;
خواص گیاهان داروییسلامت

خواص تخم کتان: ۷ معجزه تخم کتان برای سلامتی که نمی دانستید

خواص تخم کتان: بذر کتان، این ماده غذایی سرشار از فیبر و پروتئین با قدرت سیر کنندگی، سم زدایی و ملین است. این ماده با اثرات آنتی اکسیدانی و محافظتی خود به طور گسترده در داروها و مکمل های غذایی مختلف استفاده می شود. به علاوه از دانه کتان با خاصیت بازسازی و ترمیم کننده مو و پوست در لوازم آرایشی نیز استفاده می شود. ساختار بذر انعطاف پذیر است و عطر دلپذیری دارد. در بخش سلامت ۷ اثر شگفت انگیز آن برای سلامتی بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی دیابت: این ۳ ادویه در درمان دیابت معجزه می کند!

۷ معجزه تخم کتان برای سلامتی که نمی دانستید

ارزش غذایی تخم کتان

ترکیب بذر کتان بسته به نوع گیاه می تواند متفاوت باشد. محیط زیست و جابجایی بذرها در طول خشک شدن مهم است. دانه کتان دارای مقدار روغنی است که بسته به نوع کتان و مکان و محیطی که گیاه در آن رشد می کند بین ۳۸ تا ۴۵ درصد متغیر است.

روغن بذر کتان حاوی ۵۰ تا ۶۲ درصد آلفا لینولنیک اسید (ALA)، شکلی از امگا 3، به عنوان اسید چرب اصلی است. همچنین حاوی مقادیر خوبی از اسیدهای چرب دیگر مانند لینولئیک، اولئیک، پالمیتوس و استئاریک است.

خواص تخم کتان، این روغن دارای خواص بسیار مفیدی برای سلامت انسان است. این مواد مغذی که امگا 3، امگا 6 و امگا 9 نامیده می شوند، باید با غذا مصرف شوند. زیرا بدن نمی تواند آنها را تولید کند.

تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی نیز وجود لوتئین و زآگزانتین را نشان می دهد که کاروتنوئیدهایی با قدرت آنتی اکسیدانی بسیار مهم هستند. سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در دانه کتان توکوفرول ها یعنی ویتامین E هستند. آنها مواد محلول در چربی هستند که توانایی محافظت از چربی ها و روغن ها را از تلخی دارند.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم بذر کتان به طور کلی به شرح زیر است:

قسمت خوراکی: ۱۰۰%

کالری: ۵۳۴ کیلو کالری

آب: ۶.۱ گرم

پروتئین: ۱۸.۳ گرم

چربی: ۴۲.۲ گرم

کربوهیدرات های محلول: ۱.۵۵ گرم

فیبر کل: ۲۷.۳ گرم

بذر کتان منبع بسیار غنی از مواد معدنی و ویتامین ها است. ۵،۷۳ میلی‌گرم آهن، ۲۵۵ میلی‌گرم کلسیم، ۳۰  میلی‌گرم سدیم، ۸۱۳  میلی‌گرم پتاسیم، ۶۴۲ میلی‌گرم فسفر، ۴.۳۴ میلی‌گرم روی، ۳۹۲ میلی‌گرم منیزیم، ۱.۲۲ میلی‌گرم مس، ۲۵.۳ میکروگرم سلنیوم، ۱.۶۱ میلی‌گرم سلنیوم، ۱.۶۴ میلی‌گرم سلنیوم، ۱.۶۴ میلی‌گرم از تی ریبام. نیاسین، ۷۸.۸ میلی گرم کولین، ۰.۵ میلی گرم ویتامین E و ۴.۳ میکروگرم ویتامین K.

خواص تخم کتان

فواید بذر کتان

خواص تخم کتان، بذر کتان در حال حاضر به طور گسترده توسط طب جایگزین در درمان آبسه، سرماخوردگی، هموروئید، گلو، روده و التهاب مثانه استفاده می شود. بذر کتان برای تسکین التهاب برونش و تسکین التهاب پوست عالی است.

امروزه در گیاه درمانی از روغن بذر کتان به عنوان یک کمک عالی در درمان آفتاب سوختگی استفاده می شود. به ویژه به عنوان یک ضد التهاب و نرم کننده برای پوست توصیه می شود. روغن بذر کتان در لوازم آرایشی به خصوص در درمان مو استفاده می شود، زیرا باعث درخشندگی و نرمی آن می شود.

بیشتر بخوانید: قاتل قند خون: ۶ دمنوش گیاهی که در درمان قند خون معجزه می کند

۱.اثر آنتی اکسیدانی قوی دارد

آنتی اکسیدان ها مواد محافظی هستند که به بدن انسان در کاهش آسیب اکسیداتیو کمک می کنند. مطالعات اخیر روی دانه کتان قدرت آنتی اکسیدانی اجزای فعال زیستی موجود در روغن را نشان می دهد. نسبت سیستئین و متیونین بالای پروتئین های کتان باعث بهبود ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن انسان، تشکیل DNA سالم تر در طول تقسیم سلولی و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود.

خواص تخم کتان، مطالعات نشان می دهد که پروتئین های بذر کتان دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی هستند. فعالیت آنتی اکسیدانی دانه های کتان با محتوای عالی ویتامین E آنها افزایش می یابد. آنها همچنین حاوی لسیتین، مجموعه ای از فسفولیپیدهای لازم برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و مغز هستند.

۲.ضد التهاب است

بذر کتان منبع خوبی از اسیدهای چرب است که به ویژه برای سلامتی مفید است. اینها امگا 3 های معروف و همراهان آنها امگا 6 و امگا 9 هستند. اسید آلفا لینولنیک (ALA) یکی از اسیدهای چرب اشباع نشده متعلق به گروه امگا 3 است. این ترکیب به داشتن خواص ضد التهابی شناخته شده است.

خواص تخم کتان, از طریق تصفیه روغن بذر کتان می توان به اجزای امگا 3، امگا 6 و امگا 9 دست یافت که به ویژه سرشار از آن است. این اسیدهای چرب موادی هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست و می توان آنها را با غذا به دست آورد.

مزیت روغن بذر کتان نسبت به سایر روغن های گیاهی این است که می تواند هم امگا 3 و هم امگا 6 را در نسبت متعادل تری تامین کند. در مقایسه با روغن‌های با منشأ حیوانی مانند ماهی، ترکیبات روغنی دانه‌های کتان تأثیر کمتری دارند، زیرا همیشه حاوی اسیدهای چرب دیگری نیستند که متعلق به گروه امگا 3 هستند.

خواص تخم کتان، اسیدهای چرب امگا 3 برای جلوگیری از التهاب در بدن شناخته شده است که دشمن اصلی سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی است. همچنین مقاومت بدن را در برابر عفونت های مختلف افزایش می دهد.

۳.خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

به خصوص میزان مرگ و میر ناشی از حمله قلبی در همه کشورهای جهان بالاست. به همین دلیل، بسیاری از مطالعات بر تفاوت در سبک زندگی، به ویژه عادات غذایی، بین کشورهایی که در بروز حملات قلبی مرتبط با آترواسکلروز متفاوت هستند، متمرکز شده‌اند.

مطالعه ای در هفت کشور گزارش داد که مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلب در ژاپن و کشورهای مدیترانه ای کمتر از ایالات متحده و کشورهای اروپای شمالی است و بر نقش اسیدهای چرب غیراشباع که در رژیم غذایی ژاپنی و مدیترانه به وفور یافت می شود، تاکید کرد. مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 در پیشگیری از بیماری قلبی مهم هستند.

فواید سلامتی اسیدهای چرب امگا 3 به طور گسترده در مطالعات گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج کاهش آماری قابل توجهی در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افرادی که اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می کنند را تایید می کند.

۴.از عملکردهای مغز محافظت می کند

کمبود شدید امگا 3، که توسط مطالعات متعدد برجسته شده است، به عنوان یک عامل خطر مهم برای ایجاد برخی بیماری های قلبی و مغزی دیده می شود. کمبود امگا 3 باعث افزایش شکنندگی مغز می شود.

خواص تخم کتانمطالعات انجام‌شده گزارش می‌دهند که تجویز مزمن ALA در برابر آسیب هیپوکسیک-ایسکمیک محافظت می‌کند و فعالیتی مشابه فعالیت یک داروی ضد افسردگی انجام می‌دهد، که احتمالاً مکانیسم‌های متعددی را در مغز درگیر می‌کند، که ممکن است برای پیشگیری از سکته مغزی قابل استفاده باشد.

بیشتر بخوانید: بدن سالم و خوش فرم: ۱۰ روش خانگی ساده برای کاهش وزن سریع و آسان

خواص تخم کتان

۵.از پوست، مو و ناخن محافظت می کند

اسیدهای چرب موجود در دانه کتان اثرات مفیدی بر روی پوست دارند. به شکل روغن، در بیشتر موارد به کاهش التهاب اپیدرم و متعادل کردن مجدد تولید سبوم کمک می کند. این همچنین در برابر آکنه  و اگزما مفید است. با تغذیه، نتایج بلافاصله ظاهر نمی شود، لازم است با ادامه مصرف بذر کتان چند ماه صبر کنید تا اثرات مفید آن را ببینید. اثرات آن به مو و ناخن نیز می رسد.

۶.سرشار از فیبر محلول و نامحلول

فیبر محلول به دلیل حل شدن در آب محلول نامیده می شود. به کاهش سطح کلسترول، رفع دیابت و تنظیم قند خون کمک می کند. آنها عمدتاً از پلی ساکاریدهایی تشکیل شده اند که با آب سیال می شوند. فیبرهای نامحلول تشکیل شده از سلولز و لیگنین جذب نمی شوند و حجم مدفوع را افزایش می دهند، حرکات روده را تقویت می کنند و اثر ملین ایجاد می کنند.

خواص تخم کتان، فیبرهای بذر کتان در صورت یبوست موثر هستند زیرا آب را حفظ می کنند و توده ای تشکیل می دهند که مدفوع را مایع تر می کند. آنها همچنین در کاهش ناراحتی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر و متعادل کردن فلور روده پس از اختلالات عملکرد روده مانند اسهال مفید هستند.

این فیبرها احساس سیری طولانی تری ایجاد می کنند. نان تهیه شده با آرد بذر کتان یا نوشیدنی حاوی دانه کتان به میزان قابل توجهی کلسترول کل و LDL خون را کاهش می دهد و دفع چربی را افزایش می دهد. فیبر غذایی دانه کتان یک داروی طبیعی مفید برای کاهش کلسترول خون است و به طور بالقوه در تعادل انرژی نقش دارد.

۷.دیابت را تسکین می دهد

دانه‌های کتان علاوه بر این که از نظر پروتئین بسیار غنی هستند، حاوی ترکیباتی مانند آلفا لینولنیک اسید، لیگنان‌ها، پلی فنول و secoisolariciresinol diglucoside (SDG) است که یک فیتواستروژن است. اینها آنتی اکسیدان، چربی سوز و تثبیت کننده قند هستند.

چگونه دانه کتان را بخوریم؟

دانه کتان را می توان به روش های مختلفی در آشپزخانه استفاده کرد. این دانه ها یک ماده مغذی همه کاره هستند، طعم ملایم خوبی دارند، تقریباً در مخلوط ها نامحسوس هستند. بنابراین، می توان آنها را بدون خطر تغییر طعم، با سایر مواد غذایی مخلوط کرد. هنگامی که با آب ترکیب می شوند، به لطف ماده ای که ایجاد می کنند، می توانند عامل غلیظ کننده خوبی باشند.

از دانه های کتان به دلیل خواص عملکردی و اثرات مفید و نه طعم آن در غذاها استفاده می شود. خواص مفید دانه کتان عمدتاً از مصرف آنها به صورت دانه کامل یا از آردی که از آسیاب کردن دانه ها به دست می آید یا از نوشیدنی ها یا روغن های بدست آمده از آنها به دست می آید. استفاده از تمام دانه ها و مشتقات بذر به صورت خام ترجیح داده می شود.

خواص تخم کتان، دانه های کامل، اگر قبل از مصرف با جویدن له یا خرد نشوند، دست نخورده به دستگاه گوارش روده می رسند، زیرا پوسته ای که آنها را می پوشاند به طور کامل توسط اسیدهای معده حل نمی شود. از این رو توصیه می شود آنها را آسیاب کنید تا بیشترین بهره را از خواص غذایی آنها ببرید.

به این ترتیب می توان آنها را به غذا اضافه کرد. آسیاب باید نزدیک به مصرف انجام شود تا از پوسیدگی سریع قطعات روغنی جلوگیری شود. استفاده از دانه خرد شده باید در عرض یک روز انجام شود. با این حال، دانه کتان کامل یا خرد شده را می توان پخت، به عنوان نان، آرد سوخاری، فرنی و غیره استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ۲۰مواد خوراکی که میل جنسی زنان را افزایش می هد + سایر روش ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا