;
تازه ها

نحوه کاشت گیاه مارچوبه در گلدان (از طریق بذر و گیاه)

نحوه کاشت گیاه مارچوبه در گلدان: مارچوبه گیاه یک چندساله است که تا 20 سالگی قادر به تولید محصولِ خوشمزه‌ خود می‌باشد. مارچوبه‌ها در سال سوم کشت برداشت می‌شوند. هر گیاه سالی حدود 700 گرم مارچوبه تولید می‌کند. در دو سال اول مارچوبه‌ها بالای گیاه تشکیل می‌شوند این مارچوبه‌ها قابل خوردن نیستند. مارچوبه در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر زیر نور کامل خورشید و خاک سبک به خوبی رشد می‌کند. با بخش تازه ها مجله خبری چشمک همراه باشید.

شاید بپسندید: کودکان چشم رنگی جذاب که چشمانشان همچون جواهر می‌درخشد!

نحوه کاشت گیاه مارچوبه در گلدان

گیاه مارچوبه نوعی گیاه چندساله و علفی است. از قدیم الایام از این گیاه در مصارف مختلف پزشکی و غذایی استفاده‌ می‌کنند. مارچوبه دارای طبعی گرم است. نحوه کاشت آن از طریق نشاء بذر می‌باشد. مصرف این گیاه در دوران بارداری به دلیل داشتن فولاد سبب کاهش ناهنجاری های مادرزادی می‌شود.

مارچوبه با نام علمی Asparagus گیاهی چند ساله و علفی است. این گیاه از خانواده Asparagaceae/liliaceae است که از گذشته های دور به عنوان گیاهی دارویی در مصارف مختلف پزشکی و غذایی مورد استفاده قرار می گرفته است. خاستگاه اصلی آن آفریقای جنوبی می باشد. گیاهی زینتی و دائمی با ساقه های نازک و منشعب است.

۱۱ ترفند ساده برای از بین بردن حشره برنج و حبوبات!

نحوه کاشت گیاه مارچوبه در گلدان

برگهای مارچوبه فلس مانند و بسیار ریز بوده و دارای ساقه زیرزمینی یا ریزوم کوچکی می باشند. ریشه ها در برخی گونه ها ژوخه ای و در بقیه گوشتی و ضخیم اند. گیاه مارچوبه میوه ای سته ای قرمز نارنجی یا بنفش رنگ دارد که هر کدام دارای 1، 3، 6 یا تعداد بیشتری دانه یا بذر هستند.

همه بخش های گیاه مارچوبه حساسیت زا بوده و میوه آن نیز سمی است. این گیاه دارای گل هایی بسیار کوچک است که گلها روی پایه های نر و ماده مستقر شده اند و از شش کاسبرگ، شش گلبرگ و شش پرچم و یک ماده سر برچه ای برخوردار هستند. گلهای نر دارای رنگ زرد متمایل به سبز بوده و گلهای ماده قرمز رنگ هستند. گیاه مارچوبه بلند و باریک است.

شاید بپسندید: فیلم سر کار گذاشتن ببر توسط میمون (خیلی باحاله)

کاشت مارچوبه از دانه

1 – در اوایل بهار، یک بذر مارچوبه را در گلدان بکارید تا نهال مارچوبه به دست آید. گلدان باید جایی باشد که نور کامل خورشید به آن برسد. خاک را هر روز مرطوب نگه دارید و دما را در 25 درجه سانتی گراد حفظ کنید.

2 – زمانی که دانه مارچوبه جوانه زد، دما را کاهش دهید. زمانی که مارچوبه جوانه می زند نیازی نیست که خیلی گرم نگه داشته شود. درجه حرارت مورد نیاز برای رشد جوانه مارچوبه در این زمان 21 درجه سانتی گراد می باشد.

3 – هنگامی که نهال مارچوبه به اندازه 30 سانتی متر بلند شد آن را به زمین منتقل کنید. برای کاشت مارچوبه در زمین، آب و هوا باید گرم و بهاری باشد. یک سوراخ به اندازه 8 سانتی متر ایجاد کنید و نهال مارچوبه را در آن بکارید.

4 – گل ماده را شناسایی کنید. زمانی که گیاه مارچوبه گل می دهد می توان نر و ماده بودن گل ها را تشخیص داد. گل های نر بلند و بزرگ هستند و گل های ماده کوچک تر هستند.

5 – گل نر را به زمین منتقل کنید. اجازه دهید چرخه رشد گل نر تکمیل شود و در طول زمستان  به صورت خفته باقی بماند. بهار سال بعد گل به بلوغ می رسد که همان تاج مارچوبه است و می توان از آن برای کاشت مارچوبه استفاده کرد.

شاید بپسندید: گیاه جادوی سلامت:این گیاه شگفت‌انگیز هر آنچه را که برای سلامتی نیاز دارید،داراست!

نحوه کاشت گیاه مارچوبه در گلدان

شاید بپسندید: اگه زانو درد میشی، احتمالا این ویتامین رو کم داری!

کاشت گیاه مارچوبه از طریق گیاه

گلدان را در فصل بهار زمانی که درختان برای برگ دادن آماده می‌شوند، برای کاشت آماده کنید. برای کاشت مارچوبه از یک گلدان با قطر و عمق حداقل 50 سانتی‌متر استفاده کنید. گلدان باید سوراخ زهکشی داشته باشد. گلدان‌های پلاستیکی به این دلیل گزینه‌ی خوبی هستند که رطوبت را مانند گلدان‌های سفالی، جذب نمی‌کنند و فعالیت سوراخ‌های زه‌کشی راحت‌تر می‌شود. گیاه مارچوبه به بیماری‌هایی که به دلیل رطوبت زیاد ایجاد می‌شوند حساس است.

حدود 5 سانتی‌متری پایین گلدان را با ماسه پر کنید. ترکیب این ماسه و سوراخ‌های زهکشی به حفظ گیاه در مقابل رطوبت و قارچ‌ها کمک می‌کند.

گلدان را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. سپس یک سوراخ به عمق 20 سانتی‌متر و عرض حدود 3 برابر تاج (ریشه) گیاه مارچوبه در مرکز خاک ایجاد کنید. به این‌صورت فضای کافی برای گسترش ریشه‌ی گیاه وجود خواهد داشت.

یک قاشق بزرگ کمپوست را در مرکز گودال بریزید. سپس ریشه‌های مارچوبه را پهن کنید به این‌صورت که مرکز ریشه را روی کمپوست قرار دهید و بقیه ریشه‌ها را در کناره‌ها پخش کنید. در نهایت ریشه را با 5 سانتی‌متر خاک بپوشانید. گیاه را کاملا آبیاری کنید. به این صورت یک مرکز توخالی در مرکز خاک وجود خواهد داشت تا زمانی که انشعابات ریشه به بالای سطح خاک برسند.

تا زمانی که تاج گیاه رشد کند خاک را مرطوب نگه دارید. هنگامی که شاخه ها بر روی تاج ظاهر می شوند، به تدریج آنها را با خاک پوشانده و فقط حدود 5/1 سانتی‌متر آن را نپوشانید. درواقع هر هفته مقداری از انشعابات ریشه را بپوشانید تا زمانی ک به بالای سطح خاک برسند. ریشه‌های بزرگتر انشعابات بیشتری هم خواهند داشت. می‌توان از هر تاج 6 تا 12 انشعاب انتظار داشت که به نوع مارچوبه بستگی دارد.

ماهی یک‌مرتبه به گیاه مارچوبه کمپوست دهید. استفاده از کمپوست به عنوان کود، منجر به ایجاد سبزیجات ارگانیک می‌شود می‌توانید از کود NPK 15-15-15 و 10-10-10 نیز در بهار پس از کاشت استفاده کنید.

احتمالاً بپسندید: چرا تصویرمان در عکس و آینه با هم تفاوت دارد!؟

‌توت‌های قرمزی که روی گیاه ماده‌ی مارچوبه ظاهر می‌شوند را بچینید زیرا آنها در گلدان می‌افتند و منجر به رشد علف‌های هرزی که برای گیاه مفید نیستند می‌شوند. گیاهان نر این دانه‌ها را تولید نمی‌کنند. گیاه ماده مارچوبه‌های کوچکتری تولید می‌کند و گیاهان نر مارچوبه‌هایی با قطر 2-3 مرتبه ضخیم‌تر تولید می‍کنند. اما روند رشد و کاشت برای هر دو یکسان است.

مارچوبه‌ها را در اواخر پاییز با یک چاقوی تیز از روی سطح خاک قطع کنید، این کار به گیاه کمک می‌کند تا در زمستان در مقابل بیماری‌هایی که از تشکیل شاخ ‌و برگ جلوگیری می‌کنند، محافظت شود.

احتمالاً بپسندید: عوارض هنذفری: ۵ خطر استفاده طولانی مدت از هندزفری!

نحوه کاشت گیاه مارچوبه

احتمالاً بپسندید: حقایق جالب درباره خون و گروه های خونی!

نکات کاشت گیاه مارچوبه

به جای انتخاب گیاه 1-2 ساله، گیاه 2-3 ساله انتخاب کنید تا زودتر بتوانید برداشت انجام دهید. در گلخانه‌ها انواع گیاهان مارچوبه یک تا سه ساله وجود دارند که می‌توانید انتخاب کنید.

گیاه را در مناطق گرمسیری در ابتدای بهار بکارید و آن را در مقابل گرمای خورشیدِ ظهر محافظت کنید.  محصول گیاهان ماده باریک‌تر از گیاهان نر است اما هر دو در مدت زمان یکسانی پخته می‌شوند.

مارچوبه سه سال پس از کشت برداشت می‌شود. مارچوبه‌ها را از سطح خاک ببُرید. در سال سوم فقط یکبار برداشت را انجام دهید. در سال‌های بعدی در ابتدای بهار برداشت را انجام دهید، زمانی که طول مارچوبه‌ها حدود 20 سانتی‌متر می‌شود.

شاید بپسندید: افراد دارای این ویژگی ها هرگز نباید با هم ازدواج کنند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا