;
سلامتبیماری ها

اگر تیروئيد دارید این ۸ مواد غذایی را مصرف نکنید + علائم تیروئيد

هر گونه عدم تعادل در هورمون های تیروئید که تقریبا در تمام عملکردهای بدن سهم دارند، می تواند مشکلات سلامتی بسیاری را ایجاد کند. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. هورمون های تیروئیدی تقریبا از هر عملکرد بدن مانند عملکردهای مختلفی مانند ضربان قلب، گردش خون، متابولیسم و عملکرد کبد پشتیبانی می کند. در واقع تیروئید به طور مستقیم یا غیرمستقیم تقریباً تمام عملکردهای بدن را کنترل می کند. همه سلول ها به هورمون های تیروئیدی نیاز دارند، بنابراین تولید هورمون های تیروئید در کمیت و کیفیت مناسب بسیار مهم است. در این مطلب از سری مطالب سلامت به غذاهای مضر برای تیروئید پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: درمان دیسک کمر: اگر دچار دیسک کمر هستید به این ۶ نکته ساده توجه کنید!

علائم اختلال تیروئید

اغلب تصور می شود که اختلالات تیروئید فقط افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. اما این مشکلات می توانند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهند. به خصوص زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به تیروئید هستند. در واقع خطر ابتلا به بیماری تیروئید در زنان در دوران بلوغ، بارداری و پیش از یائسگی افزایش می‌یابد.

۱.اختلالات تیروئید می تواند با علائم مختلفی ظاهر شود. اگر همیشه بدون مشکل خوابیده اید اما به طور ناگهانی دچار مشکل خواب شده اید، ممکن است غده تیروئید شما مشکل داشته باشد. تیروئید پرکار هورمون های خاصی مانند تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) را تولید می کند که سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و باعث بی خوابی می شود. اگر بعد از یک خواب خوب، خسته هستید یا به خواب اضافی نیاز دارید، ممکن است تیروئید کم کاری داشته باشید که باعث تولید کم هورمون ها می شود.

۲.حالت های ناگهانی اضطراب نیز می تواند نشان دهنده اختلالات تیروئید باشد. اگر به هیچ وجه مستعد اضطراب نیستید اما ناگهان احساس می کنید همیشه عصبی می شوید، می تواند نشانه ای از پرکاری تیروئید باشد. تولید بیش از حد هورمون های تیروئید، بدون هیچ دلیل خاصی باعث ایجاد احساس عصبی یا اضطراب در شما می شود.

۳.یبوست مکرر ممکن است نشان دهنده کم کاری تیروئید باشد. هورمون های تیروئید در عملکرد صحیح دستگاه گوارش نقش دارند. اگر هورمون تیروئید خیلی کم تولید شود، همه چیز در بدن با سرعت کمتری کار می کند. برعکس در تیروئید پرکار اتفاق می افتد. ممکن است احساس کنید که باید همیشه به توالت بروید.

غذاهای مضر برای تیروئید

۴.ریزش مو نیز یکی از علائم شایع مشکل تیروئید است. کم کاری یا پرکاری غده تیروئید رشد مو را مختل می کند.

۵.تعریق بیش از حد و غیر مرتبط با فعالیت ممکن است نشان دهنده پرکاری تیروئید باشد. تیروئید تولید انرژی در بدن را متعادل می کند. سطوح بالای غیر طبیعی هورمون باعث می شود که متابولیسم شما با سرعت بالایی کار کند که باعث احساس گرما می شود.

۶.کاهش وزن بدون دلیل یا عدم افزایش وزن نیز می تواند نشان دهنده مشکلات تیروئید باشد. اگر بدون تغییر رژیم غذایی یا سطح فعالیت بدنی در حال کاهش وزن هستید، یا اگر با تغییر رژیم غذایی خود قادر به افزایش وزن نیستید، ممکن است تیروئید پرکاری داشته باشید که فعالیت متابولیک را افزایش می دهد. مخالفش هم درست است. افزایش وزن غیرقابل توضیح یا ناتوانی در کاهش وزن ممکن است نشان دهنده این باشد که هورمون های تیروئید شما ترشح کمتری دارند.

۷.پریودهای دردناک، طولانی تر یا کوتاه تر نیز نشانه مشکلات تیروئید است. این موارد نشان دهند این است که تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش خانگی ساده و موثر برای نابودی کبد چرب

۸.مواد غذایی که در اختلالات تیروئیدی باید از آنها اجتناب کرد

تغذیه نقش بسیار مهمی در اختلالات تیروئید دارد. برخی از مشکلات تیروئید را می توان با عادات غذایی سالم درمان کرد.

۱.غذاهای مضر برای تیروئید، کلم

کلم برای کسانی که مشکلات تیروئیدی دارند انتخاب خوبی نیست. زیرا کلم یک سبزی چلیپایی است و همه سبزیجات این دسته (به عنوان مثال، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل) گواتروژن در نظر گرفته می شوند، موادی که با تداخل در نحوه استفاده غده ید، عملکرد تیروئید را مختل می کنند. خوردن بیش از حد سبزیجات چلیپایی تیروئید را بیش فعال یا کم کار می کند. البته اگر این سبزیجات پخته شود و به مقدار متوسط مصرف شود برای تیروئید بی ضرر است.

۲.آب سبزیجات سبز

اگر مشکل تیروئید دارید، بهتر است از این عادت خودداری کنید. هنگامی که سبزیجات خود را به اسموتی تبدیل می کنید، گواتروژن ها حتی بیشتر متمرکز می شوند. بهتر است سبزیجات و میوه ها را سالم بخورید تا این که آب آن ها را مصرف کنید.

غذاهای مضر برای تیروئید

۳.سویا

یکی از غذاهای مضر برای تیروئید، سویا است، زیرا سویا نوع دیگری از گواتروژن است که بر سطح ید تأثیر می گذارد. بزرگترین مشکل این است که سویا با جذب هورمون های تیروئیدی تداخل پیدا می کند. بهتر است داروهای تیروئید خود را به تنهایی و گرسنه دریافت کنید.

۴.گلوتن

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری تیروئید به بیماری سلیاک نیز مبتلا هستند. سلیاک یک بیماری خودایمنی است که با مصرف گلوتن ایجاد می شود. به همین دلیل است که اکثر افراد مبتلا به مشکلات تیروئید از مصرف گلوتن اجتناب می کنند. البته بدون بیماری سلیاک، هیچ مدرکی مبنی بر این که رژیم غذایی بدون گلوتن بر عملکرد تیروئید تأثیری دارد، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: ۸ روش خانگی موثر برای درمان فوری عفونت های قارچی واژن

۵.غذاهای مضر برای تیروئید، آب نبات

شکر نیز یکی دیگر از غذاهای مضر برای تیروئید است. در واقع شکر می تواند باعث مشکلات تیروئید شود. افراد مبتلا به بیماری تیروئید بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی هستند. محدود کردن مصرف قند به کاهش این خطر کمک می کند.

۶.شیرین کننده های مصنوعی

اگر در خطر ابتلا به بیماری تیروئید هستید، شیرین کننده های مصنوعی نیز جزو غذاهایی هستند که نباید مصرف کنید. مطالعات مختلف زیادی وجود دارد که نشان می دهد شیرین کننده های مصنوعی می توانند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارند.

غذاهای مضر برای تیروئید

۷.انواع مختلف نمک

بیشتر نمک های خوراکی دارای ید هستند که به مصرف کنندگان کمک می کند تا مواد مغذی کافی را دریافت کنند. با این حال، نمک های دریایی و نمک کوشر در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند و بیشتر مصرف می شوند. تنها کاربرد شناخته شده ید در بدن در تولید هورمون های تیروئیدی است. برای سلامتی خود نمک های یددار را انتخاب کنید.

۸.غذاهای فراوری شده

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در غذاهای فرآوری شده نقش زیادی در بیماری تیروئید دارند. افزودنی های مختلف می توانند باعث بروز مشکلات تیروئید شوند. اجتناب از غذاهای فرآوری شده برای سلامت کلی مهم است. رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده جدا از مشکلات تیروئید با دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: سلامت زنان: ۸ روش خانگی ساده و موثر برای کنترل و درمان یائسگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا