;
سلامتدرمان خانگی

10 بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه که باید در رژیم غذایی گنجاند!

سلامت مغز به پارامترهای زیادی بستگی دارد و تغذیه یکی از مهمترین آنهاست. بنابراین، برای محافظت از نورون ها و تقویت حافظه خود، کدام غذاها را باید انتخاب کنید؟ در این مطلب کوتاه از سری مطالب سلامت چشمک به بررسی 10 بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه می پردازیم. با چشمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

حافظه چیست؟

حافظه توانایی مغز برای ذخیره و استفاده مجدد از اطلاعات است. نه تنها برای یادگیری، بلکه برای تصمیم گیری و توسعه روابط اجتماعی نیز ضروری است.

انواع مختلفی از حافظه وجود دارد. حافظه کوتاه مدت جایی است که اطلاعات فقط برای مدت محدودی ذخیره می شود. اما حافظه بلند مدت جایی است که اطلاعات به طور دائم در مغز ذخیره می شود. حافظه با سلامت مغز مرتبط است. بنابراین، با توجه و خلق و خو نیز مرتبط است و همچنین تحت تأثیر مشکلات سلامتی (استرس، اضطراب، افسردگی و غیره) است که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد.

حافظه، به ویژه حافظه کوتاه مدت، با افزایش سن کاهش می یابد. بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و اولین علامت آن دقیقاً از دست دادن حافظه است. حافظه کوتاه مدت ابتدا تحت تأثیر از دست دادن نورون ها قرار می گیرد و همچنین بر حافظه تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: معجون شگفت انگیز ابن سینا برای تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی!

فعالیت بدنی بر مغز تأثیر می گذارد

پارامتر دیگری که تأثیر آن بر مغز اغلب نادیده گرفته می شود، فعالیت بدنی است. کارشناسان اکیداً فعالیت بدنی منظم را برای جلوگیری از زوال شناختی توصیه می کنند.

فعالیت های بدنی باعث می شود سیستم قلبی عروقی به خوبی کار کند و همچنین باعث گردش بهتر در مغز می شود. ورزش باعث افزایش حجم هیپوکامپ در مغز و بهبود حافظه در افراد مبتلا به زوال شناختی می شود. مطالعات نشان می دهد که 14 روز عدم فعالیت بدنی باعث کاهش 70 درصدی تشکیل نورون های جدید می شود.

10 بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه

تا کنون، مدل تغذیه سالم برای مغز، رژیم غذایی مدیترانه ای است. مطالعات مختلف نشان می‌دهد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهند، علائم کمتری از زوال عقل را نشان می‌دهند و نمرات توانایی‌های شناختی بالاتری دارند.

برخی از مواد غذایی هستند که در چارچوب این رژیم غذایی قرار می گیرند و سزاوار هستند که به طور منظم در بشقاب شما ظاهر شوند، به خصوص با غنی بودن از پلی فنول ها.

در اینجا 10 ماده غذایی که حافظه را بهبود می بخشد، معرفی می کنیم.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز گردو و آب گردو: از سلامت قلب تا تقویت حافظه

بلوبری

بلوبری غذای فوق العاده خوبی برای مغز است. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم بلوبری نه تنها حافظه را بهبود می بخشد، بلکه باعث بهبود تمرکز و حتی بازیابی حافظه می شود. پس می توان گفت این میوه جزو بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه است.

مطالعات مختلف روی بلوبری نشان داده است که می تواند کمک مهمی در مبارزه با بیماری آلزایمر باشد. استرس اکسیداتیو روند پیری مغز را تسریع می کند، زیرا اثرات منفی بر عملکرد مغز دارد. طبق مطالعات، آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته تمایل دارند در ناحیه ای از مغز که برای حافظه ضروری است، تجمع پیدا کنند. در یک مطالعه بر روی 9 شرکت کننده مسن با اختلال شناختی خفیف، آب بلوبری به صورت روزانه مصرف شد و عملکرد مغز پس از 12 هفته بهبود یافت.

روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 برای عملکرد صحیح قلب و مغز ضروری هستند. به وفور در روغن ماهی در غلیظ ترین شکل آن یافت می شود. می‌توانید روغن ماهی را مستقیماً مصرف کنید، یا می‌توانید آن را با خوردن ماهی‌های دریایی روغنی مانند ماهی سالمون حداقل دو بار در هفته دریافت کنید.

مطالعات نشان داده است که کودکان با مصرف کم امگا 3 و امگا 6 زیاد، بیشتر مستعد مشکلات هماهنگی و رفتاری هستند. برخی از محققان همچنین دریافته اند که رژیم غذایی کم اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلاتی در رفتارهای آینده کودک شود. همچنین مشخص شده است که کمبود امگا 3 در رژیم غذایی و دریافت بیش از حد امگا 6 با افسردگی مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد نورون ها را تنظیم می کنند. افرادی که دچار کمبود اسیدهای چرب امگا 3 هستند، اغلب در حافظه، تمرکز، یادگیری و پردازش اطلاعات جدید مشکل دارند.

کاکائو از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه

کاکائو از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه

دانه کاکائو سرشار از پلی فنول ها، کاتچین ها، اپی کاتچین ها و تانن هاست که طعم تلخ آن را می دهد. آنها نقش آنتی اکسیدانی در محافظت از سیستم عصبی مرکزی در برابر حملات دارند و توانایی عبور از سد خونی مغزی را دارند.

مطالعات نشان داده است کسانی که به طور منظم شکلات تلخ با حداقل 70 درصد کاکائو مصرف می کنند، التهاب بدن را کاهش داده و گردش خون را افزایش می دهند، بنابراین اکسیژن و مواد مغذی بهتری به مغز می رسد. این مواد همچنین برای تقویت تشکیل رگ های خونی جدید شناخته شده اند. مطالعه روی بزرگسالان سالم نشان می دهد که مصرف پلی فنول های کاکائو بر حافظه کوتاه مدت صبح روز بعد بسیار موثر است. لذا کاکمائو نیز یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه است.

چای سبز از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه

چای سبز از نظر پلی فنول بسیار غنی است و فراوان ترین آن اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است که در بسیاری از مکمل ها استفاده می شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر چای سبز خطر زوال شناختی را کاهش می دهد. مصرف روزانه پلی فنول های چای سبز می تواند از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیاندازد و عملکرد حافظه را بهبود بخشد. لذا چای سبز را باید یکی از نوشیدنی های پرطرفدار برای تقویت حافظه برشمرد.

گردو

گردو یک میان وعده بسیار سالم است. کارشناسان می گویند خوردن روزانه یک مشت گردو می تواند حافظه را بهبود بخشد. فواید سلامتی گردو بسیار زیاد است. آنها غذای مغز محسوب می شوند. مصرف گردو تمرکز و عملکرد سلول های مغز را بهبود می بخشد، از زوال عقل و بیماری آلزایمر محافظت می کند.

این عملکردها به دلیل اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گردو است. برای زنان باردار و همچنین کسانی که مشکلات قلبی دارند توصیه می شود. شکل گردو کافی است که ما به این نتیجه دست یابیم که این میوه از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه است.

انگور از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه

انواع انگور که در دسته غذاهای غنی از پلی فنل ها و به خصوص فلاونوئیدها قرار می گیرند نیز از بهترین مواد غذایی برای حافظه هستند. انگور قرمز از نظر محتوای پلی فنل بسیار غنی تر از انگور سفید است، اما سطوح دقیق آن بسیار متغیر است و به شرایط رشد، کیفیت خاک و آب و هوا بستگی دارد. انگور همچنین حاوی پلی فنول خاصی به نام رسوراترول است که عمدتا در پوست میوه یافت می شود.

رسوراترول برای بهبود حافظه کلامی، به ویژه در بزرگسالان مبتلا به از دست دادن حافظه شناخته شده است. مطالعه ای که اثرات عصاره انگور را که سرشار از پلی فنول است مورد آزمایش قرار داد، نشان داد که عصاره انگور مصرف شده توانایی کاهش از دست دادن حافظه در شرکت کنندگان را دارد.

آووکادو

آووکادو متعلق به گروه مواد غذایی پرکالری است، اما کاملا سالم است و همچنین حاوی اسیدهای چرب غیراشباع سالم است که سلول های مغز را انعطاف پذیر نگه می دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم آووکادو سلول‌های عصبی مغز را تقویت کرده و از آنها محافظت می‌کند و جریان خون بهتری را فراهم می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود مغز کارآمدتر کار کند.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین فواید روغن آووکادو برای سلامتی+روش تهیه روغن آووکادو در منزل

قهوه از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه

قهوه فواید جالبی برای مغز دارد، اما یک شمشیر دولبه نیز هست. کافئین با مسدود کردن گیرنده‌های آدنوزین، مولکولی که مسئول خواب است و در هنگام بیداری جمع می‌شود، روی مغز اثر می‌گذارد. اگر کافئین خیلی دیر و زیاد مصرف شود، مدت و کیفیت خواب را کاهش می دهد و همچنین بر حافظه تأثیر منفی می گذارد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم و متوسط ​​قهوه (1 تا 2 فنجان در روز) ممکن است با کاهش خطر زوال شناختی، زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط باشد. حافظه در افراد مسن معمولاً هنگام بیدار شدن بهتر است و با پیشرفت روز بدتر می شود و کسانی که صبح ها کافئین مصرف می کنند عملکرد بهتری در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دارند.

غلات کامل

مغز برای انجام تمام وظایف مهم خود به انرژی نیاز دارد. مهارت های تمرکز ارتباط نزدیکی با ذخایر گلوکز مغز دارند. غلات کامل یک غذای عالی برای مغز هستند زیرا منبع متعادلی از انرژی هستند. از طرفی مصرف فرآورده های آرد سفید نوساناتی در سطح گلوکز در بدن ایجاد می کند و عملکرد مغز را کند می کند. لذا غلات کامل نیز از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه هستند.

کلم بروکلی

بروکلی منبع دو عنصر مهم برای مغز است. ویتامین K موجود در بروکلی به تقویت توانایی شناختی کمک می کند، در حالی که کولین حافظه را بهبود می بخشد. علاوه بر این، کلم بروکلی حاوی مقدار قابل توجهی اسید فولیک است که به مبارزه با برخی علائم بیماری آلزایمر کمک می کند.

بیشتر بخوانید: مرد جذاب و خوش تیپ: ۱۰ رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن در مردان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا