;
درمان خانگی

برای افزایش طول عمر توأم با سلامتی این سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید!

سبزیجات برای افزایش سلامت عمومی بدن: کارشناسان و متخصصین حوزه تغذیه و سلامت تأکید دارند که حداقل ۲ وعده سبزیجات در روز مصرف کنید. اما متاسفانه این توصیه در مورد مصرف سبزیجات در رژیم غذایی به سختی رعایت می شود. سبزیجات به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها، انواع ویتامین از قبیل ویتامین A، ویتامین C ، ویتامین E و غیره نقش مهمی در سلامت بدن دارند. در ادامه با بهترین سبزیجات برای افزایش سلامت عمومی بدن آشنا خواهید شد.

بهترین سبزیجات برای افزایش سلامت عمومی بدن

همان طور که اشاره شد سبزیجات، حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن از جمله مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر هستند.  سبزیجات می توانند از بیماری های مختلفی مانند بیماری های قلبی، فشارن خون، سرطان، دیابت نوع ۲ و چاقی جلوگیری کنند و باعث افزایش طول عمر شوند.  بنابراین در این مطلب از سری مطالب زندگی و سلامت مجله خبری چشمک  به بررسی بهترین سبزیجات برای افزایش سلامت عمومی بدن که می توان در رژیم غذایی قرار داد، پرداخته شده است. حداقل باید یک بار در هفته از این سبزیجات باید مصرف کرد.

سبزیجات برگ سبز تیره

باید گفت که سبزیجات دارای برگ سبز تیره سرشار از آنتی اکسیدان ها، از جمله کاروتنوئیدها است که از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد مواد تهاجمی هستند که به بافت ها و سلول ها آسیب می رسانند. محافظت از بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد برای سلامت قلب، جلوگیری از سرطان، فشار خون و قند خون نیز مفید است. سبزیجات دارای برگ سبز تیره نیز سرشار از ویتامین های A، C، K و B، پتاسیم و کلسیم هستند. پس هیچگاه قدرت اسفناج، کلم پیچ یا آرگولا را دست کم نگیرید.

کلم بروکلی

حتما از خواص کلم بروکلی و نقشی که در سلامت ایفا می کند باخبر هستیم. این سبزی کالری بسیار کمی است و همچنین دارای مقدار زیادی ویتامن  A،C و K است. کلم برووکلی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و التهاب را کاهش می دهد. این خاصیت بروکلی به کبد کمک می کند تا سموم را از طریق فرآیندهای سم زدایی طبیعی دفع کند.

سبزیجات برای افزایش سلامت عمومی بدن

کلم بروکسل

باید گفت که کلم بروکسل حاوی آنتی اکسیدان کامفرول است که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کند. این سبزی همچنین مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که از عملکرد کلی سیستم ایمنی حمایت می کند. علاوه بر این موارد، کالری این سبزی نیز بسیار کم است.

گوجه فرنگی 

می توان گفت که سبزیجات قرمز همچون گوجه فرنگی غنی از ویتامین هستند. گوجه فرنگی حاوی ماده ای به نام لیکوپن است که با محافظت در برابر سرطان پروستات و روده بزرگ مرتبط است. برای افزایش غلظت لیکوپن گوجه فرنگی، آن را بپزید و مصرف کنید.

مارچوبه

گیاه مارچوبه سرشار از ویتامین E است. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که در تولید گلبول های قرمز خون و حفظ عضلات و سایر بافت ها نقش دارد. علاوه بر این، ویتامین E برای مقاومت بدن بسیار مهم است. این سبزی ادرارآور قوی است. بنابراین برای کلیه ها نیز مفید است.

سبزیجات برای افزایش سلامت عمومی بدن

کلم قرمز

تحقیقات نشان داده است که آنتوسیانات های موجود در کلم قرمز دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند. علاوه بر این، کلم قرمز سرشار از ویتامین های C، E و K، آهن، بتاکاروتن، پتاسیم، کلسیم و اسید فولیک است. به علاوه این سبزیجات ارغوانی پر از فیبر هستند. همچنین کلم قرمز از جمله سبزیجاتی است که قاتل کلسترول بد شمرده می شود.

کدو تنبل

متخصصین تغذیه کعتقدند که این سبزی با مقادیر بالای ویتامین A موجود در آن تاثیر بسیار مفیدی بر سلامت چشم دارد. همچنین منبع عالی منیزیم و پتاسیم است و به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. اگر فشار خون بالا دارید یا قند خون در نوسان است، انتخاب خوبی است.

اگر خلق و خوی تان تغییر کرده و احساس بدی دارید، دانه کدو تنبل می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. این دانه ها حاوی تریپتوفان هستند، ماده ای که به تولید سروتونین کمک می کند. تریپتوفان خلق و خوی شما را متعادل می کنند. از سوی دیگر تهیه انواع دسرها و … با کدو می تواند یک سرگرمی خوب برای پر کردن اوقات فراغت و دور شدن از مشغله های زندگی باشد.

سیر

همه از سیر و خواص بی شمار آن آگاه هستیم. این سبزی را نباید ساده گرفت. سیر همراه با پیاز، تره فرنگی و پیازچه از خانواده آلیوم است. این ها اثرات مثبتی بر فشار خون، کلسترول، استرس و سلامت قلب دارند. همچنین تحقیقات تازه نشان می دهد که سیر یک ضد اکسیدان قوی بوده و می‌تواند در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو مفید باشد.

پیاز قرمز

ببه جرأت می توان گفت که پیاز مملو از ویتامین هایی مانند B6 و B1 هستند و پیاز قرمز نیز حاوی اسید فولیک است. نه تنها در زمان سرماخوردگی به ما کمک می کند تا زودتر بهبود پیدا کنیم. بلکه به جلوگیری از التهاب در بدن که می تواند منجر به سرطان یا دیابت شود، کمک می کند. همچنین پیاز قرمز برای استخوان ها، قلب، رگ ها و غضروف مفید است.

پیاز قرمز

فلفل تند

یکی دیگر از سبزیجات پر خاصیت که نقش کلیدی در طعم دادن غذاها دارد. فلفل تند حاوی کپسایسین است، ترکیبی که فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله افزایش متابولیسم، کاهش فشار خون و محافظت در برابر برخی مشکلات سلامتی. همچنین، فلفل کاین بر اشتهای شما تأثیر مثبت می گذارد، زیرا پس از خوردن یک وعده غذایی حاوی فلفل، تمایل کمتری به میان وعده دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا