;
بیماری هاسلامت

درمان پوکی استخوان با ۴ مواد غذایی که برای استخوان ها معجزه می کند

درمان پوکی استخوان: پوکی استخوان تراکم استخوان کم با ساختار استخوانی تغییر یافته است که بیماران را مستعد شکستگی های ناشی از ضربه های جزئی می کند. پوکی استخوان یک فرآیند طبیعی است که با روند پیری همراه است. در طول زندگی، استخوان ها به طور مداوم شکسته می شوند و برای ساختن استخوان جدید بازسازی می شوند. با این حال، پس از ۳۰ سالگی، شکل گیری استخوان ها دیگر به سرعت از هم پاشیدگی نیست.

پوکی استخوان در زنان شایع است و با کاهش هورمون های جنسی همراه است. به عنوان مثال، پوکی استخوان معمولاً پس از یائسگی خطرناک می شود. در زنان، از دست دادن توده استخوانی پس از یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن تسریع می یابد، بنابراین پوکی استخوان عمدتا زنان یائسه را تحت تأثیر قرار می دهد.

تولید تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) در مردان پس از ۳۰ سالگی فقط کاهش جزئی و تدریجی را نشان می دهد، بنابراین پوکی استخوان در مردان دیرتر و با سرعت کمتری نسبت به زنان رخ می دهد. این نیز به این دلیل اتفاق می افتد که مردان به طور کلی توده استخوانی بالاتری نسبت به زنان دارند. با این حال ویتامین ها و مواد معدنی پیشگیرانه ای وجود دارد که می توان از آنها برای متوقف کردن و کند کردن پوکی استخوان استفاده کرد. در بخش سلامت ۴  بهترین  موادغذایی برای درمان پوکی استخوان معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی سالم: آیا رژیم غذایی شما سالم است؟ + ۱۰ نکته موثر

عوامل خطر پوکی استخوان

خطر ابتلا به پوکی استخوان تا حد زیادی به میزان توده استخوانی فرد تا سن ۳۵ سالگی و سرعت کاهش توده استخوانی بعد از آن بستگی دارد. هرچه حداکثر توده استخوانی بیشتر باشد، احتمال این که از دست دادن استخوان در سنین بالا به مرحله پوکی استخوان برسد، کمتر می شود.

درمان پوکی استخوان، تشکیل استخوان سالم نیاز به ویتامین D و کلسیم کافی در رژیم غذایی دارد. ویتامین D برای جذب روده ای کلسیم ضروری است و کلسیم به خودی خود استخوان سازی را تحریک می کند و همچنین جزئی از استخوان است. دریافت ناکافی ویتامین D و کلسیم خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در زنان دو برابر مردان است. این به این دلیل است که زنان در حال حاضر توده استخوانی کمتری دارند، عمر طولانی تری دارند و در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی یائسه می شوند. اما در سن بالای ۷۵ سال پوکی استخوان در مردان به همان اندازه که در زنان شایع است.

عوامل خطر پوکی استخوان عبارتند از:

۱.سن

درمان پوکی استخوان، هر چه سن افراد بالاتر باشد، استخوان های او ضعیف تر و خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.

۲.ژنتیکی

خطر پوکی استخوان نیز با سابقه خانوادگی مرتبط است. اگر والدین یا خواهر و برادری دارید که به پوکی استخوان مبتلا هستند، خطر شما نیز بیشتر است، به خصوص اگر پوکی استخوان با شکستگی همراه باشد.

۳.فرم بدن

درمان پوکی استخوان، بیماران لاغر یا کوتاه قد در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان هستند زیرا توده استخوانی کمتری دارند.

۴.سیگار کشیدن

نقش سیگار در ایجاد پوکی استخوان کاملاً مشخص نیست، اما سیگار با سرکوب تولید استروژن و کاهش جذب کلسیم باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود.

درمان پوکی استخوان

۵.مقدار هورمون های جنسی

هرچه استخوان های فرد در معرض هورمون های جنسی بیشتری قرار بگیرند، خطر ابتلا به پوکی استخوان کمتر می شود. در زنان، قاعدگی زودرس، قاعدگی منظم و یائسگی دیررس این خطر را کاهش می دهد. برداشتن تخمدان ها قبل از یائسگی خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. مردانی که سطح تستوسترون آنها کمتر از حد متوسط ​​است نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

بیشتر بخوانید: مضرات رابطه جنسی زیاد + روش های مقابله با خطرات احتمالی

۶.اختلالات تغذیه ای، گوارشی و جذبی

درمان پوکی استخوان، افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی (ضعف شدید) یا پرخوری عصبی (پرخوری غیرطبیعی و به دنبال آن استفراغ مکرر) در معرض افزایش خطر پوکی استخوان هستند. برداشتن بخش قابل توجهی از معده با جراحی، بیماری های التهابی روده (مانند بیماری کرون) نیز می تواند توانایی بدن برای جذب کلسیم را کاهش دهد.

۷.استروئیدها

استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی (مانند پردنیزون، کورتیزون، پردنیزولون، دگزامتازون) می تواند به استخوان ها آسیب برساند. این داروها اغلب برای درمان آسم، آرتریت روماتوئید و پسوریازیس استفاده می شوند.

اگر به درمان طولانی مدت استروئیدی نیاز دارید، مهم است که به طور مداوم تراکم استخوان خود را با پزشک خود بررسی کنید و در صورت از دست دادن استخوان اقدام به موقع انجام دهید. بیماری کوشینگ که در آن بدن هورمون‌های استروئیدی بیش از حد تولید می‌کند، به دلیل مصرف دارو شرایط مشابهی ایجاد نمی‌کند.

۸.بیش فعالی تیروئید و پاراتیروئید

درمان پوکی استخوان، هورمون تیروئید بیش از حد (تیروکسین) و هورمون پاراتیروئید (هورمون پاراتیروئید) نیز می تواند باعث تحلیل استخوان شود.

۹.دیورتیک ها

داروهایی که احتباس بیش از حد مایعات در بدن را درمان می کنند (ادرار آورها) می توانند با افزایش از دست دادن کلسیم از طریق کلیه ها در صورت استفاده مکرر باعث پوکی استخوان شوند.

۱۰.داروهای دیگر

هپارین، متوترکسات و برخی از داروهای ضد صرع و آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم نیز می توانند باعث تحلیل استخوان شوند.

۱۰.سرطان پستان

زنان مبتلا به سرطان سینه در معرض افزایش خطر پوکی استخوان هستند، به خصوص اگر شیمی درمانی دریافت می کنند، از مهارکننده های آروماتاز ​​استفاده می کنند (به عنوان مثال، آناستروزول، لتروزول، اگزمستان که تولید استروژن را مهار می کنند) یا یائسه هستند.

۱۱.کمبود ویتامین دی

درمان پوکی استخوان، کمبود ویتامین D یا رژیم غذایی کم کلسیم نقش مهمی در ایجاد پوکی استخوان دارد. زیرا از تشکیل استخوان جلوگیری می‌کند و منجر به کاهش تراکم استخوان می‌شود.

درمان پوکی استخوان

۱۲.شیوه زندگی کم تحرک

کودکان فعال بدنی (در صورت مصرف مقادیر کافی ویتامین D و کلسیم) تراکم استخوان بالاتری دارند. هر تمرینی موثر است. حرکت در طول زندگی بسیار مهم است زیرا می تواند توده استخوانی را در هر سنی افزایش دهد. در مورد پوکی استخوان قبلاً توسعه یافته، البته میزان حرکت باید با دقت افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: عوارض نشستن طولانی مدت: ۵ راه آسان برای کاهش اثرات منفی نشستن طولانی

۱۳.مصرف الکل

الکلیسم در مردان یکی از علل اصلی پوکی استخوان است. مصرف بیش از حد الکل باعث کاهش تشکیل استخوان می شود، بر توانایی جذب کلسیم تأثیر منفی می گذارد و به دلیل اثر ادرارآور الکل باعث کاهش کلسیم می شود.

۱.کلسیم

درمان پوکی استخوان، استخوان ها حاوی بیشترین کلسیم در بدن هستند. ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان ها ذخیره می شود.  کلسیم یک ماده معدنی حیاتی در بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی و متابولیک است. به عنوان مثال، عملکرد سالم قلب، ساختار استخوانی سالم و قوی، انقباض عضلات، تولید هورمون و غیره به میزان کلسیم کافی در بدن بستگی دارد.

اگر کلسیم کافی در خون وجود نداشته باشد، کلسیمی که بدن می تواند برای این فرآیندهای حیاتی استفاده کند از استخوان ها و دندان ها گرفته می شود. از علل کمبود کلسیم می توان به سوء تغذیه، سوء جذب، مشکلات روده ای، پیروی از رژیم غذایی محدود به دلیل آلرژی غذایی و برخی داروها که مصرف کلسیم را کاهش می دهد، اشاره کرد.

نیاز روزانه به کلسیم حدود ۱۲۰۰ میلی گرم است. غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از: شیر، ماست، ماهی قزل آلا، پنیر، تخم مرغ، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم پیچ و کلم بروکلی، بادام، شیر سویا، کنجد، چیا، حبوبات و غلات.

۲.ویتامین D3

ویتامین D3 برای ساختار استخوانی قوی و توده استخوانی کافی ضروری است و از بلوغ استخوان ها حمایت می کند. ویتامین D3 به روش های مختلف برای استفاده صحیح از کلسیم مورد نیاز است. ویتامین D3 برای جذب کلسیم از روده لازم است.

درمان پوکی استخوان، ویتامین D3 متابولیسم کلسیم و فسفر را همراه با هورمون پاراتیروئید تنظیم می کند. ویتامین D3 همچنین از جذب مجدد کلسیم از کلیه ها پشتیبانی می کند. غذاهای غنی از ویتامین D3 عبارتند از شیر، ماست، پنیر، کره، ماهی تن، ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، قارچ های مختلف، جگر و زرده تخم مرغ.

۳.ویتامین K2

ویتامین K2 استئوکلسین را فعال می کند، پروتئینی که کلسیم را به استخوان ها می رساند و معدنی شدن استخوان را تنظیم می کند. ویتامین K به تنظیم از دست دادن استخوان و تشکیل استخوان کمک می کند.

علاوه بر این، ویتامین K اجازه نمی دهد کلسیم اضافی در رگ های خونی و سایر بافت ها جمع شود، بنابراین به درمان تصلب شرایین نیز کمک می کند.

ویتامین K2 همچنین با ویتامین D3 کار می کند و از عملکرد یکدیگر برای سلامت استخوان و درمان پوکی استخوان حمایت می کند. غذاهای غنی از ویتامین K2 عبارتند از کلم بروکلی، مارچوبه، لوبیا، نخود، تخم مرغ، گوجه فرنگی، شیر و محصولات لبنی و شاه توت.

درمان پوکی استخوان

۴.منیزیم

درمان پوکی استخوان، کمبود منیزیم به طرق مختلف بر سلامت استخوان ها تأثیر می گذارد و بنابراین منیزیم برای درمان پوکی استخوان ضروری است. با این حال، منیزیم به ندرت زمانی که به پوکی استخوان اشاره می شود به ذهن متبادر می شود.

فسفات با کلسیم به شکل هیدروکسی آپاتیت ترکیب می شود و از سختی و دوام مناسب دندان ها و استخوان ها اطمینان می دهد. این مکانیسم هیدروکسی آپاتیت با کمبود منیزیم جایگزین می شود، زیرا ادغام این ماده معدنی را در استخوان ها کاهش می دهد و با تحریک عملکرد سلول های تخریب کننده استخوان (استئوکلاست ها) متابولیسم استخوان را افزایش می دهد.

کمبود منیزیم با تأثیر بر هورمون پاراتیروئید و ویتامین D تعادل کلسیم را مختل می کند و این می تواند منجر به هیپوکلسمی (کمبود کلسیم) شود. در کمبود منیزیم، تعداد سایتوکین های التهابی که باعث تحریک گردش استخوان و استئوپنی می شوند، یعنی کاهش تراکم استخوان، افزایش می یابد.

غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از: تخم کدو تنبل، دانه کتان، کنجد، بادام، بادام زمینی، شاتوت، کدو حلوایی، اسفناج، کلم بروکلی، خیار، کرفس، عدس، لوبیا و نخود.

بیشتر بخوانید: 7 نشانه که نشان می دهد رژیم غذایی شما ناسالم است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا