درمان خانگیسلامت

تقویت متابولیسم: ۱۰ ماده غذایی که چربی سوزی را تسریع می کنند

تقویت متابولیسم: متابولیسم تمام فرآیندهایی است که در آن بدن از مواد مغذی برای تولید انرژی استفاده می کند. بخشی از انرژی مصرف شده روزانه، یعنی تعداد کالری سوزانده شده در طول روز، به شدت با غذایی که در طول ۲۴ ساعت وارد بدن می شود، مرتبط است. مقدار انرژی که بدن برای هضم، جذب و متابولیسم آنچه می خوریم مصرف می کند، متفاوت است.

بنابراین، انتخاب های غذایی شما به طور اجتناب ناپذیری بر ظرفیت متابولیک و تمایلات مختلف برای کاهش یا افزایش وزن تأثیر می گذارد. یعنی غذاهای خاصی می توانند متابولیسم را تسریع یا کند کنند. در بخش سلامت چشمک به تقویت متابولیسم با ۱۰ ماده غذایی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۷ اشتباه ساده که از کاهش وزن جلوگیری می کند!

اثر ترموژنیک غذا

تقویت متابولیسم، اثر ترموژنیک تغییر در میزان متابولیسم به دلیل افزایش دمای بدن است. مفهوم اثر ترموژنیک به سادگی مقدار انرژی است که یک نوع خاص از غذا برای هضم، جذب و متابولیزه شدن نیاز دارد.

غذاهایی که بیشترین اثر ترموژنیک را دارند، پروتئین هایی هستند که ۳۰ درصد انرژی مصرف شده را مصرف می کنند. پس از آن کربوهیدرات ها با ۷ درصد و چربی ها با ۳ درصد قرار دارند.

به این اثر، خاصیت دیگری که مخصوص برخی غذاها مانند قهوه است، به نام ترموژنز اضافه شده است که با توانایی آن در فعال کردن سیستم عصبی سمپاتیک مرتبط است. این ها غذاهایی هستند که کالری بیشتری می سوزانند. به همین دلیل، غذاهایی که متابولیسم را تسریع می کنند باید برای افزایش اثربخشی برنامه رژیم غذایی کاهش وزن ترجیح داده شوند.

۱۰ ماده غذایی که متابولیسم را تسریع می کنند

۱.توت قرمز

تقویت متابولیسم، انواع توت های قرمز که به ویژه سرشار از رسوراترول هستند، مانند توت سیاه، تمشک، توت فرنگی و کرن بری، دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که توت قرمز با صرف انرژی سریع تر، فعالیت سلولی را افزایش می دهد.

تقویت متابولیسم

۲.فلفل تند

فلفل تند غنی از کپسایسین از عملکرد گردش خون حمایت می کند و سوخت و ساز بدن را تقویت می کند. کپسایسین همچنین فعالیت سلولی را افزایش می دهد و در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.

۳.آجیل

آجیل، به ویژه گردو و بادام، در افزایش مصرف انرژی روزانه بسیار موثر هستند. همچنین سرشار از سلنیوم هستند و این غذاها به ویژه در حمایت از عملکرد تیروئید بسیار ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: برای کاهش وزن صبحانه را حذف نکنید + ۷ غذایی که باید در صبحانه بخورید

۴.دارچین

تقویت متابولیسم، دارچین که دارای فعالیت متابولیک واقعی است، هم در اصلاح هر گونه اختلال متابولیک و هم در حمایت از ظرفیت اکسیداتیو و در نتیجه مصرف بدن مفید است. همچنین یکی از غذاهای تسریع کننده متابولیسم است.

۵.سبزیجات

سبزیجات سبز، زرد، سفید و قرمز غنی از بیوفلاونوئیدها دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و محافظتی و فعالیت گرمازایی بسیار خوبی هستند.

۶.مرکبات

تقویت متابولیسم، مرکبات دارای چندین ماده فعال از جمله سینفرین هستند. این میوه ها به ویژه در فعال سازی سیستم عصبی سمپاتیک و افزایش مصرف انرژی روزانه موثر هستند.

تقویت متابولیسم

۷.ماهی ها

ماهی به طور طبیعی غنی از ید است و به همین دلیل برای تیروئید، اندام کلیدی در کنترل متابولیسم اولیه و مصرف انرژی روزانه مفید است.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن با خوردن سبزیجات:با این ۱۷ روش برای همیشه لاغر می شوید

۸.قهوه و چای سبز

قهوه و چای سبز که سرشار از متیل گزانتین ها مانند کافئین هستند، به طور طبیعی دارای فعالیت ترموژنیک هستند. استفاده از این نوشیدنی ها برای سرعت بخشیدن به متابولیسم نباید بیش از حد باشد تا از عوارض جانبی ناخواسته ناشی از مصرف بیش از حد جلوگیری شود.

۹.روغن زیتون

تقویت متابولیسم، روغن زیتون فوق بکر بسیار غنی از مواد فعال مانند هیدروکسی تیروزول و اولئوروپئین، دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی و همچنین خاصیت گرمازایی و ضد پیری ملایم است.

۱۰.شکلات تلخ

شکلات های تلخ حاوی حداقل ۷۰ درصد کاکائو نیز اثر تسریع کننده متابولیسم دارند. افزودن ۵ تا ۱۰ گرم شکلات تلخ به عنوان جایگزینی برای میان وعده در افزایش ظرفیت متابولیک مفید است.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج کاهش وزن: این ۴ اشتباه دلیل پنهان اضافه وزن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا