;
سلامت

توت فرنگی: اگر به توت فرنگی علاقه دارید، به این ۱۰ نکته توجه کنید!

همه می دانیم که توت فرنگی چقدر یک میوه خوش رنگ و خوشمزه است. نمی شود توت فرنگی را دید واز کنار آن رد شد و نخورد. اما هستند کسانی که زیاد علاقه ای به توت فرنگی ندارند. به این دوستان پیشنهاد می کنیم که اگر از طرفداران توت فرنگی نیستید، از این پس باید باشید. زیرا این میوه خوشرنگ نه تنها آبدار، تابستانی و لذیذ هستند، بلکه یک ابر غذای خوب نیز محسوب می شوند. زیرا سرشار از مواد مغذی و مملو از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است که فواید بی نظیر دارد. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به مهم ترین فواید توت فرنگی برای سلامتی پرداخته می شود. با مطالعه این مطلب ممکن است از برخی فواید توت فرنگی شگفت زده شوید. پس با چشمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید:  ۹ مواد غذایی که طول عمر شما را کوتاه می کند! 

۱۰ خواص بی نظیر توت فرنگی برای سلامتی و شادابی

۱.فواید توت فرنگی برای سلامتی ، تقویت سیستم ایمنی

مادلین ادواردز، متخصص تغذیه در دانشگاه تورنتو می گوید: توت فرنگی منبع عالی ویتامین C است. اکثر پستانداران، به جز انسان، توانایی تولید ویتامین C را به طور طبیعی دارند. به همین دلیل است که تامین نیاز روزانه شما به ویتامین سی بسیار مهم است. ادواردز می گوید: «یک وعده توت فرنگی حاوی ۵۵.۵ میلی گرم ویتامین C است که حدود نیمی از نیاز روزانه شماست. ” اگر یک وعده را تا دو فنجان صرف کنید، ۱۰۰ درصد دریافت می کنید.” ویتامین C یک تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که از بیماری ها پیشگیری می کند.

۲. سلامت بینایی و چشم ها

خواص آنتی اکسیدانی موجود در توت فرنگی همچنین ممکن است به جلوگیری از آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم. که می تواند منجر به نابینایی در سنین بالاتر شود، کمک کند. چشمان ما به ویتامین C نیاز دارند تا از قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش شدید خورشید که می تواند به پروتئین موجود در عدسی آسیب برساند، محافظت کند. ویتامین C همچنین نقش مهمی در تقویت قرنیه و شبکیه چشم دارد.

البته دوزهای بالای ویتامین C خطر ابتلا به آب مروارید را در زنان بالای ۶۵ سال افزایش می دهد، محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم خاطرنشان کردند که این خطر مربوط به ویتامین C است که از مکمل ها به دست می آید، نه ویتامین C که از میوه ها و سبزیجات تامین می شود.

فواید توت فرنگی برای سلامتی

۳.فواید توت فرنگی برای سلامتی، دفع سرطان

ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. زیرا سیستم ایمنی سالم بهترین دفاع بدن است. یک ماده شیمیایی گیاهی به نام الاژیک اسید که در توت فرنگی نیز یافت می شود، یکی دیگر از این موارد است. ادواردز می گوید: نشان داده شده است که اسید الاژیک دارای خواص ضد سرطانی مانند سرکوب رشد سلول های سرطانی است. توت فرنگی همچنین حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زاتانسین است. او می‌گوید آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و تأثیر منفی بالقوه‌ای که می‌توانند روی سلول‌های ما داشته باشند را خنثی می‌کنند.

۴. از چین و چروک ها و پیری پوست جلوگیری می کند

قدرت ویتامین C موجود در توت فرنگی همچنان ادامه دارد. زیرا برای تولید کلاژن حیاتی است که به بهبود خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست کمک می کند. از آنجایی که با افزایش سن کلاژن از دست می‌دهیم، خوردن غذاهای غنی از ویتامین C ممکن است به داشتن پوستی سالم‌تر و جوان‌تر منجر شود. اما ویتامین C تنها ضد چین و چروک طبیعی موجود در این میوه نیست. محققان دانشگاه هالیم در جمهوری کره به این نتیجه رسیدند که اسید الاژیک به طور قابل توجهی از تخریب کلاژن و پاسخ التهابی، دو عامل اصلی در ایجاد چین و چروک، در سلول‌های پوست انسان، پس از قرار گرفتن مداوم در معرض پرتوهای مضر UV-B جلوگیری می‌کند.

۵.کلسترول را کاهش می دهید

به گفته بنیاد قلب و سکته مغزی، بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان زنان کانادایی است. خوشبختانه، مزایای توت فرنگی شامل تقویت کننده های قدرتمند سلامت قلب است. ادواردز توضیح می دهد: “اسید الاژیک و فلاونوئیدها یا فیتوشیمیایی می توانند یک اثر آنتی اکسیدانی ایجاد کنند که به طرق مختلف برای سلامت قلب مفید باشد. یعنی ” یک راه شامل خنثی کردن اثر لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL – کلسترول بد خون است که باعث ایجاد پلاک در شریان ها می شود. راه دوم این است که توت فرنگی یک اثر ضد التهابی دارد که برای قلب نیز مفید است.

محققان در مرکز تغذیه بالینی و اصلاح فاکتورهای خطر در تورنتو، فواید توت فرنگی را در رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول مطالعه کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که افزودن آن به رژیم غذایی باعث کاهش آسیب اکسیداتیو و همچنین چربی های خون می شود، که هر دو در بیماری قلبی نقش دارند.

بیشتر بخوانید: 10 سالم ترین و مفیدترین سبزیجات که باید در رژیم غذایی گنجاند!

۶.فواید توت فرنگی برای سلامتی، کاهش التهاب مفاصل

آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های موجود در توت فرنگی نیز ممکن است به کاهش التهاب مفاصل کمک کند. این التهاب ها ممکن است باعث آرتریت و همچنین منجر به بیماری قلبی شود. یک مطالعه انجام شده توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان می دهد که زنانی که ۱۶عدد  یا بیشتر توت فرنگی در هفته می خورند، ۱۴ درصد کمتر احتمال دارد که سطح پروتئین واکنشی C (CRP) – نشانه ای از التهاب در بدن – داشته باشند..

۷.فشار خون خود تنظیم می کند

پتاسیم یکی دیگر از مواد مغذی سالم برای قلب است. با توجه به خدمات بهداشتی آلبرتا، توت فرنگی با ۱۳۴ میلی گرم در هر وعده، یک “منبع متوسط” محسوب می شود. پتاسیم می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و حتی ممکن است با عمل به عنوان یک بافر در برابر اثرات منفی سدیم به کاهش فشار خون بالا کمک کند. این فواید توت فرنگی به دلیل تأثیر آنها بر کاهش LDL، التهاب و فشار خون بالا، ‌آن را بسیار محبوب ساخته است.

فواید توت فرنگی برای سلامتی

۸.منبع عالی فیبر

فیبر برای هضم سالم ضروری است و توت فرنگی به طور طبیعی حاوی حدود ۲ گرم در هر وعده است. مشکلاتی که ممکن است در اثر کمبود فیبر ایجاد شود شامل یبوست و دیورتیکولیت – التهاب روده‌ها است که تقریباً ۵۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فیبر همچنین می‌تواند به مبارزه با دیابت نوع ۲ کمک کند. ادواردز می گوید: «فیبر به کند شدن جذب قندها (به عنوان مثال، گلوکز) در خون کمک می کند. در نتیجه، بزرگسالانی که دیابت دارند، می توانند از توت فرنگی در حد اعتدال در رژیم غذایی خود لذت ببرند.

۹.فواید توت فرنگی برای سلامتی، کمک به حفظ وزن

حفظ وزن سالم یکی از بهترین دفاع ها در برابر دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی است. ادواردز می گوید: «توت فرنگی به طور طبیعی کالری کمی دارد (حدود ۲۸ کالری در هر وعده)، بدون چربی و کم سدیم و قند است. توت فرنگی حاوی قندهای طبیعی است، اگرچه کل قندها با ۴ گرم در هر وعده بسیار کم است و محتوای کل کربوهیدرات معادل کمتر از نصف برش نان است. شما می توانید با خوردن توت فرنگی وزن دلخواه تان را حفظ کنید و از داشتن اضافه وزن جلوگیری کنید.  .

۱۰.کمک به ارتقای سلامت جنین در دوران بارداری

فولات یک ویتامین B است که برای زنان باردار یا در تلاش برای باردار شدن توصیه می شود. توت فرنگی با ۲۱ میلی گرم در هر وعده منبع خوبی فولات است. فولات در مراحل اولیه بارداری برای کمک به رشد مغز، جمجمه و نخاع کودک ضروری است. اسید فولیک موجود در توت فرنگی ممکن است به جلوگیری از برخی نقص های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۱۲ مواد غذایی شگفت انگیز برای خنک نگهداشتن بدن در تابستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سه =

دکمه بازگشت به بالا