;
تفریح و سرگرمیحکایت

داستان ضرب المثل شتر دیدی ندیدی!

داستان ضرب المثل شتر دیدی ندیدی:داستان ها و حکایات ادبیات فارسی، زیباترین و عالی ترین نکات اخلاقی را به مخاطب ارائه می دهند. این داستان ها سرشار از پند و اندرز و توصیه های اخلاقی است. در داستان ضرب المثل شتر دیدی ندیدی از سری مطالب سرگرمی تلاش می شود به داستان این ضرب المثل معروف بپردازد. با وب سایت چشمک همراه باشید.

هر ضرب المثلی که در هر فرهنگی استفاده می شود، ریشه ای قدیمی و جالب دارد که کمتر کسی با آن آشناست. در این مطلب قصد داریم داستان جالب یکی دیگر از ضرب المثل های رایج با عنوان داستان ضرب المثل شتر دیدی ندیدی را برایتان بازگو کنیم.

شاید بپسندید: داستان ضرب المثل صد رحمت به دزد سرِ گردنه!

داستان ضرب المثل شتر دیدی ندیدی

روزی از روزها مردی شتر خود را گم کرده بود و در صحرا دنبالش می‌گشت. پس از گذشت مدتی، فرد با پسرک باهوشی روبرو شد و از او پرسید که ای پسر از شتر من خبری داری؟ پسرک گفت: آیا یکی از چشمان شتر کور بود؟ مرد با خوشحالی اینکه پسرک از شترش خبری دارد گفت: بله. پسر باز پرسید: آیا باری که به او بسته بودی یک طرفش شیرین و طرف دیگرش ترش بود؟ مرد گفت: آری، حال که از شترم خبر داری بگو کجاست؟

پسرک گفت: من شتری ندیدم که از او خبری داشته باشم. مرد از گفته پسرک ناراحت و خشمگین شد و با خود گفت: شاید این پسر بلایی سر شتر من آورده باشد؛ پس او را نزد قاضی برد و از قاضی خواست تا این داستان را قضاوت کند. قاضی پس از کمی تفکر از پسرک پرسید: ای پسر، تو که از همه ماجرا آگاهی، پس چطور می‌گویی که او را ندیده و خبری ازش نداری؟ پسرک کل ماجرا را برای قاضی تعریف کرد.

احتمالاً بپسندید: کدومیکی از این سه نفر تظاهر می کنه یه زن هست!؟

ماجرا از این قرار بود که پسرک روی خاک اثری از پای یک شتر را دیده بود که تنها سبزه‌های یک طرف جاده را خورده و به سبزه‌های طرف دیگر کاری نداشته بود. پس آگاه شده که شتر دارای یک چشم بوده است. سپس دیده که در یک طرف جاده مگس زیادی و در طرف دیگر پشه زیادی وجود دارد. چون می‌دانست که مگس به شیرینی و پشه به ترشی علاقمند است، نتیجه گرفته بود که یک طرف بار شتر شیرینی و طرف دیگر ترشی بوده است.

در نتیجه توانست تا پاسخ سوالات مرد را بدهد. قاضی که از هوش پسرک خوشش آمده بود گفت: یادت باشد درست است که تو گناهی در ماجرا نداری ولی بدان که زبان سرخ، سر سبز می‌دهد بر باد؛ پس شتر دیدی ندیدی.

همچنین داستان ضرب المثل شتر دیدی ندیدی به دو صورت بیان شده است که یکی از آن ها درباره یک پسرک باهوش و ذکاوت می باشد و دیگری مربوط به زمان سعدی است که دومی را نیز در ادامه می خوانیم.

شاید بپسندید: چشات عقابی باشه، چهار تا شیر که دارن گاو میش ها را دید می زنند می بینی!

 ضرب المثل شتر دیدی ندیدی

احتمالاً بپسندید: برای داشتن یک تعطیلات عالی به چه چیزی واقعاً احتباج داری!؟ دیدن یه فیلم یا مهمونی رفتن یا ….!؟

 داستان سعدی و شتر گم شده

سعدی از کشوری به کشور دیگر می رفت. خسته و تشنه در بیابان راه می رفت که رد پای شتری را دید. او به امید یافتن مکانی مناسب برای استراحت، ردپای شتر را دنبال کرد. سعدی به چمنزاری سبز رسید، اما اثری از شتری نبود ولی علف های سمت چپ علفزار خورده شده بود. سعدی فکر کرد و با خود اندیشید که شاید چشم راست این شتر کور است و علف سمت راست را نمی بیند.

او همچنان ردپای شتر را دنبال می کرد که ناگهان جای بدن شتر و کفش های زنانه رها شده ای را روی زمین دید. با خود گفت، شتر در این مکان استراحت کرده و مسافرش باید زن باشد. در راه دید که مقداری شیره انگور روی زمین ریخته و مگس ها دور او جمع شده اند. با دیدن این منظره متوجه شد که بار این شتر احتمالاً شیره انگور بوده و احتمالا یک از ظرف های شیره انگور سوراخ بوده است.

جالب خواهد بود: کدومیکی از این خانمای خوشکل، همسر آقای خوش تیپه!؟

ناگاه مردی ترسان و ناراحت نزد سعدی آمد و به او گفت: با شتر خود در این صحرا در حال سفر بودم، اما لحظه ای غفلت کردم و گم شد. شتر مرا ندیدی؟ سعدی از مرد پرسید: آیا شترت شیره انگور می برد؟ آیا چشم راست او نابینا و یک زن با او است؟ مرد خوشحال شد و گفت بله. تمام نشانه هایی که می گویید از ویژگی های شتر من است و همسرم با آن شتر است. آیا زن و شتر من با شما هستند؟ سعدی پاسخ داد: من شترت را ندیدم.

مرد که از جواب های ضد و نقیض سعدی عصبانی شده بود، با سعدی دعوا کرد و گفت اگر زن و شترم را به من برنگردانی، آنقدر تو را کتک می زنم که نمی توانی بروی. سعدی که واقعاً شتر را ندیده بود به او گفت که نه شتر را دیده‌ام و نه همسرت را و فقط از علائمی که در جاده می بینم ویژگی های شتر را می فهمم. اما مرد حرف او را باور نکرد و شروع به کتک زدن او کرد. در همین حال مرد شتر و همسرش را دید که از دور به او نزدیک می شوند. مرد از سعدی معذرت خواهی کرد، سعدی زیر لب زمزمه کرد:

سعدیا چند خوری چوب شتر داران را
تو شتر دیدی؟ نه جا پاشم ندیدم!

احتمالا بپسندید: اگه مطمئنی خیلی نابغه ای، بگو کدوم یکی از این خانما تظاهر می کنه پولداره!؟

کاربرد ضرب المثل شتر دیدی ندیدی!

این حکایت کنایه از این دارد که اگر در جایی چیزی را دیدی و یا از رازی با خبر شدی که افشای آن باعث آسیب رسیدن به خود و دیگران می شود هرگز آن را افشا نکن. به عبارت دیگر معنای کلی این ضرب المثل یعنی راز داری و سکوت کردن برای جلوگیری از ایجاد مشکل و دردسر. به صورت کلی کاربرد این ضرب المثل عبارت است:

  • اگر کسی از رازی باخبر شد و افشای آن را باعث آسیب خودش ببیند؛ از ضرب‌المثل شتر دیدی ندیدی استفاده می کند.
  •  آنچه را که دیدی یا شنیدی بازگو نکن.
  •  معنای کلی این ضرب المثل یعنی راز داری و سکوت کردن در غیر این صورت گرفتار شدن…
  • سفارش کردن به راز داری و دیده ها را نادیده گرفتن.

جالب خواهد بود: صاحب سگ توی پارک کیه!؟ | اگه تو 5 ثانیه پیداش کنی نابغه ای!؟

داستان ضرب المثل شتر دیدی ندیدی

احتمالاً بپسندید: چیستان جالب: یک فرد چگونه می تواند 90 روز نخوابد، ولی همچنان سرحال باشد؟

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

احتمالاً بپسندید: فال سرنوشت ماه تولد + فال عشق، سرنوشت آینده و چگونه عاشق شدن تان را بدانید!

 

 

 

 

مزایای بازی فکری

تفریح و سرگرم شدن تنها یکی از فواید بازی های فکری می باشد، بازی فکری و سلامت روان رابطه ی مستقیمی باهم دارند. همچنین تاثیر بسزای بازیط فکری بر مهارت های شناختی و عملکرد ذهن را نباید از یاد برد. از جمله مزایای بازی های فکری می توان موارد زیر را نام برد.

احتمالاً بپسندید:  کدام زوج در این تصویر از تمکن مالی کمتر برخوردار و احتمالاً فقیرند!؟

اهمیت این آزمون های تصویری برای افزایش تمرکز

تصاویری شبیه تصویر فوق می توانند قدرت تمرکز و دقت شما را افزایش دهند. شما با حل مرتب معماها و سوالات هوش و تصاویر این چنین، مغز خود را به فعالیت وادار می کنید. این مسئله به افزایش تمرکز، دقت و جزئی نگری شما خواهد افزود.برای حل سوالات هوش و تصاویر پازلی، دقت کردن حرف اول برای موفقیت است. اکنون نیز به دقت به تصویر نگاه کنید.

ریاضیدان ها بیان جلو: پاسخ معادله چی میشه!؟

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

احتمالاً بپسندید: یکی از این دو زن تصمیم داره مرد تصویر رو از بین ببره، به نظرتون کدوم یکی هست!؟

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

شاید بپسندید: چیستان: آن چیست که اتاق داره، هال نداره، دیوار داره، در نداره!؟

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

شاید بپسندید: با عزیزانت رابطه عمیق داری یا یک رابطه معمولی خانوادگی!؟ اگه میخای بفهمی بگو تو عکس چی دیدی!؟

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

جالب خواهد بود: داستان ضرب المثل از این ستون به آن ستون فرج است!

دیگر داستانها

داستان ضرب المثل نرود میخ آهنی در سنگ!

شاید بپسندید: فال سرنوشت ماه تولد + فال عشق، سرنوشت آینده و چگونه عاشق شدن تان را بدانید!

احتمالاً بپسندید: داستان ضرب المثل گربه را باید دم حجله کشت!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا