;
سلامتخواص گیاهان دارویی

ضد سرطان، هضم غذا، کاهش وزن … ۱۰ فایده باورنکردنی فلفل

فلفل که برای طعم دادن به غذا استفاده می شود، یک ماده غذایی با فواید سلامتی شگفت انگیز است. فلفل در تمام غذاهای دنیا به صورت خام، پخته، خشک و پودر شده استفاده می شود. بسته به تنوع، طعم آن می تواند شیرین، تند یا تلخ باشد. احساس سوزش به جا مانده از فلفل در دهان توسط کپسایسین ایجاد می شود، یک ترکیب شیمیایی که گیرنده های گرما را در دهان فعال می کند. شما می توانید به دلیل فواید بی نظیر آن، به طور منظم از فلفل در وعده های غذایی خود استفاده کنید. البته مصرف محدود فلفل های بسیار تند با دوز بالا توصیه نمی شود. در این مطلب از سری مطالب سلامت به خواص و مضرات فلفل سبز و قرمز پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: چوب آلبالو را هرگز دور نریزید + ۵ خواص ناشناخته و مجزه گر آن

ارزش غذایی فلفل

فلفل یکی از بهترین گیاهان فیبری است که به طور موثر محتویات روده را تحریک می کند. فلفل قرمز یا سبز منبع عالی ویتامین C بیشتر از پرتقال، ویتامین A و پتاسیم است. به علاوه فلفل حاوی ویتامین B6 و اسید فولیک هستند. ویتامین A موجود در فلفل دارای اثر آنتی اکسیدانی و پیشگیری کننده بر پیری زودرس سلول ها و تشکیل تومور است. هر چه فلفل رسیده تر باشد، قرمزتر است و بنابراین حاوی این مواد مغذی ارزشمندتر است.

ارزش غذایی فلفل خام و پخته مثل هم است. نسبت مواد مغذی در انواع فلفل متفاوت است. فلفل قرمز حاوی ویتامین A و ویتامین C بسیار بیشتری نسبت به فلفل سبز است. مصرف آن به صورت خام توصیه می شود تا از تمام ویتامین های آن بیشترین بهره را ببرید. عطر تند فلفل از ماده کپسایسین موجود در آن می آید.

۱۰ فواید شگفت انگیز فلفل

فلفل ها با داشتن بسیاری از مواد مغذی مختلف، فواید سلامتی باورنکردنی دارند. در این جا به مهم ترین فواید فلفل برای سلامتی اشاره شده است.

۱.خواص و مضرات فلفل سبز و قرمز، پیشگیری از سرطان

فلفل حاوی مواد موثری است که باعث مرگ سلول های سرطان زا می شود. در واقع موادی به نام کپسیات موجود در فلفل ها باعث آپوپتوز، یعنی مرگ سلول های تومور می شود. مطالعات نشان می دهد که این مواد پتانسیل پیشگیری عالی در برابر ایجاد تومورهای سرطانی را دارند. به علاوه مطالعات نشان می دهد که فلفل می تواند از تشکیل یا عملکرد برخی ترکیبات سرطان زا جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: خواص چای دارچین برای سلامت از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن

۲.میگرن را تسکین می دهد

اسپری فلفلی را به سوراخ بینی خود اسپری می کنید؟ راستش صداش خوب نیست با این حال، این نوع اسپری ها میگرن را تسکین می دهند. این اسپری ها با کپسایسین، ترکیب ارگانیک موجود در فلفل کاین ساخته می شوند. کپسایسین اثر بی حسی بر روی عصب سه قلو مغز دارد. انواع خاصی از میگرن و سردردهای شدید در این قسمت از مغز شروع می شود.

خواص و مضرات فلفل سبز و قرمز

۳.متابولیسم را تسریع می کند

وقتی فلفل کاین می خورید بدن تان گرم می شود. این به این دلیل است که کپسایسین موجود در فلفل قرمز گرم شدن بدن را تسریع می کند. همچنین TRPV1، یک نورون حسی را تحریک می کند. به علاوه به جلوگیری از ذخیره چربی و همچنین تنظیم اشتها کمک می کند. همه اینها می تواند به کاهش وزن کمک کند.

۴.خواص و مضرات فلفل سبز و قرمز، جلوگیری از بیماری های قلبی

کپسایسین دارای خواص ضد التهابی است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. برای استفاده کامل از این محافظت، مصرف فلفل حدود ۴ بار در هفته همراه با یک رژیم غذایی متعادل توصیه می شود.

۵.سرماخوردگی را تسکین می دهد

کپسایسین موجود در فلفل با تحریک ترشحات به پاکسازی مجاری تنفسی کمک می کند. این ماده همچنین ضد التهاب است. علاوه بر این خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C که به مقدار زیاد در این ماده غذایی وجود دارد، باعث بهبود سریعتر بیماری ها می شود.

۶.دردهای بدن را کاهش می دهد

کپسایسین باعث ایجاد احساس گرما در بدن می شود. تحت تأثیر این احساس گرما قرار می گیرد، از جمله نورون های حسی که به بدن شما اجازه می دهند، درد را درک کند. و به جای انتقال پیام درد، نورون ها پیام گرما را به مغز منتقل می کنند. این یک نکته کوچک است که از فلفل قرن هاست برای تسکین درد به طور طبیعی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: داروی آرام بخش طبیعی: فواید شگفت انگیر گل درخت نمدار

۷.دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است

فلفل به ویژه سرشار از کورستین، لوتئولین، منگنز و ویتامین E است. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و با این اثر از بروز برخی بیماری ها جلوگیری می کنند. به علاوه از سرطان روده بزرگ و پروستات جلوگیری می کند.

۸.خواص و مضرات فلفل سبز و قرمز، آرتروز را تسکین می دهد

کپسایسین در بسیاری از کرم ها، مومیایی ها و تکه های حرارتی مورد استفاده برای تسکین سریع درد استفاده می شود. مشخص است که کپسایسین می تواند به سرعت درد آرتریت و فیبرومیالژیا را به نصف کاهش دهد.

خواص و مضرات فلفل سبز و قرمز

۹.سطح انسولین را تنظیم می کند

مصرف منظم فلفل در طول وعده های غذایی به کاهش نیاز به انسولین کمک می کند. به همین دلیل مصرف فلفل مخصوصا برای افراد دیابتی توصیه می شود.

۱۰.هضم را بهبود می بخشد

فلفل تولید بزاق، ترشحات معده و فعالیت آنزیم های پانکراس را افزایش می دهد. آنها هضم را تسهیل می کنند، نفخ را کاهش می دهند، با حالت تهوع و یبوست مبارزه می کنند. همچنین در از بین رفتن چربی هایی که هضم را کند می کنند موثر است. با این حال، مصرف بیش از حد آن برای کسانی که مستعد هموروئید یا سوزش سر دل هستند توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی روغن گل یاس، از سلامت پوست و مو تا بهبود قوای جنسی!

وقتی فلفل تند زیاد می خورید، چه باید کرد؟

خوردن فلفل تند زیاد می تواند خطرناک باشد، به خصوص اگر به آن عادت نداشته باشید. فلفل حتی می تواند باعث حملات آسم در برخی افراد هنگام استنشاق شود.

اگر فلفل خیلی تند است چه باید کرد؟

اول از همه از نوشیدن آب خودداری کنید. در عوض شیر را در جرعه های کوچک بنوشید. یا بستنی یا پنیر بخورید. زیرا آب برخلاف چربی شیر کپسایسین را حل نمی کند. کپسایسین چربی شیر را حل کرده و از بین می برد. سعی کنید نان یا سایر غذاهای نشاسته ای بخورید. اگر فلفل کاین روی پوست یا چشم‌های تان می‌افتد، ناحیه آسیب‌دیده را به‌خوبی با آب گرم بشویید.

عوارض جانبی احتمالی فلفل

خوردن زیاد فلفل می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. درد شکم، تهوع، استفراغ، اسهال و احساس سوزش در روده ممکن است، رخ دهد. حتی ممکن است برخی از کودکان پس از خوردن غذاهای تند، مشکلات جدی تری مانند حمله آسم را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: ۹ مهم ترین عوارض جانبی مصرف چای سیاه که تا حالا نمی دانستید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =

دکمه بازگشت به بالا