سلامتدرمان خانگی

منابع سرشار از پروتئین: ۱۵ ماده غذایی با بیشترین پروتئین

یکی از ۷ جزء ضروری تغذیه به همراه پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها، عناصر کمیاب، مواد معدنی و آب است. پروتئین ها تنها منابع نیتروژنی هستند که انسان می تواند از آنها استفاده کند، نیتروژن برای زندگی ضروری است. پروتئین ها مولکول هایی متشکل از زنجیره های ۲۰ اسید آمینه هستند که هشت تای آن را باید توسط تغذیه به دست آورد. پروتئین ها در بسیاری از غذاها یافت می شوند، اما برخی از غذاها حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند. در بخش سلامت چشمک منابع سرشار از پروتئین معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: شیر بادام: بهترین منبع پروتئین گیاهی + ۶ فایده ناشناخته آن

۱.تخم مرغ

تخم مرغ یکی از پر پروتئین ترین مواد غذایی در جهان است. ۱ عدد تخم مرغ حاوی ۱۳ گرم پروتئین است. قسمتی که بیشترین پروتئین را دارد، زرده است، اما بیشترین غلظت چربی نیز در اینجاست.

۲.ماهی سالمون

منابع سرشار از پروتئین، ماهی سالمون منبع عالی پروتئین با کیفیت بالا است. ۱۰۰گرم ماهی سالمون حاوی ۲۰ گرم پروتئین است. همچنین این ماهی سرشار از امگا 3 است که چربی های سالمی هستند، بنابراین در هر رژیم غذایی به شدت توصیه می شود.

۳.ماهی تن

محتوای پروتئین ماهی تن به نحوه پخت و مصرف آن بستگی دارد. کنسرو ماهی تن معمولا حاوی پروتئین بیشتری نسبت به ماهی تن تازه است. یک قوطی آن ۱۲ گرم پروتئین فراهم می کند. با این حال، قوطی ها حاوی غلظت بالایی از سدیم هستند، بنابراین مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

منابع سرشار از پروتئین

۴.مرغ

سینه مرغ گوشت سفید با بیشترین میزان پروتئین است. هر ۱۰۰ گرم ۲۲ گرم پروتئین دارند. علاوه بر این، بهتر است گریل شود، زیرا کالری و چربی کمتری نسبت به سایر گوشت ها دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ با قارچ یک غذای مقوی و خوشمزه که حتما می پسندید!

۵.بوقلمون

در کنار گوشت مرغ، گوشت بوقلمون نیز منبع خوبی از پروتئین است. ۱۰۰گرم سینه بوقلمون یکی از گوشت های توصیه شده است، زیرا حدود ۲۴ گرم پروتئین دارد و از ۲ درصد چربی بیشتر نیست.

۶.سویا

منابع سرشار از پروتئین، سویا پروتئین دارترین غذای گیاهی است که در هر ۱۰۰ گرم غذا ۳۶ گرم پروتئین دارد. این یک حبوبات مغذی و یک گزینه عالی برای گیاهخواران یا گیاهخوارانی است که گوشت نمی خورند.

۷.لوپین

لوپین ها اگرچه خیلی محبوب نیستند، اما حبوبات غنی از پروتئین هستند. این حبوبات فاقد گلوتن هستند و تا ۳۶ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم محصول تولید می کنند.

۸.پسته

پسته با داشتن ۲۴ گرم و ۱۹ گرم در هر ۱۰۰ گرم، غنی ترین مغزها از نظر پروتئین هستند. آنها میان وعده های عالی بین وعده های غذایی هستند، شما را سیر نگه می دارند. البته یک مشت کافی است.

۹.گوشت قرمز

پروتئین گوشت قرمز پس از مرغ ترجیح داده می شود. یک وعده ۱۰۰ گرمی حاوی ۲۴گرم پروتئین با کیفیت بالا است. اما از آنجایی که گوشت گوساله یک گوشت حاوی کلسترول و چربی است، توصیه می شود زیاد مصرف نشود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ بهترین غذاهای تابستانی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید

۱۰.ماست

منابع سرشار از پروتئین، ماست طبیعی خانگی به طور متوسط ​​حاوی ۱۰ گرم پروتئین است و پروتئین بسیار باکیفیتی است. مصرف روزانه لبنیات توصیه می شود. به خصوص انواع خانگی حاوی پروتئین با کیفیت بسیار بهتر است. مصرف ماست های طعم دار با شکر افزوده توصیه نمی شود.

منابع سرشار از پروتئین

۱۱.نخود

نخود یکی از پرمصرف ترین حبوبات است. ۱۰۰گرم نخود حاوی ۱۹ گرم پروتئین است. برای تهیه غذای گرم در زمستان و سالاد سرد در تابستان ایده آل است.

۱۲.چاودار

چاودار یکی از غلات با بیشترین غلظت پروتئین است. ۱۰۰ گرم چاودار حاوی ۱۷ گرم پروتئین است. می توانید چاودار را به روش های ساده ای به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مانند جایگزینی نان سفید با نان چاودار یا افزودن آن به سالاد چاودار.

۱۳.جو دوسر نورد شده

۱۰۰ گرم بلغور جو دوسر ۱۶.۸ گرم پروتئین دارد. این یک گزینه عالی برای صبحانه، میان وعده یا اضافه کردن به ماست است.

۱۴.کوینو

این شبه غلات بر خلاف سایر منابع پروتئینی گیاهی حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است. ۱۰۰ گرم کینوا حاوی ۴.۸ گرم پروتئین است. همچنین سرشار از فیبر و ویتامین است.

۱۵.عدس

عدس منبع مواد معدنی مانند آهن، مس و منیزیم، حبوباتی بسیار مغذی و سالم است و در هر ۱۰۰ گرم ۹ گرم پروتئین وجود دارد. اگر یک مشت برنج را در کنار عدس اضافه کنید، اسیدهای آمینه هر دو ماده را اضافه می‌کنید و منبع کامل‌تری از پروتئین، مانند پروتئین حیوانی، با تمام اسیدهای آمینه ضروری به دست می‌آورید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ عدس قرمز مخصوص برای سفره های افطار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا