;
خواص گیاهان دارویی

با این 5 دمنوش گیاهی، فشار خون بالا را کنترل کنید!

دمنوش گیاهی برای کاهش فشار خون: اندازه گیری نیروی فشار خون به دیواره رگ های خونی است. قلب خون را به رگ های خونی پمپاژ می کند تا خون در سراسر بدن جریان پیدا کند. فشار خون بالا که فشار خون نیز نامیده می شود، بسیار خطرناک است. زیرا باعث می شود قلب برای پمپاژ خون به بدن سخت تر کار کند. در صورت کنترل نشدن آن به سخت شدن شریان ها یا تصلب شرایین، سکته مغزی، بیماری کلیوی و نارسایی قلبی منجر می شود. در این مطلب از سری مطالب سلامت به کنترل فشار خون بالا با داروهای گیاهی پرداخته می شود. استفاده از دمنوش های گیاهی به طور معجزه آسا فشار خون را کاهش می دهد و علائم آن را به خوبی کنترل می کند.

احتمالا بپسندید: بدترین و خطرناک ترین محل نگهداری مسواک اینجاست!

فشار خون

فشار خون در واقع همان فشاری است که خون در حین حرکت به دیواره شریان وارد می‌کند. شریان‌ها خون را از قلب شما به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کنند. اگرچه فشار خون در طول روز ممکن است به دلایلی بالا و پایین رود، اما فشار خون بالای مزمن اغلب نشانه‎ای از یک بیماری زمینه‎ای مانند مشکل قلبی یا کلیوی است.

متاسفانه فشار خون بالا به‌ندرت علائم قابل توجهی دارد اما اگر درمان نشود، خطر مشکلات جدی مانند حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. تنها راه برای تشخیص فشار خون بالا، بررسی منظم فشار خون به کمک دستگاه فشارسنج است.

فشارسنج معمولا دو عدد را به‌عنوان فشار خون هر فرد نشان می‌دهد. اولین عدد، فشار خون سیستولیک (فشار خون ماکزیمم) نامیده می‌شود که معادل فشار عروق در هنگام ضربان قلب است. عدد دوم، فشار خون دیاستولیک (فشار خون مینیمم) نامیده می‌شود که معادل فشار عروق در هنگام استراحت قلب بین ضربان‌ها است.

معمولا فشار خون سیستولیک نرمال در افراد جوان معادل ۱۲۰ میلی‎‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک نرمال معادل ۸۰ میلی‎متر جیوه است. البته دستورالعمل‎هایی که برای تشخیص فشار خون بالا استفاده می‎شوند، ممکن است از نظر پزشکان مختلف متفاوت باشند.

به این ترتیب، اندازه نرمال فشارخون ۱۲۰\ ۸۰ است. یا ۱۲۰ روی ۸۰ خوانده می شود. اما فشا خون بالا در مرحله اول ۱۳۰-۱۳۰\ ۸۰-۸۹ است. مرحله دوم فشار خون بالا ۱۴۰ و بالاتر\ ۹۰ و بالاتر از آن. بحران فشار خون، بالاتر از ۱۸۰\۱۲۰ است. فورا باید به پزشک مراجعه شود.

دلایل فشار خون بالا

دلایل دقیق فشار خون بالا شناخته نشده است، اما چندین عامل ممکن است باعث فشار خون بالا شود.

۱.سیگار کشیدن

۲.اضافه وزن یا چاق بودن

۳.عدم فعالیت بدنی

۴.نمک زیاد در رژیم غذایی

۵.مصرف بیش از حد الکل

۶.فشار عصبی

۷.سن بالاتر

۸.ژنتیک

۹.سابقه خانوادگی فشار خون بالا

۱۰.بیماری مزمن کلیوی

۱۱.اختلالات آدرنال و تیروئید

۱۲.آپنه خواب

۱۳.فشار خون ضروری (در ۹۵ درصد موارد فشار خون بالا در ایالات متحده، علت اصلی آن یافت نمی شود. این نوع فشار خون بالا “فشار خون ضروری” نامیده می شود.)

دمنوش گیاهی برای کاهش فشار خون

فشار خون ضروری چیست؟

فشار خون ضروری نیز تا حد زیادی تحت تأثیر رژیم غذایی و سبک زندگی است. ارتباط بین نمک و فشار خون بالا بسیار است. افرادی که در جزایر شمالی ژاپن زندگی می کنند، بیشتر از هر فرد دیگری در جهان نمک مصرف می کنند و بیشترین میزان ابتلا به فشار خون ضروری را دارند.

اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا «به نمک حساس هستند» به این معنی که هر چیزی بیش از حداقل نیاز بدن به نمک برای آنها زیاد است و فشار خون آنها را افزایش می دهد. عوامل دیگری که می توانند خطر ابتلا به فشار خون ضروری را افزایش دهند عبارتند از چاقی. دیابت؛ فشار؛ دریافت ناکافی پتاسیم، کلسیم و منیزیم؛ عدم فعالیت بدنی؛ و مصرف مزمن الکل.

فشار خون ثانویه

زمانی که بتوان علت مستقیم فشار خون بالا را شناسایی کرد، این وضعیت به عنوان فشار خون ثانویه توصیف می شود. در میان علل شناخته شده فشار خون ثانویه، بیماری کلیوی بالاترین رتبه را دارد. فشار خون بالا همچنین می تواند توسط تومورها یا سایر ناهنجاری ها ایجاد شود که باعث می شود غدد فوق کلیوی (غدد کوچکی که در بالای کلیه ها قرار دارند) مقادیر اضافی هورمون هایی را ترشح کنند که فشار خون را بالا می برند. قرص های ضدبارداری به ویژه آنهایی که حاوی استروژن هستند و بارداری می توانند فشار خون را افزایش دهند، همچنین داروهایی که رگ های خونی را منقبض می کنند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند؟

۱.افرادی که اعضای خانواده اش مبتلا به فشار خون هستند

۲.سیگاری ها

۳.آفریقایی-آمریکایی ها

۴.زنان حامله

۵.زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند

۶.افراد بالای ۳۵ سال

۷.افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند

۸.افرادی که فعال نیستند

۹.افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند

۱۰.افرادی که غذاهای چرب یا غذاهای حاوی نمک زیاد می خورند

۱۱.افرادی که آپنه خواب دارند.

برای پیشگیری یا کنترل فشار خون بالا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا با ایجاد تغییرات در سبک زندگی، می‌توانند فشار خون خود را به یک محدوده سالم کاهش دهند. رعایت موارد زیر، در این زمینه موثر است:

  • هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید (حدود ۳۰ دقیقه در روز برای ۵ روز در هفته)
  • سیگار نکشیدن
  • کاهش مصرف الکل
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم، با محدود کردن مصرف سدیم (نمک) و الکل
  • حفظ وزن سالم
  • مدیریت استرس و اضطراب‌های روزانه
  • شما باید کمتر از ۶ گرم نمک در روز بخورید، یعنی چیزی حدود یک قاشق چای‌خوری. داشتن یک رژیم غذایی کم‌چرب که حاوی مقدار زیادی فیبر مانند برنج سبوس‌دار، میوه و سبزیجات است نیز به کاهش فشار خون کمک می‌کند. هر روز ۵ نوع میوه و سبزی بخورید.

۵ بهترین دمنوش برای فشار خون بالا

علاوه بر تغییر سبک زندگی، مصرف بسیاری از مواد غذایی نیز می‌تواند به کنترل و درمان فشار خون شما کمک کند. از این درمان‌های خانگی می‌توان به مصرف برخی از دمنوش های گیاهی برای فشار خون بالا اشاره کرد. توصیه می‌کنیم حتما این‌ دمنوش ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 5 بهترین دمنوش گیاهی برای کاهش فشار خون عبارتند از:

چای سبز

این چای سرشار از آنتی اکسیدان ها و اپی گالوکاتچین گالات است. چای سبز می تواند به عنوان یک گشادکننده عروق در سراسر بدن عمل کند و به سرعت و به طور موثر بار بر روی قلب و عروق خونی شما را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم چای سبز می‌تواند به کاهش قابل توجه فشار خون کمک کند.

چای سبز برای کاهش فشار خون

این خاصیت مفید چای سبز برای فشار خون بیشتر به واسطه کاتچین‌ها یا آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است. همچنین، ماده شیمیایی دیگری به نام L-theanine وجود دارد که می‌تواند استرس را کاهش دهد و به تعادل بخشیدن به فشار خون کمک کند.

چای اولانگ

مطالعات نشان داده اند که چای سیاه اولانگ ضروری دارای ترکیبی غنی از خواص آنتی اکسیدانی و تسکین دهنده است که می تواند سیستم قلبی عروقی را آرام کند. به علاوه به طور موثری فشار خون را کنترل می کند.

چای اولانگ بهترین درمان خانگی فشار خون بالا و سردرد است. زیرا دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌باشد. مصرف مکرر این دمنوش، باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی می‌شود. برای تهیه این دمنوش، کافی است یک قاشق چای‌خوری از گیاه اولانگ را در یک فنجان آب جوش بریزید.

دمنوش بابونه

بابونه برای نسل ها به عنوان یک گیاه تسکین دهنده شناخته شده است و اغلب برای آرام کردن بدن و ذهن قبل از خواب استفاده می شود. همین اثرات، آن را به یک درمان ایده آل برای فشار خون بالا تبدیل می کند، زیرا می تواند به شل شدن رگ های خونی و شریان ها کمک کند. این اثر گشادکننده عروق آن را به یک درمان طبیعی عالی برای فشار خون بالا تبدیل کرده است.

بابونه بهترین دمنوش برای فشار خون بالا است. این دمنوش گیاهی باعث کاهش استرس می‌شود و به آرام شدن بدن کمک می‌کند. اگر سبک زندگی پر مشغله‌ای دارید یا تحت استرس و فشار شدیدی قرار گرفته‌اید، بهتر است به صورت روزانه یک فنجان بابونه مصرف کنید.

دمنوش سیر

سیر مملو از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سولفوریک است که به عنوان یک اثر محافظت کننده از قلب شناخته می شود. زیرا التهاب در شریان ها و رگ های خونی را کاهش می دهد، در نتیجه باعث کاهش فشار خون بالا می شود. به علاوه خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته را کاهش می دهد.

برای شروع، سه لیوان آب را در یک قابلمه بریزید و سه حبه سیر تازه را پوست کنده و به چندین قطعه خرد کرده داخل آن اندازید. آب را روی حرارت ملایم قرار دهید و به آرامی به جوش آورید. پس از جوش آمدن، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید دمنوش به آرامی خنک شود. در این مرحله دمنوش شما آماده صاف کردن و مصرف است.

دمنوش گزنه

کنترل فشار خون بالا با داروهای گیاهی، دمنوش گزنه نیز بسیار موثر است. در واقع بسیاری از قسمت‌های مختلف گیاه گزنه برای طب سنتی استفاده می‌شود. اما برگ‌های آن وقتی به‌عنوان چای دم می‌شوند، سمیت و ماهیت تحریک‌کننده‌ی خود را از دست می‌دهند و در نتیجه چای ضدالتهابی به وجود می‌آید که بدن را آرام می‌کند و علائم فشار خون را درمان می‌کند.

دمنوش گیاهی برای کاهش فشار خون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا