;
درمان خانگی

13 بهترین درمان خانگی یبوست که موثر و کارساز است!

درمان خانگی یبوست: اگر رژیم غذایی نامتعادل و زندگی کم تحرکی دارید، یبوست ممکن است پایانی اجتناب ناپذیر برای شما باشد. اما نترسید ما با راه حل آمدیم. در این مطلب بخش سلامت مجله خبری چشمک 13 بهترین راه درمان خانگی یبوست را بررسی خواهیم کرد. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شاید بپسندید: با دمونش این 7 گیاه شگفت انگیز، قند خون بالا را کنترل و کاهش دهید!

جالب خواهد بود: مسکن ضد درد تا افزایش قوای جنسی مردان از فواید این روغن گیاهی است+نحوه تهیه در منزل و مصرف

بیشتر بخوانید: راهکار رفع دلشوره و اضطراب

درمان خانگی یبوست

افراد به دلیل غذاهایی که می‌خورند یا نمی‌خورند، سبک زندگی، داروهایی که مصرف می‌کنند یا شرایط پزشکی که دارند، ممکن است دچار یبوست شوند. برای اکثر افراد، این وضعیت مزمن شده است. علت یبوست مزمن اغلب ناشناخته است.

یبوست می تواند اثرات منفی جدی بر سلامت جسمی و روانی و همچنین کیفیت زندگی داشته باشد. راه های زیادی برای کمک به رفع یبوست وجود دارد. برخی از مهمترین راههای درمان خانگی یبوست عبارت است از:

آب بیشتری بنوشید.

کم آبی منظم می تواند عامل اصلی ایجاد یبوست باشد. برای جلوگیری از این امر، نوشیدن آب کافی مهم است. هدف باید نوشیدن حداقل 30 میلی لیتر آب در هر کیلوگرم باشد. هنگامی که فردی یبوست دارد، می تواند با نوشیدن مقداری آب تسکین یابد. این می تواند به آبرسانی مجدد و حرکت مجدد روده ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: عوارض گوجه سبز: بلای زیاد خوردن گوجه سبز داخل معده که نمی دانستید

جالب خواهد بود: توصیه طب سنتی: رژیم غذایی برای درمان کم کاری تیروئید

درمان خانگی یبوست

برخی از مطالعات نشان می دهد که آب معدنی موثرتر از آب لوله کشی در رفع یبوست است. این شامل افراد مبتلا به سوء هاضمه و یبوست مزمن ایدیوپاتیک می شود. نکته مهم در اینجا این است که مراقب باشید آب معدنی را با نوشابه مخلوط نکنید و به جای آب معدنی به نوشابه های شیرین روی بیاورید. نوشیدن نوشابه های گازدار مانند نوشابه شیرین ایده خوبی نیست، زیرا این نوشیدنی ها می توانند اثرات مضری بر سلامت شما داشته باشند و یبوست را بدتر کنند.

 

شاید بپسندید: عوارض کافئین: ۱۲ ضرر کافئین که شاید به گوشتان نخورده باشد

احتمالا بپسندید: خواص بی شمار روغن گل یاس که قطعاً از آن بی خبرید+نحوه مصرف

غذاهای فیبری بیشتر بخورید.

برای درمان یبوست، پزشکان اغلب به افراد می گویند که مصرف فیبر غذایی خود را افزایش دهند. این به این دلیل است که افزایش مصرف فیبر با افزایش حجم و ثبات حرکات روده، حرکات روده را آسان می کند. یک بررسی در سال 2016 نشان داد که 77 درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن از مکمل های فیبر سود می برند.

با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف فیبر ممکن است در واقع مشکل را بدتر کند. این به این دلیل است که نشان داده شده است که فیبر رژیمی باعث بهبود دفعات مدفوع می شود اما ممکن است باعث علائم دیگر یبوست مانند کاهش قوام مدفوع، درد، نفخ و گاز شود.

ما می دانیم که شما گیج شده اید: “آیا باید مصرف فیبر غذایی خود را افزایش دهیم یا نه؟ اجازه دهید آن را به این صورت برای شما تجزیه کنیم: انواع مختلفی از فیبرهای غذایی وجود دارد و تأثیرات متفاوتی بر هضم دارند. فیبرهای غذایی به طور کلی به دو دسته فیبرهای نامحلول و فیبرهای محلول تقسیم می شوند.

فیبر نامحلول، به ویژه در سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل یافت می‌شود، مدفوع را حجیم می‌کند و به عبور سریع‌تر و آسان‌تر مدفوع از دستگاه گوارش کمک می‌کند.

فیبرهای محلول که در سبوس جو، جو، فندق، دانه ها، لوبیا، عدس، نخود و برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شوند، آب را جذب کرده و خمیری ژل مانند تشکیل می دهند که مدفوع را نرم کرده و قوام آن را افزایش می دهد. فیبرهای محلول غیرقابل تخمیر مانند پسیلیوم بهترین انتخاب برای درمان یبوست است.

یک بررسی در سال 2020 نشان داد که Psyllium 3-4 برابر بیشتر از سبوس گندم نامحلول برای یبوست موثر است. مطالعاتی که اثرات فیبر نامحلول را به عنوان درمانی برای یبوست بررسی می کند، نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. این تا حدی به این دلیل است که فیبر نامحلول می تواند مشکل را در برخی از افراد مبتلا به مشکلات عملکردی روده مانند IBS یا یبوست مزمن ایدیوپاتیک بدتر کند.

برخی از فیبرهای محلول قابل تخمیر نیز ممکن است در درمان یبوست بی اثر باشند زیرا توسط باکتری های روده تخمیر می شوند و ظرفیت نگهداری آب خود را از دست می دهند. برای جلوگیری از یبوست باید فیبرهای محلول و نامحلول را به صورت مخلوط مصرف کرد. کل مصرف فیبر توصیه شده روزانه برای زنان 25 گرم (گرم) و برای مردان 38 گرم است.

بیشتر بخوانید: با خوردن این 7 میوه خوشمزه، فشار خون بالا را کنترل و درمان کنید!

جالب خواهد بود: خواص کلم بروکلی: ۱۹ خاصیت استثنائی کلم بروکلی برای سلامتی، پوست و مو

بیشتر ورزش کنید.

چندین مطالعه تحقیقاتی گزارش کرده اند که ورزش می تواند به بهبود علائم یبوست کمک کند. مطالعات سبک زندگی بی تحرک را با افزایش خطر یبوست مرتبط دانسته اند. بنابراین، متخصصان بهداشت، افزایش ورزش برای حرکت مدفوع را توصیه می کنند.

مطالعات گزارش داده‌اند که اگرچه ورزش همیشه تعداد دفعاتی که افراد به توالت می‌روند را بهبود نمی‌بخشد، اما برخی علائم را کاهش می‌دهد و نمرات کیفیت زندگی افراد را بهبود می‌بخشد. ورزش متوسط ​​(پیاده روی سریع) ممکن است علائم گوارشی و نمرات کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به IBS بهبود بخشد. با این حال، ورزش شدید (دویدن) می تواند علائم را برای برخی بدتر کند. می‌توانید ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی منظم، شنا، دوچرخه‌سواری یا دویدن را امتحان کنید تا ببینید آیا کمک می‌کند یا خیر.

قهوه بنوشید.

برای برخی از افراد، نوشیدن قهوه می تواند میل به توالت رفتن را افزایش دهد. این به این دلیل است که قهوه ماهیچه های دستگاه گوارش را تحریک می کند.

در واقع، مطالعه ای که در سال 1998 انجام شد نشان داد که قهوه; دریافتند که 60 درصد قوی تر از نوشیدن آب و 23 درصد قوی تر از قهوه بدون کافئین روده را تحریک می کند. قهوه همچنین با بهبود تعادل باکتری های روده از یبوست جلوگیری می کند. ممکن است حاوی مقادیر کمی فیبر محلول باشد.

با این حال، ویژگی های تحریک کننده روده کافئین ممکن است در افراد مبتلا به IBS قوی تر باشد. همچنین ممکن است علائم گوارشی را بدتر کند. افراد مبتلا به IBS می توانند سعی کنند کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا ببینند که آیا کمک می کند یا خیر.

درمان خانگی یبوست

سنا، ملین گیاهی را امتحان کنید.

گیاه سنا یک ملین گیاهی محبوب، ایمن و موثر است که به درمان یبوست کمک می کند. این دارو به دو صورت خوراکی و مقعدی بدون نسخه در دسترس است.

سنا حاوی ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزید است که اعصاب روده را تحریک کرده و به تسریع حرکات روده کمک می کند. پزشکان سنا را برای استفاده کوتاه مدت برای بزرگسالان بی خطر می دانند. با این حال، سنا به طور کلی برای زنان باردار، کسانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، یا افرادی که شرایط سلامتی خاصی مانند بیماری التهابی روده دارند، توصیه نمی‌شود.

غذاهای پروبیوتیک بخورید یا مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید.

پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی هستند که به طور طبیعی در روده وجود دارند. حاوی بیفیدوباکتری ها و لاکتوباسیلوس ها می توانند به پیشگیری از یبوست مزمن کمک کنند. برخی از افراد مبتلا به یبوست مزمن دارای عدم تعادل باکتری در روده خود هستند. مصرف بیشتر غذاهای پروبیوتیک می تواند به بهبود این تعادل و جلوگیری از یبوست کمک کند.

یک مطالعه ذکر شده در بررسی سال 2019 نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها به مدت 2 هفته ممکن است به درمان یبوست و افزایش دفعات مدفوع و قوام مدفوع کمک کند. از طرف دیگر، می توانید یک مکمل پروبیوتیک را امتحان کنید. اما هنگام استفاده از مکمل باید کمی صبور باشید، برخی از مطالعات نشان داده اند که افراد پس از 4 هفته فواید این مکمل ها را احساس می کنند.

یک رژیم غذایی کم FODMAP را امتحان کنید.

یبوست می تواند یکی از علائم IBS باشد. رژیم کم FODMAP یک رژیم غذایی حذفی است که به درمان IBS کمک می کند و می تواند یبوست مرتبط با IBS را تسکین دهد. FODMAP مخفف الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی الها است.

این رژیم شامل حذف غذاهای با FODMAP بالا برای مدتی قبل از وارد کردن مجدد آنها به رژیم غذایی است تا مشخص شود بدن می تواند کدامیک را تحمل کند. برای افراد مبتلا به IBS غالب یبوست، رژیم غذایی کم FODMAP به تنهایی اغلب کافی نیست. چنین افرادی احتمالاً باید به جنبه های دیگر رژیم غذایی خود مانند دریافت آب و فیبر کافی برای تسکین علائم خود توجه کنند.

مکمل های گلوکومانان مصرف کنید

گلوکومانان نوعی فیبر محلول است که از ریشه گیاه کنجاک به دست می آید. برخی تحقیقات حاکی از آن است که در برابر یبوست موثر است. علاوه بر بهبود حرکات روده، گلوکومانان می تواند به عنوان یک پری بیوتیک برای بازگرداندن تعادل باکتری های خوب در روده عمل کند.

مروری بر اثر گلوکومانان در کودکان به این نتیجه رسید که گلوکومانان به طور متوسط ​​اجابت مزاج را بهبود می بخشد اما قوام مدفوع را افزایش نمی دهد یا به طور کلی برای درمان مفید نیست. افراد می توانند گلوکومانان را از مکمل ها یا با خوردن نودل شیراتاکی-کنجاک دریافت کنند.

غذاهای پری بیوتیک بخورید.

پری بیوتیک ها فیبرهای کربوهیدرات غیر قابل هضم هستند. پری بیوتیک ها شامل الیگوساکارید و اینولین هستند. اگرچه فیبرهای غذایی با بهبود قوام و حجم مدفوع یبوست را کاهش می دهند، اما اثرات پری بیوتیک ها با بهبود سلامت دستگاه گوارش است.

فیبرهای پری بیوتیک با تغذیه باکتری های مفید در روده سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد که به نوبه خود باعث افزایش پروبیوتیک ها و بهبود تعادل باکتری های روده می شود. در واقع، برخی از پری بیوتیک ها ممکن است به افزایش دفعات اجابت مزاج و همچنین نرم شدن مدفوع کمک کنند.

با این حال، سیر و پیاز در رژیم غذایی کم FODMAP گنجانده نشده است زیرا این غذاها می توانند علائم را در افراد مبتلا به IBS ایجاد کنند.

سیترات منیزیم را امتحان کنید.

سیترات منیزیم یک مکمل محبوب برای مقابله با یبوست است. مصرف مقدار متوسط ​​مکمل های منیزیم ممکن است به رفع یبوست کمک کند. پزشکان از دوزهای بالاتر برای آماده سازی و پاکسازی روده قبل از جراحی یا سایر اقدامات پزشکی استفاده می کنند.

آلو بخورید.

مردم اغلب آلو خشک و آب آلو را به عنوان داروی طبیعی برای یبوست تبلیغ می کنند، و اشتباه نمی کنند که آلو خشک در دسترس ترین درمان طبیعی موجود است. برخی از مطالعات نشان داده اند که آلو خشک ممکن است موثرتر از الیافی مانند پسیلیوم باشد. دوز موثر ممکن است حدود 50 گرم یا هفت آلو متوسط ​​​​دو بار در روز باشد.

سعی کنید از محصولات لبنی دوری کنید.

در افراد کم تحمل، مصرف لبنیات به دلیل تاثیری که بر حرکات روده دارد می تواند باعث یبوست شود. این به کودکانی اشاره دارد که نسبت به پروتئین شیر گاو و بزرگسالانی که عدم تحمل لاکتوز دارند، حساس هستند.

اگر فردی مشکوک به عدم تحمل شیر باشد، باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است به طور موقت لبنیات را از رژیم غذایی حذف کند و در عین حال سایر غذاهای غنی از کلسیم را افزایش دهد تا ببیند آیا علائم را بهبود می بخشد یا خیر.

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: دیابتی ها این میوه های تابستانی را بخورن!

احتمالا بپسندید: افرادی که نباید برنج سفید مصرف کنند

بیشتر بخوانید: با خوردن این 7 میوه خوشمزه، فشار خون بالا را کنترل و درمان کنید!

جالب خواهد بود: خواص کلم بروکلی: ۱۹ خاصیت استثنائی کلم بروکلی برای سلامتی، پوست و مو

بیشتر بخوانید: ۵ میوه مفید برای دیابتی ها که بدن را آبرسانی می‌کند

جالب خواهد بود: این ۶ دمنوش گیاهی برای درمان قند خون معجزه می کند+نحوه مصرف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا