;
خواص گیاهان داروییسلامت

تقویت حافظه با گیاهان دارویی: ۱۱  گیاه برای تقویت حافظه و تمرکز

تقویت حافظه با گیاهان دارویی: از دست دادن حافظه مشکلی مرتبط با افزایش سن و زوال سلولی است. ذهن نیز مانند کل بدن در معرض تاثیرات زمان قرار می گیرد و شروع به تجربه اختلالات مختلف می کند. بنابراین مشکلات سلامتی مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل ممکن است رخ دهد.

با این حال، در سال‌های اخیر جوانان بیشتری به خاطر از دست دادن حافظه و مشکل در به خاطر سپردن اطلاعات شکایت دارند. افراد بیشتری شکایت می کنند که عملکرد ذهنی کمتری دارند و مشکلات حافظه را بدون نشان دادن علائم پیری تجربه می کنند. به علاوه یک اختلال روانی عمومی تر، کمبود توجه و تمرکز نیز بسیار شایع است. در بخش سلامت چشمک به تقویت حافظه با گیاهان دارویی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه که باید در رژیم غذایی گنجاند!

مشکلات حافظه و علل آن

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، در قرن بیست و یکم، بار استرس زیاد و خستگی ذهنی ناشی از سبک زندگی مدرن به یک مشکل رایج و نگران کننده تبدیل شده است. فراموش کردن جایی که یک شی را پنهان کردید، چیزی که چند دقیقه پیش شخص دیگری از شما خواسته است، یا نام کسی که می شناسید ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد. به خصوص در سخت ترین و طاقت فرساترین روزها این فراموشی ها زیاد اتفاق می افتد. این وضعیت در واقع به خاطر کاهش تمرکز و اختلال حافظه اتفاق می افتد.

تمرکز و حافظه دو مفهوم نزدیک به هم هستند. بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل وجود دارند که می توانند منجر به از دست دادن حافظه شوند. با این حال، نقص یا تاخیر حافظه، به ویژه در افراد جوان و سالم، ناشی از کاهش عمومی عملکرد شناختی و فعالیت ذهنی است.

اغلب کمبود مواد مغذی مهم برای سبک زندگی، تغذیه، فعالیت های شناختی و عملکرد مناسب بدن، استرس، اضطراب و اختلالات خواب، تمرکز، توجه و یا حتی به خاطر سپردن مفاهیم، ​​اطلاعات یا داده هایی را که چند ساعت پیش آموخته اید را دشوار می کند.

پس علل اختلالات ریز و درشت حافظه که در سنین پایین و در سنین بالا به طرق مختلف قابل تجربه است، چیست؟

اختلالات حافظه و مشکل در به خاطر سپردن اطلاعات می تواند هم در افراد سالم و جوان و هم در افراد مسن رخ دهد. توسعه آسیب حافظه را می توان با شرایطی مانند میکروارگانیسم های مختلف و رادیکال های آزاد اضافی، فشار خون و کلسترول بالا، عدم تعادل هورمونی که باعث زوال سلولی می شود تسریع کرد.

پیری یک فرآیند فیزیکی و غیرقابل توقف است و این بدان معناست که پیشگیری از بیماری هایی مانند زوال عقل پیری یا بیماری آلزایمر دشوار است. همه افراد مسن دچار چنین اختلالاتی نمی شوند، اما با گذشت سال ها سلول ها تحلیل می روند و ذهن نیز پیر می شود.

بنابراین، اختلالات حافظه تنها به دلیل سن بالا ممکن است رخ دهد. ویتامین‌ها، مواد معدنی، امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها که با یک سبک زندگی منظم و رژیم غذایی سالم مصرف می‌شوند، می‌توانند فرآیندهای پیری سلولی را کاهش دهند. این می تواند شما را سالم تر و آماده تر برای دوران پیری کند.

مشکلات در به خاطر سپردن، مشخصه بسیاری از افراد جوان و سالم، با فرآیندهای طبیعی پیری قطع شده است. روز به روز جوانان بیشتری از کاهش حافظه شکایت دارند. این عمدتا به عنوان مشکل در تمرکز و عدم توجه دیده می شود.

چنین مشکلاتی می‌تواند به دلیل استرس، بار عاطفی قرار گرفتن در معرض روزانه، چند وظیفه‌ای که اکثر مردم انجام می‌دهند و حجم عظیم اطلاعاتی از مفاهیم کم و بیش مهم برای به خاطر سپردن به وجود بیاید. یک رژیم غذایی ناسالم، یک سبک زندگی نامنظم، خواب بسیار ناکافی، اضطراب، ترس، نگرانی و استرس می تواند باعث شود نورون ها در پردازش برخی اطلاعات ناکام باشند.

بیشتر بخوانید: ۹ مهم ترین خواص دارویی کدو حلوایی + تقویت حافظه و جلوگیری از پروستات

تقویت حافظه با گیاهان دارویی

داروهای طبیعی برای حافظه و تمرکز

در موارد کمبود حافظه، توجه و تمرکز، می‌توان با داروهای طبیعی، گیاهان، مواد مغذی و مکمل‌هایی که به شما امکان می‌دهند فعالیت‌های شناختی را بهبود بخشید. از بازگرداندن تعادل در سبک زندگی گرفته تا افزودن گیاهان به رژیم غذایی، داروهای طبیعی بسیاری برای حافظه و تمرکز وجود دارد.

۱.غذای سالم

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از مهمترین مواد مغذی لازم برای عملکردهای حیاتی سلول ها اولین گام به سوی یک سبک زندگی سالم است و یک درمان طبیعی برای بهبود عملکرد ذهنی است.

با خوردن یک رژیم غذایی سالم، می توانید تمرکز را بازیابی کنید و از دست دادن موقت حافظه و مشکلات تمرکز را از بین ببرید. بنابراین، مصرف کالری مناسب، پرهیز از غذاهای سنگین و پرچرب، مصرف پروتئین با کیفیت، فیبر و غلات کامل، حذف وعده‌های غذایی و دریافت مرتب مواد مغذی ضروری است.

۲.غذای آنتی اکسیدانی که با استرس اکسیداتیو مقابله می کند

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، بسیار مهم است که عسل را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا آنها پیری سلولی را کند می کنند. ویتامین A، ویتامین C، سلنیوم، منیزیم و فسفر مواد مغذی مهمی هستند که با کاهش حافظه مبارزه می‌کنند. تمرکز را بهبود می‌بخشند و با خستگی ذهنی مبارزه می‌کنند و همچنین از اختلالات جزئی حافظه و کاهش انرژی جلوگیری می‌کنند.

مصرف کافی امگا 3 نیز مهم است. اسیدهای چرب امگا 3 نمی توانند توسط بدن تولید شوند، اما با سلامت مغز مرتبط هستند. گردش خون را بهبود می بخشد و از اختلالات شناختی جلوگیری می کند. مطالعات نشان داده اند که سطوح خوب امگا 3 از سلول های مغز محافظت می کند و از مبارزه با انحطاط ناشی از افزایش سن حمایت می کند. بنابراین در پیشگیری از بیماری های دژنراتیو مفید هستند.

۳.فعالیت بدنی داشته باشد

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، فعالیت بدنی ارتباط نزدیکی با سلامت کل ارگانیسم از جمله فعالیت ذهنی و عملکردهای شناختی دارد. انجام فعالیت بدنی سبک و منظم به جوان ماندن ذهن کمک می کند و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های مرتبط با تحلیل سلولی مانند زوال عقل ایفا می کند.

مطالعات نشان داده اند که ورزش مداوم به حفظ سطح توجه و تمرکز بالا کمک می کند. سلامت کلی را تقویت می کند، سطح استرس را کاهش می دهد و خواب سالم را ارتقا می دهد.

۴.بهبود کیفیت خواب

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، مشکلات حافظه اغلب به دلیل استرس، اضافه بار اطلاعات، اضطراب، آسیب های عاطفی و همچنین کمبود تمرکز و توجه ناشی از کمبود خواب است که منجر به کمبود انرژی می شود. مشکل در تمرکز و خستگی که توجه و در نتیجه به خاطر سپردن اطلاعاتی که در طول روز به ما ارسال می شود را دشوار می کند.

بنابراین اختلالات خواب یکی از دلایل اصلی از دست دادن حافظه و عدم تمرکز به دلایل مختلفی است که عملکرد ذهنی را تحت تأثیر قرار می دهد. خواب خوب و آرام به فعال نگه داشتن ذهن در طول روز کمک می کند و به آن زمان استراحت می دهد تا اطلاعات آموخته شده در طول روز را تجمیع کند.

علاوه بر استفاده از گیاهان تسکین دهنده و روغن های ضروری برای یک خواب خوب، ممکن است استفاده از تکنیک های مختلف آرامش بخشی مفید باشد. مطالعات مختلف نشان داده اند که تکنیک های آرام سازی اثرات بسیار مثبتی بر حافظه و تمرکز دارند.

بیشتر بخوانید: ۱۴ بهترین گیاه برای اتاق خواب که کمک می کند آرام بخوابید!

تقویت حافظه با گیاهان دارویی

۱۱ گیاه برای تقویت حافظه و تمرکز

مطالعات متعدد نشان داده اند که مواد مختلف موجود در طبیعت می توانند به افزایش تمرکز و توجه، جلوگیری از کاهش حافظه ناشی از افزایش سن و انحطاط سلولی، بهبود عملکردهای شناختی و حافظه کوتاه مدت کمک کنند.

۱.جینکو بیلوبا

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، جینکو بیلوبا شاید شناخته شده ترین گیاه برای مشکلات حافظه و تمرکز باشد، یک مکمل طبیعی برای بهبود گردش خون در مغز مفید است. گیاه جینکو بیلوبا تأثیر مهمی بر گردش خون دارد، به عنوان رقیق کننده خون عمل می کند، جریان خون به مغز را بهبود می بخشد و نورون ها را تحریک می کند.

به همین دلیل است که جینکو بیلوبا در برابر زوال عقل و از دست دادن حافظه و برای بهبود حافظه کوتاه مدت توصیه می شود. همچنین به بهبود شرایط مرتبط با پیری مرتبط با کاهش گردش خون در بافت‌های مغزی مانند وزوز گوش، مشکل در تمرکز، نوسانات خلقی و سردرد معروف است. همچنین مطالعاتی وجود دارد که تأیید می کند جینکو بیلوبا در کاهش اضطراب و بهبود فعالیت ذهنی مؤثر است.

۲.جینسینگ

جینسینگ یک گیاه بسیار مفید برای حافظه و کمبود توجه است. جینسینگ تمرکز را بهبود می بخشد، سیستم ایمنی را تقویت می کند و اضطراب را کاهش می دهد، همچنین از قلب حمایت می کند، تپش قلب و تاکی کاردی را کاهش می دهد.

۳.گل ساعتی

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، گل ساعتی یک گیاه آرام بخش است که برای بهبود خواب و در نتیجه بهبود هوشیاری و تمرکز در طول روز مفید است. گل ساعتی به لطف ماده فعال خود، پاسی فلورین، اضطراب را بهبود می بخشد، استرس و بی خوابی را تسکین می دهد. می توان آن را به شکل چای گیاهی مصرف کرد.

قبل از رفتن به رختخواب می توانید چای گل ساعتی را با استفاده از گل های خشک شده گل ساعتی تهیه کنید. کافی است آن را به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوش دم کنید. ایده آل قبل از خواب، لیموترش یا سنبل الطیب را برای افزایش اثر اضافه کنید.

۴.اسطوخودوس

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، اسطوخودوس گیاهی با خاصیت آرامش بخش و ضد استرس است که برای بهبود خواب و رفع بی خوابی استفاده می شود. به آرامش اعصاب و ایجاد حس آرامش کمک می کند. می توانید از اسانس اسطوخودوس به عنوان یک آرامش بخش طبیعی استفاده کنید.

به عنوان مثال، می توان آن را با مالیدن کمی روی شقیقه ها قبل از خواب یا از طریق بویایی، دهان و پوست مصرف کرد. همچنین می توانید چای اسطوخودوس بنوشید که به مبارزه با استرس کمک می کند.

۵.زردچوبه

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، زردچوبه همیشه گیاهی بوده است که برای تسکین بیماری های مختلف به ویژه مشکلات معده و کبد استفاده می شود. با این حال، در سال های اخیر، مطالعات عمیق تر نشان داده است که آسیب اکسیداتیو را می توان به لطف خواص آنتی اکسیدانی زردچوبه کاهش داد.

این نشان می دهد که به جلوگیری از پیری و عملکردهای شناختی مرتبط با پیری کمک می کند. به طور خاص، نشان داده شده است که مصرف زردچوبه و فلفل سیاه در محافظت در برابر اختلالات شناختی و آسیب اکسیداتیو ناشی از استرس مزمن مفید است.

۶.دم اسبی

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، دم اسب یکی از بهترین گیاهان برای مصرف مکمل های معدنی در نظر گرفته می شود. این گیاه به ویژه برای سلامت کلیه ها مفید است و بنابراین به بهبود حافظه و تمرکز کمک می کند. این دارای اثر ادرارآور و تصفیه کننده است، از بهبود در هنگام عفونت پشتیبانی می کند.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

تقویت حافظه با گیاهان دارویی

۷.اسانس رزماری

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، اسانس رزماری برای بهبود عملکردهای شناختی و بازگرداندن سطح توجه و تمرکز عالی است. اغلب از آن به عنوان یک گیاه حافظه یاد می شود. اثرات آن عمدتا به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است که پیری مغز را کند می کند.

مطالعات تأثیر عصاره رزماری را بر عملکرد مغز نشان داده است. چند دقیقه استنشاق پراکنده اسانس رزماری برای بهبود تمرکز و حافظه و کمک به بازیابی حافظه در مواقع استرس روحی کافی خواهد بود.

اسانس رزماری را می توان با مخلوط کردن دو قطره اسانس با یک قاشق چای خوری عسل به صورت خوراکی نیز مصرف کرد. این به تمرکز و کار کمک می کند، تمرکز را بهبود می بخشد و یک اثر انرژی بخش دارد.

همچنین مطالعات امیدوارکننده‌ای در مورد تأثیر عصاره رزماری در مقابله با آلزایمر و انحطاط شناختی در بیماران مسن وجود دارد. رزماری همچنین می تواند به عنوان یک چای گیاهی برای افزایش تمرکز و حمایت از عملکردهای شناختی در لحظات توجه زیاد مصرف شود.

۸.اسانس گل رز

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، اسانس گل رز برای قلب مفید است. ممکن است به محیط منتقل شود و استنشاق شود. قلب را تقویت می کند، خلق و خو را بهبود می بخشد و احساسات منفی را متعادل می کند. همچنین تاثیری در از بین بردن استرس، ترس و اضطراب دارد. همه اینها حفظ حافظه را به خصوص در مواقع استرس تضمین می کند.

۹.کاکائو

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، کاکائو به لطف آنتی اکسیدان ها و کاتچین های موجود در آن، پیری سلولی را کند می کند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، از سلول ها محافظت می کند و در نتیجه سلامت قلب و گردش خون را بهبود می بخشد.

کاکائو همچنین حاوی تئوبرومین و کافئین است، موادی که تمرکز و حالت روحی را بهبود می بخشد، ضد انعقاد، ضد التهاب است و مصرف آن با اثرات مثبت بر فشار خون، میکروسیرکولاسیون و سلامت عروق همراه است.

۱۰.گزنه

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، گزنه برای سلامت قلب بسیار مفید است و به همین دلیل بر مشکلات حافظه و تمرکز نیز تاثیر دارد. این ماده دارای اثر آنتی اکسیدانی قوی است که روند زوال سلولی را کند می کند و از سلول ها محافظت می کند. در نتیجه از تخریب غشای سلولی که عامل بیماری های قلبی عروقی است جلوگیری می کند.

۱۱.چای سبز

تقویت حافظه با گیاهان دارویی، چای سبز برای تقویت فعالیت ذهنی، مقابله با اختلالات عصبی و بهبود عملکردهای شناختی و حافظه عالی است. مصرف منظم چای سبز برای بهبود توانایی های شناختی، توجه و حافظه کوتاه مدت مفید است.

مشخص شده است که چای سبز همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است. بنابراین از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. در برابر استرس اکسیداتیو و تخریب سلولی موثر است و اثرات مثبت بالقوه ای بر بیماری هایی مانند زوال عقل دارد.

بیشتر بخوانید: ۹ مهم ترین عوارض جانبی مصرف چای سیاه که تا حالا نمی دانستید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا