سلامتخواص گیاهان دارویی

8  بهترین خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت

گوجه فرنگی، یکی از پرمصرف ترین سبزیجات، حاوی ده ها ماده مغذی سالم است. این سبزی قرمز رنگ زیبا علاوه بر طعم خاص خود دارای فواید قدرتمند بسیاری است. در این مطلب سلا سلامت چشمک به بررسی خواص درمانی گوجه فرنگی، محتوای غذایی، فواید سلامت و عوارض جانبی احتمالی گوجه فرنگی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی واریس:بررسی خواص ترکیب سیر، پرتقال و روغن زیتون

خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت

گوجه فرنگی، یکی از پرمصرف ترین سبزیجات، حاوی ده ها ماده مغذی سالم است و فواید قدرتمند بسیاری دارد. در اینجا محتوای غذایی، فواید سلامتی و عوارض جانبی احتمالی گوجه فرنگی آورده شده است.

گوجه فرنگی حاوی دهها ماده مغذی سالم است و فواید سلامتی بسیار قدرتمندی دارد. در اینجا 8 بهترین خواص درمانی گوجه فرنگی آورده شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده غذایی شگفت انگیز برای داشتن استخوان های قوی و سالم

محافظت از سرطان پروستات

گوجه فرنگی منبع عالی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. این اجزا به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد باعث بسیاری از مشکلات جدی سلامتی از جمله سرطان می شوند.

گوجه فرنگی همچنین حاوی لیکوپن است. این لیکوپن که رنگ قرمز مشخصه گوجه فرنگی را می دهد، به دلیل خواص پیشگیری از سرطان پروستات شناخته شده است. گوجه فرنگی دارای اثرات ضد سرطانی قوی به خصوص در سرطان پروستات است. مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف زیاد لیکوپن در گوجه فرنگی به شدت با تشکیل عروق خونی کمتر در سرطان پروستات مرتبط است. تشکیل رگ های خونی جدید برای رشد سرطان پروستات ضروری است.

از خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت: تعادل فشار خون

خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت

تنظیم مصرف سدیم (نمک) به حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک می کند. دریافت کافی پتاسیم نیز به دلیل تأثیر آن بر گشاد شدن عروق مهم است. گوجه فرنگی حاوی تقریباً نصف سدیم پتاسیم است که آن را به یک غذای عالی برای تعادل فشار خون تبدیل می کند.

به گفته متخصصان، دریافت پتاسیم برای بزرگسالان باید 3510 میلی گرم در روز باشد. این مقدار مصرف باعث تثبیت سطح فشار خون می شود. مصرف 100 گرم گوجه فرنگی حدود 10 درصد از پتاسیم توصیه شده روزانه یا 256 میلی گرم پتاسیم را برای بدن تامین می کند. همچنین مصرف زیاد پتاسیم خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را تا 20 درصد کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: 8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی

علاوه بر فواید گوجه فرنگی برای فشار خون، محتوای آن (نسبت سدیم به پتاسیم، فیبر، ویتامین C، کولین) به ویژه در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی موثر است. گوجه فرنگی همچنین حاوی ویتامین B9 است که اسید فولیک نیز نامیده می شود. اینها در متعادل کردن سطح هموسیستئین نقش دارند. هموسیستئین یک آمینو اسید است که از تجزیه پروتئین ها به وجود می آید. مطالعات نشان می دهد که خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. بنابراین، مدیریت سطوح هموسیستئین با اسید فولیک، عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مصرف زیاد پتاسیم نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد، بلکه از ماهیچه ها و تراکم مواد معدنی استخوان محافظت می کند و تولید سنگ کلیه را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن: با این ۱۰ ماده غذایی سیستم ایمنی قوی داشته باشید

خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت: تنظیم سطح قند خون

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از رژیم غذایی پر فیبر پیروی می کنند، سطح قند خون پایین تری دارند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند سطح قند خون و انسولین خود را بهبود بخشند. مصرف فیبر توصیه شده برای بزرگسالان 30 گرم در روز است. گوجه فرنگی حاوی مقدار مناسبی فیبر است.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین فواید روغن آووکادو برای سلامتی+روش تهیه روغن آووکادو در منزل

بهبود سلامت چشم

خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت

گوجه فرنگی به محافظت از چشم در برابر آسیب کمک می کند. گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن، لوتئین و بتا کاروتن است. این آنتی اکسیدان های قوی می توانند از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از نور مانند ایجاد آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن محافظت کنند.

تحقیقات روی بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن نشان داده است افرادی که سطوح بالایی از لوتئین، زآگزانتین و کاروتنوئیدهای موجود در گوجه‌فرنگی را مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را 35 درصد کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ترکیب عسل و آب لیمو: کاهش وزن، پاکسازی کبد و شفافیت پوست

از خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت: بهبود سلامت پوست

کلاژن جزء مهم پوست، مو، ناخن و بافت هم بند است. با این حال، تولید کلاژن در بدن به ویتامین C بستگی دارد. اگرچه نادر است، اما کمبود ویتامین C می تواند منجر به اسکوربوت شود. علاوه بر این، دریافت ناکافی ویتامین C، که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود، می تواند باعث کندتر شدن آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید، آلودگی و دود شود.

این کمبود می تواند ظاهر چین و چروک، افتادگی پوست، لک و سایر اثرات منفی بر سلامت پوست را تسریع کند. 100 گرم گوجه فرنگی حدود 18 میلی گرم ویتامین C را تامین می کند. خوردن گوجه فرنگی راه خوبی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست است و با پیری سلولی مبارزه می کند

همتن طور که اشاره شد، گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که علائم پیری را کاهش می دهند. گوجه فرنگی منبع ویتامین C است. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است. ویتامین C موجود در خون به کاهش اکسیداسیون و التهاب در بدن کمک می کند و یک اثر محافظتی در برابر شروع برخی بیماری های دژنراتیو مرتبط با پیری ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: فواید روغن میخک، از مسکن طبیعی ضد درد تا افزایش قوای جنسی در مردان

از آکنه جلوگیری می کند

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی نیز در برابر آکنه موثر است. لیکوپن ماده ای است که در مبارزه با آکنه و لک های مختلف بسیار موثر تلقی می شود.

بیشتر بخوانید: خواص لیمو ترش: ۶ خاصیت بی نظیر لیمو برای سلامتی + کاهش وزن

عوارض جانبی احتمالی مصرف گوجه فرنگی

مصرف گوجه فرنگی در برخی موارد ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. توجه ویژه ای باید به محتوای آفت کش ها شود. گوجه فرنگی یکی از سبزیجاتی است که بیشترین میزان آفت کش را دارد. به همین دلیل باید تا حد امکان گوجه فرنگی ارگانیک مصرف کرد. انتخاب محصولات ارگانیک، یک ایده بسیار عالی است.

گوجه فرنگی همچنین می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. مسدود کننده های بتا، نوعی دارویی که بیشتر برای بیماری قلبی تجویز می شود، می تواند باعث افزایش سطح پتاسیم خون شود که معمولا به عنوان هیپرکالمی شناخته می شود. غذاهای غنی از پتاسیم مانند گوجه فرنگی باید در حین مصرف بتا بلوکرها در حد اعتدال مصرف شوند. مصرف بیش از حد پتاسیم می تواند برای افراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیه مضر باشد.

افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) ممکن است با مصرف غذاهای پر اسید مانند گوجه فرنگی، علائمی مانند سوزش سر دل و استفراغ را افزایش دهند. با این حال، این از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها که نباید فراموش کرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا