علمی محدودی وجود دارد که نشان دهد چای گل نسترن می تواند به افزایش تولید شیر مادر کمک کند. گل نسترن منبع طبیعی ویتامین C است که برای حفظ سلامت سیستم ایمنی مهم است. نوشیدن چای گل نسترن می تواند به حمایت از سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک کند که به طور بالقوه برای مادران شیرده مفید است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات چای گل نسترن بر تولید شیر مادر مورد نیاز است.

آیا مادران شیرده می توانند چای گل نسترن بنوشند؟

توصیه می شود زنان باردار و مادران شیرده قبل از مصرف چای گل نسترن با پزشک خود مشورت کنند. با تایید پزشک مصرف دمنوش گل نسترن به دلیل تغییرات هورمونی باید به یک فنجان در روز محدود شود.

شاید بپسندید: فواید پوست سیر برای سلامتی که قطعاً از آن بی خبرید!

آیا کودکان می توانند چای گل نسترن بنوشند؟

برای کودکان مهم است که مصرف مایعات خود را افزایش دهند تا از بیماری ها محافظت کنند، به خصوص در فصل زمستان. دمنوش ها و مخلوط های گیاهی که در طول بیماری می نوشند علائم بیماری را کاهش می دهند و می توانند در برابر برخی بیماری های احتمالی محافظت کنند. به طور کلی، مصرف مقدار کمی چای گل نسترن برای کودکان بی خطر تلقی می شود.

آیا چای گل نسترن وزن شما را کاهش می کند؟

هیچ مدرک علمی مبنی بر موثر بودن چای گل نسترن برای کاهش وزن وجود ندارد. در حالی که چای گل نسترن ممکن است انتخاب خوبی برای کسانی باشد که سعی می کنند کالری دریافتی خود را کاهش دهند یا وزن سالمی داشته باشند، تاثیر قطعی آن بر کاهش وزن ناشناخته است.

با این حال، چای های گیاهی حاوی کالری کمی هستند که می تواند انتخاب خوبی باشد، به خصوص در دوره های رژیم. مصرف دمنوش های گیاهی همراه با برنامه ورزشی منظم می تواند به کاهش وزن کمک کند. چای گل نسترن همچنین به دفع آب و نمک اضافی از بدن کمک می کند. علاوه بر این، چای گل نسترن می تواند متابولیسم را تسریع کند که می تواند به لاغری کمک کند.

روزانه چقدر چای گل نسترن باید مصرف شود؟

هیچ استانداردی برای مصرف روزانه توصیه شده برای چای گل نسترن وجود ندارد. البته دوز مصرف روزانه دمنوش گل نسترن 2 فنجان در روز توصیه می شود. به طور کلی مصرف چای گل نسترن در مقادیر کافی بی خطر است، اگرچه برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی یا واکنش های آلرژیک را تجربه کنند. بنابراین مصرف بیش از دو فنجان در روز می تواند مضر باشد.

شاید بپسندید: 8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا