;
سلامتدرمان خانگی

۱۰ روش خانگی ساده و موثر برای درمان مسمومیت غذایی در تابستان

مسمومیت غذایی یا به عبارت دیگر بیماری ناشی از غذا، زمانی رخ می دهد که غذای آلوده به میکروب‌ را مصرف کنیم. این میکروارگانیسم‌ها خیلی وظیفه شناس هستند و با آلوده ساختن غذاها سبب بروز انواع بیماری ها در بدن می شوند. مسمومیت غذایی لزوماً ناشی از مصرف غذای بیرونی نیست، بلکه در صورت عدم پختن کامل غذا یا نحوه نادرست مصرف آن نیز می تواند ایجاد شود. علائم آن پس از خوردن غذا در طی چند ساعت آشکار می شود. نکته ای قابل توجه این است که در موارد خفیف بدون هیچ درمانی برطرف می شود ولی در موارد شدید حداکثر احتمال ضرورت مراجعه به پزشک و یا حتی بستری شدن در بیمارستان وجود دارد. با این حال یکی از گزینه های موثر استفاده از روش های خانگی است. در این مطلب از سری مطالب سلامت به روش های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی پرداخته می شود. با این روش های خانگی می توانید مسمومیت غذایی و سوهاضمه را درمان کنید.

بیشتر بدانید: افزایش طول عمر با رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات + فواید بی نظیر آن  

عوامل مسمومیت غذایی

بزرگسالان افرادی هستند که اکثرا با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند اما از موارد ناچیزی در بین بقیه افراد نیز می توانیم یادآور شویم. در اینجا به تعدای از علائم این بیماری اشاره می شود.۱.هضم نادرست غذا، به ویژه  گوشت، که در صورت خوب نپختن آنها در جریان آشپزی، بهترین راه ممکن برای ورود این ویروس یا باکتری به معده و مسمومیت غذایی به شمار می روند. ۲.مصرف تخم مرغ یا گوشتی که نیم پز شده باشد۳.آب آلوده نیز می تواند عامل آن باشد۴.تهیه غیربهداشتی غذا با استفاده از دست های ناپاک، ظروف، تخته برش و غیره.۵.محصولاتی که برای مدت طولانی بیرون از یخچال نگهداری می شوند، به ویژه غذاهایی که تمایل بیشتر به فاسد شدن دارند مانند لبنیات، مواد غذایی حاوی مایونز ۶.غذاهای خام مانند ماهی یا صدف یا سبزیجات که درست شستشو داده نشود۷.آب تصفیه نشده، که می تواند حاوی آلاینده هایی مانند باکتری، ویروس و انگل باشد

روش های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی

۱.استفراغ

۲.گرفتگی در معده

۳.حالت تهوع

۴.ناراحتی معده یا سوء هاضمه

۵.اسهال۶.تب

روش های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی

هر فردی با عدم آگاهی در مصرف مواد غذایی می تواند مستعد این بیماری گردد. علائم موجوده بسته به نوع میکروارگانیسم و مقاومت فزیکی هر فرد به ترتیب از خفیف تا بسیار شدید در تغییر است. تعدادی از درمان ها و روش خانگی برای مسمومیت غذایی در ادامه آمده است.

۱. محلول آبرسانی خوراکی

از آنجایی که استفراغ یکی از شایع ترین علائم آن به حساب می آید پس، آبرسانی مجدد بسیار مهم محسوب می شود. محلول آبرسانی خوراکی (ORS) را می توان در خانه با افزودن شکر یا نمک به یک بطری آب آشامیدنی تمیز طبق دستورالعمل WHO خیلی آسان و سریع تهیه کنید. این محلول غنی از الکترولیت خانگی را باید هر چند دقیقه یک بار و درطول یک روز، مصرف نمایید. همچنین ترکیب دارچین و آب نارگیل اثر بخشی فوق العاده ای برای درمان این حالت دارد.

۲. روش های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی، آب لیمو

افرادی که دچار مسمومیت غذایی می شوند آب لیمو برای جبران این وضعیت شان بهترین پیشنهاد است. طرز تهیه آن افزودن نصف لیمو در یک لیوان آب آشامیدنی می باشد. با نوشیدن این شربت جادویی احساس شادابی و پرانرژی بودن را در خود خلق نمایید.

 بیشتر بخوانید: ۱۲ درمان خانگی موثر برای درمان فوری نفخ معده و روده 

۳. سرکه سیب

سرکه سیب یکی از داروهای خانگی دلپذیر برای مسمومیت غذایی به حساب می آید. چند قاشق سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه نموده و دو الی سه بار در روز به مصرف برسانید تا از فواید بی نظیر آن مستفید شوید.

۴.روش های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی، روغن گیاهی

شاید برای خیلی ها عجیب باشد اما بلی روغن گیاهی از جمله دارو های خیلی مؤثر است. روغن پونه کوهی یا روغن آویشن یکی از این دو روغن قابل استفاده است. به نظر می رسد این روغن ها باعث تسکین ناراحتی ناشی از مسمومیت غذایی می شوند. برای کاربرد باید چند قطره از روغن را در آب ریخته و یک تا دو بار در روز مصرف کنیم. چگونگی و چرایی این کار چندان روشن نیست.

روش های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی

۵. موز

موز برای بازگرداندن الکترولیت های از دست رفته در طول اسهال بسیار مفید است. بنابراین از آن برای درمان مسمومیت های غذایی نیز استفاده می شود. برخی افراد موز را با مخلوط کردن آن با کشک مصرف می کنند تا تاثیرات بهتری داشته باشند، اما می توان آن را به طور مستقیم نیز مصرف کرد. این باعث تسکین علائم می شود در ضمن به ما انرژی می دهد و نمک های از دست رفته را دوباره پر می کند.

۶. زنجبیل

زنجبیل (ادراک) از قرن ها پیش در آیورودا برای تسکین استفراغ، از دست دادن اشتها و اسهال به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گرفت آب زنجبیل تازه یک را می توانید در روز دو سه بار مصرف کنید. البته اگر حال تان بهبود پیدا نکرد برای چند روز استفاده نمایید. برای درمان استفراغ باید آب زنجبیل را با آبلیمو مخلوط کرده و به صورت تازه استفاده کرد. می توانیم زنجبیل یا آب آن را در آب گرم مخلوط کرده و عسل نیز به آن اضافه کنیم. این درمان های خانگی نه تنها بی خطر و طبیعی هستند، بلکه بسیار خوشمزه نیز می باشند.

 بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی  

۷.روش های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی، سیر

گفته می شود که بلعیدن حبه های سیر تازه با آب اثرات مفیدی روی بدن ما دارد. زیرا عملکرد سیر مانند یک عامل پاک کننده است. اگر از سیر به شکل آبمیوه استفاده کنیم، موثرتر خواهد بود، یعنی اگر بوی تند آن برای شما قابل تحمل باشد. اما در موارد مسمومیت غذایی معجزه می کند.

۸. زیره

برای استفاده از زیره به عنوان داروی مسمومیت غذایی، می‌توانید کمی زیره را در آب قرار داده و بجوشانید. پس از به جوش آمدن می توانید کمی آب گشنیز و نمک اضافه کنید تا دارای طعم عالی شود. این مایع را می توان چند بار در روز با خیال راحت به مصرف رساند.

۹.روش های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی، آلاسکا

این گیاه در آیورودا به عنوان دارویی برای مسمومیت غذایی استفاده می شود. برای کاربرد از آن باید چند عدد از این دانه های آریشتاکا را در یک بطری آب خیس نمایید و آب آن را بنوشید. برای  کاهش مسمومیت درمان خیلی راحت است.

۱۰.درمان های دیگر

داروهای زیر نیز برای اسهال در آیورودا توصیه می شود.۱.میوه یا پوست انار مخلوط با عسل باید دو تا سه بار در روز استفاده شود۲.دوغ مخلوط شده با یک قاشق پودر زیره سرخ شده، یا میوه فلفل بلند یا پودر زنجبیل خشک، باید به قسمت های مساوی تقسیم شود و در فواصل منظم داده شود.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه! 

روش های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید

عاقلانه است که در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک یا یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی محلی مراجعه کنید:۱.هنگامی که متوجه خون در مدفوع شل خود شدید (اسهال خونی)۲.هنگامی که شما تب شدید بیش از۱۰۲ درجه فارنهایت دارید، زمانی که در دهان اندازه گیری می شود۳.اگر به دلیل استفراغ مکرر نمی توانید مایعات را پایین نگه دارید و دچار کم آبی می شوید۴.اگر هنگام ایستادن احساس سرگیجه می ‌کنید، یا هم احساس می‌کنید گلو یا دهانتان خشک می‌شود، و کم ادرار می‌کنید یا اصلاً ادرار نمی‌کنید، ممکن است دچار کم آبی شده باشید و باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.۵.اگر اسهال شما بیش از 3 روز طول بکشد.

سخن آخر

مسمومیت غذایی یک بیماری شایع است که در نتیجه خوردن غذای آلوده به میکروارگانیسم ها رخ می دهد. مطمئناً می تواند منشأ بسیاری از ناراحتی ها باشد. می تواند با علائم تهوع، استفراغ، اسهال و تب کاملا ناراحت کننده باشد. آب و مواد مغذی معدنی حیاتی بدن را تخلیه می کند. بنابراین، درمان‌های خانگی برای مسمومیت غذایی عمدتاً شامل تامین مجدد انرژی بدن و تسکین پریشانی است. استراحت و تغذیه مناسب به شما کمک می کند تا قدرت خود را بازیابید و میکروب های عامل بیماری را از بین ببرید.

 بیشتر بخوانید: روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل گرما + دلایل گرمای بدن  

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − دو =

دکمه بازگشت به بالا