;
سلامتبیماری ها

به موقع آن را بشناسید: اولین نشانه های اختلال تیروئید

تشخیص علائم مشکلات مربوط به غده تیروئید که تقریبا در تمام فرآیندهای بدن دخیل است در اوایل دوره بسیار مهم است و موفقیت درمان را افزایش می دهد. اختلالات تیروئید که بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد، از هر ۵ زن، ۱ زن را مبتلا می کند. بیماری های تیروئید تا حد زیادی به دلیل عدم تعادل هورمونی ناشی از رژیم غذایی ناسالم، استرس، بارداری یا یائسگی ایجاد می شود و ژنتیک نیز نقش زیادی در این امر ایفا می کند. در بخش سلامت چشمک به علائم اولیه تیروئید پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اگر تیروئيد دارید این ۸ مواد غذایی را مصرف نکنید + علائم تیروئيد

تیروئید

تیروئید غده ای پروانه مانند است که در قسمت جلویی پایین گردن قرار دارد. این غده کوچک درون‌ریز دو هورمون  تری یدوتیرونین و تیروکسین ترشح می‌کند و این هورمون‌ها بر انرژی سلول‌ها و بافت‌ها تأثیر می‌گذارند. بنابراین اختلالات آنها می‌تواند ده‌ها مشکل برای سلامتی ایجاد کند. شایع ترین بیماری های تیروئید، پرکاری و کم کاری تیروئید است که با ترشح بیش از حد یا خیلی کم این هورمون ها همراه است. غده تیروئید نیز مستعد ابتلا به تومورها و بیماری هاشیموتو است.

روش اولیه برای تشخیص بیماری، آزمایش هورمون های تیروئید در خون و تصاویر سونوگرافی است. اختلالات تیروئید باید درمان شود. این بیماری علائم بسیار متفاوتی دارد و برخی از آنها به قدری عمومی هستند که هرگز تصور نمی شود این مشکلات ناشی از غده تیروئید باشد. در حالی که بسیاری از آنها فقط مربوط به تیروئید نیستند و می توانند نشانه ای از یک بیماری دیگر باشند، علائم اولیه بیماری تیروئید وجود دارد که می توانید در مراحل اولیه تشخیص دهید و به آنها واکنش نشان دهید.

علائم اولیه تیروئید

۵ علائم اولیه اختلال تیروئيد

۱.تغییرات خلق و خوی

علائم اولیه تیروئید، نوسانات خلقی در زنان شایع است و بیشتر مربوط به چرخه قاعدگی است، اما نوسانات خلقی نیز می تواند از علائم اختلال تیروئید باشد. اگر قبلا سندرم پیش از قاعدگی شدید نداشته اید، یا اگر متوجه شده اید که نوسانات خلقی که احساس می کنید متفاوت است، باید هورمون های تیروئید خود را بررسی کنید. نوسانات خلقی طولانی مدت می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و نشانه مشکل در تیروئید باشد.

۲.نوسانات وزن

اگر غده تیروئید به درستی کار نکند و به اندازه کافی هورمون ترشح نکند، باعث کاهش سرعت متابولیسم و ​​افزایش وزن می شود. به رژیم غذایی خود توجه کنید، به خصوص اگر میزان غذای خود را افزایش نداده اید و در حال افزایش وزن هستید. ممکن است به این دلیل باشد که غده تیروئید شما به درستی کار نمی کند. به همین ترتیب، ترشح بیش از حد هورمون ها می تواند متابولیسم شما را تسریع کند و باعث کاهش وزن ناگهانی شود.

بیشتر بخوانید: ۸ ماده غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئید

۳.حساسیت به تغییرات دما

اگر متوجه شدید که تغییر دمای هوا بیش از حد شما را آزار می دهد، ممکن است تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تولید نکند. این بر بدن شما تأثیر می گذارد و تحمل سرما را سخت تر می کند. یکی از علائم قابل تشخیص این عدم تعادل هورمونی اغلب سردی دست ها و پاها است.

۴.ریزش مو

علائم اولیه تیروئید، همه افراد گهگاهی موهای خود را از دست می دهند و این در نسبت های کوچک جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر متوجه شدید که ریزش مو بیش از حد معمول طول می کشد، ممکن است به دلیل تولید بیش از حد هورمون تیروئید باشد. همچنین ممکن است متوجه شوید که موهای شما کمی نازکتر از حد معمول شده است. در این صورت باید هورمون های تیروئید خون خود را چک کنید.

علائم اولیه تیروئید

۵.توده ها در گردن

غده تیروئید می تواند باعث تشکیل یک توده در گردن شود. در این صورت حتما باید با یک متخصص مشورت کنید تا تشخیص دقیق و بهترین برنامه درمانی انجام شود.

بیشتر بخوانید: الگوهای طاسی مردانه و زنانه: روش های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 14 =

دکمه بازگشت به بالا