;
تفریح و سرگرمیحکایت

حکایت ماستمالی کردن!

حکایت ماستمالی کردن: هر ضرب المثلی که در هر فرهنگی استفاده می شود، ریشه ای قدیمی و جالب دارد که کمتر کسی با آن آشناست. در این مطلب قصد داریم داستان جالب یکی دیگر از ضرب المثل های رایج با عنوان حکایت ماستمالی کردن را برایتان بازگو کنیم.

داستان ها و حکایات ادبیات فارسی، زیباترین و عالی ترین نکات اخلاقی را به مخاطب ارائه می دهند. این داستان ها سرشار از پند و اندرز و توصیه های اخلاقی است. در ادامه با وب سایت چشمک و حکایت ماستمالی کردن همراه باشید.

شاید بپسندید: حکایت زورش به خر نمی رسد پالانش را می گیرد!

حکایت ماستمالی کردن

بر خلاف تصور همگان، این ضرب المثل قدمت زیادی نداشته و از اواخر دهه دوم قرن حاضر، یعنی از سال 1317 وارد فرهنگ و زبان فارسی شده است و این که ماست لبنی در معنی چه ارتباطی با لاپوشانی کردن یک ماجرا دارد ریشه در داستان ضرب المثل ماستمالی کردن دارد که آن را با هم می خوانیم.

احتمالاً بپسندید: یه شکل را انتخاب کن تا نکته های جالبی را درباره خودت بفهمی! | این تست خیلی عجیبه!

حکایت ماستمالی کردن

احتمالاً بپسندید: اگه فکر می کنی آخر بادقتا و تیزبینایی، قهوه جوشای متفاوت بدون دسته را در تصویر پیدا کن؟

این داستان را شادروان محمد مسعود، در دهه 20 خورشیدی در روزنامه ی “مرد امروز” نوشته است.

در زمان عروسی محمد رضا شاه پهلوی و فوزیه، خواهر ملک فاروق پادشاه آن زمان مصر قرار بود که مهمانان مصری و همراهان عروس به وسیله ی راه آهن جنوب تهران وارد کشور شوند.

به همین علت از طرف دربار و شهربانی دستور اکید صادر شده بود که دیوار های تمام روستاهای طول مسیر و خانه های روستایی کنار خط آهن را سفید رنگ کنند.

در یکی از روستاها که دسترسی به گچ وجود نداشته، بخشدار دستور می دهد با کشک و ماست دیوار ها را موقتا به رنگ سفید در آورند زیرا کشک و ماست در آن روستا به وفور یافت می شده است. برای این کار ماموران حکومتی بیش تر از یک هزار و دویست ریال از کدخدای ده گرفتند و با خرید مقدار زیادی ماست کلیه دیوار ها را ماست مالی کردند.

احتمالاً بپسندید: سمت کدوم حیوون جذب شدی تا بگم بهترین ویژگی های شخصیتی ات چیه!| نتایج شگفت زده ات می کنه!

دیدگاه بزرگان ادب فارسی درباره حکایت ماستمالی کردن

محمد علی جمال زاده در کتاب فرهنگ لغات عامیانه درباره این اصطلاح می گوید: امری که ممکن است موجب مرافعه و نزاع شود. لاپوشانی کردن و آنرا مورد توجیه و تأویل قرار دادن، رفع و رجوع کردن، سروته کاری را بهم آوردن و ظاهر قضای را به نحوی درست کردن است. به گفتۀ علامه دهخدا، از ماستمالی معانی و مفاهیم مداهنه و اغماض و بالاخره ندیده گرفتن مسائلی که موجب خشم یا اختلاف گردد نیز افاده می شود. به یک معنا پوشاندن حقایق درباره موضوعی می باشد که ممکن است موجب خشم یا اختلاف بین چند نفر شود.

بعضی اوقات برای جلوگیری از درگیری و اختلاف درباره ی مسئله ای سر و ته آن را به هم آورده و ظاهر امر را طوری درست می کنند که بدون عیب و مشکل به نظر برسد در این موقعیت اصطلاحا می گویند: قضیه را ماستمالی کردند.

به هر روی ماستمالی کردن در واقع نوعی دروغ و فریب است که با زرنگی به کار گرفته می شود تا خراب کاری و خطا را بپوشاند اما باید در نظر داشت که ممکن است این فریب روزی لو رفته و عاملان آن رسوا شوند.

احتمالاً بپسندید: اگه تیزبینی خیلی سریع تفاوت های تصویر پرنده سمت راست و چپ را پیدا کن!

حکایت ماستمالی کردن

احتمالاً بپسندید: فقط آدمای تیزبین میتونن تو 5 ثانیه حرف های متفاوت را بین Y ها ببینند!

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

شاید بپسندید: می دونی راست مغزی یا چپ مغز، فقط بگو اول شیر نظرت رو جلب کرد یا ببر!؟

 

 

 

 

مزایای بازی فکری

تفریح و سرگرم شدن تنها یکی از فواید بازی های فکری می باشد، بازی فکری و سلامت روان رابطه ی مستقیمی باهم دارند. همچنین تاثیر بسزای بازیط فکری بر مهارت های شناختی و عملکرد ذهن را نباید از یاد برد. از جمله مزایای بازی های فکری می توان موارد زیر را نام برد.

احتمالاً بپسندید: اگه قدرت دیدت مثل عقاب باشه، 3 تا تفاوت بین دو تصویر پلنگ را پیدا می کنی!

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

شاید بپسندید: فقط افراد چشم عقابی و زبل میتونن، تو 7 ثانیه تفاوت های تصویر میمونای بامزه را پیدا کنند!

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

احتمالاً بپسندید: یکی از این دو خواستگار قصد صدمه زدن به دختر بیچاره را داره، کدومیکی هست!؟

اهمیت این آزمون های تصویری برای افزایش تمرکز

تصاویری شبیه تصویر فوق می توانند قدرت تمرکز و دقت شما را افزایش دهند. شما با حل مرتب معماها و سوالات هوش و تصاویر این چنین، مغز خود را به فعالیت وادار می کنید. این مسئله به افزایش تمرکز، دقت و جزئی نگری شما خواهد افزود.برای حل سوالات هوش و تصاویر پازلی، دقت کردن حرف اول برای موفقیت است. اکنون نیز به دقت به تصویر نگاه کنید.

احتمالاً بپسندید: حکایت ضرب المثل شاخ و شانه کشیدن!

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

برایتان جالب خواهد بود: دونستن نقاط قوت‌ات تو روابط اجتماعی سبب پیشرفت میشه،اگه ازشون خبر نداری یه منظره رو انتخاب کن!

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

احتمالاً بپسندید: بازی فکری چالشی با چوب کبریت: ضریب هوشی خود را با اصلاح معادله ارزیابی کنید!

دیگر داستانها

حکایت هر چه می گویم نر است می گوید بدوش !

هر چیز که خوار آید یک روز به کار آید!

مایکل برای دیدن همسرش یک قرار عاشقانه ترتیب داد اما نامزدش با خواهر دوقلوش اومد، نامزدش کیه!؟

حکایت شاه می بخشد شیخ علی خان نمی بخشد!

اگه برای من آب نداره‌، برای تو که نون داره!

معمای شناسایی چه کسی دروغ می گوید: آیا مرد تصویر، واقعاً به خانمش خیانت کرده!؟

قابل توجه باهوشا: با جابجایی دو چوب کبریت، بزرگترین عدد ممکن را بدست بیاورید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سه =

دکمه بازگشت به بالا